Bilsnack
Sidan 4 av 219 FörstaFörsta 1234567891011142434 ... SistaSista
Resultat 46 till 60 av 3272
    Registered User Insugets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Rätt kul att läsa allas argumenteringar om allt. Håller med vissa än mer.

Det jag anser borde vara lag på om något är snökedjor, inte ofta de lär behövas kanske, men det är inte hlet ovanligt det kommer plötslig snö och därmed snökaos. Får man får 10 lastbilar att ta på snökedjor där det är som värst så sparas det kanske in ett par olyckor i landet.

Har en backe nära huset, den är inte särskilt brant, men hände inte allt för sällan lastbilar fastnade där o skapade lite problem. Nu är det dock förbjudet med lastbilar över 15 meter på den vägen så nu har jag inte sett någon "olycka" sen det kom iaf.

Registered User vad är lustgas?s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Och alla 4 hade Svenska skyltar enligt en som bergade..

Detta var inte många dagar sedan så nog händer det me. Nog om det, om alla bara visade lite mer respekt i trafiken så skulle allt kunna gå mycket smidigare, lättare och snabbare. Tex att låta bli den tredje vänsterfilen när man kör 70 på 90 väg och alla andra oxå håller 70.. Så jag som vill och kan hålla 90 får göra det. Tack.

Registered User Insugets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av vad är lustgas? Visa inlägg
    Och alla 4 hade Svenska skyltar enligt en som bergade..
    OT
    Dock ser man redan där att en av dem är polak, men de andra ser man inte dock.

Snoball CCs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Varje vinter så är det ju massa lastbilar och bussar som skapar massa trafik h-vete.

visst kanske det är fler personbilar i olyckor men en lite personbil skapar inte lika mycket kaos som en lastbil eller buss så därför uppmärksammas dom mer tror jag.

men JAG har aldrig kört lastbil men suttit med i flera och även åkt buss sen kan man ju faktist utan att kört lastbil tycka att dom kör alldeles för fort på vinterväglag tycker jag i många fall (om jag får yttra mig om det)

Nu var väl tråden om att lämna utrymme åt lastbilar och det gör jag i korsningar m.m för jag tycker helt enkelt det är riskfyllt att ligga nära dessa och litar inte ett piss på chauförrerna i dessa fordon =) gillar inte ens att ligga bredvid dom på Essingeleden.
    Facebook

Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007
    Citat Ursprungligen postat av Alrik Visa inlägg
    Väldigt skoj att se att många som troligtvis inte ens har suttit i en lastbil uttala sig i ämnet. Jag springer inte in på en kontor och förklarar för någon hur dom ska sköta sitt jobb eftersom jag inte kan deras jobb. Brukar hålla mig till devisen att om jag inte kan eller vet någonting om det så håller jag käft men de verkar folk ha svårt för.

Nu väntar jag mig en storm av "du är dum i huvudet" osv...
    Föra en diskussion ska man. Man ser ibland att folk gör fel, avsett kompetens eller yrkesbevis. Om du ska opereras och läkaren kommer in stupfull och hälsar dig välkommen så kanske du anser att du borde "hålla käft", som du uttryckte det, och inte ifrågasätta hans lämplighet då han faktiskt avlagt examen ? Gör så du. Vi andra håller frågan öppen och har gärna en diskussion utifrån vad vi, i detta fall, observerar längs vägarna.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av xeper Visa inlägg
    oliver: är du på riktigt?
    Ska alla lastbilar stå still för att det är halt?
    Som alla sagt, vad gör du när det behövs något på stört, och som ska finnas där, men inte kommit fram? Du blir förbannad.

Vad gör du när du ska till åre med bilen och ha trevligt över en kort helg, men inte kan tanka bilen? Du blir förbannad.

Vad gör du när posten inte kommit för att det är halt ute? Du blir förbannad.

Det står studerande på din profil. Tycker att du ska vid nästa inlämningsuppgift strunta i att lämna in den, och när läraren frågar varför ska du svara: "njae, alltså. Det regnade ute så jag sket i det".

Fattar du vart jag vill komma?

Tror du att man blir långvarig på sitt jobb om man tar den tid man själv anser det ska ta för att slutföra sina arbetsuppgifter?

Jag jobbar som lastbilschaufför, men har också jobbat på elgiganten under annandagsrean. Det var jättekul när ungefär halva luleå köpt gh i julklapp till sina barn, och inte ett enda ex fanns i butiken pga en lettisk lastbilschaffis tog en paus på en dag.

Självklart kan det vara bra att ta det lugnt, och vid extremhalka kanske stanna och vänta ut det. Men som du säkerligen inte förstår så är det sällan varor körs nonstop från fabrik till exempelvis affär. Och säg att varje lastbil efter byte blir försenad några timmar, så vips har ett dygn gått. Sen finns det andra saker att passa. Tex kör och vilotider. Fabriker som tappar miljoner på att det blir produktionstopp för att saker saknas.

Tänk liiiite längre så kanske även du fattar.

Och innan du kört lastbil med släp som väger lite mer än en vanlig personbil i halka och undrar hur det kommer sig att folk, även med mångårig vana av lastbil, kör av så har du ingen talan.
    dagens bästa!!

Registered Flusher Alrikssons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    Citat Ursprungligen postat av Insuget Visa inlägg
    OT
    Dock ser man redan där att en av dem är polak, men de andra ser man inte dock.
    OT igen men det är släpet som har polackplåten, dragbilen kan däremot vara svensk ändå.
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Registered User NissanZs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2005
    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Om vi försöker summera tråden:

1. De som inte kör lastbil/långtradare/tunga fordon bör inte yttra sig om såna
    debatt
    Om man inte är politiker så får man inte yttra sig om politik?

Om man inte jobbar inom sjukvården så får man inte yttra sig om den?

Om man inte jobbar som hantverkare så får man inte yttra sig om det?

Sparar den bästa till sist...

Om man inte jobbar i bilbranchen så får man inte yttra sig om säljare, verkstäder, rabatter, inbytespriser o.s.v?

Rgeiestred Uesr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    Jobb
    Studerande
    Citat Ursprungligen postat av Alriksson Visa inlägg
    OT igen men det är släpet som har polackplåten, dragbilen kan däremot vara svensk ändå.
    Och förarna kan vara inhyrda via ett polskt bemanningsföretag
    523i har större motor än 535i, kom ihåg det.

recallbj
    Guest
    Skrattretande att att läsa inlägg ifrån yrkeschaufförerna, är nog vida känt vad jag tycker om dessa tomtar, dock inte alla skall väl tilläggas.

Finns väl ingen ursäkt för att det inte skall vara lag på vinterdäck på tunga fordon, visst det kanske är dyrt för åkerierna men kör man i Sverige så skall dessa däck på under vinterhalvåret.

Sedan att Sverige skulle stanna om de var tvungna att stå still några dagar p.g.a. halka eller annat är ju skrattretande, merparten av livsmedel, bensin kommer ju lokalt, utgår jag ifrån Västerås som jag spenderar väldigt mycket tid i så kommer merparten av bensin/olja ifrån den lokala hamnen, ICAs livsmedel kommer ifrån Hacksta i Västerås då centrallagret finns här. Gällande mejerier/bagerier så har dessa också regional anknytning och dess transporter går inte direkt långväga och skulle de missa någon dag så kan jag garantera att det inte kommer att bli inbördeskrig om man nu skulle missa mjölk till maten.

Så det är bara att lagstifta eller så får man frakta gods på annat sätt.

Registered Flusher Alrikssons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    Citat Ursprungligen postat av fantasy Visa inlägg
    Och förarna kan vara inhyrda via ett polskt bemanningsföretag
    ja, och de kan ha ätit ungerskt julbord till lunch bestående av gulashsoppa och mögligt bröd. Whats your point?
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av recallbj Visa inlägg
    Sedan att Sverige skulle stanna om de var tvungna att stå still några dagar p.g.a. halka eller annat är ju skrattretande, merparten av livsmedel, bensin kommer ju lokalt, utgår jag ifrån Västerås som jag spenderar väldigt mycket tid i så kommer merparten av bensin/olja ifrån den lokala hamnen, ICAs livsmedel kommer ifrån Hacksta i Västerås då centrallagret finns här. Gällande mejerier/bagerier så har dessa också regional anknytning och dess transporter går inte direkt långväga och skulle de missa någon dag så kan jag garantera att det inte kommer att bli inbördeskrig om man nu skulle missa mjölk till maten..

Och de bär bensinen/varorna för hand till mackarna/affärerna?
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

2.5T Jeppe 740s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Skrattretande att att läsa inlägg ifrån yrkeschaufförerna, är nog vida känt vad jag tycker om dessa tomtar, dock inte alla skall väl tilläggas.

Finns väl ingen ursäkt för att det inte skall vara lag på vinterdäck på tunga fordon, visst det kanske är dyrt för åkerierna men kör man i Sverige så skall dessa däck på under vinterhalvåret.

Sedan att Sverige skulle stanna om de var tvungna att stå still några dagar p.g.a. halka eller annat är ju skrattretande, merparten av livsmedel, bensin kommer ju lokalt, utgår jag ifrån Västerås som jag spenderar väldigt mycket tid i så kommer merparten av bensin/olja ifrån den lokala hamnen, ICAs livsmedel kommer ifrån Hacksta i Västerås då centrallagret finns här. Gällande mejerier/bagerier så har dessa också regional anknytning och dess transporter går inte direkt långväga och skulle de missa någon dag så kan jag garantera att det inte kommer att bli inbördeskrig om man nu skulle missa mjölk till maten.

Så det är bara att lagstifta eller så får man frakta gods på annat sätt.
    Håller med om att man borde lagstadga vinterdäck på lastbilar. Detta skulle göra att alla åkerier skulle behöva investera i däck så ingen förlorar på att köpa däck för det är lika för alla.
    Men i övrigt så håller jag inte med! Tror du att alla i sverige bor vid en hamn eller ica lagret?!
    Herregud!

recallbj
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe 740 Visa inlägg
    Men i övrigt så håller jag inte med! Tror du att alla i sverige bor vid en hamn eller ica lagret?!
    Herregud!
    Nej, men det finns avlastning i princip varje större stad i Sverige, så behovet för att långtradare skall vara ute och sladda finns inte.

Sedan så är jag säker att Sverige inte stannar om långtradare tvingas stå stilla 2-3 dagar.

2.5T Jeppe 740s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Nej, men det finns avlastning i princip varje större stad i Sverige, så behovet för att långtradare skall vara ute och sladda finns inte.

Sedan så är jag säker att Sverige inte stannar om långtradare tvingas stå stilla 2-3 dagar.
    Nej, Sverige stannar nog inte, men det kommer bli en jävla massa krångel.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •