Bilsnack
Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 77

.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Man lägger ett större ansvar på bilister, de har körkort de kan man inte förvänta sig att en fotgängare eller en cyklist har.
    Ja det är helt korrekt det med, även om det stundom kan bli lite stolligt

.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av DanneH Visa inlägg
    Nej, man får inte gå mot rött men du förstår väl att man inte hursomhelst kan köra över dessa trots att de gör fel? Någonstans måste det finnas en gräns för när det inte längre kan klassas som olycka, inte sant? Eller ska det alltid vara straffritt att köra över personer som bryter mot en lag?
    Jag håller som sagt med om att det är väldigt hårt, och försöker inte försvara tingsrättens bedömning utan förklara hur de resonerar.
    Domen är inte överklagad i dagsläget och det är bara 5 dagar kvar att överklaga. Jag kan återkomma med besked om den överklagades eller inte.
    Inom mitt yrke så har vi ett talesätt som jag tycker är väldigt bra.

Olyckor sker inte, de skapas......

Detta kan tolkas som, att någon måste göra något fel för att en olycka ska uppstå, vilket i princip också alltid stämmer.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Man lägger ett större ansvar på bilister, de har körkort de kan man inte förvänta sig att en fotgängare eller en cyklist har.
    Att man inte kände till trafikreglerna kan inte vara ett argument för att frias från ansvar oavsett om man gångare, cyklist eller bilförare, har körtkort eller ej.

Felet jag tycker att du gör här är att flytta fokus från trafikanternas misstag och enbart fokusera på övriga som kan tänkas finnas runt vägarna och deras misstag. Att en gångtrafikant för fel ger inte bilförare rätten att göra detsamma. Som förare ska man till exempel vara extra uppmärksam vid förskolor. Detta för att barn kan kuta ut i vägen. Visserligen har de inget på vägen att göra, men faktum kvarstår att barnen kan kuta ut i vägbanan. Det finns varningssignaler man ska vara uppmärksam på. Bollar som kommer rullande till exempel.
    Människan gör misstag hela tiden och det går inte att blunda för det och peka på andras fel.
    Jag håller med dig i mycket av det du skriver, men vi måste anpassa oss efter en verklighet där det finns idioter, barn och andra som kan agera märkligt i trafiken.
    Fast nu var det ju inget barn, och det fanns heller ingen förskola vid platsen som jag förstått det. Istället så var det ett övervakat övergångställe där gående hade rött men gick ändå. Detta är en ganska väsentlig skillnad.

Nej, man får inte gå mot rött men du förstår väl att man inte hursomhelst kan köra över dessa trots att de gör fel? Någonstans måste det finnas en gräns för när det inte längre kan klassas som olycka, inte sant? Eller ska det alltid vara straffritt att köra över personer som bryter mot en lag?
    Jag håller som sagt med om att det är väldigt hårt, och försöker inte försvara tingsrättens bedömning utan förklara hur de resonerar.
    Domen är inte överklagad i dagsläget och det är bara 5 dagar kvar att överklaga. Jag kan återkomma med besked om den överklagades eller inte.
    Givetvis så får man inte medvetet köra över andra trafikanter oavsett vad de gör för fel. I trafiken så bör man alltid fokusera på sin egen körning och anpassa sig till trafikmiljön oavsett vad andra begår för trafikbrott, men om man inte lyckas undvika en olycka som någon annan har orsakat genom att begå trafikbrott så bör man inte skuldbeläggas för detta såvida man inte varit riktigt vårdslös.

Registered User VrEsOpPs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    Skogsmaskinsdäck
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Att man inte kände till trafikreglerna kan inte vara ett argument för att frias från ansvar oavsett om man gångare, cyklist eller bilförare, har körtkort eller ej.

Fast nu var det ju inget barn, och det fanns heller ingen förskola vid platsen som jag förstått det. Istället så var det ett övervakat övergångställe där gående hade rött men gick ändå. Detta är en ganska väsentlig skillnad.

Givetvis så får man inte medvetet köra över andra trafikanter oavsett vad de gör för fel. I trafiken så bör man alltid fokusera på sin egen körning och anpassa sig till trafikmiljön oavsett vad andra begår för trafikbrott, men om man inte lyckas undvika en olycka som någon annan har orsakat genom att begå trafikbrott så bör man inte skuldbeläggas för detta såvida man inte varit riktigt vårdslös.
    Måste säga att det du skrivit i den här tråden är exakt som jag tycker angående detta, som vanligt bidrar du med kloka inlägg.

Ingen som har tillgång till domen och skulle vilja dela med sig, jag hoppas lite som Maciej (stavning?) att det är något som vi inte känner till som har påverkat utfallet i domen.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Nej det har jag inte skrivit heller.

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Citat Ursprungligen postat av frange Visa inlägg
    Tråkigt att kärringen blev så illa skadad, men skylla sig själv får man fan göra när man är en idiot och det går illa.
    Håller med dig helt och hållet.

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Domen överklagades den 30 oktober, dvs sista dagen för överklagan.

Prophetman
    Guest
    Bra, sånt här ska man inte stå för.

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Målet har meddelats prövningstillstånd i Göta hovrätt, men förhandling hålls nog inte förens i sommar.

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Hade missat det här, tack för att du håller oss uppdaterade.

Lite mörkrädd blir man.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2010
    det får man lära sig i körskolan, ALLTID vara beredd på det värsta för det finns andra personer i trafiken som kan ibland göra fel...o i detta fallet kan hon som körde varit dåligt uppmärksam om nu tanten hunnit nästan över hela gatan så hon klipper på förarsidan..som i bilden på förra sidan..gått över från höger sida, sen nästan över hela vänster körfält..dvs gått framför bilen en bra stund så föraren har gjort fel i detta fallet helt klart.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Om det nu är helt ok att gå mot "röd gubbe" vad har ljusen för syfte mer än att förvirra?
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Citat Ursprungligen postat av whitestripe Visa inlägg
    Om det nu är helt ok att gå mot "röd gubbe" vad har ljusen för syfte mer än att förvirra?
    Det är en bra fråga...

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Men fattar ni inte, det är fel att gå mot röd gubbe men man kan inte som bilförare sitta som en dead sailor och inte göra något heller.

Varför man har rödljus behöver väl inte ens förklaras.
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •