Rätt eller fel finns inga gråzoner för mig.
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17
    Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money

Har ett problem och tänkte kolla om det är någon som känner igen sig och har fått hjälp för samma sak eller bara någon som kan hjälpa mig.

Jag har två lägen, rätt eller fel. Har du gjort nästan rätt/perfekt när du har gjort något? Ledsen men då har du gjort fel. Detta ställer till det en aning för mig både privat och inom jobbet. Nu jobbar jag visserligen inom bygg och större delen av tiden så är det jävligt viktigt att det blir rätt. Men jag uppfattas ofta som militärisk och att jag kör order och rätt barsk. Blir mer någon som beordrar personal istället för att leda dem.

Visst jag ska säga till folk vad dom ska göra men jag vill göra det på ett bättre sätt, jag vill kunna påvisa fel utan att låta som att jag dumförklarar folk. Jag tycker inte att jag gör dessa fel själv, men jag har fått höra att det är så folk uppfattar mig. Och eftersom att jag alltid strävar efter att bli en bättre människa så tänkte jag kolla om det är någon som känner till några kbt övningar online och/eller självhjälpsböcker?
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Det handlar väl om vilket tonläge man har? Att se trevlig ut och ha en fin ton, men samtidigt ta det konstruktivt och inte personangrepp.

Känner en del perfektionister. Dom har ofta svårt med folk på jobb tyvärr.
    BILSNACK | crew

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Folk är så jävla känsliga nuförtiden. Man måste alltid smeka alla medhårs annars är man en skurk.

Var korrekt bara och kör ditt race.

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Perfektionist är jag inte, inte när man slår upp stommarna. Därför det finns så många moment efter för att göra det snyggt, en stomme är inte särskilt svårt att göra rätt. Dock när det kommer till finliret så beter jag mig som att jag själv skulle flytta in där, jag vill inte leverera ett hus till någon som pungat ut med minst 5 miljoner och det inte är top notch.

Men när man inte gör saker enligt handling (Jag vet mycket väl att det finns mycket som man inte kan göra som det är ritat och det är inte dom momenten jag pratar om). Men det känns som att när jag har sagt till om en viss sak 11 ggr inte överdrivet, husleverantörens projektledare har tryckt på det 8-10ggr. Så när man kommer dit och ser att det inte är gjort och blir förbannad så får man höra att man är otrevlig när man sagt till, inte för att vara den som är den men då brast det för mig och jag började rabbla allmänna bestämmelser, kontraktshandlingar, ritningar, tekniska beskrivningar.
    Och det ovan tar jag mer som Evil säger att dom bara är så jävla känsliga.

Vad gäller tonläget så har jag bara ett normalt tonläge. Dock har jag pratat med en annan entreprenör ikväll, och tydligen så kör jag med en stil/tonläge som många uppfattar som kaxig och översittarattityd. Det är bara när man jobbat med mig ett tag som man inser att jag inte är den typen av person. Jag är inte så jävla duktig på bygg, jag är hemma på papper, juridik och anläggning. Men därför går jag in i diskussionerna med frågor snarare än uttalanden, dock ihop med bland annat mitt tonläge så uppfattas det många gånger som att jag hånfrågar och det uppfattas inte som att det är en genuin fråga.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

Det handlar om professionalism. Dig skulle jag gärna ha på ett projekt om jag var den som höll i plånboken. Att vara noggrann och ha höga standards på det man släpper ifrån sig är aldrig av ondo. Det är i slutändan kunden som ska vara nöjd, inte ett par slapptaskar som gnölar högt bara för att de får göra sitt jobb fullt ut.

Vad gäller tonläge etc så har det tyvärr även lite med hur man ser ut att göra. Är man liten, söt och timid kan man enklare komma undan med ett rakt beteende, ser man stor, elak och grov ut har folk lättare att bli stötta och tycka man är en buffel. Sorgligt men sant.

Så länge man är korrekt och är på det torra med det man har synpunkter om så kan man med gott mod skita fullt i alla gnällkärringar, dessa kommer aldrig komma ngn vart ändå. Man kommer ingen vart enkom genom att vara trevlig, man kommer någon vart genom att prestera. Råkar man kliva på någons finkänsliga och nypedikyrerarade stortår på vägen så får det vara så..

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Vi har haft byggledare på den byggfirman jag jobbar på som har alla de rätta kunskaperna. Men de har slutat, just för att de är de som pekar med hela armen. Som vill styra och bestämma utan, eller med lite delaktighet från byggjobbarna. Folk har helt enkelt inte plockat in dem i gemenskapen.

Sedan har vi den byggledaren som är väldigt omtyckt, skojar och pratar med folket utan att kommendera. De byggen han svarar för brukar bli väldigt bra.
    Han brassar även frukost på fredagarna till sina gubbar. Hans gäng jobbar in 1-2 timmar under veckan så de slutar 14:00 på fredagar.
    Det är ju lätt att välja vilken man helst jobbar med/för....

Har man inte personligheten så är det ju ett drag som kan vara svårt att göra något åt. Lätta upp med annat istället.

Registered User
    Namn
    MathiasS
    Reg.datum
    jan 2002
    Du har ju redan insett vad problemet är. Du uppfattas på ett negativt sätt och det begränsar dina möjligheter att få arbetet gjort på ett bra sätt och det skapar dålig stämning på din arbetsplats. Det spelar ingen roll om du har rätt eller fel, du har säkert rätt - men det är nästan helt ointressant.

Eftersom du är en tänkande individ som strävar efter förbättring och utveckling - sätt upp dina egna personliga mål och definiera aktiviteterna (saker du ska göra, inte göra, sätt att prata, uttrycka sig). Du kan tycka att folk är idioter som inte gör som dom blir tillsagda eller enligt ritning, men ditt personliga mål är att få "idioterna" att göra som du vill, då kan man inte reta sig på att folk är korkade och gör fel.

Jag gissar att du också måste lära dig att "prata med bönder på bönders vis", det är relevant både uppåt och nedåt i organisationen (och ännu mer UT ur din organisation mot kund). Du antyder att du har en annan bakgrund än killarna du jobbar med nu - anpassa dig!

Registered User
    Namn
    MathiasS
    Reg.datum
    jan 2002
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Så länge man är korrekt och är på det torra med det man har synpunkter om så kan man med gott mod skita fullt i alla gnällkärringar, dessa kommer aldrig komma ngn vart ändå. Man kommer ingen vart enkom genom att vara trevlig, man kommer någon vart genom att prestera. Råkar man kliva på någons finkänsliga och nypedikyrerarade stortår på vägen så får det vara så..
    Du har som tur är helt fel. Den som saknar social kompetens kommer ingen vart. Det räcker inte med att ha rätt.

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av MatSo Visa inlägg
    Du har som tur är helt fel. Den som saknar social kompetens kommer ingen vart. Det räcker inte med att ha rätt.
    Givetvis går det inte att springa omkring och gorma åt medarbetare, men det var heller inte det jag uppfattade att Zvamp gör. Snarast att han vill att saker ska göras på rätt sätt dels för att kunna släppa ifrån sig en produkt man är stolt över, dels för att slippa framtida besvär.

Självklart ska man vara social och trevlig, jag menar inte det motsatta. Det jag avsåg med mitt tidigare inlägg var att det på varje arbetsplats alltid finns några få som ser det som meningen med livet att få gnälla och gny, på folk, på arbetsuppgifter, på arbetsplatsen, på livet och allt därtill och dessa individer går det inte att socialkompetensa till förbättring oavsett.

Social kompetens handlar som jag ser det inte om att dadda med dessa individer utan snarast om att smörja maskineriet och skapa tillfällen till utveckling.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Jag tror iaf lite på att en s.k. besserwisser kan funka i byggbranschen. Detta för att alla byggen har en slutbesiktning och fram till den måpste allt vara perfekt så det inte blir underkänt. Det måste även vara klart i i tid eftersom det ofta finns ett vitesförfarande om man går förbi den dag allt ska vara färdigt.

Men de som kommenderar mycket kommer att bli utfrusna och inte komma in i ev. gemensakap

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Det kan sannerligen vara en delikat balansgång att vara i ledande ställning och styra folk under sig till att göra ett bra jobb och ha rätt fingertoppskänsla för att genomföra arbetet korrekt så att kvaliteten ligger på topp, med minst möjliga ”punsch”.

När jag går som arbetsledare, senast på ett projekt i Haugesund på ett processfartyg (Glen Lyon för BP, med en totalkostnad på 7 miljarder dollar) där jag basade över en enhet som hade namnet och uppgiften Vendor Assistance Team, så är det oftast svårt att hitta denna balans där arbetarna under mig förstår vikten av att genomföra allt korrekt enligt HMS och spec. Mycket handlar om personkemi så har man folk som är kända med mig och jag med dem så går det oftast lättare. Men det kan vara svårt att inte blanda ihop rollerna arbetskamrat och arbetsledare.

Registered User
    Namn
    Daniel J
    Reg.datum
    jul 2002
    Det kan handla om att istället för att komma och påpeka fel vara tydlig med förväntningarna man har på det utförda arbetet. Precis som du skrev ovan att du förväntar dig att det är Top Notch och inte bara utfört enligt regelboken eller något sämre.
    Sen gäller det att istället för att bara påpeka att det är fel ,fråga och lista ut varför det blev så och om dom inte hade förstått dina förväntningar.
    Ger dom inte svar här som du känner att du kan jobba vidare med är det bara be dom söka nytt jobb, för då kommer ni aldrig lira ihop.

Allt ovan skrivet väldigt förenklat, men hoppas andemeningen kommer fram.

Senior user User219s avatar
    Namn
    .............
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    Skratta och le, då gör alla som du säger med glädje
    Jag fixar din A/C

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Har man sagt en sak 10-20ggr och det blir fortfarande inte rätt utfört är det dags att sparka idioterna!

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Har man sagt en sak 10-20ggr och det blir fortfarande inte rätt utfört är det dags att sparka idioterna!
    Jag skulle gärna göra det, dock har jag inte den makten på det här bygget just nu.

Jag började på ett nytt jobb på en nystartad firma som tar in projekten och bara leder dom och sen tar in ue överallt där det ska vara hantverkare. Dessvärre kom jag in på nya jobbet och projektet 3 dagar innan första stommen levererades, inget var gjort av det pappersarbetet som skulle vara inlämnat till beställaren en månad tidigare, sen med det en byggfirma som aldrig rest en stomme tidigare. Dessvärre har detta lämnat följdproblem som fortfarande jävlas med mig och projektet 3 månader senare. Och jag har lovat min vän som driver företaget jag jobbar på 2016 ut innan jag startar mitt egna projektledningsföretag.

Dock har jag pratat med nästan alla på bygget och det visar sig att det är en av snickarfirmorna (har två på plats som är uppdelade på olika hus) och en plåtslagare som anser att jag är en idiot, sen finns det flera som anser att jag är knepig men bra pga jag är rak. Så ska jobba på min framtoning och hur jag lägger upp saker, ska kolla på nätet om jag hittar några bra kbt övningar.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •