Bilsnack
Sidan 9 av 242 FörstaFörsta ... 2345678910111213141516192939 ... SistaSista
Resultat 121 till 135 av 3619
    Oliver
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Bjurelid Visa inlägg
    tror att detta är ett problem som bara finns i södra sverige...där vanligt folk inte kan köra när det är snö och halt. i norrland så är det inte samma bekymmer. där kan folk köra eftersom de har vinter 6 månader...
    Precis som Menghini skriver så är halkan annorlunda. I norrland finns mkt skog som stoppar vinden, i skåne är det slätt och kalt. Detta gör att det ibland bildas stora drivor med snö på motorvägen. 2006 körde jag från Hbg till Lund i en konstant lutning pga all snö som hade lagt sig.

Registered User
    Namn
    fredrik westerbrand
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    gasfot
    Citat Ursprungligen postat av andreas.e Visa inlägg
    Lol det här är en riktigt bra tråd.

Chaffisarna är ju utsatta för stress av sin chef att de ska hinna med vissa leveranser.
    Samt att de stressar på för att komma hem/fram innan deras körtid tar slut.

Då kan man ju ställa sig fråga vilka samtal som är jobbigast att ringa?

Exempel 1:

- Tjena chefen, du det var snö och drivis på E4an utanför Linköping så jag fick slå av på takten, jag får sova här men kunden får sina grejer i morgon bitti.

Exempel 2:
    - Hej älskling, jag blir lite sen hem. Jag är på sjukhuset. Körde av vägen strax utanför Linköping, bröt båda benen så illa att de fick amputera dem. Och så....och så....och så råkade jag dra med mig en bil med tre små barn i och deras mamma. Alla dog. Men jag kämpade allafall väl för att hinna i tid!
    jag tvivlar på att det fins någon chef som sätter sådana krav på sina åkare.
    dom flesta jag pratar med fått tydligt reda på att godset och förarna ska komma fram oskadade och det får ta den tid det tar..

kostar företagen mer med skador och i värsta fall dödsfall. en att dom förlorar lite på att godset kommer fram lite senare!

som ditt Exempel 1 ska inte vara några problem.

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Menghini Visa inlägg
    Försenade saker kan få förödande effekter för flera led. Och med de pressade priserna idag hänger många mindre företagare i tunna tunna trådar. Minsta lilla miss kan betyda hejdå.
    Mao bör chaufförerna anpassa sin hastighet efter rådande väglag - annars blir det rejäla förseningar...

Generellt sett så blir det lite lätt löjligt i tråden då lastbilschaufförerna försöker framhäva hur oerhört svårt och stressigt just de skulle ha det i sin yrkesroll. Kan ärligt talat inte se vad som skulle vara särskilt intellektuellt eller fysiskt krävande att framföra en lastbil, oavsett väglag.

Stress och deadlines är f ö ngt som finns i de flesta branscher och yrkesroller, där även andra personer och företag är direkt beroende av att produkten/-r levereras på tid. Den enda faktor som i praktiken skiljer den sortens leverans från den som en lastbilschaufför utför är just väderleken/väglaget, vilken/vilket inte är direkt påverkbar(t) - och följaktligen kräver anpassning från chaufförens sida.

Tror inte det är många som väntar på gods som skulle gå i taket för en försening på en halvtimme eller timme om vädret varit orsaken. Däremot så uppskattas det garanterat desto mindre om förseningen blir till dagar eller veckor pga förstört gods beroende på lastbilen vält pga bristande anpassning efter väderlek/väglag av chauffören...vilket därför borde göra det hela hyfsat självklart - även för en "chaffis" - om vad som är rätt sak att göra.

Sakta ner = komma fram ngt sent. k
    Köra på ett sätt som innebär förlorad kontroll = komma fram väldigt sent, alt inte alls. Svårare än så är det inte.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Vi får t.ex vår leverans före kl 08 varje morgon. Transporterna går vidare ut till slutkund på förmiddagen, med deadline vid olika klockslag före kl 10.00 beroende på vilken transportfirma det handlar om. Om vi inte får våra varor i tid så kanske dom inte hinner skickas vidare, och det är förstås skitkul för en kund som har haft kundens bil sönderskruvad på lyften sedan igår och väntar på delen för att kunna sätta ihop, få ut den och in med nästa.

En liten försening kan orsaka en stor kedjereaktion.

Soon ++1000hp andreas.es avatar
    Namn
    Andreas Eriksson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Ekonomi
    Men Andreas då... Vi skall visst dra till med de mest extrema jämförelserna, då blir det lätt väldigt mkt dubbelmoral när det handlar om Z-skribenter. Den där olyckan kan mkt väl hända då du gasat ur din mustang eller M5, vad du nu kör idag, lite för hårt och du får ringa hem till dina kära o säga samma sak... Men i ditt fall va du bara ute och busade i rent nöje när du blev av med benen och tog med dig en bil med en småbarnfamilj i som alla dog.

Förstår du åt vilket håll jag pekar ??
    Jag förstår absolut! Och jag tycker att detta är ett ämne som är viktigt att diskutera, därför kom jag först med de två argumenten som faktiskt är viktiga för chaffisarna eller hur? Att leverera + slippa sova borta. Men man måste ju ändå göra en riskkalkylering som förare av ett så tungt fordon. Det är det som verkar förekomma lite för sällan. Jag säger absolut inte att alla CE chaffisar är puckon. Men det finns de som riskerar livet på sig själv och andra! Häromdagen så låg jag i 80km/h på centralbron, i högerfil. Då låg det en dragare + trailer bakom mig och studsade på fartspärren, tills han kastade sig ut och körde om. Då är det 50km/h där och var snöstorm.

Chansen att få ringa samtal nr2 är större för mig och jag kör M5 i 315km/h på Essingeleden kl16:30 en fredag. Därför gör jag inte det.

Chansen att få ringa samtal nr2 är mindre för mig om jag kör i 315km/h, har sprillans nya däck, klockan 06:30 en söndagmorgon den 20e juli på Nynäsvägen mellan V-H och Jordbro. Därför gör jag det där i så fall om jag nu är "tvungen"!

Chansen att få ringa samtal nr2 är större för en lastbilschaffis om han ligger i 90km/h i nedförsbacken vid Jönköping i snöstorm. Därför ska han inte göra det.

Och där är det ju lika för lastbilschaffisen att olycksrisken sjunker om han tar det lugnt när förhållanden inte är optimala

Det är det enda jag vill säga. Har absolut inget med dubbelmoral att göra. För jag vet att jag aktivt fattar beslut att utsätta både mig själv och andra för minimal fara. Jag håller mig ur vägen för lastbilar, jag smiter inte in framför tradare när de håller lucka på motorvägen eller kör som ett svin när det är mycket bilar omkring. Ett 30-tons ekipage i 90km/h lär ha ännu större rörelseenergi än ett 2-tons i 300km/h. Sen kan man ju fråga sig vilket ekipage som är vanligast på svenska vägar

V-dub 4-ever englund_85s avatar
    Namn
    Tobias E
    Reg.datum
    jan 2004
    Jobb
    Tungmekaniker
    En grej som ingen nämnt i det här med att det blir förseningar, och som gör att många chaufförer kör som de gör är ju kör- och vilotidsreglerna som det verkar vara häxjakt på..
    Vw 1300 Special"Haninge-edition" -71, Golf IV r32 -03

Namn
    Andreas Eriksson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Ekonomi
    Citat Ursprungligen postat av westerbrand Visa inlägg
    jag tvivlar på att det fins någon chef som sätter sådana krav på sina åkare.
    dom flesta jag pratar med fått tydligt reda på att godset och förarna ska komma fram oskadade och det får ta den tid det tar..

kostar företagen mer med skador och i värsta fall dödsfall. en att dom förlorar lite på att godset kommer fram lite senare!

som ditt Exempel 1 ska inte vara några problem.
    Ok, men betyder det att de förare som kör som att det brinner i baken på dem sätter dessa krav på sig själva då? Det är en öppen fråga, jag har ingen aning

Namn
    Andreas Eriksson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Ekonomi
    Citat Ursprungligen postat av englund_85 Visa inlägg
    En grej som ingen nämnt i det här med att det blir förseningar, och som gör att många chaufförer kör som de gör är ju kör- och vilotidsreglerna som det verkar vara häxjakt på..
    Jodå, det har jag tagit upp som argument för chaffisarna på förra sidan.

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Några säger att folk inte skall rätta folk i yrken de inte vet nåt om.
    Då kontrar de andra med att säga " Jag måste väl få säga till om läkaren kommer in på fyllan och skall operera" och liknande saker. Men gott folk, för att dra till med en gammal klyscha, det är skillnad på äppel o päron.
    Jag kan säga till en annan yrkesklass om de gör uppenbara fel. Men jag kan inte komma och säga hur de bäst genomför sina yrken. Jag kan tex inte säga till den nyktra och väldigt duktiga läkaren hur han bäst lägger snittet vid en operation, eller vilka insttrument han skall använda.
    Jag vet att min exemepel är överdrivet, fast jag tror du missat avsikten. Det var ett svar på att man aldrig någonsin ska yttra sig om något man själv inte arbetar med. Kul samhälle vi skulle ha då.

Nu har jag själv kört lätt lastbil inom Posten i 3 års tid och åkt med fullstora ekipage i alla fall 50 ggr, både sommar och vinter. En vän driver åkeri. Har själv haft båt och dragit runt den många gånger. Så vitt jag har noterat har dessa kombinationer ganska många instrument gemensamt. En ratt, gas, koppling ,broms, blinkers och tuta. Dessa instrument använder man för att "lägga snittet", dvs ta sig fram. Sen att det finns andra fordonsspecifika finesser och körteknik för tex rattutslag i sväng är irrelevant. När väl lastbilen rullar på säg motorvägen är det att jämföra äpplen med just äpplen. Man åker trots allt på samma vägbana med samma regler och förutsättningar som alla andra.

Det är inget snack om att det kvalitetskillnad när olika kör. Det handlar om allt från förutseende till hur personen bromsar och gasar, vissa rycker som tokar, andra kör som bästa Mercedes automaten. Det är samma med restauranger ,maten kan variera skapligt beroende på vem som är kock , fast man lagar samma meny. Om folk blir sjuka av den ene kockens mat har man all rätt att kritisera och diskutera saken med honom/henne.

Registered User Pezons avatar
    Namn
    Jimmy Peterson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Pro driver
    Citat Ursprungligen postat av vad är lustgas? Visa inlägg
    Och alla 4 hade Svenska skyltar enligt en som bergade..

Detta var inte många dagar sedan så nog händer det me. Nog om det, om alla bara visade lite mer respekt i trafiken så skulle allt kunna gå mycket smidigare, lättare och snabbare. Tex att låta bli den tredje vänsterfilen när man kör 70 på 90 väg och alla andra oxå håller 70.. Så jag som vill och kan hålla 90 får göra det. Tack.
    Om det är olyckan på E18 för några dagar sedan så passerade jag strax efter och dom bilar jag såg var utlandsreggade.
    Web/It-ansvarig @ vsc.nu

Fuck off....End of story Menghinis avatar
    Namn
    Joakim Menghini
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Allt med bilar
    Citat Ursprungligen postat av andreas.e Visa inlägg
    Men det finns de som riskerar livet på sig själv och andra! Häromdagen så låg jag i 80km/h på centralbron, i högerfil. Då låg det en dragare + trailer bakom mig och studsade på fartspärren, tills han kastade sig ut och körde om. Då är det 50km/h där och var snöstorm.

Det är det enda jag vill säga. Har absolut inget med dubbelmoral att göra. För jag vet att jag aktivt fattar beslut att utsätta både mig själv och andra för minimal fara. Jag håller mig ur vägen för lastbilar, jag smiter inte in framför tradare när de håller lucka på motorvägen eller kör som ett svin när det är mycket bilar omkring. Ett 30-tons ekipage i 90km/h lär ha ännu större rörelseenergi än ett 2-tons i 300km/h. Sen kan man ju fråga sig vilket ekipage som är vanligast på svenska vägar

Andreas, i stycke 1 så kommer du iaf med en skaplig överdrift . För det första, ligger han på fartspärren o studsar bakom dej, hur kan då öka farten o köra om ?
    För det andra så är centralbron inte en speciellt lång sträcka och att en lastbil först skall ligga bakom dej o trycka i 80 km/h för att sen köra om innan vägen delar sig i 2 st kraftiga kurvor åt varsitt låter för mig som en kraftig överdrift utan att den lastbilen skulle gått rakt fram in i räcket. Jag tror du nog skarvade med en 10-20 km/h för att det skall låta lite mera extremt

Om du dammar in i en Suv full med familjen svensson i 300 blås med din M5 eller jag med en 30 tons ekipage (det va inte nån stor rackare det, ingen last ? ) i 90 så lär resultatet för familjen i suven bli densamma. Enda skillnaden är väl att jag troligen överlever, medans du följer med familjen till skaparen.
    Gothus sum, cave cornua

Very Fine User
    Namn
    Robert Z
    Reg.datum
    maj 2004
    Det är allmänt känt bland trafikanalytiker och trafikövervakare att det mest dödliga vi har på våra vägar är lastbilschaufförer. Man kan tycka att all utbildning de genomgår innan de får sitt förarbevis borde få dem att inse att de framför en svårstoppad massa som om den misshanteras riskerar ta livet av både medtrafikanter och dem själva. Kort sagt så är ansvaret att framföra ett sådant fordon stort. Detta ansvar förvaltar en stor mängd av chaufförerna med att i sin hytt under färd bland annat spela playstation, titta på Ricky Lake, läsa senaste Trucker, koka kaffe, surfa på facebook etc. Det finns chaufförer som tittat på vägen när de kört av eller på/över någon men vid väldigt många av olyckorna sitter chauffören och avnjuter Tight teens and Big Truckers 14 eller någon annan kvalitetsrulle vilket förklarar den ofta bristfälliga uppmärksamheten på vägen.

Det är hög tid att samhället tar problemet med dessa oansvariga trafikmarodörer på allvar. Obligatorisk övervakningskamera i varje hytt länkad till polisen känns som ett rimligt sätt att förhöja disciplinen hos förarna.

Med Vänlig Hälsning,
    Senast redigerat av Besserwisser den 2010-12-04 klockan 15:55.
    Besserwisser vet bäst!

recallbj
    Guest
    Hahaha....Tyckte du nämde i nåt inlägg att du va lite äldre ???? Men ditt avslut bevisar tyvärr motsatsen. Samtidigt så fick du tyvärr stämpeln jubelidiot i mina papper. Enda positiva i den handlingen är väl att man slipper se ditt dravel här.
    Och jag måste ge dig samma stämpel eftersom dina argument är idiotiska, antar att du sitter med i Transport.

Nitromethane junkie!
    Namn
    Fredrik Karlsson
    Reg.datum
    nov 2002
    Jobb
    Trucker
    Tänkta utala mig, men herregud jag orkar inte. Vilka jävla idioter det finns här i världen, och många av dem har skrivit i denna tråd...

/Fredde, långtradarchaffis
    NITROBEAR TopFuel Racing

Registered User
    Namn
    Nils M
    Reg.datum
    okt 2002
    Varför har så många lastbilschaufförer sånt agg mot utländska bilar o förare? Är de så mycket sämre på att köra än våran inhemska variant?
    A true gentleman never travels behind less than eight cylinders!!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •