Snälla visa hänsyn mot tunga fordon! - Sidan 6
Bilsnack
Sidan 6 av 242 FörstaFörsta 12345678910111213162636 ... SistaSista
Resultat 76 till 90 av 3619
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Citat Ursprungligen postat av Oliver Visa inlägg
    +1

Samt när ni börjar hålla en vettig hastighet när det är halka. Tack vare många "yrkesförare" så har jag blivit stående x-antal timmar av mitt liv på motorvägen tack vare att något geni ansåg att det gick att framföra sin lastbil på isbanan.

När de sen står på sneden (eller när de känner för att styla lite) ligger på sidan över hela vägen, så är de så "himla duktiga" och "erfarna".

Helt ärligt, 9 av 10 bilder i tidningen nu under snökaoset är lastbilar som klantat sig.

Och snälla, jag behöver inga lektioner i däckrotationer som slår av isen etc, det finns ett säkert sätt att undvika att sladda av vägen med sin långtradare - Stå stilla när väglaget är piss.
    Ditt inlägg saknar en massa
    Jag ser det ändå som ett skämt.

Bilderna beror väl på att de klantarslen i personbil inte är intressanta för tidningen eftersom det knappast blir några konsekvenser för övrig trafik.

Btw, vad synd att du behöver vänta, du har det ju värre än de som kört i diket eftersom det inte är lag på vinterdäck för den tunga trafiken så de enklare kan hålla sig på vägen lite enklare.
    Men visst, det finns en del som klantar sig, det är ju mycket yrkesrafik på vägarna oavsett väder.

Registered Flusher
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    Nu kommer jag med ett kanske helt vansinnigt påstående som jag inte har några belägg för, så jag ställer den som en fråga istället;

En lastbil väger så tokjävligt mycker mer än en personbil, att funktionen av att ha dubbade vinterdäck inte finns. Tyngden på ytan av däcken som ligger mot marken är så hög att det bara är en marginell skillnad på fäste dubbat kontra odubbat.
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Sjukt dryg jävel.
    Namn
    Tomas H
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av Alriksson Visa inlägg
    Nu kommer jag med ett kanske helt vansinnigt påstående som jag inte har några belägg för, så jag ställer den som en fråga istället;

En lastbil väger så tokjävligt mycker mer än en personbil, att funktionen av att ha dubbade vinterdäck inte finns. Tyngden på ytan av däcken som ligger mot marken är så hög att det bara är en marginell skillnad på fäste dubbat kontra odubbat.
    Men kastvindar kanske räddar den där lastbilen om den har dubbdäck?
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    +1

Samt när ni börjar hålla en vettig hastighet när det är halka. Tack vare många "yrkesförare" så har jag blivit stående x-antal timmar av mitt liv på motorvägen tack vare att något geni ansåg att det gick att framföra sin lastbil på isbanan.

När de sen står på sneden (eller när de känner för att styla lite) ligger på sidan över hela vägen, så är de så "himla duktiga" och "erfarna".

Helt ärligt, 9 av 10 bilder i tidningen nu under snökaoset är lastbilar som klantat sig.

Och snälla, jag behöver inga lektioner i däckrotationer som slår av isen etc, det finns ett säkert sätt att undvika att sladda av vägen med sin långtradare - Stå stilla när väglaget är piss.
    Jag ser det ändå som ett stort skämt.

Bilderna beror väl på att de klantarslen i personbil inte är intressanta för tidningen eftersom det knappast blir några konsekvenser för övrig trafik.

Btw, vad synd det är att du fått vänta, du har det ju värre än de som kört i diket eftersom det inte är lag på vinterdäck för den tunga trafiken....

Oliver
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Jag ser det ändå som ett skämt.

Btw, vad synd att du behöver vänta, du har det ju värre än de som kört i diket eftersom det inte är lag på vinterdäck för den tunga trafiken så de enklare kan hålla sig på vägen lite enklare.
    Men visst, det finns en del som klantar sig, det är ju mycket yrkesrafik på vägarna oavsett väder.
    Ett det är lag. Två varför ska jag vänta om jag klarar av att köra i snö. Bara för att någonannan inte klarar det.

Registered Flusher
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Men kastvindar kanske räddar den där lastbilen om den har dubbdäck?
    tror aldrig att kastvindar kan rädda en lastbil. Nej det är klart, den biten törs jag inte spekulera i. Men frågan är hur mycket det hjälper att ha dubb på dragbilen när det är släpet som tar själva vinden (eller ni kanske hela ekipaget när ni säger att de skall ha dubbdäck?).
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Ett det är lag. Två varför ska jag vänta om jag klarar av att köra i snö. Bara för att någonannan inte klarar det.
    "Lag"? Enda däckslag gällande däck och tung trafik är att mönsterdjupet ej får understiga 5mm kom till förra vintern.

"Förståelse för andra i trafiken" är det väl inget fel på?

.
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Citat Ursprungligen postat av Alriksson Visa inlägg
    tror aldrig att kastvindar kan rädda en lastbil. Nej det är klart, den biten törs jag inte spekulera i. Men frågan är hur mycket det hjälper att ha dubb på dragbilen när det är släpet som tar själva vinden (eller ni kanske hela ekipaget när ni säger att de skall ha dubbdäck?).
    Dom lastbilar som har största nyttan av dubbdäck är i princip dom som redan har det i dag, dvs. bärgare och utyckningsfordon och möjligtvis endel andra.Vet plogbilsåkare som provat dubbdäck men har slutat med det och börjat med odubbade däck med mycket saipningar i istället.Anledningen är att dubbarna inte brukar sitta särskillt länge i full-lastade lastbilar när dom går en massa mil på bar asfallt.

Många lastbilsdäck har saipningar som försvinner vid ungefär halva mönsterdjupet.Vittsen är att man ska lägga på dom på hösten och åka med saipade däck under vintern.Sen kan man visserligen saipa om däcket sen, men det tror jag inte det är så mångasom gör nu för tiden.

Finns ju andra hjälpmedel än dubbdäck för att hjälpa en lastbil att ta sej fram på vintern, tex On-spott och Slirej.On-spot är ett hjul med kedjor som sitter brevid drivhjulet (på insidan), när man trycker på en knapp i hytten så aktiveras en luftcylinder som trycker hjulet med kedjorna på mot drivdäcket så att kedjorna åker under däcket när man kör.Slirej är sandlådor med en metall rulle på undersidan, som sitter monterad framför drivhjulen, en luftcylinder trycker rullen mot drivdäcken och sand åker ut framför drivhjulen för att öka friktionen mot underlaget.Både On-spott och Slirej är ganska vanligt på Svenska lastbilar (dock inte på trilerdragare konstigt nog), men jag har nog aldrig sett det på utländska bilar (utom norska och finska då).

.
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Vad är det för lag?Enda "vinterdäckslagen" jag har hört är minst 5mm mönsterdjup...

5mm duger möjligtvis på sommaren.10 millimeter på driv och framdäck hade varit bättre.Kanse ennu mera...Sen minst 4-5000kr i böter per däck med för dåligt mönster, så det inte lönarsej att köra med dåliga däck.

Ett lastbilsdäck brukar ha 20-25mm mönster när det är nytt, och saipade däck brukar vara saipade till ungefär halva mönsterdjupet, efter det blir däcket i princip ett rulldäck som duger att ha på boggi axeln eller på släpet (om man har 22,5" på vagnen) eller ha kvar på driv/framaxen och köra slut på på sommaren.

Oliver
    Guest
    Jag blir glad när jag läser lite substans inom ämnet här i tråden, tack LLLLLL!

Men R_o_n, Förståelse i trafiken bygger enligt mig på att jag kan ha förståelse för hur den andra personen tänkte, inte nödvändigtvis hålla med, men förstå.

Men jag kan inte förstå varför en människa ger sig ut med sin lastbil när polisen m.m råder människor att stanna inomhus.

Det är lite som att försöka förstå någon som lägger sig på stranden under ett tsunami-larm.

Porsche-tok Hakans avatar
    Namn
    Håkan B
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Telecom
    Men jag kan inte förstå varför en människa ger sig ut med sin lastbil när polisen m.m råder människor att stanna inomhus.
    Här har vi nog problemet isf.
    För majoriteten av dom anställda inom serviceyrken och inom transport mfl har inget val.
    Rör det sig om ett mindre åkeri tex så kan några missade körningar innebära katastrof. Då måste man helt enkelt ge sig ut.

2.5T Jeppe 740s avatar
    Namn
    Jesper
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Hakan Visa inlägg
    För majoriteten av dom anställda inom serviceyrken och inom transport mfl har inget val.
    Rör det sig om ett mindre åkeri tex så kan några missade körningar innebära katastrof. Då måste man helt enkelt ge sig ut.
    Exakt! Tror det är dags att Oliver tar en paus i studerandet, tittar upp från böckerna och ut i verkligheten.

Oliver
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Hakan Visa inlägg
    Ja då har vi väl hittat källan till idiotin, de som driver åkerierna

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007

Det är lite som att försöka förstå någon som lägger sig på stranden under ett tsunami-larm.
    Fast nu får du tänka lite längre än så. 9 av 10 "katastroflarm" är helt hanterbara på alla sätt. Har själv suttit och följt detta lite de senaste åren då det här med klimat och extremväder ändå väckt ett visst intresse. Vet inte om detta är unikt för SMHI men deras varningar är ofta ( om man håller sig till klasserna 1,2,3 ) kraftigt överdrivna och saknar ofta verklighetsgrund. Varningen har dock stämt någorlunda ibland , men i ett ytterst lokalt område. Hör på trafikrapporten att någon ligger i diket på en glashal väg 5 mil ifrån mig, där jag kör på en helt bar och torr landsväg, tex.

Människor har ju en förmåga att lära sig detta, och därmed kan man gå ut med hur mycket varningar som helst och ingen bryr sig. Oftast uppstår de mest jävliga förhållandena ganska fort. Det tar inte många timmar innan ett kraftigt snöfall korkar igen ett hel stad mer eller mindre. Många som redan är ute på vägen är där så att säga. Detsamma gäller temperaturer som kalla falla åtskilliga grader på nån timme och det är inte säkert att föraren märker det , för han/hon tror att man färdas på en säker väg.

Man kan inte blanda ihop dessa förhållandevis löjliga vädervarningar mot tsunamis eller klass 5 orkanvarningar. Det är stormar som som får orkanen Gudrun att framstå som en stilla bris, som raserar hela städer och ibland länder, Gudrun var inte ens klass 1 på USA:s skala för orkaner, som jämförelse.

Oliver
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe 740 Visa inlägg
    Exakt! Tror det är dags att Oliver tar en paus i studerandet, tittar upp från böckerna och ut i verkligheten.
    Haha är du på riktigt Jeppe?

Jag har varit ute i verkligheten (den riktiga och inte "lala land" som många lever i) och sett hur den ser ut. Jag är inte någon finnig 18-åring som nyss gått ut gymnasiet, låt inte biten kring att jag studerar lura dig.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •