Bilsnack
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 51
  1. #1
    Registered Driver Mr_Bigs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    572

    Audi S4 - trött bil?

    Audi S4 b7 (även b6) omskrivs ibland som en trött bil.
    Jag undrar varför är det så?

    Iofs är allt relativt, finns både snabbare och slöare bilar men just S4 b6-b7 verkar ha ett dåligt rykte. Upplevs den bara som slö eller är V8:an på 344hk trött?

    Jag sökte lite om detta på nätet och hittade en intressant jämförelse av Teknikens Värld. Audi S4 b7 mot Subaru STI (hawkeye). Subarun har jag aldrig hört beskrivas som trött, snarare tvärtom:
    http://www.teknikensvarld.se/files/TV0603_test_audi_subaru.p1.pdf

    Deras uppmätta tider är (Subarus tider är inom parantes):
    0–50 km/h 2,0 (1,9)
    0–70 km/h 3,4 (3,2)
    0–100 km/h 5,6 (5,7)
    0–130 km/h 9,0 (8,8)
    0–160 km/h 13,2 (12,9)
    0–200 km/h 21,0 21,9
    0–402 meter 13,9 13,8
    Sluthastighet (km/h) vid 402 meter 165 165

    Subarun kan man iofs väldigt lätt trimma så dessa tider går ju att slipa rejält på.
    S4:an är lite svårare, visst kan man få lite mer krut men inte samma procentuell uppgradering som Subarun. Men ändå helt original så är det bra tider för en nästan 2 ton tung kombibil.

    En M3 E46 är iofs snabbare än båda bilarna original:
    0 - 100 km/h 4.8 s
    0 - 200 km/h 16.8 s
    0–402 meter 13.2 s

    Källa: BMW M3 (E46) lap times and specs - FastestLaps.com


    Men ändå så tycker inte jag att Audin på något sätt gör bort sig. 0-100 på 5,6 sekuner av en kombi med fyrhjulsdrift och tjänstevikt på 1840kg är riktigt bra.

    Så varför har den ett dåligt rykte?
    Är det att folk jämför den med rivaler som BMW M3 eller känns den slöare att köra än vad den verkligen är?

  2. #2
    Ford Focus -14 Eliass avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Logistik
    Inlägg
    1 788
    Gissningsvis har det med vikt att göra, S4 B6/B7 är en tung bil vilket bidrar till en lite sävlig känsla.
    Bilen känns inte speciellt sportig.

    En Impreza tycker jag är en väldigt konstig jämförelsebil, det är en lätt, smidig och ettrig bil som inte alls har samma detaljfinish och komfort som S4an.. Mer för yngre förare, S4an passar nog bättre för dom lite äldre.

    Så tänker jag iallafall

  3. #3
    Autotech HPZs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    722
    De är helt ok att köra, mysig V8:a men eftersom det inte finns någon "peak" och den liksom inte drar hysteriskt på något sätt utan jämnt och fint så upplevs den sävlig. Dyr att trimma, inte särskilt snabb 100-200 gör den lite tråkigt även i motorvägsrace...fin bil, men mera "mys"-V8 än race. RS4 med sina 420hk är mycket aggressivare och "på tå"...
    Mercedes Benz C32 AMG kombi -2003 *Såld*
    VW Golf V R32 *Såld*
    Volvo S60 T5 Autotech *Såld*

  4. #4
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Arbetsledare
    Inlägg
    649
    S4 B6 är en mysig bil. Men min förra bil (Octavia RS2 med 270 hk) höll bra jämt mot en sån i flera lägen. Fråga Rudolf så får ni bekräftelse. Så vikten är en nackdel och fyrhjulsdriften är inte alltid till en fördel.
    Senast redigerat av Chippe den 2011-06-05 klockan 09:40. Anledning: B6 inte B7 som jag först skrev.
    //Chippe

  5. #5
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 714
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg

    Men ändå så tycker inte jag att Audin på något sätt gör bort sig. 0-100 på 5,6 sekuner av en kombi med fyrhjulsdrift och tjänstevikt på 1840kg är riktigt bra.

    Så varför har den ett dåligt rykte?
    Är det att folk jämför den med rivaler som BMW M3 eller känns den slöare att köra än vad den verkligen är?
    Audis AWD har i alla år käkat väldigt mycket effekt, det har visat sig på många tester och ännu mer på verkligt seriösa bänkningar som tex Rototest där bortfallet av effekt varit uppemot 20 % till drivhjulen. Eller så saknas hästarna i motorn. Detta gäller i högsta grad både S4 och RS4, oavsett manuell eller automat. Vikten som du själv nämner bidrar ju inte heller till rappare köregenskaper.

    Dessa bilar upplevt givetvis inte som slöa så länge man håller sig inom lagens ramar vad gäller hastighetsintervall, men om du drar på från säg 150 km/h och uppåt är S4 långt efter sina tänkta konkurrenter i prestanda. Du behöver ofta inte ens har en AMG eller M bil från MB resp BMW för att hänga på.

    Men visst, är du ute efter en ganska soft bil med fint motorljud och inte bryr dig om absoluta siffror samt struntar i faktumet att de flesta andra prestandabilar kör förbi, så är det helt klart bil som funkar mycket bra året runt. Den ultimata Autobahnglidaren kan man säga.

  6. #6
    Racing is a state of mind mAbZs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Raderad
    Jobb
    datanörd
    Inlägg
    1 568
    S4 och även RS4 lider av nåt som kallas FSI.
    Audi motorer utan turbo sotar igen och håller inte den utlovade effekten.
    RS4 med 360-380 istället för 420 hk är mer regel än undantag. Likadant med S4.

    Nedan bild på en FSI motor som har gått 7000 mil:


    Problemet förekommer alltså i FSI, inte i TFSI.

  7. #7
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av mAbZ Visa inlägg
    S4 och även RS4 lider av nåt som kallas FSI.
    Audi motorer utan turbo sotar igen och håller inte den utlovade effekten.
    RS4 med 360-380 istället för 420 hk är mer regel än undantag. Likadant med S4.

    Nedan bild på en FSI motor som har gått 7000 mil:

    Problemet förekommer alltså i FSI, inte i TFSI.
    Hemskt dålig kvalitet på Audi bilar alltså, det bevisas väl också av att 8 av 10 st bilar som havererar på våra vägar är just Audi.

  8. #8
    Audi S Rider Hollizinis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg
    Du behöver ofta inte ens har en AMG eller M bil från MB resp BMW för att hänga på.
    Ganska givet då en Audi S inte på någotvis är byggd för att jämföras med AMG och ///M.
    Audi S4 tävlar in i samma kategori som BMW 330 på samma vis som Audi S6 skall jämföras med BMW 540/550.

  9. #9
    Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    5 189
    Citat Ursprungligen postat av BMW_330 Visa inlägg
    Hemskt dålig kvalitet på Audi bilar alltså, det bevisas väl också av att 8 av 10 st bilar som havererar på våra vägar är just Audi.
    Källa på det tomte?
    Everyone: Why is your car always breaking?

    Me: Thats the German Engineering

  10. #10
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 714
    Citat Ursprungligen postat av Hollizini Visa inlägg
    Ganska givet då en Audi S inte på någotvis är byggd för att jämföras med AMG och ///M.
    Audi S4 tävlar in i samma kategori som BMW 330 på samma vis som Audi S6 skall jämföras med BMW 540/550.
    Så kan det vara i praktiken, men det framgår liksom inte alls. Det finns en Audi A6 4.2 quattro på beställningslistan, lika som det finns tex en Audi A8 4,2 istället för S8. Att den verkliga skillnaden är att den ena hade vita mätartavlor och alcantarainredning istället för tyg/läder är en annan sak. Det är lite samma med Audi S4 idag, det är den motorn som heter 3.0T i alla andra Audi fast med några hk mindre, inte det minsta motorsport över den maskinen, snarare en kör-komfortkung i A6 med sitt breda vrid och sin mjuka effektutveckling.

    Audi skapar således förvirring själva med att erbjuda standardbilar med S emblem. För det är helt övertydligt att Audi S varit direkt riktat mot M och AMG i alla år, jag har själv haft ett flertal Audi och följt utvecklingen sen S startade i princip. Även pressen gör denna tolkning då de alltid jämfört Audi S mot AMG och M, det är ingen slump.

  11. #11
    Autotech HPZs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    722
    ...kanske inte intentionen...men prismässigt ligger beggade rätt lika som M och AMG. En S4 Avant från 05-06 ligger i samma pengar som en AMG C55 från samma tid. En audi S6 01:a ligger i samma pengar som en M5:a och E55 AMG. Så i många lägen, speciellt i ovanstående...så är priset likvärdigt i många fall...
    Mercedes Benz C32 AMG kombi -2003 *Såld*
    VW Golf V R32 *Såld*
    Volvo S60 T5 Autotech *Såld*

  12. #12
    Audi S Rider Hollizinis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    226
    Om det är som ni säger så har Audis RS modeller indirekt ingenting att jämnföras med.
    Skulle Audi S konkurera med AMG samt BMW M så tror jag att RS modellerna skulle plana ut och att klivet mellan, säg Audi S6 C6 med 435hk, inte alls skulle vara så stort som till RS6 med 580hk.
    S modellerna har aldrig varit Audis "top of the line" utan är ett mellansteg från t.ex A6 4,2 till RS6.

    Som sagt, bara vad jag tror och tycker.

  13. #13
    *Living in Danger* 2fast4Hjos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Skriver latin och annat trams
    Inlägg
    364
    Citat Ursprungligen postat av BMW_330 Visa inlägg
    Hemskt dålig kvalitet på Audi bilar alltså, det bevisas väl också av att 8 av 10 st bilar som havererar på våra vägar är just Audi.
    Snacka om att komma me osanning! Vill du verka seriös så fram med källa.

    Bilmärkena som oftast får motorstopp | Bil | Aftonbladet
    Senast redigerat av 2fast4Hjo den 2011-06-05 klockan 15:37.

  14. #14
    Autotech HPZs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    722
    ...fakta ska vara fakta, inget annat, så jag håller med. Men en intressant jämförelse: Jämför samma antal Audi med automatlådor med BMW och Mercedes, jämför hur många där det står att lådan är renoverad eller utbytt på dessa fordon...någonstans stannar ju Audisarna...efter vägarna?
    Mercedes Benz C32 AMG kombi -2003 *Såld*
    VW Golf V R32 *Såld*
    Volvo S60 T5 Autotech *Såld*

  15. #15
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Hollizini Visa inlägg
    Ganska givet då en Audi S inte på någotvis är byggd för att jämföras med AMG och ///M.
    Audi S4 tävlar in i samma kategori som BMW 330 på samma vis som Audi S6 skall jämföras med BMW 540/550.
    Varför skulle en S4 jämföras med en 330?

    Kollar man idag t.ex. så är ju en A4 3.2 FSI på 265hk rätt lik en 330 med 272hk.

    En S4 på 344hk är väl mer lik en 335i? En 335i med Performance Package (326hk) är väl det närmaste man kommer

    21s 0-200km/h är ju hur som helst ingen dundertid med tanke på effekten. Men det är ju konstaterat att det är en tung bil med en drivlina som har stora förluster.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •