Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 24
    Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2005

Folksam får tillstånd att kartlägga sina kunders körvanor

Det gick fort!

"Försäkringsbolag ska få använda särskild utrustning i bilar för att mäta hur försäkringstagarna kör. Det har Datainspektionen slagit fast. Genom att till exempel se hur fort föraren kör kan bolagen på så sätt låta fartdårar betala en högre premie.

Beslutet från myndigheten kom sedan Folksam begärt tillstånd för att införa en sådan typ av försäkring. Villkor från Datainspektionen för att bolaget ska få registrera förare på det sättet är dock att försäkringstagaren går med på det och att informationen hanteras korrekt."

Folksam vill kartlägga bilister | Min Ekonomi | Aftonbladet

Snoball CCs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Finns väl ingen som kommer gå med på detta om det inte finns en omvänd morot dvs kör jag lite och "långsamt" så ska det bli bra mycket billigare också
    Facebook

Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

Turbo addict
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Såhär känner jag om dom skulle fråga mig..

fanimej@zatzy
    2003.9 - 2015.10

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007
    Precis, och jag tror vi kan räkna dagar tills att det släpps nått "trim" som manipulerar dessa sändare så fort det börjar användas på allvar. Dessutom, snabba och dyra fordon är redan svindyra att försäkra.

Undra hur många sporthojsförare som kommer gå med på detta ?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2008
    Kostar att ligga på topp 😄

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    När de lurat in tillräckligt många i fållan tas rabatten bort stegvis. Då är vi tillbaka på 0, men vi måste leva med deras äckliga system.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    När de lurat in tillräckligt många i fållan tas rabatten bort stegvis. Då är vi tillbaka på 0, men vi måste leva med deras äckliga system.
    Har dessutom mycket, mycket svårt att tro att den så kallade rabatten rör sig mer än om någon eller några hundralappar på ett år, så väl känner jag denna bransch och deras "erbjudanden".

Dom som kommer ta denna försäkring är väglusar i åldern 50-75 år som redan idag kör bilar som Skoda Fabia 1,4 MPI eller motsvarande Peugeot eller Toyota. Dvs bilar som redan från början är billiga att försäkra och oavsett fina procentsatser i rabatt alltså i extrema fall handlar om nån 50 lapp i månaden.

Om en typ AMG Merca för 1,3 miljoner kostar 30 eller 34 000 kr om året att försäkra tror jag ägaren ger blanka fan i.

Registered User SVTCOBRAs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av CC Visa inlägg
    Finns väl ingen som kommer gå med på detta om det inte finns en omvänd morot dvs kör jag lite och "långsamt" så ska det bli bra mycket billigare också
    Det här systemet finns här i Staterna sen ett par år tillbaka, och man får faktiskt rätt stora rabatter om man kör lagligt. Geico kör så att man använder den i en månad och sedan skickar tillbaka OBD enheten och dom ger ett beslut. Jag sparade nästan 300sek/månaden på vardagsbilen tack vare detta, men det gällde att komma ihåg att den satt där

Ett annat system där det är större rabatter är att en enhet monteras "fast" i bilen som läser av allt. En kund till oss har det i sin Z06 (han är bara 24 år gammal) och han sparar tusentals om året tack vare det. När han kör bana eller vill leka av sig på vägen stoppar han bara i sin GPS jammer i cigguttaget och inget vet bättre lol.

/Erik

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007
    Men inte kan man väl jämföra en försäkring i USA med svenska ? Jag menar hela försäkringssystemet är väl personligt och följer individen genom livet. Alla som jag träffat som bott eller haft försäkringar i USA säger samtliga att det är svindyrt jämfört med våra, sannolikt beroende på att vi har långt större statligt skyddsnät än folk i USA. Jag menat att ställa till nått värre i USA utan rätt försäkringar kan leda till livslånga skulder och straff för såväl materiella som skador som vårdkostnader m.m . En oerhörd skillnad.

Naturligtvis kan alltså en sån regel i rena pengar spara väldigt mycket för en 24 årig grabb med en Z06 Corvette. Förutom att han som person tillhör kärnan av definitionen på "riskförare" så har han dessutom definitionen av "riskbilar". Den killen lär ändå ha dubbelt så dyra försäkringar än en svensk under samma förhållande, övervakat eller ej. Får man då säg 10% rabatt blir det givetvis mycket pengar i USA, i Sverige inte ens i närheten.

Eller ?

Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2005
    Citat Ursprungligen postat av SVTCOBRA Visa inlägg
    Det här systemet finns här i Staterna sen ett par år tillbaka, och man får faktiskt rätt stora rabatter om man kör lagligt. Geico kör så att man använder den i en månad och sedan skickar tillbaka OBD enheten och dom ger ett beslut. Jag sparade nästan 300sek/månaden på vardagsbilen tack vare detta, men det gällde att komma ihåg att den satt där

Ett annat system där det är större rabatter är att en enhet monteras "fast" i bilen som läser av allt. En kund till oss har det i sin Z06 (han är bara 24 år gammal) och han sparar tusentals om året tack vare det. När han kör bana eller vill leka av sig på vägen stoppar han bara i sin GPS jammer i cigguttaget och inget vet bättre lol.

/Erik
    Hur funkar jammern? Skickar den ut falska signaler eller skickar den inte ut något alls?

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Kenni Visa inlägg
    Hur funkar jammern? Skickar den ut falska signaler eller skickar den inte ut något alls?
    Fråga någon av baltikumtjyvarna som är här och stjäl prestigebilar!
    Alla som generaliserar är idioter!

Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Antar att Folksam kommer tappa än mer kunder, vem använder ens Folksam? Låter ju som ett företag för pensionärer..
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Registered User SVTCOBRAs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg
    Men inte kan man väl jämföra en försäkring i USA med svenska ? Jag menar hela försäkringssystemet är väl personligt och följer individen genom livet. Alla som jag träffat som bott eller haft försäkringar i USA säger samtliga att det är svindyrt jämfört med våra, sannolikt beroende på att vi har långt större statligt skyddsnät än folk i USA. Jag menat att ställa till nått värre i USA utan rätt försäkringar kan leda till livslånga skulder och straff för såväl materiella som skador som vårdkostnader m.m . En oerhörd skillnad.

Naturligtvis kan alltså en sån regel i rena pengar spara väldigt mycket för en 24 årig grabb med en Z06 Corvette. Förutom att han som person tillhör kärnan av definitionen på "riskförare" så har han dessutom definitionen av "riskbilar". Den killen lär ändå ha dubbelt så dyra försäkringar än en svensk under samma förhållande, övervakat eller ej. Får man då säg 10% rabatt blir det givetvis mycket pengar i USA, i Sverige inte ens i närheten.

Eller ?
    Klart det skiljer rätt stort mellan länderna, men det är inte alltid så dyrt som många tror (om man inte har många fortkörningsböter mm d.v.s.).

Visst, en 18 åring i NYC med en Z06 kan säkerligen betala hutlösa pengar i försäkring, men man försäkrar sig själv mer än bilen så att säga. Men ta mig som exempel, 30 år, bor i Miami, Camaro ZL1 (Samma fösäkrings klass som Z06, ZR1 mfl), har en till bil som vardagsbil (2013 Chevrolet Cruze), garage och inga fortkörningar på kortet. Jag betalar för helförsäkring med extra allt ca 2900USD för båda bilarna i helår. Det blir ca 20k SEK om året för en sportbil + en ny bil, i en storstad där folk kör sämre än sämst och med hög olyckstatistik.

Citat Ursprungligen postat av Kenni Visa inlägg
    Den blockar alla andra signaler vad jag vet, bilens GPS och alla andra inom 100m funkar inte heller lol.

Tyskstukad user
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2003
    Citat Ursprungligen postat av SVTCOBRA Visa inlägg
    Klart det skiljer rätt stort mellan länderna, men det är inte alltid så dyrt som många tror (om man inte har många fortkörningsböter mm d.v.s.).

Visst, en 18 åring i NYC med en Z06 kan säkerligen betala hutlösa pengar i försäkring, men man försäkrar sig själv mer än bilen så att säga. Men ta mig som exempel, 30 år, bor i Miami, Camaro ZL1 (Samma fösäkrings klass som Z06, ZR1 mfl), har en till bil som vardagsbil (2013 Chevrolet Cruze), garage och inga fortkörningar på kortet. Jag betalar för helförsäkring med extra allt ca 2900USD för båda bilarna i helår. Det blir ca 20k SEK om året för en sportbil + en ny bil, i en storstad där folk kör sämre än sämst och med hög olyckstatistik.

Den blockar alla andra signaler vad jag vet, bilens GPS och alla andra inom 100m funkar inte heller lol.
    Av dina erfarenheter, är det ungefär lika dyrt som i Sverige att försäkra fordon (även hojar)?

Då menar man den relativa försäkringskostnaden (kostnaden ställt mot lönen)?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Ja det var det här som vi har pratat förut om att det skulle komma jag säger BOJKOTTA skiten visa att det inte fungerar att ha här.
    Välj andra bolag som inte använder skräpet så dom ser att att man förlorar kunder pga deras idioti.
    Som nån redan skrev ovan att dom kommer säkert att ge lite moröter i början för att inarbeta systemet men dom moröterna kommer snart att försvinna när folk börjar bli vana vid det.

GPS jammer tror jag inte är någon bra ide blockar ju ens egna GPS och andras runt omkring blir väll olagligt som fan o svindyra böter om man blir påkommen att köra runt med en sån.

Nej ÖVERVAKNINGSSKITEN har redan gått för långt så jag säger BOJKOTT!!!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •