Bilsnack
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 67
    Registered User Nille83s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005

Tjejen ska flytta in i min bostatdsrätt, hur dela upp hyra/ränta?

Ska bli sambo snart är det tänkt.

Men har funderat på en sak. Jag äger idag en bostadsrätt som kostar 4300 kr i hyra + el. Lånet kostar mig 3100 kr i månaden.

Hon har ingen möjlighet att köpa 50% av lägenheten.

Hyra + elen är självklart vi ska dela på, Men hur är det med räntan på lägenheten? Dela eller inte?
    DuJa.

Nudel Racer
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av Nille83 Visa inlägg
    Ska bli sambo snart är det tänkt.

Men har funderat på en sak. Jag äger idag en bostadsrätt som kostar 4300 kr i hyra + el. Lånet kostar mig 3100 kr i månaden.

Hon har ingen möjlighet att köpa 50% av lägenheten.

Hyra + elen är självklart vi ska dela på, Men hur är det med räntan på lägenheten? Dela eller inte?
    det är högst personligt. alla gör olika.

jag anser det enda rätta är att ni delar hyra + el och övriga drift kostnader typ Internet TV etc. medan du står för lånet (ränta och amortering)

du får ju behålla vinsten när lägenheten säljs. det är även du som gör skatteavdrag på lånen. varför skall hon vara med och betala på din ränta och amortering? pengarna som blir över kan hon istället börja lägga på ett sparande ifall ni bestämmer er för att köpa ett större framtida boende.

sedan finnes det folk som anser att även räntan och amorteringen är en del av "bo kostnaden" och skall därför splittas jämnt av folket som bor i bostaden....
    \m/>_<\m/

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Om du ska dela på räntan på lånet bör ju egentligen hälften av räntebidraget delas ut till henne. Amortering ska du nog inte dela på då "äger" hon plötsligt en del av lägenheten.

Det viktigaste är att du läser på om sambolagen så du inte får en obehaglig överraskning i framtiden.
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av exaro Visa inlägg

jag anser det enda rätta är att ni delar hyra + el och övriga drift kostnader typ Internet TV etc. medan du står för lånet (ränta och amortering)

du får ju behålla vinsten när lägenheten säljs. det är även du som gör skatteavdrag på lånen. varför skall hon vara med och betala på din ränta och amortering? pengarna som blir över kan hon istället börja lägga på ett sparande ifall ni bestämmer er för att köpa ett större framtida boende.

sedan finnes det folk som anser att även räntan och amorteringen är en del av "bo kostnaden" och skall därför splittas jämnt av folket som bor i bostaden....
    Amortering är inte en kostnad. (även om en del tycker det).

Mvh

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005
    Håller med dig personligen. Samtidigt säger andra att hyran är låg på en bostadsrätt just för att det är en bostadsrätt. Aldrig varit tal om amortering. Utan vi har pratat om räntan och hur andra gör

I min hyra ingår TV,telefon och internet. Räknat med elen kostar den ca 4500 kr. Så 2250 kr för henne att bo här isåfall.

Gurre vad tänkte du på med sambolagen?
    DuJa.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Sambolagen kom till för att skapa ett större skydd för båda parterna. (det liknar att vara gift)

Kolla t.ex paragraf 22.

Sambolag (2003:376)

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005
    Oh fy fan. Haha
    DuJa.

Kleiv
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av exaro Visa inlägg

Detta är en lösning som jag också förespråkar.

Kleiv
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Sambolagen kom till för att skapa ett större skydd för båda parterna. (det liknar att vara gift)

Kolla t.ex paragraf 22.

Sambolag (2003:376)
    I detta fallet blir paragrafen överflödig då sambon inte har de ekonomiska förutsättningarna för att ta över bostadsrätten.

Registered User Captainoatss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Håll lånet för dig själv, sedan kanske ni köper en lägenhet tillsammans och du ska sälja din, för att behålla vinsten själv så gör du bäst i att inte låta henne betala mer än hyra och övriga fortlöpande kostnader såsom el etc.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2005
    En sak som är väldigt viktigt är att du och bara du har äganderätt på bostadsrätten.
    Annars kan det bli riktigt tråkigt om ni går isär.
    Hon kan kräva hälften.
    Mitt tips är å skriva papper på att du har äganderätt på bostadsrätten om ni går isär.
    Hur länge har du ägt bostadsrätten och hur länge bodde du där innan hon flytta in?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005
    Citat Ursprungligen postat av Street_racer Visa inlägg
    En sak som är väldigt viktigt är att du och bara du har äganderätt på bostadsrätten.
    Annars kan det bli riktigt tråkigt om ni går isär.
    Hon kan kräva hälften.
    Mitt tips är å skriva papper på att du har äganderätt på bostadsrätten om ni går isär.
    Hur länge har du ägt bostadsrätten och hur länge bodde du där innan hon flytta in?
    Har ägt lägenheten sen 2009-10-15 och hon flyttar in i slutet på Februari detta året.

Det är som ni säger, det är bäst jag själv står för räntan så slipper vi alla konstigheter.
    DuJa.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2005
    Skriv papper på att det är din lägenhet.
    Kanske inte känns befogat just nu när man är kär å så vidare men alltid skönt å ha ett dokument att styrka med i stridens hetta.
    Muntligt räcker aldrig rent juridiskt.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Vad du en gör visa inte den här tråden för henne

Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av Kleiv Visa inlägg
    I detta fallet blir paragrafen överflödig då sambon inte har de ekonomiska förutsättningarna för att ta över bostadsrätten.
    Kan man ta betalt med sexuella tjänster? Är det hållbart i rätten måntro
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •