Bilsnack
Sidan 200 av 242 FörstaFörsta ... 170180190193194195196197198199200201202203204205206207210220230 ... SistaSista
Resultat 2 986 till 3 000 av 3619
  1. #2986
    Do fun shit
    Namn
    Knutte
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    V-ås
    Jobb
    Före detta lastbilschaffis
    Inlägg
    214
    ┌П┐(◣_◢)┌П┐
    Trolling isn't a hobby, it's a way of Life.

  2. #2987
    Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Stockholm & London
    Jobb
    Business Developer
    Inlägg
    2 765
    Kan någon av er lastbilschaffisar förklara för mig hur det är möjligt att tappa ett helt släp på en långtradare (vilket hade skett på Skeppsbron häromdagen)? Finns det inte ett antal spärrar, varningar eller säkerhetssystem som skall förhindra detta?
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

  3. #2988
    See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Blåögd 08
    Inlägg
    7 420
    Jag har sett två bommar eller dragstänger kanske de blir gå rakt av, en på en mack och den andra i tätort när lastbilen bromsade fortsatte släpet in i bilen. Lite lustigt att inte bromsarna är mer lika kan man tycka, för luftslangarna lär vart kopplade på lastbilen som bromsade!!? Så att det händer kan inte nekas

    Iofs. när jag bodde mer centralt small det till ute på gatan och jag tittade ut och såg en personbilssläp stå mitt i korsningen utan en bil i sikte. Tog säkert fem minuter innan bilföraren kom tillbaka och hämtade släpet. Så det kan tydligen hända alla

    Kopiera gärna texten ur skvallerblaskorna, jag vägrar stödja skiten

  4. #2989
    Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Stockholm & London
    Jobb
    Business Developer
    Inlägg
    2 765
    Stod av något skäl inget alls om detta - kunde ha slutat precis hur illa som helst, med tanke på hur trafikerad trottoar och cykelbana på platsen normalt är.

    Förutsätter det är lite mer avancerad kopplingsmekanism på dylikt släp än vad det är på en vanlig släpvagn till personbil. Rätta mig gärna om jag har fel.

    Min fråga är: Hur är det möjligt att släpet kan släppa så här?

    Namn:  Proffs.jpg
Visningar: 635
Storlek:  917,2 KB
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

  5. #2990
    Eco boosted beaST gzeros avatar
    Namn
    Björn Ohlsson
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    In the middle of the south
    Jobb
    Chaufför
    Inlägg
    842
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Kan någon av er lastbilschaffisar förklara för mig hur det är möjligt att tappa ett helt släp på en långtradare (vilket hade skett på Skeppsbron häromdagen)? Finns det inte ett antal spärrar, varningar eller säkerhetssystem som skall förhindra detta?
    Den enda spärr som finns är att när bromsslangen går av så sätts bromsarna an. OM man inte tryckt in rangerventilen.....

    Säkert en kärvande kopplingen. Den har visat att den har varit låst men sen hoppat upp efter en bit.

    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Stod av något skäl inget alls om detta - kunde ha slutat precis hur illa som helst, med tanke på hur trafikerad trottoar och cykelbana på platsen normalt är.

    Förutsätter det är lite mer avancerad kopplingsmekanism på dylikt släp än vad det är på en vanlig släpvagn till personbil. Rätta mig gärna om jag har fel.

    Min fråga är: Hur är det möjligt att släpet kan släppa så här?
    Jag förmodar att han har redan kört en bit för annars är det ett rätt vanligt "skämt" bland öststatare att dra ut låsningen när bilen står parkerad.

    Troligtvis så är det fabrikationsfel eller kärvande låsning. Det händer faktiskt lite då och då att trailrar trillar av. Oftast vändskivan som strular i låsningen.

    Vi hade en på AGA som tappade en trailer och då va dragbilen bara 2 dagar gammal. Där va fabrikationsfel på låsningen.
    *varför gå när man kan köra*

    Fia med knuff är för små barn....Turboknuff är för dom stora pojkarna =)

  6. #2991
    .
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    skärpan
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Inlägg
    1 198
    Antingen handhavandefel (inte kopplat ordentligt), sabotage (någon har lossat spärren) eller det troligaste, matrialfel (riktigt rejält sliten, eller kärvande spärr i vändskivan).Utan att se reg-plåten på bilden så gissar jag att bilen i fråga inte undersöks av bilprovningen årligen...

  7. #2992
    1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Vasa
    Inlägg
    10 146
    Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    Antingen handhavandefel (inte kopplat ordentligt), sabotage (någon har lossat spärren) eller det troligaste, matrialfel (riktigt rejält sliten, eller kärvande spärr i vändskivan).Utan att se reg-plåten på bilden så gissar jag att bilen i fråga inte undersöks av bilprovningen årligen...
    Bilden är krympt av forumet. Den är betydligt större om du öppnar den i ny flik. Bilen hör till Emša Sped i Makedonien. Regplåten är E 6468 BT.

    Knappast undersökt av bilprovningen, nej.

  8. #2993
    See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Blåögd 08
    Inlägg
    7 420
    Denna sprint ni pratar om borde väl vara övervakad kan man tycka om det är ett vanligt "skämt" och problem!??

  9. #2994
    Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Bålsta
    Jobb
    Earning Money
    Inlägg
    1 584
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Denna sprint ni pratar om borde väl vara övervakad kan man tycka om det är ett vanligt "skämt" och problem!??
    Ingen av dem jag känner inom åkerinäringen har drabbats av detta "skämt". Sen något som jag la märke till på rastplatserna var att chaufförerna till trailerdragare gick ut och kollade säkringen/sprinten det sista dem gjorde innan dom gav sig iväg efter rast/dygnsvila.

    Men nu när du säger det så känner jag mig också frågandes till varför det inte finns en övervakning som går till en summer och lysdiod på instrumentpanelen. Borde inte vara så svårt att fixa. Sen med den övervakningen så får man även varningar när det börjar bli slitet och glappar genom att summer och diod slår till och från. Då är det enkelt att veta att man behöver boka in en service.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

  10. #2995
    .
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    skärpan
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Inlägg
    1 198
    Till VBG-dragen (släpvagnsdragen) finns det en indikatorsats som tillbehör med en lysdiod i hytten för dom som vill ha. En del trilerdragare med skjutbar vändskiva har jag sätt har indekering för själva vändskivelåsningen. Vet inte om det finns indekering för spärren till trilern också, men det finns säkert om det är någon som vill ha det. Nu tror jag ioförsej att det är större risk att en liten mickrobrytare eller induktivsensor strular än att "järnpinnen" som sitter där gör det. Och bryr man sej inte om att gå förbi och titta på spärrhandtaget bryr man sej nog inte om en lysdiod heller.Och en summer kan man ju klippa kablarna till om den stör för mycket...

  11. #2996
    Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    252
    Snubblade över denna tråd och kände mig tyvärr tvungen att registrerar en användare och bumpa tråden.

    @ Atariman
    Många faktorer spelar in i det du sitter och skriver och jag tänker nämna några.

    1 2008-2011 Låg Sverige absolut lägst i antalet dödsolyckor inom EU, detta speglar alltså även den generella kunskapen bakom ratten hos ALLA som kör bil i Sverige oavsett utgång vid eventuell olycka. Det står alltså klart att det anses ytterst relevant att du bör ta fram fakta på antalet utländska chaufförer som är inblandade i olyckor med tung trafik i Sverige för att ha belägg för vad du påstår.
    (Källa (sidan 8): http://www.scb.se/statistik/_publikationer/OV0904_2013A01_BR_11_A01BR1301.pdf)

    En personbil kan vara vållande till en olycka där inblandad tung trafik får vägen avstängd, i sådana lägen hjälper inte många säkerhetssystem. Missförstå mig inte nu, jag är för fungerande säkerhetssystem men anser att även personbilister bör påföras en sådan lag om den instiftas. Du har tidigare nämnt att en personbilist inte kan anses som proffs och just därför bör väl denne vara av större behov av hjälpande säkerhetssystem... eller?!
    Vi får dessutom inte glömma att många säkerhetssystem går att koppla ur, detta gör alltså att det slutgiltiga säkerhetssystemet sitter i oss själva oavsett vilken typ av fordon vi framför.

    Vidare kan man titta på tidigare presenterade siffror som visar antalet vållande lastbilar kontra körda kilometer etc. och se att den tunga trafiken inte alls är överrepresenterad där. Det beror givetvis på att det ställs otroligt många fler och betydligt högre krav på både bilarna och chaufförerna som framför dessa.
    Att tung trafik stänger av en hel motorväg vid en eventuell olycka kan lätt härledas till dess storlek och bör på intet vis belasta chauffören, han kör bara bilen... han uppfann den inte. Fram tills den dagen då du och dina likasinnade är beredda att betala för att mjölken, tidningen, kläderna, bildelarna, spannmålet, gruset, asfalten, mm. körs till sista anhalt med personbilar så får du nog leva med att storleken på dessa bilar är avgörande för huruvida en väg bör stängas av eller inte i händelse av olycka.

    Personligen anser jag att vägen bör stängas av varenda gång en olycka händer (oavsett inblandade), detta av två skäl:
    1. Det måste komma upp i dagsljus (framförallt i denna tråd) att personbilar orsakar och är inblandade i desto fler olyckor än tung trafik.
    2. Att vara bärgare och arbeta oskyddad på en motorväg i dagens läge är rent livsfarligt.

    Jag fick problem med min personbil och eftersom jag vägrar sitta i den när den står still i vägrenen så gick jag och satte mig i grässlänten och "övervakade trafiken", av de som väjde ut i vänsterfil och saktade ner var dessa uteslutande chaufförer av tunga fordon, inte en enda personbil varken saktade ner eller höll sig till vänster när dom passerade och detta resulterade i att jag blev av med en backspegel, den backspegeln kunde utan tvekan ha varit knät eller armbågen på någon som står och bärgar en bil... ganska skrämmande att se hur personbilister "visar hänsyn".


    Det är väldigt lätt att posta länkar som visar på lastbilsolyckor, men likt media så är det minst lika lätt att vinkla saker till sin egen fördel genom att välja ut vilka länkar man vill posta. Du har tidigare även påstått att det ofta står "ej misstänkt för något brott" när en personbilist är inblandad men att denna text oftast saknas vid olyckor med tunga fordon. Detta är enbart för att en chaufför av tunga fordon har långt många fler regler att rätta sig efter och är därför lättare att "misstänka för brott" eftersom det finns fler regler att bryta mot, presenter gärna fakta på hur många av dom misstänkta som faktiskt blev dömda för brott efter det att förundersökningen var klar.

    Ser fram emot svar //Niclas

  12. #2997
    Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Stockholm & London
    Jobb
    Business Developer
    Inlägg
    2 765
    Bäste DeesL/Niclas,

    Trevligt du bemödade dig att registrera dig här för att lämna en kommentar i tråden.

    Att Sverige haft det lägsta antalet dödsolyckor i trafiken inom EU under en period är väl till att börja med aldrig något som ifrågasatts i denna tråd, eller varför tar du upp det specifikt? Har vi någon tillgänglig statistik att tillgå som tydliggör skillnader i olycksfrekvens kopplad till fler utländska chaufförer/ekipage, eller som pekar på motsatsen?

    Menar du att jag vid något tillfälle skulle ha hävdat att säkerhetssystem inte skulle införas eller vara bra/nödvändiga för personbilister? Vad jag påtalat - om det av något skäl gått dig förbi i tråden - är att säkerhetssystem bör införas snarast möjligt (vilket också sker kontinuerligt hos personbilstillverkarna, som konstant utvecklar förbättrade sådana) på fordon. Att införselbehovet av dessa inom just den tunga trafiken är högre grundas på den omfattning olyckor och effekten av dessa där dylika fordon är inblandade. Därtill även att det framkommit i tråden att merparten av den tunga trafiken helt saknar grundläggande säkerhetssystem i form av ESP t ex.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

  13. #2998
    Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Bäste DeesL/Niclas,

    Trevligt du bemödade dig att registrera dig här för att lämna en kommentar i tråden.

    Att Sverige haft det lägsta antalet dödsolyckor i trafiken inom EU under en period är väl till att börja med aldrig något som ifrågasatts i denna tråd, eller varför tar du upp det specifikt? Har vi någon tillgänglig statistik att tillgå som tydliggör skillnader i olycksfrekvens kopplad till fler utländska chaufförer/ekipage, eller som pekar på motsatsen?

    Menar du att jag vid något tillfälle skulle ha hävdat att säkerhetssystem inte skulle införas eller vara bra/nödvändiga för personbilister? Vad jag påtalat - om det av något skäl gått dig förbi i tråden - är att säkerhetssystem bör införas snarast möjligt (vilket också sker kontinuerligt hos personbilstillverkarna, som konstant utvecklar förbättrade sådana) på fordon. Att införselbehovet av dessa inom just den tunga trafiken är högre grundas på den omfattning olyckor och effekten av dessa där dylika fordon är inblandade. Därtill även att det framkommit i tråden att merparten av den tunga trafiken helt saknar grundläggande säkerhetssystem i form av ESP t ex.

    Anledningen till att jag tog upp den utländska trafiken var att jag vid flera tillfällen reagerat på att du drar hela den svenska tungtrafiks kåren över samma kam och hävdar att chaufförer ställer till oreda och inte bör kallas för professionella, jag vill därför påvisa att svenska chaufförer enligt tidigare presenterat bevismaterial tillhör EU:s absolut bästa chaufförer. Huruvida vi har tillgänglig statistik på antalet utländska / svenska chaufförer som är inblandade i olyckorna vet jag inte men eftersom det är du som hävdar att lastbilstrafiken är boven i dramat så anser jag att det är upp till dig att ta reda på huruvida det är den svenska eller den utländska lastbilstrafiken som egentligen är den bristande länken innan du påpekar att det mesta löser sig bara man opererar in massa datorer i bilarna.

    Nej jag menar inte att du har påstått att säkerhetssystemen inte behövs i personbilar, denna tråd har dock kommit att handla om lastbilar och dina fantasier om att ESP är tungtrafikens svar på allt.
    Som någon tidigare skrev @besserwisser så finns det högt uppsatta ingenjörer på scania som har låååång erfarenhet av detta och som dagligen samlar in data från olycksdrabbade fordon för att utveckla just den här typen av system, hade det varit så enkelt som du och vissa i den här tråden tycks tro så hade vi väl inte haft dessa problem... eller?!

    2 anledningar till att merparten av den tunga trafiken helt saknar ESP är för att fordonsparken hos en åkare inte är uppdaterad med så pass nya fordon att ESP fanns som tillägg när bilarna köptes, som allmänt känt så har cabotagetrafiken och invandringen av utländska låglönechaufförer gjort det ekonomiskt svårt att köpa nya bilar för 2 miljoner och uppåt enbart för att man vill ha ESP. Den andra anledningen är att eftermarknaden på ESP är för dyr för att vara ekonomiskt försvarbar.

    Dagens lastbilar har många olika säkerhetssystem varav vissa är
    ESP
    antisladd
    antispinn
    automatisk panikbroms
    varning för fordon i döda vinkeln
    varning för fordon som saktar in
    automatisk fartreglering
    lastkännande ventil för optimal bromsdistribution
    indikator för låst eller upplåst drag
    varningssignal för sjunkande bromstryck
    m.fl.

    Detta visste du säkert om eftersom du verkar väl bevandrad i lastbilsvärlden och tillhörande säkerhetspaket.

    Några saker som däremot inte alltid avhjälps med ESP:
    Rörlig last
    Hög tyngdpunkt
    1-2 rörliga leder i fordonskombinationen
    tvär kast vid hastiga undanmanövrar
    låsta bromsar på släpet i halt väglag
    framhjulspunktering med fullt lass
    etc. etc.

    Säkert lätt för dig att säga "allt detta är chaufförens fel" men om du hasplar ur dig något så urbota dumt så lovar jag att slå hål på den teorin

  14. #2999
    Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    252
    Passar även på att göra en "atariman" och kastar med en dagsfärsk länk till en singelolycka med personbil som resulterade i en avstängd motorväg.

    Två män omkom efter sportbilskraschen | Nyheter | Expressen

    Ett exempel på att du vinklar dina inlägg genom att handplocka länkarna.
    Senast redigerat av DeesL den 2014-09-11 klockan 23:42. Anledning: glömde lägga in länken

  15. #3000
    See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Blåögd 08
    Inlägg
    7 420
    Lastbilsrelaterat.

    Undrar var nästa zon blir...

    DB Schenker Sverige - Leveranser till Rinkeby stoppas tillfälligt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •