Snälla visa hänsyn mot tunga fordon! - Sidan 235
Bilsnack
Sidan 235 av 242 FörstaFörsta ... 205215225228229230231232233234235236237238239240241242 SistaSista
Resultat 3 511 till 3 525 av 3619

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    Nej. Han menar att chauförer är människor, och människor begår misstag. Misstag i trafiken kan ibland vara ödestigra.
    Jag hängde med på det, han uttrycker sig så illa bara.

Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    Jag menar att uppmärksamheten ska anpassas efter miljön man kör i. Kör man i vilt-täta miljöer ska man vara uppmärksam på omgivningen, är det halt ska man dessutom anpassa hastigheten därefter. Kör man i stadsmiljö bör uppmärksamheten ligga på skyltar och hårda objekt.
    Absolut är det så. Dock är det jämförelsen mellan ett stort fast objekt i grälla färger och ett djur i skogen jäkligt illa uttänkt.

Bil voltade av vägen i svår olycka i Trollhättan | GT

Så kan det gå om man kör som en vilde när man tycker att tillfälle ges.
    Många bortslösade samhälls-slantar...
    Nej. Så kan det gå om man är en full idiot som är ute och kör. Släng fanskapet i fängelse.

Fyra skadade i trafikolycka | Nyheter | Aftonbladet

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Spelar absolut ingen roll hur litet, stort, färgglatt, kamouflerat, hårt, mjukt, fast, eller rörligt ett objekt är. Har man ögonen någon annastans så ser man det inte.

Vem sa att den som körde som en vilde och den som misstänks ha varit onykter var samma chaufför?

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Ännu en professionell klåpare i farten. Vält betongbil ger stora trafikproblem | Nyheter | Aftonbladet
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Pinsamt att personbilister inte kan utöva säkra omkörningar! Köra om vid möte och tvinga en lastbil av vägen för att inte frontalkrocka och sen bara dra från platsen... sorgligt.

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Pinsamt att personbilister inte kan utöva säkra omkörningar! Köra om vid möte och tvinga en lastbil av vägen för att inte frontalkrocka och sen bara dra från platsen... sorgligt.
    Kanske än mer pinsamt att sitta och kolla Facebook när man framför en flera ton tung lastbil i trafiken och missar att vägen visst svängde lite. Eller?
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Spelar absolut ingen roll hur litet, stort, färgglatt, kamouflerat, hårt, mjukt, fast, eller rörligt ett objekt är. Har man ögonen någon annastans så ser man det inte.

Vem sa att den som körde som en vilde och den som misstänks ha varit onykter var samma chaufför?
    Självklart har det stor betydelse för sannolikheten att upptäcka hindret. Ett stort färglatt hinder som står stilla på samma plats år ut och år in behöver man minimalt med fokus för att upptäcka, du behöver knappt titta på vägen för att bli varse att något framöver pockar på din uppmärksamhet.

Vad gäller ett djur så räcker det med att du tittar i backspegeln en bråkdel av en sekund för att missa det tillräckligt länge. En olycka kan ske oavsett vilken hastighet du färdas i.

Tycker du att det verkar orimligt att den som var onykter körde som en vilde?

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Kanske än mer pinsamt att sitta och kolla Facebook när man framför en flera ton tung lastbil i trafiken och missar att vägen visst svängde lite. Eller?
    Så kan det absolut vara, men sålänge varken du eller jag vet vad som egentligen hände så är spekulationer och gissningar bara fånigt. Eller??

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Självklart har det stor betydelse för sannolikheten att upptäcka hindret. Ett stort färglatt hinder som står stilla på samma plats år ut och år in behöver man minimalt med fokus för att upptäcka, du behöver knappt titta på vägen för att bli varse att något framöver pockar på din uppmärksamhet.

Vad gäller ett djur så räcker det med att du tittar i backspegeln en bråkdel av en sekund för att missa det tillräckligt länge. En olycka kan ske oavsett vilken hastighet du färdas i.

Tycker du att det verkar orimligt att den som var onykter körde som en vilde?
    En skylt (som dessurom eventuellt saknas) är väl inte ett stort färglatt hinder med flera år på nacken?

Olyckor kan även hända oavsett vilken typ av fordon du färdas ni... är icke att avdärdas som klåperi bara därför.

Rimligt eller ej... nyktra människor är inte okapabla till det så varför förutsätta?

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    En skylt (som dessurom eventuellt saknas) är väl inte ett stort färglatt hinder med flera år på nacken?

Olyckor kan även hända oavsett vilken typ av fordon du färdas ni... är icke att avdärdas som klåperi bara därför.

Rimligt eller ej... nyktra människor är inte okapabla till det så varför förutsätta?
    Nej, du har så rätt så... Klåperi är sådant som avhandlas i denna tråden, t.ex. fastkörningen i Klaratunneln. Det är ett flertal skyltar, varningar, höjdhinder, etc på totalt 4st ställen innan man kommer till tunneln och bara en riktig ärkeklåpare klarar av mästerstycket att missa samtliga dessa indikationer och köra fast där.

Namn:  1.png
Visningar: 355
Storlek:  929,9 KB
    Namn:  2.png
Visningar: 338
Storlek:  656,8 KB
    Namn:  3.png
Visningar: 348
Storlek:  653,7 KB
    Namn:  4.png
Visningar: 335
Storlek:  462,0 KB

Nyktra personer kan absolut fela, men risken att en onykter gör det är markant högre och därför kan man även förutsätta att det var den avgörande faktorn i detta fall. Ska man generalisera över sannolikheter så kan jag även sätta en peng på att det var bilen med 4st 20åriga grabbar som stod för rattfyllan samt orsakade olyckan. Men jag ska förekomma dig lite här, visst finns en mikroskopisk chans att detta är undantaget som bekräftar regeln. Det var nog kärringen som var ute och fyllestyrde och krockade med pojkarna som var på väg hem från kyrkokören.

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    As said so many times... döm inte utan vetskap.... svårt för vissa märker jag...
    Återigen, "med facit i hand"...

I mina ögon är det förövrigt bara mongon, idioter, pajasar och dåligt utbildade som trimmar sina vardagsbilar i syfte att köra fort på allmänna vägar. Vilken grupp vill du tillhöra?

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    As said so many times... döm inte utan vetskap.... svårt för vissa märker jag...
    Återigen, "med facit i hand"...

I mina ögon är det förövrigt bara mongon, idioter, pajasar och dåligt utbildade som trimmar sina vardagsbilar i syfte att köra fort på allmänna vägar. Vilken grupp vill du tillhöra?
    En stilla undran. Vad gör du på ett streetraceforum när du tycker att majoriteten av medlemmarna är "mongon, idioter, pajasar och dåligt utbildade"? Trolla much?

Jag tillhör nog gruppen du anser vara mongon, idioter, pajasar och dåligt utbildade, men gott så för dina åsikter väger inte särskilt tungt hos mig.

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    En stilla undran. Vad gör du på ett streetraceforum när du tycker att majoriteten av medlemmarna är "mongon, idioter, pajasar och dåligt utbildade"? Trolla much?

Jag tillhör nog gruppen du anser vara mongon, idioter, pajasar och dåligt utbildade, men gott så för dina åsikter väger inte särskilt tungt hos mig.
    Jag är aktiv i den här tråden, därav min existens på forumet.
    Vad gör en tråd som denna på streetraceforum?

En stilla undran, varför måste 20-åringar vara rattfulla fartdårar och 40-åriga kvinnor vara påväg hem från kyrkokören? Stereotyper much?
    Varför kan inte 20-åringarna samåkt påväg hem från en bio eller en fritidsaktivitet och blivit påkörda av en 40-årig direktörsfru som hade dränkt sina sorger med ett glas för mycket och sen tog sin cayenne och åkte hem för att "ta itu" med sin otrogna make?
    Men det kanske är heeeelt orimligt att sånt inträffar utanför östermalm??

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Läs om, läs rätt.

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    My bad... men om vi räknar kyrkokören som det jag kallade för fritidsaktivitet så är det hur som helst inte "en mikroskopisk chans" att fallet kan vara av den karaktären (eller någon annan karaktär heller, det finns tusen och åter tusen troliga situationer mer än 4 fyllestyrande 20-åringar).

Men klåpare kan man ju kalla folk ändå, även om man inte känner till bakgrundshistorien... det är rättvis behandling av sina medmänniskor...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •