Bilsnack
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 46
    Registered User
    Namn
    Daniel K
    Reg.datum
    aug 2007

Köpa polermaskin hos Clas Ohlson

Hade tänkt att ge mig på lacken med polermaskin för första gången och såg nu att Clas Ohlson har 20% rabatt och fraktfritt och tänkte passa på att köpa en nu innan erbjudandet går ut. Vilken av dessa två ska man köra på?

Polermaskin Cotech - CO/TECH | Clas Ohlson
    Polermaskin Cotech - CO/TECH | Clas Ohlson

Behöver man köpa till något mer eller räcker det bara att tillsätta Sonax Bilpolish på "hättorna"?

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Maskin nummer ett är helt värdelös, ett under att dom fortf existerar..

Maskin nummer 2 är helt suverän, man kan köra allt från snabbvaxningar till utställnings finish med den.

Trissorna som medföljer duger till en vaxning på sin höjd.

Classe säljer bra sonax polertrissor, Polersvamp Sonax - SONAX | Clas Ohlson

Sen skulle jag kanske inte välja sonax bilpolish men du kan nog få ett ok resultat även med dom.

Lägg på några klickar i ytterkant av trissorna, i ärtstorlek.

Se till att ha en ren yta innan du börjar.
    Börja på lägsta varv så det inte sprätter, sen brassar du på för fullt.
    Du kan trycka en hel del utan att det gör något.

Dela upp bilen i små delar, typ en panel åt gången, ex framskärmen, sen dörren osv..

MVH/
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

Registered User Jocce81s avatar
    Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Nu är jag absolut inget proffs på polering eller liknande, men köpte den dubbeltrissiga från CO som du länkar till.

Med lite hättor och annat från Kapten Haddock har jag faktiskt lyckats både få fram ordentlig glans och faktiskt få bort en hel del repor i ett par bilar!

Än så länge har jag använt Sonax medel och har fungerat helt ok, även om jag nog är sugen på att prova något annat!

/Jocce
    Min fotosida: http://www.jocce.se

Fotointresserad? Besök: http://www.fotointresse.se

Registered User
    Namn
    Mathias
    Reg.datum
    feb 2004
    Har tillgång till två polermaskiner, det är Flex roterande med en trissa på, det enda som skiljer maskinerna åt är storleken, den ena väger 3-4 kg och den andra 1,5-2 kg. Kraftiga maskiner som säkert är jättebra. På en vit plastbåt blir resultaten kanon. Men på en mörkblåmetallic bil så ser det skit ut, plus att det skvätter lätt.

Blir det enklare med Classes billiga dubbelmaskin?

z28 Kompressor Hultqvists avatar
    Namn
    Ted Hultqvist
    Reg.datum
    jul 2001
    Citat Ursprungligen postat av Elwood Visa inlägg
    Har tillgång till två polermaskiner, det är Flex roterande med en trissa på, det enda som skiljer maskinerna åt är storleken, den ena väger 3-4 kg och den andra 1,5-2 kg. Kraftiga maskiner som säkert är jättebra. På en vit plastbåt blir resultaten kanon. Men på en mörkblåmetallic bil så ser det skit ut, plus att det skvätter lätt.

Blir det enklare med Classes billiga dubbelmaskin?
    Dom roterande maskinerna du har är mycket mera agressiva än classes superdubbel. Det beror helt på
    hur djupa repor du ska ge dig på, Samt att det väldigt lätt blir hologram vid polering med enkel trissa, vill du få det så bra som möjligt så skulle jag använda först den roterande maskinen för rubbing, sedan köra något finare medel med classe maskinen, då får du färre hologram och hög glans.

Det senaste på marknaden är oscillerande maskiner med ett slag på hela 21mm då är den så pass aggressiv i sig så du kan köra bort "alla" repor samt att lägga på finputsen med samma maskin utan hologram.
    Ursprungligen postat av ockepocke
    asså den ser ut som en torx. fast om man tar en torxbit o sätter den som e skruv så ser du ut ungefär inte såå bra att föklara men du kanske fattar

Registered User
    Namn
    Mathias
    Reg.datum
    feb 2004
    Beror polerrosor oftast på att man har ett slipande polermedel, hur blir det om man lägger på en mild polish med enkeltrissa. Fortfarande rosor?

Har precis skaffat en silvermetallic V50 som är fin i lacken, är det lättare att få en silvrig bil blank och fin jämfört med den jag ska sälja nu som är blåmetallic och polerrosor sedan förra poleringen 2010?

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Man kan köra ner repor med classe maskinen med rätt trissor och medel.

Filmade när ja körde lite snabbt på en bmw x3 mer rätt mkt repor, dom är klassade som väldigt hårda ska tilläggas.

Sen ska man köra efter med skumgummi och en finare rubbing/polish.

classemaskin med optipad och PF - YouTube

Det kräver mkt teknik att köra roterande innan det blir bra, man tror att man fått häng på det ganska snart men när man kör ut bilen i solen så brukar det se annorlunda ut.

Classe maskinen är sjukt lätt att använda och svår att pajja något med.
    Men maskera upp lister etc för säkerhets skull.

Generella råd är att våg trycka på, samt inte överportionera medlen.

MVH/
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Kör du optipads så är ett tips att sätta på dem ordentligt i mitten / rakt...
    Mitt första försök resulterade i en jäkla massa rött "fluff" över halva bilen o garaget...dom slår i varandra om dom sticker ut

/Jocce

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Precis och att man kör ur dem ordentligt utomhus innan man börjar när dom e nya!

Ska se till o skriva en liten guide om vassen maskinen så fort jag får tid!

Med vänlig hälsning,/

Citat Ursprungligen postat av Jocce81 Visa inlägg
    Kör du optipads så är ett tips att sätta på dem ordentligt i mitten / rakt...
    Mitt första försök resulterade i en jäkla massa rött "fluff" över halva bilen o garaget...dom slår i varandra om dom sticker ut

/Jocce
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Registered User
    Namn
    Mathias
    Reg.datum
    feb 2004
    Köpte en Classemaskin och Optipads i helgen och provade på en mörkblå bil med Autosmart Buffer 2000, det var en del repor samt polerrosor som hängt kvar sedan sommaren 2010. Det hela gick på 3-4 timmar, dock tog jag inte taket, som tidigare nämnts så är det svårt att inte lyckas.

Jag var tvungen att tvätta bilen efteråt för det dammar ändå en del när man polerar, eller är det bara när jag gör det?

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Buffern funkar ok, men byt till ett modernare polermedel, buffern är ju torr som fnöske och bryts inte ned.
    Vi kör menzerna vilket lämnar MKT mindre efterarbete och i princip inget damm alls.

MVH/
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Registered User
    Namn
    Mathias
    Reg.datum
    feb 2004
    Finns det ett modernare polermedel i Autosmarts utbud som är bättre? Jag har bra pris på deras produkter.

Registered User
    Namn
    Mathias
    Reg.datum
    feb 2004
    Är det fortfarande våffelduken som är bäst på att suga upp vatten efter tvätt? Passar även på att fråga efter en bra insektsduk/svamp.

Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Haddock Visa inlägg
    Precis och att man kör ur dem ordentligt utomhus innan man börjar när dom e nya!

Ska se till o skriva en liten guide om vassen maskinen så fort jag får tid!

Med vänlig hälsning,/

När vi ändå är inne på ämnet, hur får jag optipadsen, eller alla "paddorna" rena lättast?

Yes o massa vatten eller nått annat?

Hur rena "måste" man få dem?

Måste de vara snustorra innan man använder dem igen?

/Jocce

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Tja.
    Blåsa med tryckluft är ett alternativ, sen kan du tvätta dom i vaxschampo, eller med tvättmedel, inte med en alkalie som med skummgummitrissorna då det är ull i trissorna som förstörs om man har otur.

Dom behöver ju inte va 100% rena rent färgmässigt, men va noga så du inte får repor när du kör.
    100% torra ska dom däremot vara.

Men att försöka blåsa ur dom lite eftersom är enklast och om dom klabbar igen i mitten, så tar man nått hårt och "kör" ur dom med genom att trycka det mot trissan lite lätt när maskinen är igång..

Jag kommer fö sänka priserna på dessa, tyvärr har jag inga hemma idag så ditt paket vart utan:P

Guidematerial detta

Nu är föresten shoppen online, men inte på rätt adress

MVH/
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •