Bilsnack
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 22 av 22
    Registered Flusher
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    När de testar bilarnas förbrukning så går de efter nån EU-körcykel (typ att i stadstrafik ska den köras viss hastighet med si och så många stopp och si och så många minuters tomgång osv)

körcykeln tar inte med vilken temperatur det är, och naturligtvis tar man inte fram förbrukningen i någon annan temperatur än den mest idealiska. körcykeln tar inte heller hänsyn till kvalité på bränsle, och naturligtvis åker inte biltillverkarna till närmsta bensinmack utan bränslet är specialbeställt med absolut bästa kvalité.

Min f.d. chef när jag jobbade på Volvo var medverkande att mäta ut bränsleförbrukning när S80og var ny, och han sa att även insugsluften späddes med nån gas för att få fram så fina siffror som möjligt
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003
    Citat Ursprungligen postat av Alriksson Visa inlägg
    Min f.d. chef när jag jobbade på Volvo var medverkande att mäta ut bränsleförbrukning när S80og var ny, och han sa att även insugsluften späddes med nån gas för att få fram så fina siffror som möjligt
    Jobbar man sig så mycket för att förfina siffrorna kan man ju lika gärna skita i det och bara uppge något på måfå.

Tjoho!
    Namn
    Mattias G
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Kemist
    Citat Ursprungligen postat av Mjolle Visa inlägg
    Jobbar man sig så mycket för att förfina siffrorna kan man ju lika gärna skita i det och bara uppge något på måfå.
    Bara att starta upp Excel!
    Livet är skit, sen dör man...

Registered User Jocce81s avatar
    Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Jag tror INTE dom bluffar!
    Den här nyheten ramlar in lite då och då samt även tidningar som t.ex. Teknikens Värld "gnäller" på att siffrorna inte stämmer mot deras siffror dom får under deras provkörningar.

EU-Cykeln är i mina ögon ENDAST en jämförelsesiffra, där alla bilar testas under exakt samma förhållanden.
    Därför optimeras bilarna för detta som redan nämnts!

Hur DIN förbrukning blir beror på allt från hur du kör, temperatur ute, däck, vägunderlag, skick på olja, färg på kalsongerna m.m.

Se endast siffran sm en jämförelse mot andra bilar, INTE för att se vad din förbrukning skall bli med bilen!

/Jocce
    Min fotosida: http://www.jocce.se

Fotointresserad? Besök: http://www.fotointresse.se

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av Jocce81 Visa inlägg
    Jag tror INTE dom bluffar!
    Den här nyheten ramlar in lite då och då samt även tidningar som t.ex. Teknikens Värld "gnäller" på att siffrorna inte stämmer mot deras siffror dom får under deras provkörningar.

EU-Cykeln är i mina ögon ENDAST en jämförelsesiffra, där alla bilar testas under exakt samma förhållanden.
    Därför optimeras bilarna för detta som redan nämnts!

Hur DIN förbrukning blir beror på allt från hur du kör, temperatur ute, däck, vägunderlag, skick på olja, färg på kalsongerna m.m.

Se endast siffran sm en jämförelse mot andra bilar, INTE för att se vad din förbrukning skall bli med bilen!

/Jocce
    exakt. verkliga livet så kommer vissa upp i t.o.m bättre siffror och en del sämre

men det märker man rätt tydligt testa att kör en fulltank och aldrig åka fortare än 80km/h så kommer bilen dra väldigt lite mot när du kör skyltad hastighet.

jag fick ner min förbrukning från 0.62 till 0.58 genom att bara sänka till skyltad fart och aldrig över 100km/h
    så vid en biltest där man kör normalt och följer trafikens rytm så sticker förbrukningen snabbt iväg

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Alltså, det vore väldigt svårt för biltillverkarna att bluffa till sig bättre resultat i NEDC eftersom proverna görs i närvaro av kontrollanter med kalibrerad och godkänd mätutrustning. Däremot så optimerar man förstås bilen och testet inom ramen vad provningen tillåter, men när det gäller emissioner så får man inte glömma bort att även äldre bilar som gått på vägarna i några år ska kunna klara lagkraven.

Testcykeln som används är NEDC, för blandad förbrukning tas snittet från hela cykeln. Cykeln är en kompromiss mellan "verklig körning" i olika europeiska länder och repterbarhet. Cykeln härstammar från 80/90 talet och ska fungera med alla bilar, från motorsvaga modeller till rena sportbilar.

När det gäller lastbilsmotorer så har däremot fusk förekommit i USA, då avseende på emissioner. Lastbilsmotorer mäts inte på samma vis som bilar, utan man gör då mätningen på motorn separat i bänk på vissa belastningspunkter. Detta innebär att man kan låta motorstyrningen identifiera emissionsprovningen, och enbart då optimera motorn för låga emissioner. Det slutade dock med böter för de inblandade tillverkarna.

Registered User Fredde08s avatar
    Namn
    Fredde Ö.
    Reg.datum
    dec 2003
    Sjuka är att på min bil stämmer det förvånansvärt bra?
    (A4 2.0TS FSI quattro)'
    Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,0 L/100KM
    - Ja, kör jag en stund tätbebyggt och en stund på e4/e18/essingeleden osv så ligger den runt 0.91-0.93
    Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 6,9 L/100KM
    - Ligger jag konstant i 90 på 6:an så lägger sig färddatorn på 0,69
    Bränsleförbrukning, stadskörning: 12,7 L/100KM
    - Japp, Stämmer också bra, mkt start och stopp så ligger den runt detta men för det mesta en bit under

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •