Roadtrip på Highway 1, en resa på min "måste göra lista".
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17
    Eastbound and down. Daniels avatar
    Namn
    Daniel B
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances

Roadtrip på Highway 1, en resa på min "måste göra lista".

Vi skriver den 18 oktober 2012 i kalendern, en helt vanlig normal dag i Sverige under regnets år.
    När det är höstrusk och sommaren känns långt bort vill i alla fall jag fly till något varmare ställe. Som det verkar nu blir det ett lite varmare ställe till våren, dessutom ett ställe som jag håller väldigt högt på min lista över bra resemål: Kalifornien.

Sist jag var där, hösten 2010, gjorde jag och min fru en klassisk roadtrip på en klassisk väg med en klassisk bil. Highway 1 mellan San Diego och San Fransisco med en Mustang cab. Tänkte försöka skriva ihop en liten roadtrip-story nu, alltid inspirerar det någon till att göra en liknande resa.
    Detta var sträckningen vi körde.

280 mil totalt blev det och som synes gjorde vi en avstickare inåt landet. Vi drog till Fresno och hälsade på vänner och passade på att åka upp i ett par nationalparker uppe i bergen.
    Vi landade i vår favoritstad på västkusten, San Diego, en torsdag kväll och hämtade ut vår svarta Mustang. Tyvärr blev det en V6a men glidarpotentialen är fullgod även med en sådan. San Diego kan jag verkligen rekommendera om man vill ha lite skönt häng och samtidigt storstadspuls.

Jetlaggad som bara den drömde jag första natten om allt mellan björnattacker till att jag var NFL-spelare. Till slut gav jag upp och kikade ut genom fönstret.

Även den simplaste industri skriker ut USA på ngt vänster.

Gillar man som mig filmen Top Gun är det lätt att lägga en dag bara på att åka runt och kika på locations och drömma sig bort till canopen på en F14 Tomcat.

Nere i fyrvaktarstugan bodde ”Viper” Metcalfe i filmen och det är där Tompa och Viper talar ut om livets allvarliga ting.

San Diego är en stor militärstad och det är alltid massa fartyg på väg in eller ut, denna lilla skuta hade bara 1800 man stor besättning. För de intresserade kan nämnas att HMS Gotland var uthyrd till USA för några år sedan och man lekte katt och råtta. Fick tillfälle att följa med in på flottbasen 2006 och kika runt lite. Lite skillnad i storlek mellan Gotland och USAs atomdrivna ubåtar.

Temperaturen var lite lagom behaglig mellan varven men vi höll fast vid att åka nercabbat hela tiden. Totalt 10 minuter på 2½ vecka hade vi taket uppe.

Sockertoppshotellet ute på Coronado Island har varit med som kuliss åt ett antal filmer genom åren.
    Nåväl, målet med resan var ju resan denna gång och vi hade som mål att köra längs med kusten så mycket det gick.

Trevliga La Jolla ligger precis norr om San Diego och har både trevliga stränder och väldigt trevliga hus.

Några tappra surfare var ute denna morgon i La Jolla.

Sämre kan man ha det.

Norrut från San Diego kan man nosa på havet en bra bit, ända upp till Camp Pendleton som är en stor militärbäs. Från Pendleton är det motorväg en bit innan man kan sticka neråt havet igen i Orange County.

Välbekant port in i rikedomen.

Typiskt Kalifornien, mulet vid kusten på morgnarna.

Lagom trevlig Ferrari-dealer, en av många.

De lite mindre nogräknade märkena får stå på en sidogata och skämmas.

Till och med Rollsarna är Hollywood i Hollywood.

Inte min kopp te men välgjord.

Vi tog natt i Santa Monica och bodde ett kvarter från beachen. Givetvis hyrde vi cyklar och tog en sväng neråt Venice Beach för lite kändisspaning och nog såg vi allas vår hjälte Dolph hänga vid stranden.
    Tidigt nästa morgon gav vi oss av mot Universal Studios och den parken var helt ok men inget jag åker tillbaka till.
    På vägen bockade vi av ytterligare en måste-grej i LA.

Det är inte helt lätt att hitta till den utsiktspunkt där man ser skylten bäst. Små vägar genom bostadsområden men till slut så…

Voilá!

Man måste ha ett ”jag var där-kort”.

Efter Universal Studios gjorde vi däremot något klassiskt som jag garanterat gärna gör fler gånger. Vi tog en runda på Mullholland Drive.

Går inte att köra jättefört då det är ganska mycket trafik men detta är nog en av de roligaste sträckningar jag någonsin kört. Kurvigt till tusen och med en utsikt som heter duga. Till slut kom det bestämda order från passagerarsidan att det var dags att lugna ner sig innan lunchen kom upp.

Nästa dag gav vi oss ut på det som egentligen är början på Highway 1. Malibu och norrut via Ventura, Lompoc, Santa Barbara, Pismo Beach.

Lagom cruisingspeed och behagliga varv.

Uppåt Lompoc börjar landskapet öppna upp sig betydligt och kullarna börjar bli högre och högre.

Big Sur är nog den maffigaste biten på hela Hwy 1 om ni frågar mig. Oerhört maffiga vyer och glesbefolkat.
    Big Sur ? Wikipedia

Eftermiddagarna var nästan helt utan undantag riktigt fina med behagliga temperaturer och taket nedfällt.

Denna bro byggdes på 30-talet av fångar som via brobygget förkortade sin strafftid.

En, av inte helt få, stränder som är dedikerade till sjölejon och andra vattenlevande djur.
    Uppe vid Carmel-by-the-sea och Monterey finns the 17 mile drive vilket är en betalväg genom riktigt flotta områden där flera av världens bästa golfbanor ligger, bla Pebble Beach.
    17-Mile Drive - Wikipedia, the free encyclopedia

The Lone cypress är en turistattraktion i området.

Santa Cruz bjöd på vackert väder även på morgonen.

Tyvärr var vi här lite off season så stora nöjesfältet på Santa Cruz Boardwalk var stängt.

Vi drar oss inåt landet och uppåt himlen.

Vår tanke från början var att åka till Yosemite men våra amerikanska vänner sa åt oss att ta en annan nationalpark närmare Fresno med ännu större trän.

Ett sånt här upphugget skulle nog räcka för min kåk ett par år.

Mussen såg direkt pytteliten ut i jämförelse.

Långt där nere ser man vägen som vi ska till.

Dessa bergstrakter var verkligen superläckra att åka i. Tyvärr var det skogsbränder när vi var där så en del områden var avstängda.

Eder skribent in action.

Nej, skylten är inte där för skojs skull…

Man hör ju många gånger det sägas att ”allt är större i Amerika” men detta är ju rent ut sagt löjligt. 

Efter Fresno åkte vi tillbaka till Santa Cruz och fortsatte på Hwy1 upp till San Fransisco.

Lutningen på dessa backar måste upplevas. Bra ställe att träna draglägesövningar på.

San Fransisco är verkligen en trevlig stad, inte alls som surhålet LA.

Sjölejonen chillar i solnedgången.

Toppen på Lombard Street, känd som den krokigaste vägen i världen.

Från en annan vinkel förstår man varför…

Från samma utsiktspunkt, Coit Tower, ser man tydligt det där med kustdimman på morgonen.

Här slutade vår resa längs Hwy1. Vägen fortsätter norrut genom Napa Valley och den delen tänkte vi få lite tid till i vår.
    Summa summarun kan jag verkligen rekommendera en roadtrip likt denna. Det är riktigt trevliga vägar mellan varven och sjukt fina omgivningar. Det går inte jättefort utan att köra Hwy1 är en glidarresa men en glidarresa av rang.
    Ska man få ut mesta möjliga av Highway 1 bör man låta det ta 3-4 dagar och det bästa är att starta i San Fransisco helt enkelt av den anledningen att man får åka på havssidan hela vägen och ser lite bättre.
    Mustangen då? Well, tyvärr var den gamla V6an mer show än go men från 2010 års modell har även den lilla V6an över 300 hästar så det blir nog bättre för alla er som hyr Musse i USA framöver. Själv siktar jag på en Camaro SS i vår som rental, V8 är alltid en V8.
    Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt.
    - Abraham Lincoln

Registered User
    Namn
    Henrik R
    Reg.datum
    sep 2004
    Tack för trevlig läsning och schysta bilder så här i höstmörkret!

En liknande resa ligger på ritbordet..

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Efter en lång slitig dag, med avslut som barnasövare för 2 övertrötta söner blir jag nästan lite grinig och sentimental av de fina bilderna
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Nu ser man ljuset i höstmörkret :P
    BILSNACK | crew

- - - - - - - - - / / / M pelkos avatar
    Namn
    Mathias P
    Reg.datum
    jul 2005
    Jobb
    Mekaniker
    Underbart!

Gjorde tillsammans med min kusin och en vän i stort sett samma resa i somras. Vi hade en svart Mustang cabbe med V6 och körde samma väg och såg i stort sett samma saker. Vi avslutade vår resa i Vegas dock.

Fy fan vad man saknar tillbaka!
    -- > Mina bilar < --

Individual oscarbs avatar
    Namn
    Oscar B.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Du behöver inte berätta exakt vad din resa kostade men om du kunde ge en fingervisning iaf. Vad kostar ungefär en liknande resa inkl flyg?

Trevligt reportage f.ö. man blir oerhört sugen! Frågan är om man klarar av att åka med två småbarn?
    ..

Namn
    Daniel B
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances
    Citat Ursprungligen postat av oscarb Visa inlägg
    Du behöver inte berätta exakt vad din resa kostade men om du kunde ge en fingervisning iaf. Vad kostar ungefär en liknande resa inkl flyg?

Trevligt reportage f.ö. man blir oerhört sugen! Frågan är om man klarar av att åka med två småbarn?
    Vi räknade med flyg för runt 16 papp, blev dyrare att flyga till San Diego och hem från San Fransisco. Mustangen i drygt två veckor låg på runt 11 tusen, en familjebil är betydligt billigare. Hotell av helt ok standard hittar man för $70-90/natt om man vågar boka sent. Säg att resan landade på runt 40k inkl allt cirka. Men då bodde vi 6 dygn hos vänner med. Det går att leva ganska billigt i USA men även att blåsa hur mkt som helst.

Till våren räknar vi med 12 för flyg, 7-8 för rolig bil och 2-3 för hotell i SF. Är bara över en vecka och bor hos vänner större delen.
    Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt.
    - Abraham Lincoln

VW nörd... Amazonass avatar
    Namn
    Patrik L
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    IT-Hora
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    Vi räknade med flyg för runt 16 papp, blev dyrare att flyga till San Diego och hem från San Fransisco. Mustangen i drygt två veckor låg på runt 11 tusen, en familjebil är betydligt billigare. Hotell av helt ok standard hittar man för $70-90/natt om man vågar boka sent. Säg att resan landade på runt 40k inkl allt cirka. Men då bodde vi 6 dygn hos vänner med. Det går att leva ganska billigt i USA men även att blåsa hur mkt som helst.

Till våren räknar vi med 12 för flyg, 7-8 för rolig bil och 2-3 för hotell i SF. Är bara över en vecka och bor hos vänner större delen.
    Trevlig läsning!
    Tar ni med er dottern på nästa tripp? Sugen på ngt liknande i vår också, men vet inte hur man ska lyckas underhålla en 2 åring på flyget dit/hem

Namn
    Daniel B
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Trevlig läsning!
    Tar ni med er dottern på nästa tripp? Sugen på ngt liknande i vår också, men vet inte hur man ska lyckas underhålla en 2 åring på flyget dit/hem
    Vi har stött och blött det där men iom att vi bara kommer vara borta en dryg vecka och det ska bli bröllop och grejer mår hon nog bäst hemma hos mormor och morfar. Vi får ta en rejälare tripp om några år då hon kan komma ihåg lite.
    Annars hade det nog inte varit ngt problem att ta med henne. En 8 månaders baby är antagligen lättare att flyga med än en 2-åring.
    - Abraham Lincoln

Zup Heenrys avatar
    Namn
    Henry A
    Reg.datum
    jul 2007
    Häftigt, jag vill också!
    1

Namn
    Daniel B
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances
    Citat Ursprungligen postat av Heenry Visa inlägg
    Häftigt, jag vill också!
    Finns inget att tveka på. Highway 1 är en klassisk sträcka som man bör göra sitt bästa för att få uppleva.
    - Abraham Lincoln

BaconFeber
    Namn
    JocKe...W
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    mek
    åkte samma för några år sen fast åt andra hållet och i en stor pickis.
    rekommenderas starkt
    ______JocKe..______

Registered User
    Namn
    Peter S
    Reg.datum
    dec 2013
    Gjorde samma resa i november i en Camaro SS.

Väldigt trevligt.

Registered User
    Namn
    Torbjörn J.
    Reg.datum
    aug 2005
    Trevlig läsning..

VERY SLOW ZATZY USER
    Namn
    Crister Å
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Servicetekniker
    Blir ju inte ett dugg sugen på att åka tillbaka nu ju :-p
    Mycket härliga minnen som kommer upp.
    Hoppas komma iväg en sväng 2015 då vi hunnit spara ihop lite $$$.
    Blir så dyrt att ha med sig damen då det ska shoppas hehe.
    USA har verkligen allt man kan tänka sig. Det är verkligen småstäder, mångmiljonstäder, öken, vinterlandskap, näst intill regnskog, stora saker, små saker, värsting dit, fulast dit, snyggast hit.

Man får tycka vad man vill om USAs roll runt om i världen, men befolkningen är till 99% supertrevlig och väldigt spontana och pratglada. Landet är verkligen värt ett besök.
    Låter man bli att shoppa så jävligt så behöver inte resan kosta sjukt mycket heller.
    Våra resor har varierat i pris mellan 30-90k, beroende på hur länge man varit där osv.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •