Snälla visa hänsyn mot tunga fordon! - Sidan 221
Bilsnack
Sidan 221 av 242 FörstaFörsta ... 191201211214215216217218219220221222223224225226227228231241 ... SistaSista
Resultat 3 301 till 3 315 av 3619
    Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Personligen anser jag att en professionell utövare bör vara bättre på det den gör än en amatör. För att dra en enkel parallell som alla bör kunna förstå - en korpenspelare har inte samma förväntningar på sig avseende prestation som en Ibrahimovic eller Ronaldo.

När den samhällsekonomiska effekten av en lastbilskrasch blir så förödande bör därför kraven rimligtvis vara väldigt högt satta på förarens lämplighet och kunnande.
    Kraven ÄR högt satta jämfört med privatbilismen... Det har jag visat på flertalet gånger tidigare i tråden.
    Vad du gärna verkar vilja glömma bort är att en Ibrahimovic eller en Ronaldo också kan misslyckas under en match... en korpenspelare misslyckas förmodligen oftare, men i trafiken så är en privatförare inblandad i procentuellt fler olyckor per körd mil än en yrkeschaufför, det är också påvisat av flera tidigare i tråden och därför faller ditt argument.

Alla yrkesgrupper gör fel som får förödande konsekvenser, allt från lärare, läkare, och lagerarbetare till lokförare, väktare och reklamproducenter... en snabb googling bekräftar detta med oerhört många fall. Kan du utveckla lite var ditt förakt för just yrkeschaufförer kommer ifrån?

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Hyser inget förakt alls mot de yrkeschaufförer (oavsett kategori) som faktiskt är professionella och framför sina fordon säkert och hänsynsfullt mot övriga trafikanter. De som helt uppenbart klåpar, klantar och hävdar sig däremot, och då samtidigt i bästa fall "enbart" åsamkar ökade samhällskostnader men i värsta fall även riskerar livet på andra trafikanter har jag - som säkert framgått vid det här laget - noll och inget till övers för.

Att rena olyckor kan ske är självklart och givetvis svårt att helt förhindra, men jag vågar sticka ut hakan och säga att merparten av de i tråden nämnda "olyckorna" hade kunnat helt förhindras eller åtminstone sett omfattning av skador och samhällskostnader reduceras kraftigt om förarna hade varit professionella nog att fokusera på sin uppgift.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Hyser inget förakt alls mot de yrkeschaufförer (oavsett kategori) som faktiskt är professionella och framför sina fordon säkert och hänsynsfullt mot övriga trafikanter. De som helt uppenbart klåpar, klantar och hävdar sig däremot, och då samtidigt i bästa fall "enbart" åsamkar ökade samhällskostnader men i värsta fall även riskerar livet på andra trafikanter har jag - som säkert framgått vid det här laget - noll och inget till övers för.

Att rena olyckor kan ske är självklart och givetvis svårt att helt förhindra, men jag vågar sticka ut hakan och säga att merparten av de i tråden nämnda "olyckorna" hade kunnat helt förhindras eller åtminstone sett omfattning av skador och samhällskostnader reduceras kraftigt om förarna hade varit professionella nog att fokusera på sin uppgift.
    Jag vågar dock sticka ut hakan och säga att du varken känner till orsak eller omständigheter till merparten av olyckorna nämnda i tråden så det är ganska vågat av dig att avgöra dess alternativa öde utan att känna till helheten...

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Bra kämpat av semesterfirarna idag, undrar hur många sena transporter det blev?... Söndag är som bekant känt som en stor transportdag och upptakt till måndagens leveranser

Sex bilar i krock på E6 | Nyheter | Aftonbladet

Husvagn välte ? stopp på E4 | Nyheter | Aftonbladet

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Nu är du lite off topic va, lallarn?

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Javisst.. För den här tråden har ju verkligen hållt sig ontopic de sista 210 sidorna... :-D
    Har du inga bra svar på de konkreta frågorna jag ställde tidigare istället för att kalla mig lallare när jag spegelvänder problematiken på vägarna?
    Eller tillhör du också den generella skaran som anser att personbilister bär ett mindre ansvar?

Registered User
    Namn
    Carl
    Reg.datum
    jul 2010
    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    Kom igen när du är äldre än 11 år i huvudet jävla pissmongo!
    Hmm jag hoppas du inte visar din aggressivitet ute i trafiken också eller är du den som hetsar i vänsterfilen med din långtradare i 120km/h på 80-väg?

Du har ingen aning om vilka samhällsekonomiska problem en sån här olycka orsakar för du saknar uppenbarligen begåvning i svenska språket så du kan väl börja där.

Vem som helst fattar den tjejen du försvarar har suttit och lallat med sin mobil och märkte för sent vad hon orsakat så olycka var ett faktum.

Hon ska avstängas från all framtida yrkestrafik och fråntas sin yrkesbehörighet på körkortet är min uppfattning, det ligger en utredning vad orsaken är till olyckan, uppenbarligen ljuger hon och skyller på att hon somnat.

Det lustiga är att man skyddar hennes identitet i media då den borde komma fram, istället väljer man skydda personen och det är väl typiskt Sverige idag.

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Likvid Visa inlägg
    Hmm jag hoppas du inte visar din aggressivitet ute i trafiken också eller är du den som hetsar i vänsterfilen med din långtradare i 120km/h på 80-väg?

Du har ingen aning om vilka samhällsekonomiska problem en sån här olycka orsakar för du saknar uppenbarligen begåvning i svenska språket så du kan väl börja där.

Vem som helst fattar den tjejen du försvarar har suttit och lallat med sin mobil och märkte för sent vad hon orsakat så olycka var ett faktum.

Hon ska avstängas från all framtida yrkestrafik och fråntas sin yrkesbehörighet på körkortet är min uppfattning, det ligger en utredning vad orsaken är till olyckan, uppenbarligen ljuger hon och skyller på att hon somnat.

Det lustiga är att man skyddar hennes identitet i media då den borde komma fram, istället väljer man skydda personen och det är väl typiskt Sverige idag.
    Hehe, jo han verkar ha lite svårt med både det ena och andra, den där dieselpajsarn. Språket, humöret och sansen, kan inte vara lätt.

Oavsett hon somnat eller fibblat med mobilen klassas det ur ett rättsligt perspektiv som vårdslöshet i trafik och påföljden bör mycket riktigt bli ett indraget körkort. Vid grov vårdslöshet i trafik gäller indragningen minst 1år -> max 3år, med fängelse i upp till 2år med i straffpotten. Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott | Lagen.nu

Körkortslag (1998:488) (KörkL) | Lagen.nu
    §3 Återkallelse av körkort
    §6 Spärrtid
    Senast redigerat av Evil E den 2016-07-20 klockan 12:17.

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014

Det är inte lätt att debattera med folk som helt saknar läsförståelse men jag ska bryta ner ditt inlägg i bitar och se om det hjälper.

1. Var finner du information om att jag skulle vara chaufför? Jag gissar på att det är läsförståelsen som spökar?... Jag har då aldrig utgett mig för att vara chaufför iaf.
    2. Hade du haft det minsta verklighetsuppfattning så hade du vetat att långtradare inte går så fort som 120.
    3. Varför hittar du på osanningar i din kamp att vinna debatten? Jag har full förståelse för dom ekonomiska problemen som följer, när har jag hävdat annorlunda? Och varför skulle mina språkkunskaper sitta ihop med den matematiska förståelsen?
    4. Det kommer inte kosta mindre för att du sitter och hetsar upp dig hemma i pojkrummet så mitt förslag är att du lägger krutet på att förändra om det stör dig så ofantligt mycket.
    5. Vem som helst som har lika mycket fantasi och lika lite eget-tänkande som du kan "fatta" vad chauffören gjorde, men fram till dess att utredningen är klar så är din "förståelse" inget annat än en gissning.
    6. Keyword här är att det är DIN uppfattning, du kommer aldrig få mig att dela den. Dessutom har jag aldrig debatterat för någon ansvarsfrihet, men jag gissar på att det är din läsförståelse som sätter käppar i hjulen även här.
    7. Att du inte begriper konsekvensen av att en rättsstat skulle lämna ut identitet på alla som misstänks för brott är skrämmande, försök tänka några steg längre istället för att haka upp dig på DINA uppfattningar.

Efter att ha läst dina inlägg kan jag bara hoppas att du inte har ett körkort över huvudtaget, men om du har det får vi andra hålla tummarna för att din arrogans och din totala oförmåga att tänka i konsekvens inte speglar sig i ditt trafikbeteende. Det är ju trots allt den typen av personbilister som orsakar en hel del olyckor där tung trafik är inblandad, och hur skulle det se ut om du var en av dom?
    Förövrigt ska du nog rannsaka dina egna meningsuppbyggnader innan du hackar på nån annan om kunskaper inom det svenska språket.

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Hehe, jo han verkar ha lite svårt med både det ena och andra, den där dieselpajsarn. Språket, humöret och sansen, kan inte vara lätt.

Oavsett hon somnat eller fibblat med mobilen klassas det ur ett rättsligt perspektiv som vårdslöshet i trafik och påföljden bör mycket riktigt bli ett indraget körkort. Vid grov vårdslöshet i trafik gäller indragningen minst 1år -> max 3år, med fängelse i upp till 2år med i straffpotten. Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott | Lagen.nu

Körkortslag (1998:488) (KörkL) | Lagen.nu
    §3 Återkallelse av körkort
    §6 Spärrtid
    Du verkar ju helt klart ha lättare för att sitta som en apa på kolmården och kasta bajs omkring dig än vad du verkar ha för att utveckla ditt ställningstagande.

Registered User
    Namn
    Carl
    Reg.datum
    jul 2010
    Du verkar ju helt klart ha lättare för att sitta som en apa på kolmården och kasta bajs omkring dig än vad du verkar ha för att utveckla ditt ställningstagande.
    Du påminner om apan i buren för du har både skitit på dig för länge sen och verkar inte ha någon förståelse för dina egna beteenden.

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Du påminner om apan i buren för du har både skitit på dig för länge sen och verkar inte ha någon förståelse för dina egna beteenden.
    Bra debatt-teknik... Du hjälper verkligen dig själv att stärka dina argument och upprätthålla respekten för din person.

Lite "aa men dura?" känsla men annars matnyttigt och innehållsrikt inlägg som visar var du står i frågan.

Registered User
    Namn
    Carl
    Reg.datum
    jul 2010
    Ytterligare brist på omdöme från en yrkeschaufför som körde rakt in i husvagnen, är det tjejens syster från S-tälje möjligen som är i farten.
    Lastbil krockade med bil ? hängde över E4 | Nyheter | Aftonbladet

Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Ytterligare brist på omdöme från en yrkeschaufför som körde rakt in i husvagnen, är det tjejens syster från S-tälje möjligen som är i farten.
    Lastbil krockade med bil ? hängde över E4 | Nyheter | Aftonbladet
    "Polisen skriver på sin sajt att föraren av en personbil med tillkopplad husvagn uppger att husvagnsekipaget blivit påkört bakifrån av lastbilen."

Så vem som helst "fattar" att tjejen i Södertälje ljuger medans det är heeeelt uppenbart att den här föraren talar sanning??!!?
    Ditt hat för yrkeskåren skiner igenom rätt snabbt. Eller är det läsförståelsen det sitter i fortfarande?

Registered User
    Namn
    Carl
    Reg.datum
    jul 2010
    "Polisen skriver på sin sajt att föraren av en personbil med tillkopplad husvagn uppger att husvagnsekipaget blivit påkört bakifrån av lastbilen."

Så vem som helst "fattar" att tjejen i Södertälje ljuger medans det är heeeelt uppenbart att den här föraren talar sanning??!!?
    Ditt hat för yrkeskåren skiner igenom rätt snabbt. Eller är det läsförståelsen det sitter i fortfarande?
    Du är duktig på lägga ord i munnen på andra, det verkar som du pratar med dig själv hela tiden.

Har du inget vettigt tillägga kanske det är dags gå lägga sig för dig.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •