Bilsnack
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 31 till 37 av 37
    World Speed Record Holder Qvarniss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Entreprenör
    Citat Ursprungligen postat av oobum Visa inlägg
    Är det inte så med fortkörning, som med andra bötesbrott att man kan dömas även fast man inte är närvarande vid rättegången?
    Jo, men enligt lag måste du först vara delgiven. Annars kan du aldrig dömas ohörd.
    itsfun.nu -Sveriges mest prisvärda trimchip! Om du berättar att du är Zatzymedlem när du ska trimma din bil får du 10 % rabatt.

World Speed Record Holder Qvarniss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Entreprenör
    Citat Ursprungligen postat av BT.BAXTER Visa inlägg
    Kan du vara lite tydligare Kan jag neka idag inför konstapel Och vägra skriva under nåt så som man gjorde förr Och kunde då klara sig om man inte öppnade dörren i 2 år
    Vad händer om jag inte skriver under papperet
    -Räcker det att konstapeln säger numer att du är delgiven-Du är rökt, o måste infinna dig
    Om du erkänner på plats är du delgiven - du har ju erkänt. Om du förnekar brott, vägrar skriva på något what so ever, måste du delges, normalt genom en sk förenklad delgivning. Om du läser några svar ovanför ser du hur du klarar dig från det. Men polis-klockstaplarna kommer (nog) alltid påstå något annat när de spänner ögonen i dig. Lyssna inte på dom, vi lever nämligen i en demokrati - ta till vara på det
    itsfun.nu -Sveriges mest prisvärda trimchip! Om du berättar att du är Zatzymedlem när du ska trimma din bil får du 10 % rabatt.

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Citat Ursprungligen postat av Qvarnis Visa inlägg
    Du har helt rätt i allt. Men det där med delgivningsman har de kommit på var mindre bra så nu finns det något som heter förenklad delgivning - man skickar två brev till dig två olika datum, posten anses skötas så bra och vara så pålitlig att du då är delgiven. Men det finns sätt att kringå detta. Öppna brevet när det kommer, skriv en hälsning att du är inneboende elr hyrt lägenheten/huset och skriv att vederbörande som söks numera arbetar som dykinstruktör i Australien på obestämd tid. Skriv under med en oläslig underskrift. Nu måste de leta rätt på dig och eftersom ett trafikbrott mormalt har låg prio kan du om du har lite flyt klara dig i två år från det datum polisen tog dig. Lyckas du med det är brottet preskiriberat. Om du vill krångla på detta sätt kan bara du avgöra...
    Var har du hört detta? För det första är det du som har anmälningsplikt att adressändra om du flyttar. Det brukar också framgå av delgivningshandlingen att du måste kontakta polisen om du byter adress eller flyttar. Så jag vet inte om jag håller med om att det är så enkelt som du beskriver.

Här är några utdrag från Regeringens utredning av den då nya delgivningslagen.

"....Det är bl.a. mot den bakgrunden som det i förarbetena ansågs rimligt att den sökte själv får stå risken vid förenklad delgivning vid underlåtenhet att meddela rätt adress till myndigheten...."

".........Det är rimligt att ställa krav på att den som upplysts om att förenklad delgivning kan komma att användas också är skyldig att anmäla ändrad adress till myndigheten. Underlåtenhet att anmäla adressändring ska inte kunna leda till att delgivningen försenas....."

".......Som framgår av tidigare avsnitt är en av utgångspunkterna för den nya delgivningslagen att ett större ansvar bör läggas på den enskilde att medverka till handläggningen av mål och ärenden, bl.a. genom att fullgöra skyldigheten att anmäla adressändring....."

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av DanneH Visa inlägg
    Var har du hört detta? För det första är det du som har anmälningsplikt att adressändra om du flyttar. Det brukar också framgå av delgivningshandlingen att du måste kontakta polisen om du byter adress eller flyttar. Så jag vet inte om jag håller med om att det är så enkelt som du beskriver.

Här är några utdrag från Regeringens utredning av den då nya delgivningslagen.

"....Det är bl.a. mot den bakgrunden som det i förarbetena ansågs rimligt att den sökte själv får stå risken vid förenklad delgivning vid underlåtenhet att meddela rätt adress till myndigheten...."

".........Det är rimligt att ställa krav på att den som upplysts om att förenklad delgivning kan komma att användas också är skyldig att anmäla ändrad adress till myndigheten. Underlåtenhet att anmäla adressändring ska inte kunna leda till att delgivningen försenas....."

".......Som framgår av tidigare avsnitt är en av utgångspunkterna för den nya delgivningslagen att ett större ansvar bör läggas på den enskilde att medverka till handläggningen av mål och ärenden, bl.a. genom att fullgöra skyldigheten att anmäla adressändring....."
    BÄSTA DanneH
    HUR ska jag klara mig från framtida fortboten, då?
    DU är nog jurist och vet kryphålet! Trell us
    VORE kul att höra Ditt svar
    VAD är lösningen???
    -När Du blir stoppad och polisen säger; -Det gick lite fort här, så ler Du
    Skriver absolut inte under den nya: Förenklad delgivning?
    Dörr behöver inte låsas ,då delgivningsmän inte längre finns?
    De 2 tingsrättskallelser kan anonym kompis anonymt returnera (i australien nånstans)
    ELLER, "om man krånglar", SÅ FÅR KRONOFOGDEN ETT INDRIVNINGSUPPDRAG???
    VAD är troligast?

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    BÄSTA DanneH
    VAD är lösningen???
    De 2 tingsrättskallelser kan anonym kompis anonymt returnera (i australien nånstans)
    VAD är troligast?
    Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du skriver är jag rädd. Men poängen är att man inte ska kunna smita undan straff och det är därför lagar ändras och anpassas för att täppa till kryphålen. Det finns säkert kryphål men det finns nog andra som kan det bättre än jag.

XC60 D3 R-Design
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Vet i tusan... Jobbar 16 timmar per dag ändå.
    BÄSTA DanneH
    VAD är lösningen???
    VAD är troligast?
    Ta ditt straff som en man och sluta gnäll. Jävla fjortisfasoner.
    Mitt tips är att vänta på delgivning. Vänta sedan tills påminnelsen kommer skriv då under med ett datum som var någon månad tidigare. Vips så har du en månad mindre.

MVH Patrik

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av DanneH Visa inlägg
    Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du skriver är jag rädd. Men poängen är att man inte ska kunna smita undan straff och det är därför lagar ändras och anpassas för att täppa till kryphålen. Det finns säkert kryphål men det finns nog andra som kan det bättre än jag.
    Ok. Ursäkta! Du är alltså statlig jurist- misstänkte det! Givetvis kan du inte svara rakt på ovan fråga
    KANSKE NÅN ANNAN KAN?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •