Bilsnack
Sidan 44 av 219 FörstaFörsta ... 142434373839404142434445464748495051546474 ... SistaSista
Resultat 646 till 660 av 3272
    My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Imolarot Visa inlägg
    Bor i Eriksberg. Jag vet ju inte hur områdena är indelade nu, pratade bara med en som plogade, och han fick inte köra GC-vägar för att han var omprioriterad (detta var igår).
    Okay, men det har ju varit ganska extremt nu. Hade man haft med i budgeten att man skulle klara av sånthär...som kommer väldigt sällan. Så hade det blivit onödigt dyrt i slutändan.
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Då vart man hindrad av öststatsbilar igen, de försökte ta sig upp till den lokala macken men misslyckades ganska rejält.

Den som kommit längst hade en liten kurva kvar, han hade helt sonika parkerat mitt i vägen med varningsblinker på och "stämplat ut" (såg det ut som). Ist. för att backa ner och försöka igen eller inse att han inte ska försöka sig på att komma upp till just denna mack eftersom hans körkunskaper inte sträckte sig så långt.

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Citat Ursprungligen postat av Besserwisser Visa inlägg
    Inte att förglömma så är det trots allt vi som betalar er lön i slutändan.
    Ganska löjligt argument tycker jag. Indirekt eller direkt betalar alla varandras löner så ganska dålig sak att komma med. Produktion kontra konsumtion, utan produktion fungerar inte konsumtion och tvärt om.

Om inte någon handlar så mat så kan handlaren inte beställa varor. Åkerier inget att köra, lagergubben inget att plocka. Då i sin tur har kontorsnissen inget att köpa in. Osv osv osv. Allt hänger ihop. Ta vilken bransch som helst så betalar någon annan den andres lön.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Då vart man hindrad av öststatsbilar igen, de försökte ta sig upp till den lokala macken men misslyckades ganska rejält.

Den som kommit längst hade en liten kurva kvar, han hade helt sonika parkerat mitt i vägen med varningsblinker på och "stämplat ut" (såg det ut som). Ist. för att backa ner och försöka igen eller inse att han inte ska försöka sig på att komma upp till just denna mack eftersom hans körkunskaper inte sträckte sig så långt.
    Troligtvis var fästet lite dåligt i hans autobahn slicks.

Stog själv och "tuggade" lite inatt inne på industiområde som vad halvtaskigt plogat. Flytta vikten så man får 16-7 ton på driven, diffa och gunga lite gör susen. Med bra drivdäck så är förutsättningarna iaf skapliga.

Komiskt att man iprincip kan åka åttor runt öststatare vintertid i lagliga 80 km/h men sommartid så kommer dom som kanonkulor.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Järnet Visa inlägg
    Verkar som både personbilarna och lastbilen legat för nära framförvarande, att skylla på halkan känns inte helt 100. (kan ju vara nån ärthjhärna som gjort nån manöver som orsakat allt också)
    Lastbilen stod en liten bit efter att vägen gått ihop till enfiligt österut. (var bilarna stötte ihop vet jag inte)

Jag brukar också köra med varningsblinkers vid plötsliga stopp.

Nej jag vet inte all fakta varför lastbilar kör av vägen. (och har aldrig påstått det heller)
    Jag TROR dock inte att de flesta lastbilsolyckor orsakas av bilister som det gärna målas upp här, utan mer dåliga däck eller oaktsamma förare. (precis som vanliga bilister alltså, dessa har dock oftast vinterdäck när det är halt)
    Ja visst är det en dålig ursäkt. Ungefär i samma nivå som att vägen svängde kraftigt.

Målas ut vet jag inte men det finns ju statistik på att lastbilar sällan är vållade när det sker en olycka personbil/lastbil. Det bör ju ge en fingervisning om att det är så när det är flera parter inblandade.

Att lastbilar fastnar i backar är en sak som den tunga trafiken får stå för själva. Lika så när lastbilar lägger sig på sidan av vägen istället för att vara på vägen. Statistik på singelolyckor med lastbil har jag tyvärr inte sett. Dock så bör det gå att få fram om man lägger ner lite energi på det. (vilket jag inte känner är nödvändigt för min del)

Att ha bra däck vintertid är det nog ingen här som motsätter sig eftersom det iprincip krävs om man inte enbart kör E4:an Sthlm-Uppsala. Det som "vi" motsätter oss här är att flertalet här tror att vinterdäck på släpen kommer göra stor skillnad. 4-5mm mönster räcker på ett släp, under 2mm så börjar det bli otrevligt vid halt väglag. Däcken på ett släps slits även olika så att man byter däck när något är slut alternativt punktering. På det viset så sitter det alltid "bra" däck på något axel och ev. något sämre däck på någon axel. Man byter inte alla 16 däck samtidigt.

Stort plus i kanten för dig för du är då en av få personbilar som slår på varningsblinkers för att underrätta trafiken som kommer bakifrån.

Very Fine User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Du har delvis rätt. Själv lever jag efter devisen att man lämpligen alltid beter sig som om alla runt om kring vore ens kunder som betalade ens lön. Lastbilschaufförerna lever tyvärr till stor del efter devisen att de är toppen på näringskedjan och att alla andra trafikanter är undersåtar som ska rätta sig efter deras upphöjda position.

Med Vänlig Hälsning,

Citat Ursprungligen postat av Alrik Visa inlägg
    Ganska löjligt argument tycker jag. Indirekt eller direkt betalar alla varandras löner så ganska dålig sak att komma med. Produktion kontra konsumtion, utan produktion fungerar inte konsumtion och tvärt om.

Om inte någon handlar så mat så kan handlaren inte beställa varor. Åkerier inget att köra, lagergubben inget att plocka. Då i sin tur har kontorsnissen inget att köpa in. Osv osv osv. Allt hänger ihop. Ta vilken bransch som helst så betalar någon annan den andres lön.
    Besserwisser vet bäst!

Registered User NissanZs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2005
    Citat Ursprungligen postat av Alrik Visa inlägg
    Målas ut vet jag inte men det finns ju statistik på att lastbilar sällan är vållade när det sker en olycka personbil/lastbil. Det bör ju ge en fingervisning om att det är så när det är flera parter inblandade.
    Källhänvisning på den tack!

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av NissanZ Visa inlägg
    Källhänvisning på den tack!
    Det har ju redan visats i tråden?

Lastbilar sällan bakom olyckor | Nyheter | Expressen

Skulle dock va intressant med källhänvisning på allt ni säger om den tunga trafiken

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Dödsolyckor må så vara...men det innebär ju inte att det inte går att direkt resp indirekt härleda andra sorters olyckor t den tunga trafiken, eller hur?
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Dödsolyckor må så vara...men det innebär ju inte att det inte går att direkt resp indirekt härleda andra sorters olyckor t den tunga trafiken, eller hur?
    Vilka olyckstyper då?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Vilka olyckstyper då?
    I princip så gott som alla andra sorters olyckor förstås.

Därmed inte sagt att de SKA härledas t just tung trafik, men indirekt kan man ju koppla tom en singelolycka t dem - tex pga den stress tunga fordon orsakar när de blockerar omkörningsfiler i milatal. ;-)

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    I princip så gott som alla andra sorters olyckor förstås.

Därmed inte sagt att de SKA härledas t just tung trafik, men indirekt kan man ju koppla tom en singelolycka t dem - tex pga den stress tunga fordon orsakar när de blockerar omkörningsfiler i milatal. ;-)
    Så då skulle man som tung förare kunna skylla på att personbilar kör ut framför en, så man måste bromsa...och sen åker i diket för att man försökte köra ikapp tiden, låter ju lite underligt

Av nån anledning tror jag inte att man sagt "jaja, men alla andra olycker orsakas säkert av personbilsförare". Om de nu varit så att tunga förare ståt för de flesta dödsolyckor. Man måste jaga orsakar, och hitta den bland den tunga trafiken. De Kan helt enkelt inte få va att personbilar kör sämst. Och att lastbilsförare inte är så dåliga som man hela tiden försöker utmåla dom till.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Tyvär så är det så här, att dom allra flesta trafikolyckor, kan faktist hänvisas till personbilar, för att ni ska vara så stressade i trafiken.

Det märkte jag så tyderligt när jag åkte till söderhamn folk körde som dårar om en, o vips vad ser man där stod en bil som hade kört om mig tidgare i mötande trafik, hade släppt i arslet o först flyggit in i vajerräcket o sen över räcket o stod på andra sidan.
    Kombi power

http://www.skogenracing.com/

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    I rest my case ang härledandet t andra olyckor:

"Halkan har orsakat stora köer vid Tystberga. Vid 10.30-tiden stod omkring 40 långtradare stilla på platsen och väntade på att kunna ta sig förbi det olycksdrabbade området.
    En bärgningsbil som var på väg för att hämta en lastbil som kört av vägen hamnade själv i diket.
    Fredrik Lindfors, länsvakthavande befäl hos polisen i Södermanland, säger till Aftonbladet att föraren fick lindriga skador och fick följa med till sjukhus för kontroll.
    – Och sedan verkade den olyckan i sin tur ha orsakat ännu en olycka. En lastbil har kanat och står nu tvärs över vägen och orsakar totalstopp i södergående riktning, säger Fredrik Lindfors.
    – Enligt polispatrullen som är på plats ska det vara extremt halt på E4. På väg fram till olyckan såg patrullen ett tiotal lastbilar som stod stilla på grund av väglaget."

samt...

"Även väster om Stockholm är det halt. Vid lunchtid for en utländsk långtradare av vägen vid avfarten mot Arninge och totalkraschade ner i diket. "

Olyckor och köer på E4 | Nyheter | Aftonbladet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •