Bilsnack
Sidan 3 av 219 FörstaFörsta 12345678910132333 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 3272
    Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av Oliver Visa inlägg
    Har du besökt Finland på sistonde? De skiter i var du kommer ifrån, du ska ha vinterdäck (åtminstånde som privatperson).

I Tyskland får du inte köra med dubbdäck på motorvägen etc etc Finns massor med länder som har andra regler än de folk är vana vid från sitt hemland.

Sen vet jag inte med dig, men jag har då aldrig sett en bil från Australien på Svensk mark

Återigen, vad hade varit det NEGATIVA med att alla hade vinterdäck?

Människor här inne resonerar som att de äger en flotta av lastbilar där de personligen måste hosta upp dineros till vinterdäck.

Hur fan kan man argumentera för något som bevisligen kunnat vara bättre?

Tänk om alla resonerade så? Tänk dig att en Shia-Muslim flyttar till Sverige, varför ska han anpassa sig efter våra lagar? Det kan ju vara lite jobbigt :/
    Jag förstår vad du menar men jag ser det inte som ekonomiskt försvarbart, tyvärr.

Samt att den sjukt negativa aspekten är att vägarna slits ner betydligt fortare av en lastbil med dubbdäck. Pendlar du Stockholm - Södertälje varje dag så märker man av vid varje vår vad all trafik har gjort mot den nylagda asfalten som läggs ut varje sommar..
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Oliver
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Jag förstår vad du menar men jag ser det inte som ekonomiskt försvarbart, tyvärr.

Samt att den sjukt negativa aspekten är att vägarna slits ner betydligt fortare av en lastbil med dubbdäck. Pendlar du Stockholm - Södertälje varje dag så märker man av vid varje vår vad all trafik har gjort mot den nylagda asfalten som läggs ut varje sommar..
    Södertälje <-> STHLM är en riktigt piss sträcka ja. Men det finns ju faktiskt odubbade vinterdäck. Detta är långt mkt bättre än slitna sommardäck.

Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Södertälje <-> STHLM är en riktigt piss sträcka ja. Men det finns ju faktiskt odubbade vinterdäck. Detta är långt mkt bättre än slitna sommardäck.
    True. Men vad kostar inte nya vinterdäck oavsett modell till en lastbil med släp? Ta det gånger X antal i en flotta.

Visst kan man vara efterklok och säga att de hade sparat dom pengarna om något händer men då skall det ju vara så, OM något händer.
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    True. Men vad kostar inte nya vinterdäck oavsett modell till en lastbil med släp? Ta det gånger X antal i en flotta.

Visst kan man vara efterklok och säga att de hade sparat dom pengarna om något händer men då skall det ju vara så, OM något händer.
    Samma gäller ju personbilar. Om det är ett problem för lastbilar att hålla sig på vägen så får man väl snällt utrusta bilarna med däck anpassade för snö och is.

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    Om vi försöker summera tråden:

1. De som inte kör lastbil/långtradare/tunga fordon bör inte yttra sig om såna
    2. Vinterdäck på tunga fordon är överskattat
    3. Tunga fordon ska fram oavsett för annars svälter vi andra ihjäl
    4. Personbilar ska hålla rejält säkerhetsavstånd till tunga fordon så de inte blir påkörda när de är ouppmärksamma

Missade jag nåt?

Eller så kan vi ju bara försöka använda skallen, oavsett vad vi kör för fordon. Chefen min (som hade åkeri) hävdade i alla fall att det var billigare för firman om bilen kom fram hel men sen jämfört med att åka bärgare. Om det nu spelar nån roll i denna debatt
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Oliver
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg

4. Personbilar ska hålla rejält säkerhetsavstånd till tunga fordon så de inte blir påkörda när de är ouppmärksamma

Missade jag nåt?

Eller så kan vi ju bara försöka använda skallen, oavsett vad vi kör för fordon. Chefen min (som hade åkeri) hävdade i alla fall att det var billigare för firman om bilen kom fram hel men sen jämfört med att åka bärgare. Om det nu spelar nån roll i denna debatt
    Du missade en sak:

5. http://www.sydsvenskan.se/bil/article1315957/Polis-Jag-blev-omkord-av-tre-lastbilar.html

Tydligen är det utbildade människor inom området som håller med Mig om att lastbilar etc ofta kör för fort när det är snöoväder. Samt att det tydligen Är lag på vinterdäck på lastbilar...

Soon ++1000hp andreas.es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Ekonomi
    Du missade en sak:

5. http://www.sydsvenskan.se/bil/article1315957/Polis-Jag-blev-omkord-av-tre-lastbilar.html

Tydligen är det utbildade människor inom området som håller med Mig om att lastbilar etc ofta kör för fort när det är snöoväder. Samt att det tydligen Är lag på vinterdäck på lastbilar...
    Appappapp, du är inte lastbilschaffis så du får inte yttra dig i frågan!

Håller helt och hållet med dig i precis allt som du har skrivit i denna tråd. Självfallet är det väl inte alltid lika lätt i praktiken, men kontentan är att lastbilschaffisar skulle behöva en skylt i hytten som tänds vid dåligt där det står "bättre att komma fram 10 min senare än inte alls".

Men som sagt, vi som inte är lastbilschaffisar förstår ju inte att det är värt att satsa livet hellre än att mjölken kommer lite senare till ICA

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg

Missade jag nåt?

LOL

Du har summerat tråden helt korrekt.

Mycket gnäll från lastbilsföraren som egentligen bara handlar om - Jag är störst och ska komma fram först!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006
    Det är ju så att det måste visas ömsesidig respekt. Det är ju alltid så att alla andra trafikanttyper är idioter beroende på vad du själv är för dagen. När du går kör bilister som idioter och cyklister cyklar som galningar. När du cyklar går alla idioter i cykelbanan och bilisterna... osv.

På motorvägen ska tvunget långtradarna köra om i en uppförsbacke och all trafik får ligga i 70 tills tradaren lyckats pallra sig förbi. Respekt mot medtrafikanter? Njae....

såklart att det går bättre om alla hjälps åt. Annars kan du ju agera utifrån "störst går först" - om någon ouppmärksam stackare kör in i ditt släp? Osis!!!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Dom värsta i trafiken är helt klart bilisterna tror ej jag ahr sett så många puckon som på senaste tiden om ska vräcka sig om plogbilar o allt.

Kan nog lova att det kommer inteo dröja så länge innan det kommer o bli avstängda vägar när plogbilarna o bärgarna ska fram, om detta fortsätter, vet redan nu att det är tal om det.

O det är enbart för att folk ska ha så jävla brotton, vägen är inte bättre framför plogbilen.

Är snö röjare
    Kombi power

http://www.skogenracing.com/

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Väldigt skoj att se att många som troligtvis inte ens har suttit i en lastbil uttala sig i ämnet. Jag springer inte in på en kontor och förklarar för någon hur dom ska sköta sitt jobb eftersom jag inte kan deras jobb. Brukar hålla mig till devisen att om jag inte kan eller vet någonting om det så håller jag käft men de verkar folk ha svårt för.

Ang. vinterdäck så sätter dom flesta SERIÖSA SVENSKA åkerier på nya drivdäck som är ett friktionsdäck kan man säga samt att lastbilen har bra framdäck så man kan styra. Skillnaden mellan "vinterdäck" och ett grovt mönstrat däck är stor, att köra på halvslitna däck är än värre. Lagen som säger 5 mm är i sig löjlig, det är mönstret som avgör. Större koll vid gränsen skulle jag säga.

För att spetsa till frågan ytterligare, hur många SVENSKA långtradare har ni sett i diket? Dom jag har sett är till stor del trailerdragare från valfritt öststatsland som kommer hit med slitna däck. En kompis till mig jobbar på däckfirma och där går öststatare och letar i deras slängcontainer efter däck. Detta är däck som svenska åkare har kasserat.

Dom senaste 3 veckorna när det snöat och varit kallt så har jag inte sett en ENDA långtradare i diket. Däremot har jag sett 35-40 bilar i diket. Första snön som kom så låg det 14 (FJORTON) personbilar i diket på en sträcka på 17-18 mil som till stor del är motorväg alternativt 2+1 väg.

Förövrigt så har man med 60 ton bra mycket bättre grepp vid halt väglag än en personbil. Större tryck på samma yta ger mer grepp. Jag personligen har åkt på farthållaren hela tiden i min vanliga fart utan några problem. Det var bara vid första snön när det kom ner 12-15 cm blötsnö som jag åkte saktare än normalt. Kör dagligen ca 40 mil och då i princip enbart efter smala och krokiga riksvägar utan problem.

Nu väntar jag mig en storm av "du är dum i huvudet" osv...

Svintoleffe:Plogar du E4, RV56, RV80 eller mindre vägarna??

Eastbound and down. Daniels avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances
    Citat Ursprungligen postat av svintoleffe Visa inlägg
    Dom värsta i trafiken är helt klart bilisterna tror ej jag ahr sett så många puckon som på senaste tiden om ska vräcka sig om plogbilar o allt.

Kan nog lova att det kommer inteo dröja så länge innan det kommer o bli avstängda vägar när plogbilarna o bärgarna ska fram, om detta fortsätter, vet redan nu att det är tal om det.

O det är enbart för att folk ska ha så jävla brotton, vägen är inte bättre framför plogbilen.

Är snö röjare
    Här måste jag faktiskt protestera lite. Du kan inte dra alla vägar och bilister över en kam. Jag kör ganska mkt på E4an i Jönköpingstrakterna och hamnar titt som tätt bakom plogbilar som är ute och skrapar lite. För min del och med min bil kör jag hellre i 80 km/h i 1 dm snö på E4an framför en plogbil än ligger bakom i saltsslasket i 60 km/h. Så ja, jag är en sån som kör om plogbilar där vägen tillåter det och det står jag för till 100%.

//d
    Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt.
    - Abraham Lincoln

2.5T Jeppe 740s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Alrik Visa inlägg
    Väldigt skoj att se att många som troligtvis inte ens har suttit i en lastbil uttala sig i ämnet. Jag springer inte in på en kontor och förklarar för någon hur dom ska sköta sitt jobb eftersom jag inte kan deras jobb. Brukar hålla mig till devisen att om jag inte kan eller vet någonting om det så håller jag käft men de verkar folk ha svårt för.
    Håller helt med, har man inte kört lastbil kanske man inte ska uttala sig...
    Och att ställa lastbilen i garaget drabbar flera är bara åkaren.
    Driver själv en verksamhet där jag måste få reservdelar m.m. levererade och det riktigt snabbt ibland. Då förväntar jag mig att jag får grejerna på utsatt tid, sen skiter jag egentligen i hur jag får dom, bara jag får dom.
    Det drabbar så många fler än bara mig om jag inte får det jag ska ha. Det kan drabba min kund som i sin tur kanske har en kund och som i sin tur kan ha hyresgäster eller liknande som det drabbar.
    Sen måste man ju förstå att åkerier är en vinstdrivande verksamhet där man kanske blir av med ett kontrakt om man inte sköter sig, t.ex. om man skulle få för sig att låta lastbilen stå för att det snöar.
    Man kanske också är tvungen att pressa priserna för att få det där kontraktet.
    En nyare lastbil som står still kostar stora pengar, både lastbilen och chauffören som inte sitter bakom ratten och drar in pengar.

HELA samhället ÄR beroende av transporter och det kan vara ett lååångt led som blir drabbat för att dom inte fått just den där grejen i tid...

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Citat Ursprungligen postat av svintoleffe Visa inlägg
    vägen är inte bättre framför plogbilen.
    Näe men det går 3 ggr så fort

Ang. den tunga trafiken så har man ju tröttnat mer än en gång över fordon som aldrig kommer upp i marschfart, undermotoriserat helvete sitter man å muttrar hehe

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Andreas: Du anar nog hur jag menade. Det är inte så att jag berättar för en pilot hur han ska flyga, eftersom jag själv inte kan det.

Oliver: Självklart finns det rötägg som kör lastbil! Precis som det finns rötägg till poliser, sjuksköterska, lokala ICA-kassörskan osv. Om du kör av vägen eller krockar, blir du automatiskt dum i huvudet då?
    Och som en av föregående talare sa, lägg märke till nästa gång du ser en lastbil i diket om den är svenskreggad. Självklart kör svenskar också i diket, men majoriteten av lastbilarna i diket är typ lett, polack osv osv.

Och det du säger om att det är dyrare att lägga en lastbil i diket än att komma fram senare...
    Det har du helt rätt i! Och i en perfekt värld så är det klart att man prioriterar att ta det lugnt, vilket man gör i den mån man kan. Men skulle folk sitta och köra FÖR lugnt en hel vinter för att det är halkigt så har man inget jobb kvar, även om lasten kom fram.

Allt är med sjuk tidspress oftast, kom ihåg det.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •