Bilsnack
Sidan 14 av 242 FörstaFörsta ... 4789101112131415161718192021243444 ... SistaSista
Resultat 196 till 210 av 3619
    Registered User Pezons avatar
    Namn
    Jimmy Peterson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Pro driver
    Citat Ursprungligen postat av Icee Visa inlägg
    Mja, pusher dragare tycker jag det gör väldigt stoor skillnad. Dock inte så farligt på vanlig skåpbil.
    Klart det skiljer sig lite på olika bilar liksom på olika väglag.
    Förr i tiden bytte jag alltid till nya vinterdäck på driven på hösten men förra året fick jag åka på halvslitna vinterdäck, iår bytte jag till nya sommardäck i somras och jag upplever att dom greppar bättre är dom fullt lagliga vinterdäcken jag hade förra vintern.

Klart det alltid är bättre att köra på sprillans nya vinterdäck varje vinter men man måste inse att det alltid fungerar ihop med ekonomin.
    Kör man där det 8 mån av året är vinterväglag så kan jag förstå att man måste satsa på bättre däck men kör man som jag Västerås - Sthlm och söderut så har man inte samma krav.
    Web/It-ansvarig @ vsc.nu

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Citat Ursprungligen postat av Besserwisser Visa inlägg
    Lönenivån i yrket har en tendens att vara ett resultat av hur mycket värde funktionen skapar för samhället i kombination med hur lätt det är för någon att skaffa sig nödvändiga kunskaper för att kunna utföra sysslan på ett tillfredställande sätt. Medelchauffören tjänar 22 tkr/månad och medelingenjören 35 tkr/månad. Marknaden verkar nästan enbart värdera yrkeskategorerna Au-Pair och antikvarie lägre än marknadsvärdet på lastbilschaufförer. Var och en får dra sina egna slutsatser av detta.

Med Vänlig Hälsning,
    Ouch

Registered User Pezons avatar
    Namn
    Jimmy Peterson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Pro driver
    Lönenivån i yrket har en tendens att vara ett resultat av hur mycket värde funktionen skapar för samhället i kombination med hur lätt det är för någon att skaffa sig nödvändiga kunskaper för att kunna utföra sysslan på ett tillfredställande sätt. Medelchauffören tjänar 22 tkr/månad och medelingenjören 35 tkr/månad. Marknaden verkar nästan enbart värdera yrkeskategorerna Au-Pair och antikvarie lägre än marknadsvärdet på lastbilschaufförer. Var och en får dra sina egna slutsatser av detta.

Med Vänlig Hälsning,
    Så undersköterskor, sköterskor, lärare mm skapar låg funktion i samhället därför dom har så dåligt betalt menar då?
    Löner bestäms precis som av som allt annat av tillgång och efterfrågan, trodde att du om nån kände till det.

Jag vet inte en enda chafför som tjänar 22tkr/mån visserligen, låter väldigt lågt, ingångslönen ligger runt 23tkr och blir högre ju mer erfarenhet man har.
    Som erfaren och bra chafför kan man få upp sin lön ganska rejält då det tar bra lång tid att lära sig
    yrket.
    Jag tar ut mer än 22tkr efter skatt.
    Web/It-ansvarig @ vsc.nu

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Citat Ursprungligen postat av Pezon Visa inlägg

Jag vet inte en enda chafför som tjänar 22tkr/mån visserligen, låter väldigt lågt, ingångslönen ligger runt 23tkr och blir högre ju mer erfarenhet man har.
    Tror det beror oerhört mycket på hur man ser på saken "lastbilsförare". Det inkluderar alla typer av transporter och över hela landet . Lönebilden är väldigt skild runt om i landet , uppe i Jämtland , som har den högsta medellönen för truckers är den en bit över 36 000 kr, alltså mer än ingenjörens snittlön. Sannolikt för att det är tuffa förhållanden, långa sträckor och stora och viktiga ekipage. I Storstockholm där det finns åkare i varje hörn är det säkert lägre generellt. Sophämtare har en snittlön på 35 000 kr och är per definition också lastbilsförare, bara att dom hämtar sopor istället för mjölkburar eller träflis . Känner som sagt folk i åkeribranschen plus att man jobbat på posten och ingen som kör ett fullstort ekipage ligger under 30 000 vad jag vet.

Samma princip gäller ingenjörer, de som kommer till tex Sandvik tjänar runt 24-26 i ingångslön. Utbildar mig själv vidare till detta och har flera färdiga vänner och det är oerhört vitt skilt angående lön. Skillnaden är givetvis att du kan arbeta upp din position på ett helt annat sätt, desto mer ansvar desto mer pengar. Det är givetvis bara några få som når dessa positioner.

Lön är ändå långt mer komplext än bara statistik.

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Citat Ursprungligen postat av Outrun Visa inlägg
    Jag har nu dragit slutsatsen att ni söndagsbilister beter er så illa i trafiken pga att ni hatar oss yrkesförare.
    Har ni en eller två gånger blivit dåligt behandlade i trafiken är alla yrkesförare idioter tydligen. Därför har ni rätt att köra som dagisbarn gör med sina bobbycars.

Trist att ni är så omogna allihopa.
    Verkar vara ömsesidigt efter att ha läst den här tråden =P
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Very Fine User
    Namn
    Robert Z
    Reg.datum
    maj 2004
    Nu verkar det som du inte har koll på vad varken chaufförer eller de andra yrkesgrupperna du räknar upp tjänar. Rent generellt kan man säga att arbeten som vem som helst kan få och klara av utan tidigare utbildning och minimala instruktioner ger dåligt betalt. Arbeten som kräver lång utbildning och fackmannamässiga kunskaper ger mer betalt. Att framföra en lastbil är inte speciellt krävande. Varenda 18 åring med körkort kan sätta sig bakom ratten på en och efter någon timmes träning framföra den på ett någorlunda kvalificerat sätt. Bristen på svårighet att klara av jobbet är nog den främsta förklaringen till olyckorna. Dels så drar yrket till sig många individer som inte är de skarpaste indianerna eftersom antagningskraven är så låga och dels så gör avsaknaden av intellektuell utmaning i vardagen att utövarna istället för att koncentrera sig på trafiksituationen sitter och kokar kaffe eller utför andra i tråden redan uppräknade icke lastbilskörningsrelaterade sysslor.

Tråkigt men sant.

Med Vänlig Hälsning

Så undersköterskor, sköterskor, lärare mm skapar låg funktion i samhället därför dom har så dåligt betalt menar då?
    Löner bestäms precis som av som allt annat av tillgång och efterfrågan, trodde att du om nån kände till det.

Som erfaren och bra chafför kan man få upp sin lön ganska rejält då det tar bra lång tid att lära sig
    yrket.
    Jag tar ut mer än 22tkr efter skatt.
    Besserwisser vet bäst!

Fuck off....End of story Menghinis avatar
    Namn
    Joakim Menghini
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Allt med bilar
    Hahahaha....jävligt kul att se Besserwisser sitta o skriva saker som är så fel att till och med min dotter på 11 år har mer koll. Men det finns en orsak till att han skriver, och det är att retas.... Men för mej är det inte retligt eftersom när folk börjar skriv a om något de inte har en uns koll på blir det faktiskt ganska komiskt bara.
    Gothus sum, cave cornua

Oliver
    Guest
    Klart jag läst tråden, den var bra tills du fick den att spåra ur efter 10 inlägg,
    Underbart eller hur ?

Registered User
    Namn
    Dan A
    Reg.datum
    apr 2002
    Borlänge - dt.se

De enda grupp av tunga fordon som verkar ha koll och kan köra i rondeller här i borlänge är timmerekipagen.

Registered User
    Namn
    Niklas J
    Reg.datum
    jan 2007
    Citat Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg
    Tror det beror oerhört mycket på hur man ser på saken "lastbilsförare". Det inkluderar alla typer av transporter och över hela landet . Lönebilden är väldigt skild runt om i landet , uppe i Jämtland , som har den högsta medellönen för truckers är den en bit över 36 000 kr, alltså mer än ingenjörens snittlön. Sannolikt för att det är tuffa förhållanden, långa sträckor och stora och viktiga ekipage. I Storstockholm där det finns åkare i varje hörn är det säkert lägre generellt. Sophämtare har en snittlön på 35 000 kr och är per definition också lastbilsförare, bara att dom hämtar sopor istället för mjölkburar eller träflis . Känner som sagt folk i åkeribranschen plus att man jobbat på posten och ingen som kör ett fullstort ekipage ligger under 30 000 vad jag vet.
    Uhm, jag jobbar på posten i stockholm och vi har ingen chaufför som tjänar mer än 25k i månaden. Vart tjänar postens förare så mycket som du säger?

Registered User
    Namn
    Kalle
    Reg.datum
    aug 2010
    Citat Ursprungligen postat av Rotum Visa inlägg
    Det är väl upp till föraren av 90tons ekipaget att framföra sitt fordon på ett säkert sätt.

Själv vill jag inte se några lastbilar på vägar alls. Dom drar ned på temport för mycket på vägarna. Omskola alla som kör lastbil så de kan börja köra tåg istället.

Bort med alla lastbilar !!!!!!

Registered User Bjurelids avatar
    Namn
    Bjurelid M
    Reg.datum
    jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av BMW_330 Visa inlägg
    Själv vill jag inte se några lastbilar på vägar alls. Dom drar ned på temport för mycket på vägarna. Omskola alla som kör lastbil så de kan börja köra tåg istället.

Bort med alla lastbilar !!!!!!
    Kanske ska ta bort alla lastbilar och ersätta de med BMW 330....och då kan ju kalle köra ut alla varor i sverige.. det borde ju han klara av....Eller inte....

Registered User
    Namn
    Kalle
    Reg.datum
    aug 2010
    Citat Ursprungligen postat av Bjurelid Visa inlägg
    Kanske ska ta bort alla lastbilar och ersätta de med BMW 330....och då kan ju kalle köra ut alla varor i sverige.. det borde ju han klara av....Eller inte....
    Lite skillnad mellan en högprestandabil och en vanlig lastbil som du kanske förstår.
    Förbjud alla lastbilar eller låt dom bara rulla på nätterna och satsa istället XXX miljarder på nya järnvägsspår.

Registered User Bjurelids avatar
    Namn
    Bjurelid M
    Reg.datum
    jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av BMW_330 Visa inlägg
    Lite skillnad mellan en högprestandabil och en vanlig lastbil som du kanske förstår.
    Förbjud alla lastbilar eller låt dom bara rulla på nätterna och satsa istället XXX miljarder på nya järnvägsspår.
    skulle bli väldigt dyrt att få in tåg till alla städer och byhålor ...och till varje gata dessutom...

Small Car User JanneBs avatar
    Namn
    Janne B
    Reg.datum
    jun 2004
    Bristen på svårighet att klara av jobbet är nog den främsta förklaringen till olyckorna.
    Klockren analys...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •