Vinterbilstråden 2012/2013 - Sidan 6
Bilsnack
Sidan 6 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 76 till 90 av 127
    Registered User kennethRCs avatar
    Namn
    Kenneth S
    Reg.datum
    okt 2007
    Jobb
    Lagersnubbe
    Saab 9-5 2.3t Biopower -08. Fy fan alltså ha kört BMW 530 -06.....

Nej jag är ABSOLUT inte bitter! Nej nej!

Äh den funkar hyfsat faktiskt. Helskinn och bra röv värme som nån nämnde .
    Warum!

Registered User
    Namn
    Stefan Johansson
    Reg.datum
    apr 2006
    v70r awd -98 får duga!
    Får en knatte till snart så vart lite panik & byta bort audin då inte ens nya barnvagnen gick in i skuffen på a3:an
    Ett plus är att det går att sladda & gasa lite nu!
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded....

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Per A
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul
    Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg
    Diffspärr och diffbroms är två skilda saker. Diffspärr är sånt som finns på Geländewagen och jordbruksmaskiner typ.

Vad är syftet med bilen? Tänkte du ta dig fram på snöiga vägar eller ska du dra döda älgar ur skogen?
    Haha, nja tror inte jag behöver dra ut nåt från skogen iaf :-)
    Syftet är att inte köra fast oavsett väglag Vill inte ha nåt där det inte går stänga av antispinn osv. Konstant 4wd ska kunna slås på med drivning på alla 4 även om några hjul spinner.
    (kanske är så men just 4wd på personbil har jag noll koll på hur dagens funkar)
    V70size, kan funka med a4size också.

Not sent from an iProduct...

Registered User
    Namn
    Max R
    Reg.datum
    dec 2004
    Citat Ursprungligen postat av EW200 Visa inlägg
    v70r awd -98 får duga!
    Får en knatte till snart så vart lite panik & byta bort audin då inte ens nya barnvagnen gick in i skuffen på a3:an
    Ett plus är att det går att sladda & gasa lite nu!
    Lite kul kommer du ha iaf, har själv plågat en v70r awd -98 på is.. men fyrhjulsdrift, njah.. fwd med lite hjälp bak är närmare sanningen

Men visst går det att göra feta ställ a la Alm style bara man väl öser på men en quattro är att föredra

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Det finns nog ingen personbil med "diffspärr" utan allt sköts elektroniskt. Bilen bromsar slirande hjul för att skicka kraften till där det (förhoppningsvis) finns bättre fäste. Det enda du som förare brukar kunna påverka är att koppla ur antispinn och det behövs i princip bara när man har kört fast och ska gunga sig loss. Vissa bilar kan man däremot inte koppla ur antiSLADD på, t.ex min. Jag är inte så brydd, men zatzyaner som vill leka med sina fyrhjulsdrivna golfar är lite sura.

Sen finns det ju bilar med konstant drivning på båda axlarna (t.ex. VAG med rakställd motor) och de som driver på framhjulen tills det slirar, typ Volvo eller alla VAG med tvärställd motor. Det finns olika versioner av haldexkopplingen och det är den förra (gen 4) som är att föredra, den är snabb och effektiv.

Den nya är billigare att tillverka vilket gör att 4motion kostar typ 7000kr att köpa till en Golf. Nackdelen är att den tar tid på sig att koppla in då det spinner. Folk som bytt sina XC70 2010 till nya 2012-13 är inte särskilt nöjda.

Registered Driver
    Namn
    Ron W
    Reg.datum
    maj 2011
    Diffspärr och diffbroms är två skilda saker. Diffspärr är sånt som finns på Geländewagen och jordbruksmaskiner typ.

Vad är syftet med bilen? Tänkte du ta dig fram på snöiga vägar eller ska du dra döda älgar ur skogen?
    Center diff lock finns på Rav4. Min fru har en 2012 och den är permanent fyrhjulsdriven och tar sig fram överallt.

Jag har länge hånat Toyota över att design och körglädje saknas men just Rav4 i snön är så grymt.
    Ni som har kört fyrhjulsdrift i terräng eller kanske tagit er fram där andra bilar stannat, vet att det är en euforisk känsla.
    Nyligen på en parkering utanför Karolinska Sjukhuset så blev flera bilar på en parkering inplogade, var en Saab bredvid oss som försökte med hjälp vagga sig ur. Vi hoppade in och bara backade ut. Fantastiskt!

Sen på sommaren är den dock inte lika rolig tyvärr. Men duger utmärkt till henne.

Sjukt dryg jävel.
    Namn
    Tomas H
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av olofma Visa inlägg
    Blev en:
    VW Golf GT -92 (3:a)

9500mil på mätaren, har varit avställd 5år i varmgarage, ägd av en mekaniker, allt fungerar och i utmärkt skick. Bättre vinterbil kan man inte få eller hur? MEN 3 månader med den och JAG HATAR DEN!!

Av den enkla anledningen att den är lika sofitiskerad som en traktor....
    (Röv värme och anti spinn kan man tycka inte är för mycket begärt?) ;-)

Blir att sälja den och köra min Megane RS istället. Trots att det kommer ruinera mig (Vinterdäck, rostksyddsbehandling, fixa brembo bromsarna.. Men jag kommer ha röv värme!!)
    Köp värmedyna på jula för 99kr så är saken ur världen. Glöm inte kontakten i cigguttaget över natten bara
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Jo, Rav4 har en knapp man kan trycka på så tänds en lampa. Jag testade lite då farsan hade sin och kan inte påstå att jag märkte nån skillnad på uppförandet om funktionen var på eller av.

Bra fyrhjulsdrift på den för övrigt. Testade ett par lite hårdare starter i grusig uppförsbacke ett par gånger, bilen bara satte sig på bakaxeln och åkte iväg helt utan dramatik. I snö är den kanon också, precis som du säger.

Men det finns några nackdelar med Rav4 också, som med alla andra bilar. Bensinmotorn är alldeles för klen på låga varv, det rimmar illa med en tung bil som dessutom förväntas ska kunna dra släp ibland. Det blir mycket varvande och kopplingsslir. Dieseln är säkert bättre.

Sen är den lite väl nervös på vägen också, den slappnar liksom aldrig av nån gång. Nyser man då man kör så går den på två hjul, om du fattar vad jag menar.

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003
    Jag är lite spänd på hur nya Rav4 blir. På tal om just den modellen.

Registered User
    Namn
    Thomas Pettersson
    Reg.datum
    apr 2004
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Ser rolig ut! Är den skön? Tänkte själv förut på en likadan till vintern.

Honda HR-V

Den är en liten bil med en liten motor så motorväg är jobbigt över 110km/h.

4wd är ej konstant, skickar kraft bak vid hjulspinn fram. Det går att sladda rätt bra med på 1ans växel typ på en parkerings plats, upp med varvet, dumpa koppling och då känns den som en rwd i 2 sekunder sen blir den 4wd 1-2 sekunder och sen när det är dags att växla upp blir den fwd
    Den drar lite bränsle och är bland dem bilarna med minst fel på bilrprovningen i england och så är den lärrkörd som en civic fast man slitter lite högt.

Skön bil om man har stads trafik till jobbet eller behöver 4wd ibland, den tar sig fram bra så länge man har fart.

Gillar den måste jag säga

Registered Driver
    Namn
    Ron W
    Reg.datum
    maj 2011
    Jo, Rav4 har en knapp man kan trycka på så tänds en lampa. Jag testade lite då farsan hade sin och kan inte påstå att jag märkte nån skillnad på uppförandet om funktionen var på eller av.

Bra fyrhjulsdrift på den för övrigt. Testade ett par lite hårdare starter i grusig uppförsbacke ett par gånger, bilen bara satte sig på bakaxeln och åkte iväg helt utan dramatik. I snö är den kanon också, precis som du säger.

Men det finns några nackdelar med Rav4 också, som med alla andra bilar. Bensinmotorn är alldeles för klen på låga varv, det rimmar illa med en tung bil som dessutom förväntas ska kunna dra släp ibland. Det blir mycket varvande och kopplingsslir. Dieseln är säkert bättre.

Sen är den lite väl nervös på vägen också, den slappnar liksom aldrig av nån gång. Nyser man då man kör så går den på två hjul, om du fattar vad jag menar.
    Diffspärren fungerar bara i låga hastigheter, såklart. Man märker ingen skillnad förräns du kör eller startar i svår terräng.

Jag vet inte vilken Rav4 du körde men den senaste modellen är den största och tyngsta och väger 1620kg, det är bara drygt 150kg mer än din Octavia och lättare än dom flesta bilar med fyrhjulsdrift. Så tung är den inte. Bensinaren har 158hk så den är inte sååå slö. Visst ingen racer men vikt/hk förhållande är helt okej för denna typ av bil.

Varvande blir det inte heller tyvärr. Bensinaren är inte varv-villig utan kraften kommer tidigt och i höga varv >3500rpm så är det dags att växla. Detta beteende är ganska vanligt för Toyotas bensinmotorer. Kanske därför dom håller? Ingen idé att varva dom, händer inget i höga varv.

Det är en SUV och vägegenskaperna blir lidande såklart. Jag skulle aldrig köra den på samma sätt som min bil

Den bjuder inte in till inspirerande bilkörning, är inte den snabbaste och är inte en lyxig bil. Inte så där jättevacker heller kanske men dina påståenden stämmer verkligen inte in. Säker på att din farsa hade en Rav4?

e30 user Icees avatar
    Namn
    Jonas S
    Reg.datum
    okt 2003
    Det finns nog ingen personbil med "diffspärr" utan allt sköts elektroniskt. Bilen bromsar slirande hjul för att skicka kraften till där det (förhoppningsvis) finns bättre fäste. Det enda du som förare brukar kunna påverka är att koppla ur antispinn och det behövs i princip bara när man har kört fast och ska gunga sig loss. Vissa bilar kan man däremot inte koppla ur antiSLADD på, t.ex min. Jag är inte så brydd, men zatzyaner som vill leka med sina fyrhjulsdrivna golfar är lite sura.
    Är du verkligen så värdelös att kör så att ANTI systemen faktiskt hjälper till. Anti system på och bilen beter sig rakt emot alla fysiska lagar man lärt sig. En helt normal körning i vinterförhållanden förvandlas till livsfara.
    Körde en dyng MB för någon vecka sedan och jag började äntligen förstå varför det går så jävla sakta för folk, inte konstigt då det rycker och knycker i bilen hela tiden då den försöker räta upp en sladd på rak väg. En vanlig sväng i en korsning blir helt plötsligt livsfarliga i allt annat än krypfart. suck

Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av Icee Visa inlägg
    Är du verkligen så värdelös att kör så att ANTI systemen faktiskt hjälper till. Anti system på och bilen beter sig rakt emot alla fysiska lagar man lärt sig. En helt normal körning i vinterförhållanden förvandlas till livsfara.
    Körde en dyng MB för någon vecka sedan och jag började äntligen förstå varför det går så jävla sakta för folk, inte konstigt då det rycker och knycker i bilen hela tiden då den försöker räta upp en sladd på rak väg. En vanlig sväng i en korsning blir helt plötsligt livsfarliga i allt annat än krypfart. suck
    Detta upplever jag också ibland, kör i 90% av fallen med antispinn/sladd av, för råkar man ut för en kraftig sladd så kan man omöjligtvis räta ut bilen själv då den bromar och jävlas i alla hörn och kanter.

Har en kompis som lade sin Rav-4 på taket just av denna orsak, glashal högerkurva i runt 60km/h, bilen kastar ut bakänden, antisladd börjar arbeta emot, han motstyr för att häva sladden, men bilen bromsar sig själv rakt ner i diket på högersidan av vägen och slår runt.

Han var ju jävligt nöjd med antisladd efteråt kan påpekas Utan antisladd hade han garanterat rett ut sladden utan missöden.

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av Icee Visa inlägg
    Låter som det är nån annan som är värdelös på att köra om dom inte klarar av att anpassa sin körstil till en modern bil.

Alla antisladdsystem är inte gjorda på samma vis. Senast jag åkte mercedes var en taxi i snöoväder och det knakade och brakade hela tiden i alla hörn fast föraren körde som folk. Förde det på tal med chauffören och han var allt annat än nöjd. Förstår precis varför du hade i nerven om den MB du körde uppförde sig lika idiotiskt.

Efter 1600 kilometer med Skodan har jag ännu aldrig fått antisladd att gå in ofrivilligt en enda gång.

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Jag älskar verkligen dessa kommentarer.

Folk som tror sig köra bättre med ESP, TCS och ABS etc avstängt vintertid, gärna över moddsträngar, på isgata och i två decimeter nysnö på motorvägen.

Undersökning efter undersökning visar ju att bara ESP räddar ofantligt många liv varje år, speciellt vintertid. Precis som säkerhetsbälte och airbag. Och precis som det fanns (finns?) folk som tror sig klara sig bättre utan säkerhetsbälte och airbag så finns det de som tror sig klara sig bättre utan ESP.

Sen finns det förstås inget säkerhetssystem i världen som hjälper en om man håller dubbla hastigheten mot vad som är lämpligt för väglaget eller har värdelösa däck för ändamålet.

Men att intala sig att man skulle klarat den där sladden utan ESP eller kunnat stanna snabbare utan ABS vid en paniksituation är ju bara dumheter, även om något test runt en bana i vinterväglag visar att det går att köra 2 sekunder snabbare med ESP av, eller att Gullabo kapar 5 tiondelar i Bilsport Superstage med ABS-säkringen urryckt. Detta pga den otroligt enkla anledningen att man inte sitter lika förspänd på att styra emot en sladd på väg till jobbet eller på en 50 milaresa till fjällen som under ett test runt en bana.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •