Bilsnack
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 53
    Registered Driver
    Namn
    Ron W
    Reg.datum
    maj 2011

Verkstad använder kunders bilar till privata ärenden?

Någon som läst dagens Metro?

Citroenverkstad som körde en kunds bil i 3 mil och över en timme.
    En kund lämnade in sin bil för service och mötte sen sin bil ute på gatan. Kunden körde till verkstan och inväntade bilen. Efter över en timme kom den tillbaka.
    Enligt verkstan så skulle dom provköra bilen och under färd insåg mekanikern att han glömt sin plånbok hemma och så ledes åkte han hem och hämtade den.
    På bilden ser det ut som Citroen i Spånga under förutsättning att bilden är tagen på samma verkstad.
    Kan någon bekräfta?

Tror ni detta är vanligt och kollar ni mätarställningen innan ni lämnar in bilen?

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Sånt händer ibland framför allt med lite roligare bilar. Lämnar jag bilen på min vanliga verkstad så tar jag inte milen men lämnar jag in den någon annanstans så brukar jag ta milen + fråga om bilen behöver provköras efter utfört jobb.

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Nej, tror väl inte det är särskilt vanligt att man använder kundens bil till privata ärenden. Kan inte riktigt se till vad i så fall ? Handla mat ? Gå på IKEA ? Shoppa på stan ? Man har väl knappast tid med sånt under en ofta rätt stressig arbetsdag, eller ?

Däremot vet jag att man buskört mina bilar. Förr hade ju man ju sportknapp på automatlådorna, som ju inte gick tillbaka när man slog av bilen, å det var ju inte bara ett tillfälle jag fick tillbaka bilen med den intryckt Klantig liten sak, men ack så avslöjande Nu bryr jag mig inte särskilt mycket, det ska bilfan tåla. Men kan absolut förstå att vissa blir arga, speciellt om det är väldigt pedant skött bil.

Vad gäller km-ställningen beror det väl helt på vad man gjort . Har dom sysslat med tex bromsar skulle jag bli förbannad om dom inte körde en ordentlig testrunda, både varm och kallbromsningar så att säga. Likaså om det rör sig om dålig motorgång, växellådsfel etc. Däremot är väl 4 mil lite väl för en oljeservice ?

bigmac
    Guest
    Vi hanterar en hel del "roliga" bilar på vår verkstad men har aldrig blivit beskylld för någon nöjeskörning. Däremot anser jag att en provkörning på 10km är normalt när man gör lite större jobb, tex monterar en växellåda eller gör en stor service och byter alla vätskor.

Om mekanikern vill köpa en dosa snus på vägen utan att det blir någon omväg är det ok enligt mitt sett att se på saken.

Ödmjuk?
    Namn
    Patrick Alfljung
    Reg.datum
    apr 2004
    Jobb
    Spårvagnsförare
    Har alltid använt samma verkstad. De gånger en längre provkörning har varit aktuell så har de alltid ringt och frågat om det är ok.
    Så borde det vara..

Nu med Aero Printscreens avatar
    Namn
    Martin M.
    Reg.datum
    dec 2004
    Klart det händer. Ni vill inte veta vad som händer med Q-parks bilar.
    Ovanstående inlägg är antingen spekulationer eller ren lögn. Ta inget jag säger på allvar.
    Jag visar civilkurage! (länk)

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av Printscreen Visa inlägg
    Klart det händer. Ni vill inte veta vad som händer med Q-parks bilar.
    Utveckla gärna? Varför skulle någon här bry sig om vad som händer med qparks bilar?

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Registered User ei9440s avatar
    Namn
    Patrik E
    Reg.datum
    aug 2006
    Hade en kollega med en Saab 900 Aero-86-87 som han köpt helt ny, den kom på ställ när han skulle hämta den på en måndag morgon efter att verkstaden fixat nått efter 50 mil typ..han var inte helt nöjd kan jag säga...
    Golf GTI 35 Edition-12

Nu med Aero Printscreens avatar
    Namn
    Martin M.
    Reg.datum
    dec 2004
    Citat Ursprungligen postat av OverBoosted Visa inlägg
    Utveckla gärna? Varför skulle någon här bry sig om vad som händer med qparks bilar?
    Nej alltså Qparks bilar används till sporter som "Kan vi få alla fyra hjulen att lyfta över fartguppen?" och "Tror du dom märker om vi bara torkar av filtret?".

Men rest assured, många V70 och Avensis har gått till McD för en snabb burgare på lunchen. Men teknikerna sabbar ju inget.
    Ovanstående inlägg är antingen spekulationer eller ren lögn. Ta inget jag säger på allvar.
    Jag visar civilkurage! (länk)

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av Printscreen Visa inlägg
    Nej alltså Qparks bilar används till sporter som "Kan vi få alla fyra hjulen att lyfta över fartguppen?" och "Tror du dom märker om vi bara torkar av filtret?".

Men rest assured, många V70 och Avensis har gått till McD för en snabb burgare på lunchen. Men teknikerna sabbar ju inget.
    Hur diverse företags bilar behandlas så som qpark osv har väl inte ett skit med topic att göra? Sen om teknikers behandling är mild i gemförelse med hur pvakterna och posten kör med sina bilar vad har det med nått att göra? :S har svårt att se din poäng faktiskt.. jag vill iaf inte att någon verkstad kör min bil mer än nödvändigt för att kolla så allt är som det ska. om mekaniker skulle få för sig att kasta upp min bil på breställ elller dra den till varvstoppet så tycker jag han förtjänar en örfil och bli av med sitt jobb.

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Registered User
    Namn
    Patrik F
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Glasarbetare
    Jag tror tyvärr att det är vanligt.
    Jag lämnade in min Volvo 850 T5 på service för att antal år sedan och när jag hämtade min bil så var de nya framdäcken slut. Även en halv tank bensin saknades och ingen vissste något om detta.
    Verkstaden i detta fall var en större Volvofirma i Växjö.
    Summan av detta är att jag aldrig lämnar bilen utan uppsikt vid verkstadsbesök.
    Turbo power, the real power

I hate Movex
    Namn
    Björn Ax
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Jobbar

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av hamre Visa inlägg
    Det där med att han skulle betala fakturan är ju fan ett skämt..
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av bigmac Visa inlägg
    Vi hanterar en hel del "roliga" bilar på vår verkstad men har aldrig blivit beskylld för någon nöjeskörning. Däremot anser jag att en provkörning på 10km är normalt när man gör lite större jobb, tex monterar en växellåda eller gör en stor service och byter alla vätskor.

Om mekanikern vill köpa en dosa snus på vägen utan att det blir någon omväg är det ok enligt mitt sett att se på saken.
    Alltså, provkörning ska faktiskt ingå i en fackmannamässigt utförd service. Hur lång provkörningen sedan bör vara varierar förstås beroende på vad som utförts. Vid en vanlig service klarar man nog sig oftast med ett fåtal km, men det kan behövas fler. Har man bytt kylarvätska så är det exempelvis viktigt att motorn tillåts nå full arbetstemperatur innan arbetet anses avslutat och handlar det om felsökning så kan det tänkas att det behövs en provkörning på flera mil.

Däremot så är förstås inte tanken att mekanikerna ska se kundbilarna som gratis hyrbilar.

Jag misstänker också att det slarvas en del åt andra hållet, dvs att man väljer att inte provköra bilen vid service eller reparation eftersom det tar tid. Då kan det istället bli kunden som upptäcker de problem som verkstaden missat.

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Även Bilprovningens anställda har ju en tendens att "passa på" när det dyker upp lite roligare bilar, var väl en Ferrari F40 som blev skrot häromåret efter en 'provkörning'?

På brorsans förra jobb (lastbilsverkstad) var de måttligt glada, deras verkstad låg i samma industriområde som Bilprovningen, med en riktigt bred, lång väg i en fyrkant med industrier kring, så att säga. Och det var inte sällan mekanikerna fick tvärnita när de höll på att backa ut lastbilar från verkstaden ut på vägen, när det kom valfri busigare bil på bredställ i rätt höga hastigheter med Bilprovningens personal bakom ratten.

Även min GT hördes det på lång väg dumpningar, urvarvningar och däckskrik ifrån när den skulle testköras av kontrollanten på just den slingan vid senaste besiktningstillfället... Men jag fick blankt papper så orkade inte gnälla nåt
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •