Bilsnack
Sidan 28 av 242 FörstaFörsta ... 818212223242526272829303132333435384858 ... SistaSista
Resultat 406 till 420 av 3619
    My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Andreas C
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Anledningen till att man läser om lastbilar mycke oftare är att media tar upp de. De är ingen riksnyhet att en personbil har åkt av vägen.

Två axliga dragare har ju färre axlar för att de oftast inte kör så tunga grejer. Vikten är ens bästa vän men även fiende. Tar du en bmw med dubbfria vinterdäck och kopplar på ett släp på två ton så lär den få otroliga problem att ta sig fram i backarna med. Specielt om den inte kan ta sats.

Det är nog få singelbilar som fastnar.

Men visst vi kan lägga ner all trafik i 2-3dagar...ska ju va dåligt väder ett tag nu. Sjukhustransporter, sopor (blir kul när de inte blir tömt vid jultider) bränsle, värmekraft....julmat som tar slut i butikerna. Plogbilar är ju lastbilar me?
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Big Six
    Namn
    Adam B
    Reg.datum
    jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Men visst vi kan lägga ner all trafik i 2-3dagar...ska ju va dåligt väder ett tag nu. Sjukhustransporter, sopor (blir kul när de inte blir tömt vid jultider) bränsle, värmekraft....julmat som tar slut i butikerna. Plogbilar är ju lastbilar me?
    Det händer till viss del i Skåne nu, iaf gällande julmaten.
    Big Six

Registered Flusher
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    tror recallbj (kan varit nån annan, orkar inte leta) utfärdade undantagstillstånd för plogbilar och bogserbilar
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Fuck off....End of story Menghinis avatar
    Namn
    Joakim Menghini
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Allt med bilar
    Det konstiga är dock att många verkar tro att chauffören inte kan köra bara för att man behövere utrymme i kurvorna. "Oj, hur tänkte han här".

Jag tror trafikskolorna är ganska dåliga på att lära ut de till eleverna.
    Min förra chef på det åkeriet jag körde då hade även en trafikskola där han hade utbildning för B, C, CE, D, DE. Eftersom han även hade åkeri lät han sina B-korts elever få lite info om hur det är att köra lastbil. Bla tog han dem ofta upp i hytten och lät dem sitta på förarplats samtidigt som han gick runt lastbilen för att de skulle få en liten insikt i hur bra man ser.... ALLA blev väldigt överraskade av hur dåligt man såg (förutom rakt fram då) och sa att de alltid trott att man ser allt ifrån en lastbilshytt.
    Jag vände bla på en bil som skulle in framför mig förra våren, han syntes inte och trodde att jag skulle se han om han trängde sig in.... Det resulterade i att han fick åka på tvären framför mig en bit och kraftiga plåtskador (han kom dessutom från en högerfil som inte fanns, va tvärdraget så det sista jag väntade mig va att en bil skulle komma på den sidan). Har knölat till en bil till som gjorde samma sak.... Bägge har sagt "men jag hade ju blinkers på"... Jag har då svarat "bara för att ni sätter på blinkers betyder det inte att ni kan vrida på ratten och svänga, har ni en stor lastbil till vänster om er så får ni ju vänta tills ni märker att han sett er och lämnar plats. Hoppa gärna upp i hytten och se hur jag har det" Bägge tackade nej. Och givetvis har de bägge ggr blivit vållande.
    Blev tom hotad av den ena tantens man. Hade jag inte varit gnagare skulle han gett mig stryk !!! ...

Jag håller helt klart med om att bilskolor borde ha lite mera utbildning för sina b-korts elever hur tungtrafik fungerar ute i olika situationer
    Gothus sum, cave cornua

Namn
    Andreas C
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Jag var med om en liknande situation. Ligger i mittenfilen...har en personbil mellan fram och bakaxel (körde singelbil) i högerfilen...som kommer vika av om 50meter. Framför oss kommer ett räcke som kommer dela vägen...och en väggren som blir smalare och smalare.

Sitter där och kör lugnt framåt när ratten helt plötsligt börjar bete sig lite underligt. Kollar i höger backspegel, och ser en Toyota Yaris leka pingpong boll mellan lastbilen och räcket.

De är som du säger Menghini...bara för att man ser lastbilen, så är det inte lika med att chauffören ser dig. Lastbilen är inte ögonen

Namn
    Andreas C
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Alriksson Visa inlägg
    tror recallbj (kan varit nån annan, orkar inte leta) utfärdade undantagstillstånd för plogbilar och bogserbilar
    Just det ja...dom hjälper ju personbilar. Den viktiga trafiken.
    Undra hur förbudet skulle slå för en akut körning för slambilar Matvarutransporter till från och till storkök, för äldreboende och liknande. Men självklart har dessa lager för att klara sig i en vecka.

Det blir en....JÄKLA massa körningar första dagen efter den veckan

Registered User boggers avatar
    Namn
    Marcus G
    Reg.datum
    maj 2005
    Citat Ursprungligen postat av Wheelie Visa inlägg
    Jag har under alla år haft stor respekt mot tunga fordon både under sommar och vinterväglag, men efter vad jag vart med om under året som gått så är den respekten som bortblåst, har man haft dussintals lastbilar 3meter bakom sig i 90km/h samt blivit omkörd av lastbil på den enfiliga delen av en 2+1-väg så är det svårt att visa respekt.
    kan vara för att du sölar ner han och inte fattar att du ska flytta dig eller gasa på lite. man vill liksom ligga på samma hastighet, du kan växla o accelerera på några sekunder men det kan inte en 24m 60ton

kärringvarning på dig

Fuck off....End of story Menghinis avatar
    Namn
    Joakim Menghini
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Allt med bilar
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    Efter att ha mött en 2 km lång kö på Rv50 ikväll som berodde på att några stackare till tradare inte kom uppför en backe med minimal lutning måste jag hålla med ngn i tråden som skrev ngt såhär: De som fastnar är nästan alltid enkelaxlade trailerdragare. Nu till min fråga. Förutom ekonomiska vinningar vad finns det annars för positivt med att välja enkel kontra dubbel axel på trailerdragare?
    Grejen är den att vi i Sverige ihop med Finland och Danmark (vet inte hur det är i Norge) är ganska ensamma om att ha maxvikt på 60 ton. I större delen av denna sida atlanten är det en maxvikt på 45 ton. Det medför då att man vill spara vikt på bilen för att kunna lasta mer, med en axel mindre så tjänar man 1-1.5 ton per lass. Därför kallas de för europadragare. Här i sverige är det som sagt tidigare inte så vanligt med dessa 2 axliga, då man inte kan ta 60 tons ekipage. De som finns skulle jag tro mest rullar i resten av europa.
    På en 3-axlig bil så hamnar vändskivan i stort sett direkt på driven (är skjutbar så man kan flytta den för att fördela vikt) medans på en 2 axlig bil så sitter de drivande där boggieaxeln på en 3-axlig sitter så trycket över de drivande hjulen blir inte alls detsamma.

Vi har även 3-axliga bilar som är nästan lika dåliga som de 2-axliga på vinterväglag och det är bilar med Pusheraxel. Där kastas de bakre axlarna om jämfört med en vanlig boggiebil, alltså driven sitter längst bak. Varför man har de är bla för att dessa bilar är betydligt bättre att köra under den tiden då vi har torra o fina vägar. Dessa är dock inte heller så vanliga då de är så dåliga på vintern, dock använder många svenska åkare hjälpmedel som tex onspot om de har en sådan bil. Varför inte fler utländska bilar använder dessa hjälpmedel kan ha att göra med att de inte kör så ofta på vintervägar att det är ekonomiskt försvarbart.... inte en aning. Men det hjälper mkt bra att få rull på bilen då man inte kommer nånvart.
    Gothus sum, cave cornua

Registered User Bjurelids avatar
    Namn
    Bjurelid M
    Reg.datum
    jul 2007
    hörde på nyheterna nyligen.. 500 bilar har/sitter fast i skåne...sa de nått om lastbilar?? Nää...bara bilar...I Skåne....

Snoball CCs avatar
    Namn
    Carl Cardell
    Reg.datum
    okt 2001
    Trafikledare från Östra Svealand (var nu det är) och Norrland har sagt att det är mest lastbilsolyckor att rapportera på vägarna denna vinter. Sen om det är personbilschaufför som skapat dessa olyckor iom att han kört dåligt eller om ekipaget haft dåliga däck eller lastbilschauffören haft dåligt omdöme framgår inte utan bara att det var mestadels lastbilar som orsakade problem i trafiken just nu.

Sen kan ni babla på om tvång på vinterdäck mm eller hur bra/dåligt man ser från hytten eller annat. Jag behöver ingen förklaring olyckor sker sen att den är många lastbilar som är inblandade har jag viss förståelse för. Kan förstå att med vinterväglag hårda sidovindar m.m så ändras förutsättningarna rätt mycket antar jag. Men trådskaparen försökte få någon form av sympati för lastiblar på vägarna och det skiter jag fullständigt i. Folk generallt oavsett vad man kör visar ju piss omdöme just nu i trafiken alla ska bara fram till vilket pris som helst just nu känns det som.

lägg ner nu för ni kommer ingenvart i denna diskussion. önska varandra lite god jul och god fortsättning istället kramas lite och kör lugnt på vägarna =)
    Facebook

Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

Registered User Bjurelids avatar
    Namn
    Bjurelid M
    Reg.datum
    jul 2007
    Det denna tråd handlar om är att försöka förstå att lastbilar behöver lite större utrymme när det ska svänga vid korsningar och så vidare, att man behöver låna ett körfält till m.m för att inte riva ner några stolpar med vagnen...

Och när det gäller allt gnällt, så känns det som det är dags att hitta nån ny yrkesgrupp att gnälla på, kanske tågförare som inte kan köra tågen när det är snö? Jag menar, de ställer ju in tåg hela tiden och blir försenade... Vilken tur att lastbilstrafiken inte går på järnväg...

Namn
    Andreas C
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Tråden börja ju med att försöka uppmärksamma privatbilister om att stora fordon behöver mer plats.

Vilket vissa förstår...medans vissa andra "banne mig inte ska hjälpa till", då de här och där sett en lastbil som körde på ett oönskat sätt. Och då kan de helt plötsligt inte visa nån respekt för nån lastbil längre.

Ja, det är väl dags att ställa in Alla tågen med. För ett tåg ute på linjen gör ju ingen glad. Lika bra att läxa upp lokförarna som inte kan framföra sitt tåg på X antal ton genom en fastfrusen växel.

Summan av kardemumman, det är alltid alla andras fel. I Sverige vet alltid privatpersonerna mer än yrkesfolket.

Avgå Alla!

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Dedär med att backa är ju inte svårt, det ser man ju på filmen

YouTube - triple roadtrain reversing

Motoboy
    Namn
    Mattias
    Reg.datum
    aug 2002
    Citat Ursprungligen postat av bogger Visa inlägg
    kan vara för att du sölar ner han och inte fattar att du ska flytta dig eller gasa på lite. man vill liksom ligga på samma hastighet, du kan växla o accelerera på några sekunder men det kan inte en 24m 60ton

kärringvarning på dig
    Om jag är en kärring för att jag är rädd om mitt eget och andras liv på hala vintervägar så är jag gärna en kärring då. Detta äckel till lastbilschaufför hade god tid på sig att släppa på gasen men valde istället att köra om där man inte får.

Du har nog inte förlorat en god vän i trafiken för då hade du nog insett att 5 förlorade minuter på vägen är ganska litet i jämförelse med en människas liv.
    Ska du vara här inne så får du gå ut!

//AMG
    Namn
    Andreas S
    Reg.datum
    feb 2007
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    Efter att ha mött en 2 km lång kö på Rv50 ikväll som berodde på att några stackare till tradare inte kom uppför en backe med minimal lutning måste jag hålla med ngn i tråden som skrev ngt såhär: De som fastnar är nästan alltid enkelaxlade trailerdragare. Nu till min fråga. Förutom ekonomiska vinningar vad finns det annars för positivt med att välja enkel kontra dubbel axel på trailerdragare?

Det är inga problem med bara två axlar.

Har själv en 2 axlig dragbil. Körde dessutom Danmark - Dalarna genom skåne igår i snökaoset. Inga problem.

Allt handlar om hur van du är med snön. Kör du för lungt kommer du fasna i första bästa backe. Samtidigt som att man måste nästan ha lite kunskap och erfarenhet att köra i snön för att kunna ha farten uppe och fortfarande ha kontroll på grejjerna så det blir ju svårt för utlänningar som möter på snön för första gången.

Fassna eller krasha.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •