Bilsnack
Sidan 53 av 219 FörstaFörsta ... 233343464748495051525354555657585960637383 ... SistaSista
Resultat 781 till 795 av 3272
    My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Självklart kan man bli åtalad för vissa saker, det jag föreslår är därför en hårdare och mer omfattande granskning av den tunga trafiken, dess förare, den utbildning som krävs och de allmänna krav som ställs vid förarprov. I tillägg till det skulle kanske ngn form av kameraövervakning kanske vara ett bra hjälpmedel för att få fram svar på vad som faktiskt är orsaken till olyckor där tung trafik är involverad. Ser inte riktigt varför du återkommer till begreppet personlig konkurs - är det vanligt förekommande bland lastbilschaufförer?

Du säger återigen att de flesta olyckor där lastbilar och personbilar är involverade skall bero på personbilarna - syftar du till den undersökning du länkade till tidigare så gällde den enbart olyckor med dödlig utgång om jag inte minns fel. Dessutom var den förhållandevis begränsad, så skulle inte dra så stora eller definitiva slutsatser av den.

Ang dina två sista frågor så skiljer jag än en gång på yrkesroll/tjänsteman och privatperson, vilket generellt görs vid juridiska bedömningar. Har öht inte sagt ngt ang vården, så ser inte din koppling.
    Shit alltså, nu är du verkligen ute på djupt vatten här

Hårdare och mer omfattande granskning? Vet du nåt om hur mycke den granskas? Eller är det som vanligt i denhär tråden, man slänger ut lite saker som låter bra. Höftar med lite uppgifter efter att man sett en lastbil åkt i diket på aftonbladets hemsida :-D

Hur menar du med högre allmänkrav?

Med alla regler som finns i Sverige angående kameraövervakning, så vill du nu sätta upp minst en kamera i alla fordon?! :-D De blir några miljoner kameror de.

Sen är det väl relativt ofta man förstår hur olyckan gått till ändå? De blir en grym investering för alla fordons ägare iaf, haha.

Angående personlig konkurs. Nej, det vet jag inte om det är. Det va ju du som ville införa sådana regler, vi har dom med andra ord inte nu. Sen förstår jag inte varför det bara skulle gälla tunga fordon, kan du svara på de? Det kan ju bli Extremt kostsamt för varje enskild individ, bara för att han gjorde ett misstag. För som sagt, du har det ju lätt på ditt jobb som kan gå igenom dina grejer i lugn och ro tre gånger om du gör fel.
    Vilket jag inte heller riktigt förstår. Du är väl yrkesman och utbildad på ditt jobb, varför räcker det inte med att göra det en gång?

Nu va det ju även så att de va undersökningen som sa att detta var fallet, inte jag...jag hänvisa till den. 231 större olyckor är ju ändå en del. Har du överhuvudtaget nån fakta som talar åt motsatt håll? Och nej de va inte bara dödsolyckor.

Varför har jag en känsla av att du dragit destå större slutsatser om undersökning visat på motsatsen...hahaha

Varför ska han få vård då? Om han orsaka olyckan kan väl han betala för de skador han själv ådrog sig? Varför ska nån annan betala för de?

Jag förstår inte heller varför man ska skilja på vem som orsaker olyckan, men de är väl bekvämt för dig som kör personbil? Jag ser det mer som stop som stop? Varför gör inte du de?
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Shit alltså, nu är du verkligen ute på djupt vatten här
    Hur menar du?

Hårdare och mer omfattande granskning? Vet du nåt om hur mycke den granskas? Eller är det som vanligt i denhär tråden, man slänger ut lite saker som låter bra. Höftar med lite uppgifter efter att man sett en lastbil åkt i diket på aftonbladets hemsida :-D

Hur menar du med högre allmänkrav?
    Jodå, har väl någorlunda koll på de krav som ställs vad gäller tid för körning/vila, totalvikter, etc. Det jag menar är att transportbranschen som helhet borde granskas än hårdare, samt se till att ffa säkerhetsrelaterade regler följs till fullo, samt att nya regler införs för ytterligare höjd säkerhet (tex krav på ngn form av vinterdäck, regelbunden kontroll av kunskap, ev halkkörningstest, osv).

Med alla regler som finns i Sverige angående kameraövervakning, så vill du nu sätta upp minst en kamera i alla fordon?! :-D De blir några miljoner kameror de.
    Jag föreslår att kameror monteras i lastbilar, ja. Eller f den delen i merparten av professionellt framförda fordon. Dessa kameror ska då alltså inte nödvändigtvis i alla lägen vara riktade utåt, utan gärna mot föraren för att säkerställa att fokus verkligen legat på arbetsuppgiften.

Sen är det väl relativt ofta man förstår hur olyckan gått till ändå? De blir en grym investering för alla fordons ägare iaf, haha.
    En liten investering i relation till de kostnader som de olyckor den bransch du representerar orsakar.

Angående personlig konkurs. Nej, det vet jag inte om det är. Det va ju du som ville införa sådana regler, vi har dom med andra ord inte nu. Sen förstår jag inte varför det bara skulle gälla tunga fordon, kan du svara på de? Det kan ju bli Extremt kostsamt för varje enskild individ, bara för att han gjorde ett misstag.
    Jag nämnde inget om personlig konkurs, även om det säkerligen vore möjligt att det skulle kunna bli en följd - vilket isf borde fungera som en form av "försäkring" för att föraren inser till fullo att det inte går att göra annat än att koncentrera sig på sin arbetsuppgift f att säkerställa att han/hon utför den på rätt sätt.

För som sagt, du har det ju lätt på ditt jobb som kan gå igenom dina grejer i lugn och ro tre gånger om du gör fel.
    Vilket jag inte heller riktigt förstår. Du är väl yrkesman och utbildad på ditt jobb, varför räcker det inte med att göra det en gång?
    Lätt vet jag inte om jag skulle säga - såg du vilka omfattande kalkyler och dokument jag jobbade med så tror jag inte du skulle kalla det lätt. Och ja, jag är utbildad för det jag arbetar med och har själv valt vad jag fokuserar min professionella karriär på - och inser även de följder fel jag eventuellt gör orsakar.

Nu va det ju även så att de va undersökningen som sa att detta var fallet, inte jag...jag hänvisa till den. 231 större olyckor är ju ändå en del. Har du överhuvudtaget nån fakta som talar åt motsatt håll? Och nej de va inte bara dödsolyckor.
    Här är länken du postade: Lastbilar sällan bakom olyckor | Nyheter | Expressen
    Hur får du det t 231? Här är originalartikeln dessutom: Lastbilar bakom många olyckor | Inrikes | SvD

Som synes är det så att 7% av fordonen (dvs lastbilarna) i Sverige är inblandade i 20% av dödsolyckorna, och i 40% av kollisionerna...

Varför ska han få vård då? Om han orsaka olyckan kan väl han betala för de skador han själv ådrog sig? Varför ska nån annan betala för de?
    Stor skillnad på att få vård efter en olycka, men visst kan man hårddra saker i samhället såhär om man vill - det är dock inte vad jag är ute efter. Det jag söker nå fram med är att yrkesförare av tung trafik skall hållas ansvariga om de är direkt vållande till olyckor som innebär stora samhällskostnader. Rimligtvis borde det i samband med detta tas fram försäkringar som kan vara till hjälp om man vet med sig eller oroar sig för sin kapacitet att framföra sitt fordon.

Jag förstår inte heller varför man ska skilja på vem som orsaker olyckan, men de är väl bekvämt för dig som kör personbil? Jag ser det mer som stop som stop? Varför gör inte du de?
    Återigen, skilj på proffs och amatörer.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007

Jag föreslår att kameror monteras i lastbilar, ja. Eller f den delen i merparten av professionellt framförda fordon. Dessa kameror ska då alltså inte nödvändigtvis i alla lägen vara riktade utåt, utan gärna mot föraren för att säkerställa att fokus verkligen legat på arbetsuppgiften.
    Mycket intressant har jag hört på zatzy, men detta kan ju inte ens Orwell i sin vildaste fantasi föreställt sig. Skulle någon införa detta skulle det genast dras till precis alla andra branscher eftersom i princip varje yrke kan räknas som professionellt . Men det är väl försäkringsbolagen som är mest intresserade av detta om vi talat trafik . Ser man det rent trafikmässigt är det motorcykelförare och bilägare av snabbare bilar, såsom Porsche, de som kommer få detta på sin instrumentbräda direkt, alltså de med högst skaderisk och högst premier. Sen kan man bara faxa en böteslapp när kameran tillsammans med en GPS skickar en bot direkt till ditt konto som naturligtvis dras direkt. Nej du detta förslag kan bara förpassas till skräpposten, hoppas bara ingen "övervakare" läst ditt förslag, så det inte väckt idéer hos nån med makt att genomföra sådant.

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför

Här är länken du postade: Lastbilar sällan bakom olyckor | Nyheter | Expressen
    Hur får du det t 231? Här är originalartikeln dessutom: Lastbilar bakom många olyckor | Inrikes | SvD

Som synes är det så att 7% av fordonen (dvs lastbilarna) i Sverige är inblandade i 20% av dödsolyckorna, och i 40% av kollisionerna...

Du kan ju klippa och klistra lite som du vill för att få det att se bra ut. I samma artikel står det även detta:

"–De flesta olyckor beror på att den mötande personbilisten överskridit hastighetsbegränsningarna, tappat kontrollen och kommit över i fel körfält, säger Kjell Rytterström, skadeförebyggare hos Trygg-Hansa.

-Av alla dödsolyckor med en lastbil inblandad beror ungefär hälften på möten med personbilar och oftast har lastbilen varit passiv och blivit påkörd. Samma slutsats drar försäkringsbolaget Trygg-Hansa i en analys av de 36 dödsolyckorna med lastbil som utretts där senaste tre åren."

För att slänga in lite mer FAKTA så kommer här lite utdrag från SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys)

6,4 miljarder mil körda av 4,4 miljoner bilar. Det ger i runda slängar 1500 mil per bil och år.

478 000 lastbilar har kört 1,1 miljarder mil.

Av lastbilarna så är knappt 82 000 som har en totalvikt över 3,5 ton. Av dom är det drygt 56 000 som ligger mellan 16-30 ton i totalvikt. En uppskattning från min sida säger att en hälften faller bort som inte drar släp eller rullar ute på "vägarna". Dvs lastbilar som i princip enbart kör lokalt, typ grusbilar, distributionbilar osv.

Då har vi 28 000 lastbilar kvar som då kör knappa 387 miljoner mil. Det ger knappa 14 000 mil per år.

5,8% av lastbilarna kör 387 miljoner mil.

0,57% av totala fordonsmängden kör 5,2% av den totala körsträckan.

Länk:
    http://www.sika-institute.se/Doclib/2007/SikaStatistik/ss_2007_11.pdf

Bör inte detta visa ännu mer hur liten skadefrekvensen kontra antal mil?!?

Att 0,57% sällan är vållande i olyckor bör väl säga en hel del?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Har lite brådis så jag hinner inte svara så mycket.

Läste fel angående 231.

Men en sak måste du tänka på Atarimannen. De finns inga ute på vägarna (utom övningskörare) som inte gått igenom utbildning och klarat diverse prov. Det är en horribel inställning du har att dessa förare ska kunna göra lite som de vill...att man inte ska kunn ställa några krav på dom. Medans det är helt tvärtom mot de som kör tung trafik.

De är ett sjukt hat du visar upp mot den tunga trafiken. Undrar verkligen varför du inte kan tänka längre

Registered Flusher Alrikssons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    Citat Ursprungligen postat av BadToy Visa inlägg
    Undrar vem som ska hämta dig den dagen då din bil ramlarihop....
    Men snälla du, det förstår du väl inte inträffar när man har en E46 330.

Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg
    Mycket intressant har jag hört på zatzy, men detta kan ju inte ens Orwell i sin vildaste fantasi föreställt sig. Skulle någon införa detta skulle det genast dras till precis alla andra branscher eftersom i princip varje yrke kan räknas som professionellt . Men det är väl försäkringsbolagen som är mest intresserade av detta om vi talat trafik . Ser man det rent trafikmässigt är det motorcykelförare och bilägare av snabbare bilar, såsom Porsche, de som kommer få detta på sin instrumentbräda direkt, alltså de med högst skaderisk och högst premier. Sen kan man bara faxa en böteslapp när kameran tillsammans med en GPS skickar en bot direkt till ditt konto som naturligtvis dras direkt. Nej du detta förslag kan bara förpassas till skräpposten, hoppas bara ingen "övervakare" läst ditt förslag, så det inte väckt idéer hos nån med makt att genomföra sådant.
    Procentuellt sett står de med sportbilar nog inte för särskilt stor andel av olyckorna, vare sig man ser till antalet olyckor totalt eller t den procentuella andelen av sportbilar som finns/är inblandade i olyckor.Det rör sig definitivt inte om samma siffror som den tunga trafiken iaf, det tror jag nog vi kan enas om...?

Skillnaden i skadeverkan mellan en lastbil som välter och en lätt sportbil som kör av vägen är även den rätt markant. Utöver detta så bör det givetvis göras skillnad på privatbilister och yrkesförare, men personligen skulle jag inte ha ngt emot att ha kameror i mina bilar - vem vet, jag kanske redan har det monterat redan på eget initiativ då de kan agera i flera syften (inkl underhållning)?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Har lite brådis så jag hinner inte svara så mycket.

Läste fel angående 231.

Men en sak måste du tänka på Atarimannen. De finns inga ute på vägarna (utom övningskörare) som inte gått igenom utbildning och klarat diverse prov. Det är en horribel inställning du har att dessa förare ska kunna göra lite som de vill...att man inte ska kunn ställa några krav på dom. Medans det är helt tvärtom mot de som kör tung trafik.

De är ett sjukt hat du visar upp mot den tunga trafiken. Undrar verkligen varför du inte kan tänka längre
    Har aldrig sagt att de med körkort skall få göra lite som de vill eller agera helt kravlöst. Däremot att kraven på yrkesutövare/"tjänstemän" skall vara högre än på privatpersoner. Det är de i andra branscher (och t viss del även inom transportyrket idag), så ser inte vad som ses så hemskt i detta?

Hyser heller inget hat mot den tunga trafiken, men anser det alltså fullt berättigat att den skall granskas och regleras hårdare. En så enkel sak som landsomfattande omkörningsförbud för långtradare vissa tidsintervall skulle garanterat minska stressnivån i trafiken och t stor del eliminera köbildning på många sträckor. Alltså ytterligare ett förslag från mig att förfasas över... :-) Var är era förslag? Hittills är det mest negativa påhopp och feldragna slutsatser/tolkningar utan ngn direkt konstruktiv tanke eller förståelse bakom.

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Jag tycker det är synd att det inte finns krav på vinterhjul på den tunga trafiken. Det bara väller in långtradare från baltikum och polen med risiga "sommardäck". De har rätt dessutom säkert inte samma kontroll som vi har i Sverige på bromsar etc. Borde iofs vara krav på vinterdäck på svenska fordon också för den delen.

Nu har jag inte läst 53 sidor så detta kanske redan har skrivits flera gånger. Isf kan ni bortse från detta

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Har aldrig sagt att de med körkort skall få göra lite som de vill eller agera helt kravlöst. Däremot att kraven på yrkesutövare/"tjänstemän" skall vara högre än på privatpersoner. Det är de i andra branscher (och t viss del även inom transportyrket idag), så ser inte vad som ses så hemskt i detta?

Hyser heller inget hat mot den tunga trafiken, men anser det alltså fullt berättigat att den skall granskas och regleras hårdare. En så enkel sak som landsomfattande omkörningsförbud för långtradare vissa tidsintervall skulle garanterat minska stressnivån i trafiken och t stor del eliminera köbildning på många sträckor. Alltså ytterligare ett förslag från mig att förfasas över... :-) Var är era förslag? Hittills är det mest negativa påhopp och feldragna slutsatser/tolkningar utan ngn direkt konstruktiv tanke eller förståelse bakom.
    Näe, men de verkar ju iaf kunna komma undan utan nåt som helst i din värld. Oavsett handlning, medans den tunga trafiken ska straffas hårt för misstag. Verkar va en något skev bild
    I vilka andra branscher får man betala höga böter/väntepengar med sina privata pengar för ett misstag man gjort på jobbet? Som inte va uppsåtligt.

Uppenbarligen vet du inte att den redan ganskas. De va inte länge sedan hela vårt åkeri fick sina färdskrivarblad igenom gångna flera år tillbaka. Härligt att riskera böter för att man körde 10 minuter extra för att kunna komma till en resturang och äta, som allt annat normalt folk. Och sen riskera böter för de....ett halvår efteråt.

Okay, här är ett förslag. Omkörningsförbud för alla privatbilister så att vi kan köra om andra...vi som faktiskt jobbar på vägarna. För att minska vår stressnivå, vi som har tider att passa. Vad tycker du om de?

Intressant att sporthojar och liknande har så låg försäkring. Måste va för att de så sällan är med i olyckor, eller va tror du?

Sen är det ju skrattretande att en tungförare ska få betala stillestånd. Men en privatbilist som orskar exakt samma grej, inte ska behöva betala nåt. T.om. med din inställning till saker och ting, så måste du se de skeva i de. Annars hamnar du i trollträsket med bmw330

Va tyckte du förövrigt om hans förslag? Eller va det bara dålig förståelse från våran sida?

Varför är det stor skillnad om han olycksföraren ska få vård?

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Procentuellt sett står de med sportbilar nog inte för särskilt stor andel av olyckorna, vare sig man ser till antalet olyckor totalt eller t den procentuella andelen av sportbilar som finns/är inblandade i olyckor.Det rör sig definitivt inte om samma siffror som den tunga trafiken iaf, det tror jag nog vi kan enas om...?
    Nu slänger du ur dig saker dom du inte har fakta bakom. Visa upp lite statistik som visar att Sveriges sportbilar har en lägre procentuell skadeandel på antalet körda mil än lastbilarna. Givetvis där dom är inte är vållande till skadorna.

Vi kan ju enas om att sportbilarna i Sverige rullar MAX 150-200 mil per bil i snitt. Antalet olyckor är säkert mindre men procentuellt tror jag inte det.

Förövrigt är du ganska rolig eftersom du aldrig bemöter fakta som faktiskt just är FAKTA utan dom skiter du i att kommentera. Den låga (0,57%) andel av den totala fordonsflottan som står för 5,2% av den totala körsträckan ger i mina ögon väldigt få olyckor per köra mil.

"Vi" som inte delar din åsikt har flertalet gånger kommit med fakta. Tror inte att dom som delar dina åsikter med dig inräknat aldrig postat någon fakta/statistik här. Det mesta är antagande samt personliga åsikter och ideér.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Näe, men de verkar ju iaf kunna komma undan utan nåt som helst i din värld. Oavsett handlning, medans den tunga trafiken ska straffas hårt för misstag. Verkar va en något skev bild
    I vilka andra branscher får man betala höga böter/väntepengar med sina privata pengar för ett misstag man gjort på jobbet? Som inte va uppsåtligt.
    Finansbranschen tex.

Uppenbarligen vet du inte att den redan ganskas. De va inte länge sedan hela vårt åkeri fick sina färdskrivarblad igenom gångna flera år tillbaka. Härligt att riskera böter för att man körde 10 minuter extra för att kunna komma till en resturang och äta, som allt annat normalt folk. Och sen riskera böter för de....ett halvår efteråt.
    Jodå, jag har en bekant som är lastbilschaufför där jag fått höra liknande och andra historier om den granskning och kontroll som sker, samt efterföljderna. Det faktum att det kontrolleras är inget jag tycker är fel, även om jag givetvis kan tycka det är löjligt när man pratar minuter hit och dit som det sedan utfärdas böter för. Större flexibilitet och rimlighet kring dessa saker borde givetvis finnas.

Okay, här är ett förslag. Omkörningsförbud för alla privatbilister så att vi kan köra om andra...vi som faktiskt jobbar på vägarna. För att minska vår stressnivå, vi som har tider att passa. Vad tycker du om de?
    Ett ologiskt förslag, då en omkörning med en personbil sker på några få ögonblick i princip oberoende av fordon som skall köras om - där en långtradare kan ta flera kilometer på sig för samma manöver. Följaktligen så är det mer tidseffektivt att förbjuda omkörningar med långtradare.

Intressant att sporthojar och liknande har så låg försäkring. Måste va för att de så sällan är med i olyckor, eller va tror du?
    Jag talar om sportbilar, inte motorcyklar - som ur mitt perspektiv inte bör tas in i diskussionen, om vi inte ska börja ta in alla fordonstyper i den.

Sen är det ju skrattretande att en tungförare ska få betala stillestånd. Men en privatbilist som orskar exakt samma grej, inte ska behöva betala nåt. T.om. med din inställning till saker och ting, så måste du se de skeva i de. Annars hamnar du i trollträsket med bmw330
    Skillnaden är givetvis att den ena (dvs lastbilschauffören) är yrkesutövare, dessutom med ett många gånger tyngre och större fordon - där skadorna som orsakas är desto värre/mer omfattande. Trollar jag kring de bitarna tycker du?

Varför är det stor skillnad om han olycksföraren ska få vård?
    Vad har vård med ansvar att göra anser du? Jag har aldrig sagt att ngn får "skylla sig själv" för att han orsakar en olycka, utan det är en självklarhet f mig att alla ska få vård oavsett om de varit vållande eller inte.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Finansbranschen tex.

Jodå, jag har en bekant som är lastbilschaufför där jag fått höra liknande och andra historier om den granskning och kontroll som sker, samt efterföljderna. Det faktum att det kontrolleras är inget jag tycker är fel, även om jag givetvis kan tycka det är löjligt när man pratar minuter hit och dit som det sedan utfärdas böter för. Större flexibilitet och rimlighet kring dessa saker borde givetvis finnas.

Ett ologiskt förslag, då en omkörning med en personbil sker på några få ögonblick i princip oberoende av fordon som skall köras om - där en långtradare kan ta flera kilometer på sig för samma manöver. Följaktligen så är det mer tidseffektivt att förbjuda omkörningar med långtradare.

Jag talar om sportbilar, inte motorcyklar - som ur mitt perspektiv inte bör tas in i diskussionen, om vi inte ska börja ta in alla fordonstyper i den.

Skillnaden är givetvis att den ena (dvs lastbilschauffören) är yrkesutövare, dessutom med ett många gånger tyngre och större fordon - där skadorna som orsakas är desto värre/mer omfattande. Trollar jag kring de bitarna tycker du?

Vad har vård med ansvar att göra anser du? Jag har aldrig sagt att ngn får "skylla sig själv" för att han orsakar en olycka, utan det är en självklarhet f mig att alla ska få vård oavsett om de varit vållande eller inte.
    Nu är jag dåligt insatt i den. Men hur får man gå in med sina privata pengar, för att täcka upp sina misstag man gjort i jobbet?

Ett förslag som skulle minska stress, är att man hade som regel att se mer "överlag" på ens körtid. Att inte bötfälla nån som kört en kvart extra för att komma hem, till resturangen för att äta...eller vad det nu är. Om människan inte hela tiden kör en kvart över, utan att de hänt nån gång...pga olycka på vägen, eller att man kanske trodde att de skulle gå snabbare att köra.

Varför är det ett ologiskt förslag? En tungt lastad timmerbil kan ju ligga i 40km/h i en brant backe, medans en tom håller 80-90km/h. Då känns det ju ganska ologisk att han ska bromsa i uppförsbacken, för att lägga sig bakom i ett par minuter.

Sen tar en vanlig omkörning inte specielt lång tid heller, där den ena håller 80 och den andra närmre 90. Privatbilister segar även dom om mig ibland, blir ju lika mycket stopp då?
    Näe, känns inte som du tänkte till riktigt där.

Och bara för att nåt är mindre tidseffektivt så är det ju inte lika med att de ska förbjudas, ett väldigt underligt sätt att se på saken.

Vad har du för fakta på att sportbilar är inblandade i färre olyckor än tunga fordon sett till antal körda mil?

Japp, jag tycker det är trollande att man dömmer vissa personer...och andra inte. Även om exakt samma sak har skett. På vippen till en underlig människosyn. Lastbilschauffören kan ju knappast hjälpa att hans fordon är större. Men de kanske är här din ide om en armada av hundratusentals lätta lastbilar kommer in igen?

Vården har väl med saken att göra, då den kostar pengar. För chauffören skulle ju stå för allt annat han råkat göra. De handla inte om att skulle nekas vård, utan att han skulle betala notan för de själv, då han va orsaken till de. Du ville ju att han skulle få betala för alla konsekvenser.

Vad tyckte om bmw 330´s förslag?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Alrik Visa inlägg
    Nu slänger du ur dig saker dom du inte har fakta bakom. Visa upp lite statistik som visar att Sveriges sportbilar har en lägre procentuell skadeandel på antalet körda mil än lastbilarna. Givetvis där dom är inte är vållande till skadorna.
    Mig veterligen finns ingen sådan offentlig undersökning gjord - med största logiska sannolikhet beroende på just det faktum att skadeverkan, kostnader och risken helt enkelt är mindre än för lastbilar.

Vi kan ju enas om att sportbilarna i Sverige rullar MAX 150-200 mil per bil i snitt. Antalet olyckor är säkert mindre men procentuellt tror jag inte det.
    Jag är inte enig om ditt antagande vad gäller sträckan - skulle personligen tro närmare 500 mil per bil och år som snitt. Men som sagt, det är bara antaganden. Vad ligger en helförsäkringspremie (om det ens finns?) på på en långtradare och år?

Förövrigt är du ganska rolig eftersom du aldrig bemöter fakta som faktiskt just är FAKTA utan dom skiter du i att kommentera. Den låga (0,57%) andel av den totala fordonsflottan som står för 5,2% av den totala körsträckan ger i mina ögon väldigt få olyckor per köra mil.

"Vi" som inte delar din åsikt har flertalet gånger kommit med fakta. Tror inte att dom som delar dina åsikter med dig inräknat aldrig postat någon fakta/statistik här. Det mesta är antagande samt personliga åsikter och ideér.
    I en av mina senare poster så hänvisar jag just t den undersökning "ni" själva länkat till, med statistiskt underlag för vad jag skriver.

Vill du ha mer?

* Nästan 90 procent av lastbilar inblandade i dödsolyckor körs av förare i åldern 20–59 år. Förare i åldern 60–69 år står för 10 procent och förare i åldern 18–19 år för 2 procent.

* Den absoluta majoriteten (84 procent) av lastbilar som är inblandade i dödsolyckor är svenskregistrerade. Från övriga Norden och Europa kommer lastbilar som är inblandade i vardera 8 procent av olyckorna. (So much f påståendet att det ffa är utländska lastbilar som inte kan köra)

* De flesta som omkommer i kollision med tunga lastbilar är personbilister i mötesolyckor. Personbilister står för 70 procent av alla omkomna. Resterande del av de omkomna är nästan uteslutande oskyddade trafikanter.

* Varje år förolyckas omkring hundra personer i olyckor med tunga lastbilar inblandade vilket motsvarar ca 20 procent av samtliga trafikdödade. Av dessa omkommer den större delen i personbil men även ett antal motorcyklister, cyklister, fotgängare samt bussresenärer dödas i kollisioner med tunga lastbilar. Ett tiotal av de omkomna är lastbilsförare.

Ska jag fortsätta? Annars kan du läsa vidare här: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/4596/2008_136_djupstudieanalys_av_olyckor_med_tunga_lastbilar.pdf

Kort kan annars undersökningen sammanfattas med följande punkter som stödjer min syn på saken:

* Tex omkörningsförbud: "Potentialen av åtgärder som relaterar till säker väg skulle reducera
    antalet omkomna med drygt 70 procent, eller 70 omkomna per år."

* Tex kameraövervakning: "Potentialen av åtgärder som relaterar till säker användning skulle reducera antalet omkomna med drygt 20 procent, eller 20 omkomna per år."

* Tex ESP, vinterdäck och allmänt förbättrad konstruktion på lastbilarna: "Potentialen av åtgärder som relaterar till säkra fordon skulle reducera antalet omkomna med 65 procent, eller 65 omkomna per år." och "En kombination av nödbroms och deformationszon på lastbilar skulle reducera antalet omkomna i frontalkollisioner med drygt 50 procent."

Fakta nog f dig?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil

* Nästan 90 procent av lastbilar inblandade i dödsolyckor körs av förare i åldern 20–59 år. Förare i åldern 60–69 år står för 10 procent och förare i åldern 18–19 år för 2 procent.

* Den absoluta majoriteten (84 procent) av lastbilar som är inblandade i dödsolyckor är svenskregistrerade. Från övriga Norden och Europa kommer lastbilar som är inblandade i vardera 8 procent av olyckorna. (So much f påståendet att det ffa är utländska lastbilar som inte kan köra)

* De flesta som omkommer i kollision med tunga lastbilar är personbilister i mötesolyckor. Personbilister står för 70 procent av alla omkomna. Resterande del av de omkomna är nästan uteslutande oskyddade trafikanter.

* Varje år förolyckas omkring hundra personer i olyckor med tunga lastbilar inblandade vilket motsvarar ca 20 procent av samtliga trafikdödade. Av dessa omkommer den större delen i personbil men även ett antal motorcyklister, cyklister, fotgängare samt bussresenärer dödas i kollisioner med tunga lastbilar. Ett tiotal av de omkomna är lastbilsförare.

Ska jag fortsätta? Annars kan du läsa vidare här: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/4596/2008_136_djupstudieanalys_av_olyckor_med_tunga_lastbilar.pdf

Kort kan annars undersökningen sammanfattas med följande punkter som stödjer min syn på saken:

* Tex omkörningsförbud: "Potentialen av åtgärder som relaterar till säker väg skulle reducera
    antalet omkomna med drygt 70 procent, eller 70 omkomna per år."

* Tex kameraövervakning: "Potentialen av åtgärder som relaterar till säker användning skulle reducera antalet omkomna med drygt 20 procent, eller 20 omkomna per år."

* Tex ESP, vinterdäck och allmänt förbättrad konstruktion på lastbilarna: "Potentialen av åtgärder som relaterar till säkra fordon skulle reducera antalet omkomna med 65 procent, eller 65 omkomna per år." och "En kombination av nödbroms och deformationszon på lastbilar skulle reducera antalet omkomna i frontalkollisioner med drygt 50 procent."

Fakta nog f dig?
    Det är väl knappast konstigt att de flesta som är inblandade är i sin yrkesålder?? Vad har de med saken att göra?

Har vi sagt att Utländska inte kan köra?

Ja, många dör när de frontar med en lastbil. Det är ju bland de värsta olyckor som kan uppstå på vägen. MEn som de visa sig innan, så va det ju iregel personbilens fel. Vad ska vi göra åt de?

Att vi är inblandade är inte samma som att vi är vållande. Som sagt, vi kan inte hjälpa att våra fordon är tunga. Det säger sig själv att de är de.

Så 70 färre skulle dö om vi hade omkörningsförbud för lastbilar? Förstår inte riktigt hur de står, eller hur det ska tolkas?

Vad för typ av nödbroms?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •