Bilsnack
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 31 till 43 av 43
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2010
    Det är nog en stor del i det.
    När man var 18-19 så var en Supra bland det sjukaste som fanns och som man sällan eller aldrig såg på gatorna. Skyline var ju inte ens att tänka på. S13 var ju riktigt het på den tiden och det räckte att man hade drygt 200-250 hk för att "vara nåt".

Idag ska man helst ha en nyare tillfixad Audi, BMW eller liknande för att nån ens ska titta åt ditt håll. Inte många ungdomar har dom pengarna då man måste prioritera bostad m.m.

Minns när Ford xr3/xr4 var heta bilar, det var tider!!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2010
    På teknikdelen tror jag även att den ekonomiska situationen i landet spelar roll. Vi har sedan flera år ganska stor ungdomsarbetslöshet, även upp i 20-årsåldern, och man saknar helt enkelt pengar att starta ett projekt. Det borde börja visa sig även i trådarna här.

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Dagens ungdom är helt enkelt själlösa och bryr sig bara om att blogga, twittra och fotografera ostmackan de precis brett för att sedan sitta och redigera bilden i en halvtimme med rätt ljus och effekter, istället för att faktiskt ha ett intresse och brinna för något konkret, de saknar hobbies som faktiskt innebär att man GÖR något fysiskt.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007
    Tror att många missar att en ytterst begränsad del av befolkningen ens kan mecka med modernare bilar. Det kräver både utbildning , pengar och verktyg på en helt annan nivå.

Annat var det för 20 år sen då folk kunde ändra lite turbotryck och justera en massa variabler på nån timme hemma i garaget. Så är det inte längre, det är ingen slump att precis alla jag känner som sysslar med bilar på det traditionella viset håller på med 15 år + bilar. De andra gör nog bäst i att skaffa omfattande programmeringskunskaper. Det är också ett faktum att toleranserna minskat drastiskt på senare år, jag menar saker som vissa DSG lådor har nog med kvalitetsproblem på en originalbil, lägg då till 60-80 hk och 150 Nm, jo tjena.

Dagens ungdomar känner noll samhörighet med bilar som Supra, Audi S2, Nissan S13 och tidiga EVO:s .Det är en generationsfråga lika mycket som att jag har vänner som nostalgiskt talar om Sega och Nintendo-TV spel från 80 talet, medan en ungdom idag inte fattar grejen. " Båda har givetvis rätt.

Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av frange Visa inlägg
    Dagens ungdom är helt enkelt själlösa och bryr sig bara om att blogga, twittra och fotografera ostmackan de precis brett för att sedan sitta och redigera bilden i en halvtimme med rätt ljus och effekter, istället för att faktiskt ha ett intresse och brinna för något konkret, de saknar hobbies som faktiskt innebär att man GÖR något fysiskt.
    Jasså? Verkar ju som att det är betydligt fler ungdomar som utövar t ex skating, bmx, klättring eller dylikt nu än vad det var 20 år sedan.
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    En anledning kan nog vara att väldigt många surfar in via mobilen, vet själv att jag inte skriver riktigt lika ofta i olika trådar de konger jag kollar via mobilen.

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    En anledning kan nog vara att väldigt många surfar in via mobilen, vet själv att jag inte skriver riktigt lika ofta i olika trådar de konger jag kollar via mobilen.
    Jag är inne till 99% via mobilen och skriver även via mob. Skillnaden är väl kanske att man inte orkar lägga ut orden på samma sätt, således tillför inläggen inte lika mycket.
    Alla som generaliserar är idioter!

blek
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    snickare
    Tror en del beror på att det finns forum för precis allt nuförtiden, z var nåt rätt unikt från början, Nu finns det ju en uppsjö till jag inte tänker nämna vid namn, men är man "strikt inriktad" på en genre så har det ju växt fram forum för billjud, drifting ja listan kan göras lång. Tycker ändå charmen finns kvar här efter en lite längre paus, hoppas det blommar upp lite mer nu när det är byggsäsong
    i will NOT keep calm... I will raise hell & break shit!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    När jag började hänga på zatzy år 2000 eller så, så var det enda svenska motorforumet typ. Man tyckte de streetracingfilmer som gjordes då var helt galna. Skulle gissa att folk idag runt 18år inte ens lyfter på ögonbrynen åt sånt. Sen har ju många som hängde här startat egna forum som rejsa, garaget och autolife.

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Jag personligen ser zatzy som ett alternativ till garaget.
    Jag har ett konto på garaget och blir lika chockad vid varje besök..
    Man kan absolut ha synpunkter på zatzy, men det är ändå ett helt annat forum.
    Sen finns det ju forum inriktade på en genre, typ tyskstuk/ OijOij | Stance is where your heart is etc, och all heder åt dom men där når man ju en begränsad mängd användare, vilket ofta ger ganska oneutrala svar på ens frågor.
    Självklart rätt om det är det man vill snöa in på, men man kanske inte har samma kunskaps bas i frågor generellt.

Sen är det ju som folk säger, det är en helt annan kultur nu bland småglin (18-30) där gamla as från 00 inte är speciellt högt prioriterade.. Men det vänder väl, till slut lär väl alla fatta att det är Amazon som är rätt bil

Jag tror nog att det är historiskt sett rätt lite bilfanatiker i farten, men det är nog tillfälligt.
    Men jag vill poängtera att det från "zatzys" sida jobbas på för fullt,och att det lär ha hänt en hel del till våren!

MVH/
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

GTBOARD.COM
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    -
    Fasen vad trist och negativt det där lät. Ska det bli M3 eller ngt vassare nästa år säger jag för att liva upp stämningen

Citat Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg
    Är bekräftat att yngre kör mycket mindre bil idag än för 10 år sen, därav lär ju intresset dala rätt ordentligt också. Det handlar dels om den ekonomiska delen och krisen generellt samt det faktum att bilen som så idag är ett nödvändigt ont mer än en hobby, för folk i allmänhet alltså.

Fokus idag ligger nästan helt på miljö och bränslesidan, inte på prestanda och streetracing. Jag menar vi hade ett bensinpris på nästan 16 kr litern innan den ekonomiska krisen slog till på allvar, och det lär komma tillbaka. Bilen är bland det sista man vill lägga resurser på när varslen står som spön i backen. Dessutom är det svårt, dagens bilar går knappt att röra för hobbymeckar.

Kort sagt, detta är inte bilens tidevarv, varken ekonomiskt eller politiskt, och kommer sannolikt aldrig bli vad det varit. Tror vi bilentusiaster måste inse det en gång för alla, den era av bilar vi växte upp med går mot sitt oundvikliga slut. I alla fall för den stora allmänheten. Med detta faktum i hand så kommer den sport och racingorienterade bilkulturen vi växte upp med avta påtagligt i framtiden. Någonting nytt kommer säkert, vad det blir får vi vänta och se

GTBOARD.COM
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    -
    +1.

Update Your Browser | Facebook

Citat Ursprungligen postat av Neos34 Visa inlägg
    Facebook.
    Alla är där..

GTBOARD.COM
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    -
    Precis. Fota bilar istället för ostmackor / vinglas DÅ kanske det kan startas en site som väcker itnresse runtom.

Citat Ursprungligen postat av frange Visa inlägg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •