Ursprungligen postat av
Cörran
De som kört en längre tid har ju självklart erfarenhet, men jag förstår inte vart du vill komma med de? Precis, som att den som jobbat på sitt jobb en längre tid, oavsett yrke, aldrig skulle göra ett misstag? De är klart de gör. Ska man prata om just denna olyckan, så tyder det ju på extrema förhållanden där 3 åker av samtidigt, på samma ställe.
Bra, vi är eniga om att erfarenhet är viktig samt att det med största sannolikhet varit fler än dessa tre lastbilar som passerat denna punkt just denna dag. Det intressanta är ju då vad som varit orsaken till att hela tre stycken lastbilar lyckats köra av på precis samma plats...är det bristande rutin, uppmärksamhet eller material - eller ngt annat som du, ur chaffisperspektiv anser, skulle kunnat orsaka det. Och isf vad är det som gjorde att alla (?) andra lastbilar klarade punkten?

Ursprungligen postat av
Cörran
Jag mena inte din körning, utan du verkar ju ha klara tankar på hur de ska gå till, att man inte ska köra när det är snö/is ute. De verkar på dig då, som du hävdar att du kan grejerna, annars verkar det ju underligt om du uttrycker dig om de. Då undrar jag helt enkelt, borde man ställt in all lastbilstrafik de senaste 10 dagarna? t.ex.
Du drar slutsatser kring saker som jag inte sagt - har f det första inga "klara tankar på hur det ska gå till", men anser ämnet värt att diskutera (även på lekmannanivå) då det f n framstår som att det körs av eller kollideras lastbilar närapå varje dag.
Har tex ingen aning om vad som krävs för att ta lastbilsbehörighet, men ingår tex halkkörning i detta - och isf vad är det för prov man måste klara av? Skulle dessa kunna utökas/förbättras? Kanske ställas som krav att nylicensiering skall ske m jämna mellanrum? Vilka hjälpsystem finns på lastbilar (ESP som är släpanpassat tex)? Vinterdäck som krav? Tycker f ö det vore bättre att du med förstahandsinsikt kring problematiken ni inom transportbolagen ställs inför kommer med förslag än att förvänta dig att vi lekmän skall göra det. När du i huvudsak enbart målar upp problematiken och svårigheterna ni ställs inför i ert yrkesutövande framstår det inte som särskilt konstruktivt.

Ursprungligen postat av
Cörran
Med vilken armada av lätta lastbilar skulle man utföra transporterna? Vad jag vet har vi ingen standby flotta av sådana. Det hade även blitt väldigt svårt, jag menar...ska man bygga om små B-kortslastbilar till...som i denna olyckan, kunna köra gas? Mjölkbilar som bara tar 1000 liter mjölk osv...förstår inte riktigt hur du skulle få ihop de hela?
Du bad mig om ett förslag - du fick ett. Har inte påstått att det är ngn idealisk lösning jag föreslagit och ser givetvis ett flertal brister i den, men menar bara att allt inte behöver stå stilla i landet eller att vi ska drabbas av massvält f att några lastbilar blir stående några dagar som du tycks vilja måla upp det... Bättre att några transporter fungerar (med tex mindre lastbilar) än att våra Europavägar skall blockeras i timtal av långtradare som är körodugliga pga lite snö. Det utgår jag från att en person som är yrkesaktiv inom logistikbranschen håller med om?
"A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990