Skillnad mellan personbil och transportbil?
Bilsnack
Resultat 1 till 9 av 9
    Admin Freddes avatar
    Namn
    Fredrik B
    Reg.datum
    apr 2001

Skillnad mellan personbil och transportbil?

Hej!

Jag sitter och försöker formulera en avtalstext och har stött på lite problem.
    Hur definerar man en transportbil kontra personbil?

Kan en volvo-kombi anses vara en transportbil? Om ja, hur formulerar man en text som hävdar motsatsen?

Tveksamt om någon orkar hjälpa mig med denna något udda frågeställning, men alla förslag välkomnas!

Mvh Fredde

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Det finns olika lagar som handlar om vägtransporter etc och där gör man inte alltid någon skillnad på vilken typ av fordon det. Det kan stå angivet som vägtransport och definitionen kan vara Med transportmedel avses varje slag av fordon som används för transport på väg. Idag transporterar man varor med allt från MC till mindre personbilar. Så för att lämna ett enkelt svar så kan vilket fordon som helst vara ett transportfordon.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter när du vill göra en skillnad, men om du vill undvika att de inte ska användas till transport så kanske du kan lägga till det i avtalet. "Fordonet får inte användas i yrkesmässig vägtransport" eller liknande. Det beror kanske lite på vad du är ute efter.

Admin Freddes avatar
    Namn
    Fredrik B
    Reg.datum
    apr 2001
    Tack Danne!

Jag vill att de transportföretag jag anlitar, inte ska leverera mitt gods till mina kunder med bilar av typ volvo-kombi. Det gäller oavsett om volvokombin är registrerad för yrkestrafisk eller inte. Jag vill att leverans ska ske med en bil som har ett utrymme som endast är avsett som lastutrymme... typ
    Men det är ju lätt att hävda att så även är fallet med volvo-kombin...

Eru me? =)

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Nu kanske definitionen i olika lagar inte spelar så stor roll om du på egen hand dikterar villkoren i avtalet, men i de flesta lagtexter verkar det inte finnas någon större hjälp. Det svåra är väl att det finns så många olika användningsområden för olika typer av fordon.
    Du kanske får leta efter skillnader på dessa olika fordon. Jag antar att du är mer ute efter kärror i i stil med Transporter och liknande? Finns det något bra sätt att innefatta alla dessa men utesluta mindre personbilar? Jag menar en Renault Transporter finns ju både som transportbil utan massor av säten och med massor av stolar. Det kanske är enklast att du listar de fordon du tycker är lämpliga? Problemet då är ju om det kommer nya modeller så måste du uppdatera avtalet.

8000rpm Sperenss avatar
    Namn
    Sperens
    Reg.datum
    feb 2004
    Kan man inte bara kravspeca lastutrymmet med en minimumnivå av kubikmeter?

Isåka:)) rikards avatar
    Namn
    Rikard G
    Reg.datum
    nov 2003
    Så här kanske:

Gods ska transporteras med täkt lastbil eller skåpbil för gods (lastbilsregistrerad)
    Personbil eller lastbilsregistrerad personbil typ kombi anses ej som skåpbil.

Storkarl Thorssas avatar
    Namn
    Pierre T
    Reg.datum
    maj 2004
    En formulering som innehåller "avskilt lastutrymme" eller liknande kanske kan vara något?

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Man kan väl "skilja av" ett lastutrymme även i en kombi, med galler.

Admin Freddes avatar
    Namn
    Fredrik B
    Reg.datum
    apr 2001
    Härligt att se att kreativiteten flödar här!
    Tycker rikard är sanningen på spåren faktiskt...

Mer förslag?

Mvh Fredde

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •