Bilsnack
Resultat 1 till 13 av 13
    Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005

Alperna i vinter. Var/när/hur?

Tänkte dra ett gäng till alperna för första gången i slutet på året men vi har noll koll på vart så vänder mig till er..

Vart f*n ska man åka? Finns ju dussintals ställen att välja mellan..

Vi tänkte åka över jul/nyår eller däromkring, vilket land är skitsamma och det viktigaste är att det är bra skidåkning medans afterski och party känns som att det kommer i 4-5 hand eller liknande..

Vilket färdsätt är att rekommendera? Buss eller bil? Om buss, vilket bolag?

Vilket är smidigast, att boka buss och boende varförsig eller boka allt via samma ställe?
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Vilken budget har ni? Piståkning eller Offpist? Hur många är ni? Jul/nyår kan vara svårt eftersom man får så lång ledighet i år på få semesterdagar.

När det gäller mat + dryck så gillar jag Österrike/Italien, bra mat till bra pris.

Har rest med flera olika arrangörer och gillar Nortlander SKIDRESOR 2015 - Billiga skidresor till alperna - #1 på Trustpilot , tycker de har bättre boenden än STS och även bättre pris.

De har flera nyårsresor kvar, har själv aldrig åkt buss, flyg är inte så mycket dyrare men det beror ju självklart på vilken budget man har.

Registered User
    Namn
    Henrik Utter
    Reg.datum
    maj 2006
    Montafondalen i Österrike (2,5 mil från St.Anton) är underbar, har haft några av mina bästa dagar där. Finns flera olika system i dalen som alla har olika karaktär. Inte så mycket party.

Engelberg i Schweiz, oerhört bra åkning. Dock mycket svenskar och andra duktiga åkare, så pudret går åt hyffsat snabbt, inte Cham-snabbt men ändå. Helt ok party.

Andermatt och Disentis, också i Schweiz. Två små pärlor i närheten av varandra som båda har bra åkning.

Alla 4 går att nå via tåg från Zürich, väldigt smidigt faktiskt. Jag brukar flyga dit och ta tåget därifrån. Annars är bil smidigt, speciellt om man ska till Montafon för att ta sig mellan områdena.

Allt handlar givetvis om off-pist, bryr mig inte om pist.

Registered User
    Namn
    Henrik R
    Reg.datum
    sep 2004
    Jag gillar Italien och Frankrike, god mat och bra åkning. Har goda erfarenheter av både STS och Langley men har dock aldrig åkt buss utan flugit.

Jag har alltid bokat hela paketet med resa och boende via arrangören och det har fungerat klockrent, men det kan bero på lite lathet också. ;-)

,,,,, .-.´____ glemmys avatar
    Namn
    Markus H
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    ingenjör
    Instämmer i vad Utter sa om offpist, eller i alla fall angående Engelberg.

Bra piståkning kan man få på rätt många ställen, jag gillar Val d'Isere tack vare att det är så enormt, men ändå känns relativt lättåtkomligt. Ischgl i Österrike är lite samma stil.

Val Thorens är sådär, Chamonix har inte bra piståkning,
    Dock är ju nattliv och party riktigt bra.
    Där ska Sankt Anton vara bra också
    electric shock!! vadå tjock?!

Registered User
    Namn
    Anders K
    Reg.datum
    jun 2006
    Vorarlberg och Arlberg brukar vara snösäkert tidigt på säsongen... Många orter i de områdena... Har inte varit i Alagna i Italien men hört mycket gott.

Registered User golf4gtis avatar
    Namn
    Joan
    Reg.datum
    okt 2006
    Kan verkeligen rekomendera UCPA resor, åkte med dom i våras och storm trivdes. Dessutm åkte man med guide/ skidlärare hela tiden som tog en till riktigt bra skidåkning. Nästa år så blir det 2 resor till
    Golf VI GTI -10

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Vilken budget har ni? Piståkning eller Offpist? Hur många är ni? Jul/nyår kan vara svårt eftersom man får så lång ledighet i år på få semesterdagar.

När det gäller mat + dryck så gillar jag Österrike/Italien, bra mat till bra pris.

Har rest med flera olika arrangörer och gillar Nortlander SKIDRESOR 2015 - Billiga skidresor till alperna - #1 på Trustpilot , tycker de har bättre boenden än STS och även bättre pris.

De har flera nyårsresor kvar, har själv aldrig åkt buss, flyg är inte så mycket dyrare men det beror ju självklart på vilken budget man har.
    Då vi tidigare åkt mellan veckor till Trysil så har det ju varit snuskigt billigt men vi hoppas väl att man kan få boende ( 1 vecka ) samt resan till/från för runt 5000:-/person eller däromkring.
    Då det är varierande kunskap (vad man vill få ut av skidåkningen) så ska det gärna finnas lite av båda. Men då jag inte är någon som vill söndagsåka i backarna så ser jag gärna att det är bättre offpist än fina vanliga pister.

Citat Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Montafondalen i Österrike (2,5 mil från St.Anton) är underbar, har haft några av mina bästa dagar där. Finns flera olika system i dalen som alla har olika karaktär. Inte så mycket party.
    Engelberg i Schweiz, oerhört bra åkning. Dock mycket svenskar och andra duktiga åkare, så pudret går åt hyffsat snabbt, inte Cham-snabbt men ändå. Helt ok party.
    Andermatt och Disentis, också i Schweiz. Två små pärlor i närheten av varandra som båda har bra åkning.
    Alla 4 går att nå via tåg från Zürich, väldigt smidigt faktiskt. Jag brukar flyga dit och ta tåget därifrån. Annars är bil smidigt, speciellt om man ska till Montafon för att ta sig mellan områdena.
    Allt handlar givetvis om off-pist, bryr mig inte om pist.
    Engelberg har jag kikat lite på och även st anton men ska kolla upp dom andra också!

Hur funkar det att åka tåg därifrån? Smidigt?

Ni som har flygit, hur funkar det med skidor osv eller hyr ni på plats?

Vi är väl mest ute efter att få så pass bra skidåkning som möjligt och få testa på att åka skidor (samt offpist) på "riktigt" och ska kika på alla tips som kommer!

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av glemmy Visa inlägg
    Instämmer i vad Utter sa om offpist, eller i alla fall angående Engelberg.

Bra piståkning kan man få på rätt många ställen, jag gillar Val d'Isere tack vare att det är så enormt, men ändå känns relativt lättåtkomligt. Ischgl i Österrike är lite samma stil.

Val Thorens är sådär, Chamonix har inte bra piståkning,
    Dock är ju nattliv och party riktigt bra.
    Där ska Sankt Anton vara bra också
    Val thorens/chamonix känns väldigt "turistigt". Lite som att åka till Magaluf på sommrarna :P

Registered User
    Namn
    Henrik R
    Reg.datum
    sep 2004
    Citat Ursprungligen postat av SnApS Visa inlägg
    Ni som har flygit, hur funkar det med skidor osv eller hyr ni på plats?
    Inga problem att flyga med skidor. Bara att boka detta när ni bokar resan.

Val d'isere kan jag precis som någon skrev här ovanför rekommendera.

Nörd
    Namn
    Klas Fahlberg
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Studentjävel
    Jag åkte till val'disere med UCPA vecka 6 förra året och det var sjukt bra. Första alpresan för mig. I år bär det av till les arc, även den här gången med UCPA.
    Bensinbilar drar minst diesel.

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Kan verkligen rekommendera Freeride - Skidglädje på nätet! vad gäller allt som rör skidåkning.

Det finns ett enormt kunnade vad gäller allt och detaljerad beskrivning på nästan alla skidorter, men framförallt en massa skidorter som Svensson inte har aning existerar, typ

Skidorter i Österrike - Freeride

Skidorter i Schweiz - Freeride

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Har kikat en hel del på Freeride men tänkte fråga här också då jag visste att det finns ett helt gäng med folk som åker skidor =)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •