Bilsnack
Sidan 5 av 219 FörstaFörsta 123456789101112152535 ... SistaSista
Resultat 61 till 75 av 3272
    . LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Som jag skrev tidigare så tycker jag att det borde vara nån form av vinterdäckslag för lastbilar i sverige.Folk diskuterar dubbdäck och så vidare, och givetvis ska det inte vara nån dubbdäckslag!Det är det ju inte ens på personbilar.Tror inte att det behövs nån lag om nån MS märkning eller nått sånt heller, utan bara att ändra minsta tillåtna mönsterdjup från 5mm (eller vad det nu är) till 10-12mm eller så, åtminstånde på driven och framaxeln (ett nytt lastbilsdäck brukar ha drygt 20mm mönsterdjup).En sån lag skulle ju inte påvärka dom flästa svenska åkerier negativt eftersom dom flästa redan har däck på sina lastbilar...Och så ordentliga böter på att köra med för dåliga däck så öststatarna som horar ner priserna på trilerkörningarna inte har råd att köra med slicks, så blir ju konkuransen lite jämnare i alla fall...Och flyter trafiken bättre utan en massa utländska dragare som står fast i backarna så är ju det en trevlig bieffekt!=)

In Flames DropCores avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Citat Ursprungligen postat av frange Visa inlägg
    Och de bär bensinen/varorna för hand till mackarna/affärerna?
    Nej kanske inte, men det är inte heller så att Sverige stannar för att några lastbilar tar det lite lugnare på vägarna dom dagarna då det snöar och är som halkigast.
    Underligt hur Gävle klarade snökaoset 1998?
    Selly: baseboll träd
    GT/E: Fan, jag som alltid undrat vad basebollar kommer ifrån =oD

Oliver
    Guest
    För helvete är det ingen av er lastbilsälskare som är läskunniga?!

HUR KAN EN LASTBIL SOM KÖR AV VÄGEN LEVEREAR MER GODS ÄN EN SOM STÅR STILLA ?!?!?!?!?!?!?!?!?!??!

HUR KAN EN LASTBIL SOM KÖR AV VÄGEN LEVEREAR MER GODS ÄN EN SOM STÅR STILLA ?!?!?!?!?!?!?!?!?!??!

Ni gaggar röven av er över kaoset om de ska stå stilla, men inte ett ord om att det blir samma kaos om de kör av vägen.

Vakna för guds skull. Jag förstår varför ni kör av vägen om ni är så jävla trångsynta med tummen långt upp i röven.

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Citat Ursprungligen postat av Oliver Visa inlägg

Ni gaggar röven av er över kaoset om de ska stå stilla, men inte ett ord om att det blir samma kaos om de kör av vägen.

Vakna för guds skull. Jag förstår varför ni kör av vägen om ni är så jävla trångsynta med tummen långt upp i röven.

DET KAN DOM INTE!

DET KAN DOM INTE!

DET KAN DOM INTE!

=)

Däremot, om 1000st lastbilar kör i snöovädret och 10 går i diket blir rätt mycket mera varor levererade än om alla lastbilar väljer att inte köra!

=D

2.5T Jeppe 740s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001

hahaha alla kör väl inte av?
    hellre en tumme i röven än en k*k långt ner i halsen som du gillar

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe 740 Visa inlägg
    hahaha alla kör väl inte av?
    hellre en tumme i röven än en k*k långt ner i halsen som du gillar
    Låt mig gissa, du kör lastbil? =P
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

2.5T Jeppe 740s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Järnet Visa inlägg
    Låt mig gissa, du kör lastbil? =P

Nä, men har gjort.
    Grabben har ju ingen verklighetsförankring och roligt att provocera honom när han hetsar upp sig så jävligt! Tar gärna en varning för det

Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Citat från branschorganisationen "Sveriges åkeriföretag" i en artikel skriven idag som heter "Lastbilar har vinterdäck i Sverige":

"Vinterväglag handlar inte enbart om snö och snödjup. När ishalka uppträder hjälper endast salt och/eller sandning. Väghållaren har då ett ansvar att ligga steget före och hålla vägarna farbara."

Det hjälper inte att anpassa hastigheten?
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

Oliver
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    DET KAN DOM INTE!

DET KAN DOM INTE!

DET KAN DOM INTE!

=)

Däremot, om 1000st lastbilar kör i snöovädret och 10 går i diket blir rätt mycket mera varor levererade än om alla lastbilar väljer att inte köra!

=D
    Nej jag märker det. Tyvärr så är det som du säger, 1000st som kan köra och bör fortsätta göra det. Samtidigt är där idioter som inte kan köra lika bra som de som Inte kör av.

Även en idiot måste förstå att det är okej att kör i en VETTIG hastighet, men att dundra fram i samma hastighet som nere i Spanien under högsommar, inte fungerar när det är Snökaos?

Nä, men har gjort.
    Grabben har ju ingen verklighetsförankring och roligt att provocera honom när han hetsar upp sig så jävligt! Tar gärna en varning för det
    Ja alla kan vi vara internetriddare av rang. Märkligt att just en ex-trucker (män som umgås med män dygnet runt förutom när de köper någon sliten öst-tysk hora) skulle dra in kukar i halsen, jag trodde att det var en myt att ni sög av varandra på rastplatserna?

Men det är väl den mentala nivå som du ligger på, Jeppe.

Sätt dig nu lugnt ner i din blåa "skinn" soffa med din öl och rottweiler och svär lite över alliansen och alla "orättvisor" i samhället. Vem vet, kanske fackföreningen kan ge dig några råd om varför det är bättre att volta en lastbil än att stå stilla och ägna sig åt något annat för att sen köra i frid och fröjd hela vägen till destinationen. Alternativt köra Sakta och Försiktigt när vädert kräver det.

Oliver
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av NiKeMaN Visa inlägg
    Citat från branschorganisationen "Sveriges åkeriföretag" i en artikel skriven idag som heter "Lastbilar har vinterdäck i Sverige":

"Vinterväglag handlar inte enbart om snö och snödjup. När ishalka uppträder hjälper endast salt och/eller sandning. Väghållaren har då ett ansvar att ligga steget före och hålla vägarna farbara."

Det hjälper inte att anpassa hastigheten?
    Har du inte lärt dig något Niklas?

Lastbilar kan köra i 90km/h, lika bra på följande:

Torr vägbana och 35 grader i luften.
    Ny isbana där en ismaskin kört för 5 minuter sen och fixat isen så att den är hal och fin
    Vatten (likt Jesus)

Att lastbilar precis som Alla andra saker på hjul borde anpassa hastigheten efter väglag - varför skulle dom göra det? Dom kör truck! Det är ingenannan som ska tala om för dom vad de kan och inte kan göra. För då blir det krig och världen går under om alla lastbilar står stilla i 1-dag. Titta bara på Tyskland, där får Gudarna inte köra på helgen, kolla hur Piss allt fungerar pga det. Hela landet står stilla på helgerna.

2.5T Jeppe 740s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Men det är väl den mentala nivå som du ligger på, Jeppe.

Sätt dig nu lugnt ner i din blåa "skinn" soffa med din öl och rottweiler och svär lite över alliansen och alla "orättvisor" i samhället. Vem vet, kanske fackföreningen kan ge dig några råd om varför det är bättre att volta en lastbil än att stå stilla och ägna sig åt något annat för att sen köra i frid och fröjd hela vägen till destinationen. Alternativt köra Sakta och Försiktigt när vädert kräver det.
    Detta är inte USA, här har folk fast anställning, vem ska betala chauffören när han sitter på åkeriet ett helt pass och rullar tummarna?
    Jag tycker också att det ska vara vinterdäck, sen kanske staten/kommunerna kan ha en lite större budget till snöröjning. Olyckor kostar en hel del, då kanske man kan lägga dom pengarna på vägarna.
    Då skulle bilarna komma fram, man kanske inte heller behöver ha ett sånt tight tidsschema för åkarna och ge dom lite mer pengar för transporterna så dom inte behöver ligga på så jävligt.

Men vad vet jag? Detta kanske går över din mentala förmåga?

Facket får jag tyvärr inte vara med i då jag driver ett företag och jag har ingen hund, men en av mina soffor är en skinnsoffa! Dock en svart.

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Nej jag märker det. Tyvärr så är det som du säger, 1000st som kan köra och bör fortsätta göra det. Samtidigt är där idioter som inte kan köra lika bra som de som Inte kör av.

Även en idiot måste förstå att det är okej att kör i en VETTIG hastighet, men att dundra fram i samma hastighet som nere i Spanien under högsommar, inte fungerar när det är Snökaos?

Ja, givetvis vore det bästa att dom 10 som kommer att hamna i diket inte kör just den turen...Problemet är väll att man inte vet vilka som hamnar i diket i förhand.

Dock är ju risken att man ska hamna i diket eller på tvären större om man har skräpdäck som sagt...

Så det ända du har skrivit i den här tråden somjag invänder mej i mot (om jag inte missat eller glömt något) var det du skrev i början om att lastbilana inte skulle ut på vägarna när det var dåligtväglag!

Alla kan hamna i diket,endel gör det för att dom har dåligt matreal (däck och/eller bil/släp), endel för att dom kör som idioter, endel för att dom råkat ut för andra som kör som idioter och endel har bara otur.Oftast är det nog en kombination av flera orsaker.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2009
    Allmänt känt att det är raketforskarnivå att framföra en lastbil på allmän väg. Att man anpassar sin körning efter rådande väglag är däremot inte raketforskarnivå.

Ändå sker det oräkneliga avåkningar så fort det kommer snö på vägarna.. måste vara stressen .. eller nåt.

Registered User Bjurelids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2007
    Ett problem som ingen har tagit upp är när bilarna blåste av vägen, tex vid E18 kring Bålsta. Kommer det en kastvind så kan den lätt blåsa bilen en halvmeter i sidleds om inte mer, och då ner i diket. Jag har personligen sett en stillastående lastbil blåsa av vägen. Detta var på vinten.

Men för att återgå till tråden, så har vanliga bilförare inte sunt förnuft. Det är hopplöst att köra i städer, där tänker ingen på att lastbilarna behöver utrymme. Men kommer man ut mer på landet så är det lättare.

Oliver
    Guest
    Detta är inte USA, här har folk fast anställning, vem ska betala chauffören när han sitter på åkeriet ett helt pass och rullar tummarna?
    Jag tycker också att det ska vara vinterdäck, sen kanske staten/kommunerna kan ha en lite större budget till snöröjning. Olyckor kostar en hel del, då kanske man kan lägga dom pengarna på vägarna.
    Då skulle bilarna komma fram, man kanske inte heller behöver ha ett sånt tight tidsschema för åkarna och ge dom lite mer pengar för transporterna så dom inte behöver ligga på så jävligt.

Men vad vet jag? Detta kanske går över din mentala förmåga?

Facket får jag tyvärr inte vara med i då jag driver ett företag och jag har ingen hund, men en av mina soffor är en skinnsoffa! Dock en svart.
    Det kan tyckas att det är i Åkeriets intresse att be sin förare sitta på pottan och vänta ut plogbilarna, då det borde vara bättre att de Får sina varor än att de Ligger i snön längsmed vägen.

Det är redan lag på vinterdäck för lastbilar, märkligt att alla har missat det bara.

Olyckor är ett väldigt löst uttryck, är det en olycka om jag kör i 200km/h genom en kurva, kör av vägen och frontar ett träd? Nej inte direkt, det är ansvarslöshet och bristande kunskaper, dvs jag gjorde fel.

Ofta är det som vi talar om i trafiken som "olyckor" helt enkelt bara någon som gjorde fel.
    Vissa saker är kanske svårt att hålla sig från att göra, hälla upp en kopp kaffe på motorvägen är en sådan. Eller pilla i 2-minuter på sin nya jätte feta stereo med flip-front.

Men att bege sig ut i snöoväder när det finns facit på att "just på den här vägen har x-antal människor kört av precis, kör inte den här vägen för guds skull" att då bege sig ut på den vägen och böla över att man varit med i en olycka för det var så putte nuttigt halt och man hade ingen aning. Nej det är ingen olycka, det är ett fel som begåtts.

Vems fel är det att åkerierna har så tajta tidsscheman? Vem är det som har krigat med lovord om att leverera saker snabbast? Vem är det som bidragit till ett system som gjort att det t.om måste finnas en dator som håller koll på hur länge en förare har kört, just för att de annars hade kört 48h i sträck?

Inte är det Lasse som vill köpa en 42" LED tv på Elgiganten. Han skiter i om det är en beställningsvara som tar 1-dag eller 3-dagar.

Du som egen företagare måste ju själv inse att om du beställt varor så är det bättre att dom är 1-dag sena än att dom går isönder påvägen. Då får de skicka nya varor och helt plötsligt kanske det är 1-vecka försenat.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •