Bilsnack
Sidan 10 av 12 FörstaFörsta ... 3456789101112 SistaSista
Resultat 136 till 150 av 171
    Bilbyggare chicos avatar
    Namn
    peter wikström
    Reg.datum
    dec 2005
    Jobb
    piercare
    Oj vilket häftigt projekt.lätt årets ballaste.och vilket proffsjobb jag blir nästan tårögd.
    Köpes,toppar till cheva 350(trim)insug edelbrock rpm. till rätt pris.

hastig.se Jani Hasts avatar
    Namn
    Jani Hast
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Verktygsmakare
    Citat Ursprungligen postat av fridlund Visa inlägg
    tjenare gillar detta bygge enormt mycket, kom och tänka på en sak när jag såg den nakna vipern tog du hem den från staterna och lossades den i göteborg ?
    Kan svara för Pelle:
    Den är inte Importerad naken.
    Där i mot är det en import bil.
    //Jani Hast
    Golf Variant -03 "Bruksbil"
    http://hastig.se

Registered User
    Namn
    Jonas f
    Reg.datum
    jan 2007
    Citat Ursprungligen postat av Jani Hast Visa inlägg
    Kan svara för Pelle:
    Den är inte Importerad naken.
    Där i mot är det en import bil.
    okej tänkte för jag jobbade med att lossa bilcontainrar och då lossade vi en naken viper tänkte om det va samma

Laddar FloowFrees avatar
    Namn
    Mikael P
    Reg.datum
    aug 2003
    Jobb
    Datakonsult

Sfro..

Hyggligt brutalt bygge, såg det på Elmia oxå, grymt!

Men som tidigare har skrivit, hur ska de gå att komma "förbi" effekt/vikt kravet som SFRO har på amatörbyggen??

Bilen ska väga runt 2500kg om den ska gå igenom med 505hk..
    Står inför samma problem...för mycket effekt i förhållande till vikt.

Jag mailade och frågade SFRO´s lokala kontakt i Täby, han sa det finns inga undantag, regeln ska följas, punkt.
    Nu kan man ju snabbt konstatera att det rullar flertalet byggen med alldeles för mycket effekt för att ha kunnat gått igenom som dom är.

Ex. "röd" Ultima, "kolfiber" porsche (alla förstår väl vilka jag menar..) men vad jag förstod så är det besiktning utan turbos osv. som "löst" effekt kravet, med andra ord åker man sen "olagligt" med turbos eller motsvarande monterat på gatan i vilket fall.

Är väldigt intresserad av hur ni löser detta då jag också vill få mitt bygge registrerat så man kan åka på väg och inte bara bana.

Tack för svar på förhand!

Mvh
    Micke

Registered User
    Namn
    Joakim C
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Billjuds byggare
    Citat Ursprungligen postat av FloowFree Visa inlägg

Men som tidigare har skrivit, hur ska de gå att komma "förbi" effekt/vikt kravet som SFRO har på amatörbyggen??

Jag mailade och frågade SFRO´s lokala kontakt i Täby, han sa det finns inga undantag, regeln ska följas, punkt.
    Nu kan man ju snabbt konstatera att det rullar flertalet byggen med alldeles för mycket effekt för att ha kunnat gått igenom som dom är.

Ex. "röd" Ultima, "kolfiber" porsche (alla förstår väl vilka jag menar..) men vad jag förstod så är det besiktning utan turbos osv. som "löst" effekt kravet, med andra ord åker man sen "olagligt" med turbos eller motsvarande monterat på gatan i vilket fall.

Är väldigt intresserad av hur ni löser detta då jag också vill få mitt bygge registrerat så man kan åka på väg och inte bara bana.

Mvh
    Micke
    kan börja med att säga snyggt byggt ,, angående sfro så kollade jag detta själv för nått år sen och då sas det att 15kw/100kg inte gäller på amatörbyggt längre utan dom tittar på varje individuell bil,, sen om det stämmer nu eller ej vet jag inte men det kan ju förklara flertalet "lagliga" byggen i sverige ,,

jocke
    joakim carlsson

Das Auto. Fjellners avatar
    Namn
    Jonas F
    Reg.datum
    jun 2004
    Jobb
    Läkemedelsdistributör
    Som någon tidigare skrev, verkar vara väldigt stort intresse för en Saab kombi...

Saab-skal med Viperhjärta - Galet bygge av lika galen svensk | Feber / Bil

Skämt åsido, årets brutalaste bygge helt klart!
    Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002 "AIRLIFT Autopilot V2"
    Volvo 740 Trackday/Bilstein
    Mercedes-Benz E320 Avantgarde

Örebro Team Powerlifting Erikssons avatar
    Namn
    Martin Eriksson
    Reg.datum
    sep 2001
    Citat Ursprungligen postat av FloowFree Visa inlägg

Mvh
    Micke

jag reggade rodden med min csb 350, då går man på motornummret, som i mitt fall var en motor med 180hk, men det var närmare 350hk i den. och ja, 15kw/100kg gäller fortfarande.

Sorry för OT
    Lamborghini Countach replika, under konstruktion!
    Ford 32 Roadster

Inga bekymmer Cammos avatar
    Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    15kw/100kg. Går inte att komma ifrån. Dom kollar varje insividuellt fall, men det regeln GÅR inte att komma ifrån.

Jag kör en bil som är reggad som ombyggt fordon. Samma regel där. Trimmar man sen efter regbesiktning och kör den på gata med mer effekt så är man olaglig. När jag reggade min E30 med Skylinemotor var jag tvungen att ha ett intyg med mitt motornummer från generalagenten för Nissan ( i det här fallet ) med effekt siffror på.

Bromspapper godtas inte. Det ska vara från general agenten med. Funkar inte med nån bra verkstad eller så.

Det är hårda regler, men jag är glad att dom finns. Annars hade man inte kunnat regga dessa fordon.

Men... Denna bilen är helt underbar även om den inte reggas. Riktigt coolt bygge.

Enda sättet att få igenom den lagligt är att vikta upp den. Jag fick vikta upp min bil lite för att få igenom den. Jag löste det med bur och bakskärmar i 1.25 rostfri plåt. Att bulta vikter tyckte jag var fö uppenbart. Det kändes som ett hån mot min besiktningsman. Han är ju inte dum i huvudet.

Jag har inte läst någon stans att det är olagligt att lätta bilen. Troligtvis är det så, men jag har inte hittat nånstans där det klart och tydligt säger att man inte får lätta den. Man ändrar ju vikt/effekt förhållandet, men man trimmar ju inte motorn. Mycket av orsaken till att man inte får trimma är ju avgaskraven. Om motorn är original släpper den ju inte ut mer skit om man lättar bilen.

Kanske nått att tänka på. Vikta upp SAAB jäveln och regga. Sen kan man ju bygga om den efteråt?

Ska verkligen bli kul att se vad det blir av bilen i framtiden! =)

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Aerodynamik är tillåtet.

Bara å skära ut ett plangolv av de där stålskivorna som vägverket använder för att göra temporära småbroar över diken och skit de gräver genom vägar som fortfarande måste vara farbara.

När det sen är dax för att köra på "inhängnat område", så lossar man bultarna och byter naturligtvis ut plangolvet mot plyfa istället och lättar väl runt ett ton....

Fjädrar och dämpare som passar det tunga utförandet kan man förmodligen hitta på biltema för en billig penning.
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

- Funderingar kring Stambyten och Relining? - kontakta mig! -

Hjärtar HuddingeKustoms mulls avatar
    Namn
    Philip S
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Frilansfotograf
    Lär ju krävas C-kort om man ska vikta den där så det går att regga med vipermotorn

Registered User Norrhyttans avatar
    Namn
    Gunnar L
    Reg.datum
    aug 2009
    Eftersom TV4 Väst ringde och frågade om de fick använda min lilla sladdfilm på bilen så antar jag att ett reportage om Pelles galenskaper är på gång inom kort.
    Citat Ursprungligen postat av hasses Visa inlägg
    Besinna Er Förstör i Europas fördel o västerlandets förtidiga grav

Registered User Norrhyttans avatar
    Namn
    Gunnar L
    Reg.datum
    aug 2009
    Och idag går det ett inslag om Pelles bil på TV4 Västs nyhetssändningar.

Nyheterna Väst - TV4 Play
    Citat Ursprungligen postat av hasses Visa inlägg
    Besinna Er Förstör i Europas fördel o västerlandets förtidiga grav

Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Ultimorna är "fabriksbyggda" i England. De får intyg på vilken effekt de klarar. Vill man ha 500 så får man det. Vill man ha 1000 så får man det
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Skoj att se bilen och dig på TV:n så här till morgonkaffet

Sportvagnskonsult.com Krille_hlms avatar
    Namn
    Kristian Somogyi
    Reg.datum
    feb 2005
    Skitcoolt Pelle!