Bilsnack
Sidan 226 av 242 FörstaFörsta ... 196206216219220221222223224225226227228229230231232233236 ... SistaSista
Resultat 3 376 till 3 390 av 3619
  1. #3376
    Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    252
    58
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Du ska nog se att de indirekta kostnaderna blir mångdubbla över tid räknat per dygn när de som räknar är sådana som inte bara åker taxi inom tullarna. Kan tänka mig att herr Jonas, som är anställd av Trafikkontoret, gärna håller igen siffrorna lite för att inte svärta ner sig själv och sina ansvarande kollegor än mer.
    Mmm, eller så är det så att han är professor och du gissar... Det finns förmodligen ganska avgörande faktorer för varför han har den tjänst han har... Förmodligen inte för att han kan räkna fel på fingrarna...

  2. #3377
    räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Stockhome
    Inlägg
    1 564
    Han använde schablonsiffror. Nu är jag dock tämligen säker på att du inte förstår det ordets innebörd, så det hjälper ju inte oss vidare i den här diskussionen.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

  3. #3378
    Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    252
    Jodå, jag vet vad schablonsiffror är, jag vet också att schablonsiffror inte missar med 80-90% "extremt lågt räknat"... Det där med att ligga "nära rätt" är liksom en stor del i tanken med just schabloner.

  4. #3379

    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Upper East Side
    Inlägg
    5 043
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Du ska nog se att de indirekta kostnaderna blir mångdubbla över tid räknat per dygn när de som räknar är sådana som inte bara åker taxi inom tullarna. Kan tänka mig att herr Jonas, som är anställd av Trafikkontoret, gärna håller igen siffrorna lite för att inte svärta ner sig själv och sina ansvarande kollegor än mer.
    Litet understatement där.

    Jonas Eliasson är trafikdirektör för Stockholm på Trafikverket dvs en av de högst ansvariga för trafiksäkerhet och framkomlighet i Stockholm. Som lite kuriosa kan tilläggas att han är en av upphovsmännen bakom trängselskatten samt en person som arbetar effektivt för att "trycka tillbaka" biltrafiken.


    "Den trafikpolitiska inriktningen i Stockholm är att trycka tillbaka biltrafiken, bland annat med mindre gatuutrymme och parkeringsavgifter, och att bygga en tätare stad för minskad klimatpåverkan och underlätta för kortare resor. Och det är i linje med Jonas Eliassons visioner."

    Jonas Eliasson: Stockholmare måste köra mindre bil i framtiden - DN.SE

    Som de flesta nog begriper finns nog alla anledningar att hålla tillbaka på verkliga kostnadskalkyler för detta haveri.

    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    58

    Mmm, eller så är det så att han är professor och du gissar... Det finns förmodligen ganska avgörande faktorer för varför han har den tjänst han har... Förmodligen inte för att han kan räkna fel på fingrarna...
    Mmm, eller så är du lastbilschaffis och börjar darra på läppen så fort någon uttrycker sig kritiskt mot din yrkesgrupp.

  5. #3380
    Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg

    Som de flesta nog begriper finns nog alla anledningar att hålla tillbaka på verkliga kostnadskalkyler för detta haveri.
    Vad skulle vitsen med det vara då? Att visa hela landet att vi inte alls har mycket bilar i Stockholm egentligen och att Eliassons tjänst således inte är behövd och att hans idéer bara är löst snack utan grund i verkligheten?
    Jag kan verkligen se det framför mig
    "-Vi har så många bilar i Stockholm och ändå kommer kostnaderna för Södertäljeolyckan inte alls att bli lika höga som vi först trodde, men vi måste såklart bygga bort trafiken"

    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Mmm, eller så är du lastbilschaffis och börjar darra på läppen så fort någon uttrycker sig kritiskt mot din yrkesgrupp.
    intressant hur du kan räkna dig till "den intelligentare skaran" men fortfarande inte kan ta till dig information som blivit presenterad framför näsan på dig.


    Är det någon här som kan förklara för mig varför det är så ohyggligt svårt att begripa att människor gör misstag oavsett utbildning och yrke?

    Läkare dödförklarade tre foster av misstag - DN.SE

    Kommunen betalade ut halv miljon av misstag - Smålandsposten

    Slipper böta - polisen gjorde fel | Bohusläningen - Uddevalla

    8 i topp: Svenska kungars mest ödesdigra tabbar | SvD

  6. #3381
    Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Stockholm & London
    Jobb
    Business Developer
    Inlägg
    2 765
    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    Vad skulle vitsen med det vara då?
    Att försöka påvisa att en kraftig minskning av fungerande infrastruktur för bilism inte innebär några större kostnader för samhället kanske?


    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    Är det någon här som kan förklara för mig varför det är så ohyggligt svårt att begripa att människor gör misstag oavsett utbildning och yrke?
    Jag tror ingen här är särskilt förvånad över att alla yrkesgrupper då och då begår misstag - det jag stör mig på är den bisarrt höga frekvensen av klåpighet som uppvisas av just lastbilschaffisar som grupp, samt de groteska samhällskostnader det faktiskt innebär.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

  7. #3382
    Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    252
    Nu är det ju knappast någon hemlighet att det är miljöpåverkan och tidsödande köer som ligger till grund för debatten kring vår infrastruktur snarare än den samhällsekonomiska påverkan. Att leva i tron om att den svenska befolkningen skulle acceptera en kraftig sänkning av biltrafik för att olyckan i Södertälje inte kostar samhället "mer" än 1-2 miljoner per dygn känns som ett riktigt långskott och därför också föga troligt. Jag är rätt övertygad om att Eliasson med sin kalkyl vill påvisa att det är mycket pengar det rör sig om.
    Att denna kalkyl senare skulle visa sig vara en glädjekalkyl skulle tveklöst kunna kosta honom jobbet vilket talar emot att han skulle hitta på siffror som ligger så långt ifrån verkligheten som ni påstår.


    Du tror inte att den "bisarrt höga frekvensen klåpighet" går hand i hand med antalet lastbilschaufförer i Sverige?
    Det finns cirka 100.000 lastbilschaufförer i Sverige (notera att det enbart gäller lastbil, ej all yrkestrafik). Detta är att jämföra med cirka 20.000 poliser.
    Om var och en av dessa chaufförer var tillåten enligt eliten här inne att göra varsitt misstag inom 10 år av arbete skulle detta alltså innebära lite drygt 27 lastbilsolyckor om dagen runtom i Sverige, och då är det alltså enbart innefattat vad lastbilschauffören är vållande till.
    Då känns det helt plötslig ganska rimligt eftersom "alla yrkesgrupper då och då begår misstag"

    Källor:
    Polisen i Sverige ? Wikipedia
    100.000 yrkeschaufförer i Sverige - Trailer.se

  8. #3383

    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Upper East Side
    Inlägg
    5 043
    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    Nu är det ju knappast någon hemlighet att det är miljöpåverkan och tidsödande köer som ligger till grund för debatten kring vår infrastruktur snarare än den samhällsekonomiska påverkan.
    Miljöpåverkan & tidsödande köer = samhällsekonomisk påverkan

  9. #3384
    Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Miljöpåverkan & tidsödande köer = samhällsekonomisk påverkan
    Sant, men därmed inte sagt att det är grunden i debatten... Folk som kör bil vill inte sitta i kö, folk som cyklar vill inte andas in avgaser, folk som följer EU: s riktlinjer vill komma så nära miljömålen som möjligt, folk som vandrar / spanar på fåglar / paddlar kajak etc. vill inte ha massa trafik i naturen... Majoriteten ur samtliga grupper skiter fullständigt i priset för samhället.
    Därför kommer inte heller dygnspriset för olyckan i Södertälje påverka folks inställning kring vad som ska och inte ska byggas, och därför har inte heller Eliasson någon glädje av att hitta på siffror som inte stämmer.
    Ibland tror jag att du aktivt väljer att inte förstå... (jag VILL åtminstone tro det för att behålla något uns hopp för dig och din tankeförmåga).
    Senast redigerat av DeesL den 2016-08-08 klockan 22:23.

  10. #3385

    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Upper East Side
    Inlägg
    5 043
    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    Ibland tror jag att du aktivt väljer att inte förstå... (jag VILL åtminstone tro det för att behålla något uns hopp för dig och din tankeförmåga).
    Hur har du tänkt att du någonsin ska få ett seriöst bemötande när du i varenda inlägg vräker ur dig dylikt?

    Begriper du inte att det får dig att framstå som en primitiv människa och att ingen någonsin kommer att respektera ditt ord oavsett vad du säger när det framförs på detta vis?

  11. #3386
    Registered User
    Namn
    Carl
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    105
    @Evil E

    Han har nog mer personliga problem med sig själv än vad som framkommer i tråden, jag orkar inte ens bemöda mig svara längre.

  12. #3387
    Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Hur har du tänkt att du någonsin ska få ett seriöst bemötande när du i varenda inlägg vräker ur dig dylikt?

    Begriper du inte att det får dig att framstå som en primitiv människa och att ingen någonsin kommer att respektera ditt ord oavsett vad du säger när det framförs på detta vis?
    Lånade lite citat från dina tidigare inlägg:

    ”Du är rätt stor i käften men har häpnadsväckande lite substans i dina svador.”

    ”Är det bara tut tut lastbilar ditt hjärta bankar så intensivt för? Sandlådan nästa!”

    ”Nu är du lite off topic va, lallarn?”

    ”Hehe, jo han verkar ha lite svårt med både det ena och andra, den där dieselpajsarn. Språket, humöret och sansen, kan inte vara lätt.”

    ”Kunskapsreserven som har en Scaniafetish, eller vad är det frågan om?”

    ”Tittar vi på verkligheten så ser man ju att vid allvarliga olyckor med dödsfall eller andra samhällspåverkande efterföljder är det nästan alltid en tjackad eller på annat vis sinnesslö Scaniachaffis som är orsaken. Bottenskrapet inom yrkeskåren! ”

    ”Mmm, eller så är du lastbilschaffis och börjar darra på läppen så fort någon uttrycker sig kritiskt mot din yrkesgrupp.”

    Dessa citat tillsammans med din nuvarande signatur får mig att kraftig ifrågasätta hur du kom fram till att just DU skulle vara rätt man att ta ton i frågan om att bli seriöst bemött?
    En anna fråga som dyker upp är självklart hur det kommer sig att jag är den enda som får denna "avhyvling"?... det finns gott om människor härinne som har svängt sig med långt mycket värre uttryck, men jag gissar på att du inte gärna ställer dom mot väggen eftersom dom i nästan alla fall har stått på din sida i debatten.

    I övrigt så diskuterar jag gärna på en vuxen nivå med konkreta dialoger i den mån mina "motståndare" kan föra sig med matnytiga och relevanta motargument och inlägg. Jag tycker dock inte längre att du kvalar in i den kategorin.

  13. #3388
    Registered User
    Namn
    Niclas O
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av Likvid Visa inlägg
    @Evil E

    Han har nog mer personliga problem med sig själv än vad som framkommer i tråden, jag orkar inte ens bemöda mig svara längre.
    Det gör absolut ingenting, det kom sällan några svar från din sida i vilket fall... och som det är nu är det rätt skönt att slippa läsa allt dravvel och alla innehållslösa inlägg som flödade från dig under en alltför lång period.

  14. #3389
    .
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    skärpan
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Inlägg
    1 198
    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg

    Du tror inte att den "bisarrt höga frekvensen klåpighet" går hand i hand med antalet lastbilschaufförer i Sverige?
    Det finns cirka 100.000 lastbilschaufförer i Sverige (notera att det enbart gäller lastbil, ej all yrkestrafik). Detta är att jämföra med cirka 20.000 poliser.
    Om var och en av dessa chaufförer var tillåten enligt eliten här inne att göra varsitt misstag inom 10 år av arbete skulle detta alltså innebära lite drygt 27 lastbilsolyckor om dagen runtom i Sverige, och då är det alltså enbart innefattat vad lastbilschauffören är vållande till.
    Då känns det helt plötslig ganska rimligt eftersom "alla yrkesgrupper då och då begår misstag"

    Källor:
    Polisen i Sverige ? Wikipedia
    100.000 yrkeschaufförer i Sverige - Trailer.se
    Det är väll det ändå vettiga som kommit ur tråden på ett bra tag. Lägg till ett stort antal utländska chaufförer på det.Samt alla olyckor där lastbilschauffören inte är vållande, så ser man ju ganska lätt att olycksfrekvensen inte är så bisarrt hög som endel vill göra gällande.
    Tyvär kommer du nog inte få svar. Lättare att posta en länk på nån vält lastbil eller nån som fastnat i en viadukt eller nåt.

  15. #3390
    räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Stockhome
    Inlägg
    1 564
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Litet understatement där.

    Jonas Eliasson är trafikdirektör för Stockholm på Trafikverket dvs en av de högst ansvariga för trafiksäkerhet och framkomlighet i Stockholm. Som lite kuriosa kan tilläggas att han är en av upphovsmännen bakom trängselskatten samt en person som arbetar effektivt för att "trycka tillbaka" biltrafiken.


    "Den trafikpolitiska inriktningen i Stockholm är att trycka tillbaka biltrafiken, bland annat med mindre gatuutrymme och parkeringsavgifter, och att bygga en tätare stad för minskad klimatpåverkan och underlätta för kortare resor. Och det är i linje med Jonas Eliassons visioner."

    Jonas Eliasson: Stockholmare måste köra mindre bil i framtiden - DN.SE
    Se där! Ska bli intressant om man får höra samhällskostnadskalkyler från oberoende håll nu när detta dragit än mer ut på tiden och än fler instanser kopplas på för att minska problemen med haveriet som uppstått pga en ärkesopa bakom ratten.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6493473
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •