Snälla visa hänsyn mot tunga fordon! - Sidan 203
Bilsnack
Sidan 203 av 242 FörstaFörsta ... 173183193196197198199200201202203204205206207208209210213223233 ... SistaSista
Resultat 3 031 till 3 045 av 3619
  1. #3031
    See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Blåögd 08
    Inlägg
    7 420
    Denna text beskriver lite hur jag uppfattar/känner det utan att vara i räddningsbranschen.

    Vägens riddare?

    Klistrar in texten:

    Vägens riddare?


    Jag ska växla ämne mot det som skrivs i övrigt här i SFF och ta upp en sak som man bett mig skriva om, en sak som vållar stora problem för oss i vårt räddningsarbete. Det handlar om den tunga trafikens framfart på våra vägar.



    Jag tog det s.k. ”långtradarkörkortet”, CE-kortet 1981. Jag kommer så väl ihåg det förmaningstal som inspektören och körläraren gav efter att ha godkänt uppkörningen och lämnat ut körkortet. ”- Kom nu ihåg att vi som framför tunga fordon betraktas som vägens riddare. Folk ser upp till oss i trafiken. Det är viktigt att vi uppträder som föredömen och behåller vårt goda rykte.” Så annorlunda det blivit nu. Det märker inte minst vi i räddningstjänsten. Den tunga trafiken uppträder knappast som vägens riddare längre.

    Jag har själv massor av tråkiga upplevelser att relatera till när det gäller räddningstjänstuppdrag där tung trafik är inblandad i olyckor. Många gånger har också tung trafik orsakat sekundära olyckor till redan inträffade olyckor. Jag vet att det jag skriver nu är kontroversiellt men det är min sanning. Utländska förare är ofta inblandade i dessa typer av olyckor. Ofta är alkohol eller andra droger inblandade. Det som känns allra mest tråkigt är att beslutsfattarna inte verkar vilja inse och ta tag i problemet.

    Jag har varit med om långtradare som mejat ner det mesta i sin väg då trafiken saktat ner eller tvingats stå stilla. Jag har varit med om att långtradare ignorerat våra trafikvarningar och avstängningar vid olyckor. Jag har fått förfrågan av polisen vid olycka om vi hade någon med rätt körkort för att kunna flytta inblandad långtradare till lämpligare plats. Anledningen var att föraren var så alkoholpåverkad att han inte kunde stå upp. I en av mina märkligare upplevelser kom en stor långtradare in på bakgården till en av våra brandstationer. En av brandmännen gick ut till ekipaget i tron att chauffören kört fel och behövde hjälp med vägbeskrivning. Ganska snart skrek brandmannen till oss övriga att hjälpa till. Vi hjälptes åt att lyfta ut en chaufför som var så påverkad av alkohol att han inte kunde stå på benen. Värst av allt, jag har blivit utlarmad till många olyckor med dödlig utgång och där tung trafik varit inblandad.

    Vi har nu även börjat märka att s.k. farligt gods körs av det man till sjöss skulle kalla ”lågprisbesättning”. En insatsledarkollega och arbetskompis till mig larmades ut till en av polisens kontrollplatser där man i en rutinkontroll upptäckt att en trailer man stoppat läckte någon form av kemikalie. Att försöka spåra upp vilket ämne det rörde sig om och var ekipaget lastat det visade sig bli en svår uppgift. Chauffören behärskade varken svenska, engelska eller tyska. Dragbilen var registrerad i ett land, lasttrailern i ett annat och själva åkeriet i ett tredje. Slutligen, efter några timmar, lyckades man spåra kemikalien och var den lastats. Det visade sig att man lastat i Finland och att läckaget troligtvis pågått hela tiden från Haparanda till Helsingborg.

    Ett annat problem som uppmärksammats är att samma förare kör med flera olika identiteter. På så vis kringgår man alla krav på vila m.m. Risken för olyckor ökar markant.

    Jag skulle kunna göra listan på lagbrott och fiffel som förekommer i den tunga trafiken ännu längre men jag nöjer mig med detta. Det sorgliga i historien är att vi inte ser någon reaktion från våra beslutsfattare trots att den svenska åkeribranschen påtalat dessa problem i många år. Man borrar huvudet i sanden. Vad vill vi ha för samhälle egentligen, är det inte hög tid att reagera?

  2. #3032
    Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    252
    Vart vill du komma med detta? Är du rädd för att stöta på chaufförer som kör på fyllan, kör för långa pass, saknar körkort, inte kan svenska??

    Allt detta finns att hitta även bland personbilister, dessutom i större utsträckning. Vad är det du vill visa med texten?

  3. #3033
    See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Blåögd 08
    Inlägg
    7 420
    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    Vart vill du komma med detta?
    Få fart på forumet kanske

  4. #3034

    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Upper East Side
    Inlägg
    5 050
    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    Vart vill du komma med detta? Är du rädd för att stöta på chaufförer som kör på fyllan, kör för långa pass, saknar körkort, inte kan svenska??

    Allt detta finns att hitta även bland personbilister, dessutom i större utsträckning. Vad är det du vill visa med texten?
    Visst blir det konsekvenser även när det sker olyckor mellan bilar, men brakar ett 40tons ekipage in tex en stillastående kö blir utgången en helt annan. Det är helt enkelt mycket farligare för omgivningen med en tung transport kontra en vanlig bil.

    Jag tyckte texten var ytterst relevant för tråden. Brandförsvaret framför själva tunga fordon, ofta och mycket i trafiken. De är dessutom ofta de första på plats när det skett en olycka och jag skulle vilja påstå att de om några har god inblick i hur det ser ut i trafiken, vilka problemen är och vad konsekvenserna blir när någonting går snett.

  5. #3035
    See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Blåögd 08
    Inlägg
    7 420
    Kan inte vara roligt att jobba längs vägen. Bara hoppas att den chauffören får ordentligt med skit.

    Bärgare: "Ska det vara så svårt att respektera oss som jobbar på vägen?"

    Klipper in texten:

    Bärgare: "Ska det vara så svårt att respektera oss som jobbar på vägen?"

    I torsdags kväll befann jag mig på E20 straxt norr om Finnerödja utanför Örebro. Syftet var att hjälpa en bilist som hade kört av vägen och slagit sönder högersidan av bilen. Sträckan vi befann oss på var en dubbelfilig väg, och arbetet utfördes med andra ord inte på själva körbanan.


    Jag hade bärgarens alla varningsljus påslagna, plus varningsblinkers. Bilen jag hjälpte hade även den varningsblinkers påslagen, och utöver detta fanns även en varningstriangel utställ ungefär 150 meter från platsen där vi stod. Eftersom höger hjul var skadat var jag tvungen att fästa vajern från bärgaren på den sida som stod vänd ut mot trafiken, vilket gjorde att jag tvingades ligga på knä vid sidan av bilen. Självklart var jag iklädd Assistancekårens klass 3 varselkläder.

    Medan jag arbetar ser jag en lastbil närma sig på avstånd, men jag fortsätter mitt jobb och tittar in vid hjulet för att komma åt länkarmen. När jag sedan tittar upp igen så är lastbilen riktigt nära och den håller full fart. Då den ligger i högerfilen inser direkt att om jag inte flyttar mig, så kommer att den att kommer köra på mig.

    Jag reser mig upp och lyckas kasta mig över bilens motorhuv precis när lastbilen passerar oss på mycket kort avstånd. Det enda jag hinner se är att det är en svenskregistrerad vit scanialastbil med schenkerloggor på både bil och släp. Både jag och kunden som satt inne i bilen jag bärgar blev av naturliga skäl enormt rädda och chockade av händelsen.

    Bara dagen innan var jag ute på ett annat jobb där en chaufför förlorade livet, och nu var jag bara centimeter ifrån att bli ihjälkörd själv.

    Ska det verkligen vara så jävla svårt att respektera oss som jobbar på vägen? Är det inte en självklarhet att sakta ner och köra extra försiktigt när man passerar ett vägarbete eller ett fordon som arbetar på vägen?

    Jag vädjar nu till alla som läser det här att börja föregå med gott exempel och de lagar och regler som finns kring sådant här när man passerar olycksplatser eller vägarbeten. De flesta gör det redan, men alldeles för många saknar helt respekt för oss. För mig och mina kollegor handlar det helt enkelt om att vi gärna skulle överleva vårt arbete.

    Vi finns där för att hjälpa er andra som är på vägen, och vi vill kunna åka hem till våra familjer efter att vi slutat jobba.

    Håkan Lundgren,
    Bärgare på Assistancekåren i Örebro

  6. #3036
    Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    1 612
    jag var med om nästan exakt samma sak för ca 6 år sedan,, bärgaren som hjälpte oss med en punktering på en tung trailer,, vart så less så han blockerade vägen till slut,, med bärgningsbilen,, jävla pack,, säger jag bara,, å inte bara lastbilar,, var MÅNGA bilister som höll 120-140 förbi,,

  7. #3037
    Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Stockholm & London
    Jobb
    Business Developer
    Inlägg
    2 765
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

  8. #3038
    lillstefan
    Guest
    Nämen, är den perfekte och ofelbara Atariman igång igen. För en grej en yrkeschaufför gör, då kan man dra alla över en kam. Någon incident med privatbil har självfallet inte inträffat idag, och om det mot förmodan har gjort det är det inte ok att dra alla över en kam. Så ser det ut i Atarimans lilla, logiska värld, eller hur?

    Allvarligt Atariman, varför ska man ta dig på allvar? Tycker att du beteer dig som ett litet barn som måste gnälla på allt. Men du är ju perfekt och ofelbar, det vet vi alla redan.

  9. #3039
    Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Bålsta
    Jobb
    Earning Money
    Inlägg
    1 584
    Fast den där jävla pappskallen som försöker köra över en bro som är skyltad för 4 ton med lastbil och släp är fan oförsvarbart.

    Dock hade inte all utbildning i världen hjälpt, är man 50 bast och kört lastbil större delen av sitt yrkesliv (läst på en annan källa) så missar man inte skyltar vid broar och viadukter etc. Handlar bara om att man inte fattar bättre. Sätt dit den djäveln.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

  10. #3040
    Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Stockholm & London
    Jobb
    Business Developer
    Inlägg
    2 765
    Citat Ursprungligen postat av Zwamp Visa inlägg
    Fast den där jävla pappskallen som försöker köra över en bro som är skyltad för 4 ton med lastbil och släp är fan oförsvarbart.

    Dock hade inte all utbildning i världen hjälpt, är man 50 bast och kört lastbil större delen av sitt yrkesliv (läst på en annan källa) så missar man inte skyltar vid broar och viadukter etc. Handlar bara om att man inte fattar bättre. Sätt dit den djäveln.
    Exakt. Den där sortens förare hör inte hemma ute i trafiken, vare sig professionellt eller privat.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

  11. #3041
    Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Stockholm & London
    Jobb
    Business Developer
    Inlägg
    2 765
    Citat Ursprungligen postat av lillstefan Visa inlägg
    Nämen, är den perfekte och ofelbara Atariman igång igen. För en grej en yrkeschaufför gör, då kan man dra alla över en kam. Någon incident med privatbil har självfallet inte inträffat idag, och om det mot förmodan har gjort det är det inte ok att dra alla över en kam. Så ser det ut i Atarimans lilla, logiska värld, eller hur?

    Allvarligt Atariman, varför ska man ta dig på allvar? Tycker att du beteer dig som ett litet barn som måste gnälla på allt. Men du är ju perfekt och ofelbar, det vet vi alla redan.
    Ärligt talat, vad är ditt problem? Jag länkar till en fullständigt oförsvarbar incident orsakad av en professionell (?) speditör - där en hel bro sänks pga idioten. Då väljer du att gå till angrepp.

    Att det förekommer olyckor här och där i mindre eller större form orsakade av olika grupper förare, pensionärer, nyblivna körkortsinnehavare, kvinnor, asiater, mörkhyade, nordbor, bögar, flator, män, (ska jag fortsätta, så ingen blir kränkt?) osv är ingen hemlighet. Men så fort jag skriver om eller länkar till en (eller flera) olycka/-or orsakade av s k yrkeschaufförer i tunga fordon som påverkar en stor del av samhället (ibland tom en stor del av landet), så ifrågasätts mina poster. Moget.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

  12. #3042
    lillstefan
    Guest
    Mitt problem? Kanske finns det några. Du har ju inga i alla fall. Eller tål du inte att bli ifrågasatt?

    Men Atariman, jag listar lite frågor till dig, kan du ge bra svar på dem kan jag kanske ta dig på allvar, men bara kanske:
    1: Vilka körkortsbehörigheter har du?
    2: På vilket sett drabbas du av den tunga trafiken, vad är problemet med den för dig personligen?
    3: Tråden handlade från början om vad personbilsförare kan tänka på för att underlätta för den tunga trafiken. Du svarar med att länka till tabbar förare av lastbilar gör. Innebär detta att du inte tycker att du behöver visa hänsyn till chaufför B bara för att chaufför A har tabbat sig? Om man tänker så, har man något att göra i trafiken?
    4: Varför är det ok att dra alla lastbilschaffisar över en kam? Det är det du gör oavsett vad du säger.

    Och nej, jag tänker inte läsa igenom tråden, utan du får svara på mina frågor här och nu. Står ju så mycket skit i tråden, tyvärr. Jag kan nog komma med lite fler frågor, men nöjer mig just nu.

    Till sist, självklart är tabben du nämnde ovan inte försvarbar, och föraren kommer att få ta sitt straff. Men lika självklart är det att inte generallisera så förbannat, eller hur?

  13. #3043
    Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    1 612
    en sak jag kan svara på enligt eget tycke,,

    jag tycker givetvis att långtradre är i vägen jämt,, men det är ej deras fel, för det mesta då blir jag ej sur,, när jag blir sur på en tradare är,

    1 när de kör ut mitt framför en trots man ligger på huvudled,
    2 kör om när det tar 100år å köra om,, å ibland går det ej att köra om,
    3 de ligger i röven på en på 80 väg,

    men när de kör som folk, så finns det INGEN anledning att gnälla,, de finns på våra vägar och det sker olyckor med dem bara å gilla läget,,

  14. #3044
    lillstefan
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av granadadr Visa inlägg
    en sak jag kan svara på enligt eget tycke,,

    jag tycker givetvis att långtradre är i vägen jämt,, men det är ej deras fel, för det mesta då blir jag ej sur,, när jag blir sur på en tradare är,

    1 när de kör ut mitt framför en trots man ligger på huvudled,
    2 kör om när det tar 100år å köra om,, å ibland går det ej att köra om,
    3 de ligger i röven på en på 80 väg,

    men när de kör som folk, så finns det INGEN anledning att gnälla,, de finns på våra vägar och det sker olyckor med dem bara å gilla läget,,
    Bra skrivet, håller med dig. Rötägg finns i alla förarkategorier.

  15. #3045

    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Upper East Side
    Inlägg
    5 050
    Citat Ursprungligen postat av lillstefan Visa inlägg
    Till sist, självklart är tabben du nämnde ovan inte försvarbar, och föraren kommer att få ta sitt straff.
    Men vad är då problemet med inlägget?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •