Vinterbilstråden 2012/2013 - Sidan 7
Bilsnack
Sidan 7 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 91 till 105 av 127
    räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg
    Låter som det är nån annan som är värdelös på att köra om dom inte klarar av att anpassa sin körstil till en modern bil.

Alla antisladdsystem är inte gjorda på samma vis. Senast jag åkte mercedes var en taxi i snöoväder och det knakade och brakade hela tiden i alla hörn fast föraren körde som folk. Förde det på tal med chauffören och han var allt annat än nöjd. Förstår precis varför du hade i nerven om den MB du körde uppförde sig lika idiotiskt.

Efter 1600 kilometer med Skodan har jag ännu aldrig fått antisladd att gå in ofrivilligt en enda gång.
    Jag har de senaste fem åren kört 11.000 mil i bilar utrustade med ESP och har fått det gå in ofrivilligt endast ett par tre gånger, alltid har det räddat situationen.

Senast i lördags faktiskt, när en kille i en SAAB 9-3 överskattade både sin och bilens förmåga när han bytte fil på motorvägen och fick sladd i +110 km/h drygt 10 meter framför oss på E4an. Jag stod på bromsen och klarade mig utan att köra in i honom, men hade en Toyota Corolla bakom mig som inte var tillräckligt uppmärksam, fick sladd och for in med sidan i vår Skoda Superb två gånger, som trots det höll sig upprätt hela tiden, fantastiskt nog.

Vi (jag, min sambo och vår snart 2 år gamla dotter) klarade oss oskadda och kunde med nöd och näppe köra från platsen medan de fick bärga de två andra bilarna.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Om vi talar äldre bilar utan ESP så kan man ju som bekant vara lite mer "vårdslös" om man kör framhjulsdrivet. Lite hjulspinn vid omkörning gör oftast ingenting för bilen fortsätter i färdriktningen tills man lättar på gasen. Med bakhjulsdrivet krävs det direkt mycket mer av föraren om bilen ska hållas på rätt köl.

Detta avspeglas väl i ESP-programmeringen också. Jag har ännu inte upplevt att ESP skulle gått in för tidigt i nån framhjulsdriven bil. Om man är van med RWD och tycker att en liten sladd med efterföljande parering är den naturligaste saken i världen (jag säger inte emot) så förstår jag att ESP är störande då det går in och blandar sig i precis hela tiden.

In fact så tror jag att precis alla jag talat med som spytt galla över ESP är just såna som åkt bakhjulsdrivet.

Åker chippad Audi A6 2.7t
    Namn
    philip sjöblom
    Reg.datum
    nov 2005
    Jobb
    VVS'are
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Jag älskar verkligen dessa kommentarer.

Folk som tror sig köra bättre med ESP, TCS och ABS etc avstängt vintertid, gärna över moddsträngar, på isgata och i två decimeter nysnö på motorvägen.

Undersökning efter undersökning visar ju att bara ESP räddar ofantligt många liv varje år, speciellt vintertid. Precis som säkerhetsbälte och airbag. Och precis som det fanns (finns?) folk som tror sig klara sig bättre utan säkerhetsbälte och airbag så finns det de som tror sig klara sig bättre utan ESP.

Sen finns det förstås inget säkerhetssystem i världen som hjälper en om man håller dubbla hastigheten mot vad som är lämpligt för väglaget eller har värdelösa däck för ändamålet.

Men att intala sig att man skulle klarat den där sladden utan ESP eller kunnat stanna snabbare utan ABS vid en paniksituation är ju bara dumheter, även om något test runt en bana i vinterväglag visar att det går att köra 2 sekunder snabbare med ESP av, eller att Gullabo kapar 5 tiondelar i Bilsport Superstage med ABS-säkringen urryckt. Detta pga den otroligt enkla anledningen att man inte sitter lika förspänd på att styra emot en sladd på väg till jobbet eller på en 50 milaresa till fjällen som under ett test runt en bana.
    Håller med dig, till viss del! ESP och dylikt räddar säkerligen många situationer, men har vart med om att det uppstår konstiga situationer när man försöker styra emot en sladd samtidigt som ESP systemet gör det. Har visserligen bara varit när jag försöker tvinga fram ställ för skojs skull men
    Anti slir är det jag inte tycker om många gånger dock när man ska ta sig fram!
    Åker tyskt!

Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Jag älskar verkligen dessa kommentarer.
    .
    För mig får du älska kommentarerna bäst du vill, jag "åker" väldigt sällan bil, oftast "kör" jag.
    Som jag även sa, så de övriga 10% då jag har det påkopplat är när man kör långfärder eller har passagerare som tar bort ens koncentration från att köra bil.

Men jag förstår absolut att det är bra för den stora majoriteten som slöåker bil utan att ha hjärnan påkopplad samt sysslar med allt annat än att köra.

Vad jag har sagt gäller mig och min bils antisladd, hur du och din bil fungerar tänker jag inte argumentera.

Hittills har jag klarat mig fin-fint även i paniksituationer, och anser inte att antisladd hade kunnat tillföra mera hjälp än skada i dessa situationer.

Sedan angående ABS så ställer jag mig på din sida, det hjälper nästan alltid när något oförutsägbart händer.

Om du fortfarande inte tror att vissa personer kan klara sig bättre utan just antisladd, så får du väl fortsätta att dissa och fortsätta med din övertro? på bilars antisladd, för när du hamnar i en paniksituation kan det lika gärna stjälpa istället för att hjälpa då du inte kan styra/gasa/bromsa på ett vettigt sätt då antisladden arbetar (i blindo).

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003
    Jag kom i en kurva för någon månad sedan, långsamt, men det var blixthalt utan att jag märkte av det. Såg ut som småblöt asfalt, låg runt nollan. Trots att jag körde nästan onödigt långsamt så grep ESPn in och pysslade till situationen lite, där undvek jag en möjligt tråkig situation.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Ibland undrar jag om folk tänker över huvudtaget, passerade brandbilar och grejer vid en olycka i Norrköping igår och man kände verkligen hur grishalt det var, dessutom var det en annan avåkning lite längre fram, vi ligger då i stadiga 90 i högern vänsterfilen är helt fylld av äckligt grisslask ändå så kommer rambos och drar om i 130. (Kör 4wd och har helt nya dyra däck själv)
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Registered Driver
    Namn
    Ron W
    Reg.datum
    maj 2011
    Citat Ursprungligen postat av infiniti Visa inlägg
    För mig får du älska kommentarerna bäst du vill, jag "åker" väldigt sällan bil, oftast "kör" jag.
    Som jag även sa, så de övriga 10% då jag har det påkopplat är när man kör långfärder eller har passagerare som tar bort ens koncentration från att köra bil.

Men jag förstår absolut att det är bra för den stora majoriteten som slöåker bil utan att ha hjärnan påkopplad samt sysslar med allt annat än att köra.

Vad jag har sagt gäller mig och min bils antisladd, hur du och din bil fungerar tänker jag inte argumentera.

Hittills har jag klarat mig fin-fint även i paniksituationer, och anser inte att antisladd hade kunnat tillföra mera hjälp än sqqqkada i dessa situationer.

Sedan angående ABS så ställer jag mig på din sida, det hjälper nästan alltid när något oförutsägbart händer.

Om du fortfarande inte tror att vissa personer kan klara sig bättre utan just antisladd, så får du väl fortsätta att dissa och fortsätta med din övertro? på bilars antisladd, för när du hamnar i en paniksituation kan det lika gärna stjälpa istället för att hjälpa då du inte kan styra/gasa/bromsa på ett vettigt sätt då antisladden arbetar (i blindo).
    Bara för att klargöra. Du hävdar att du är bättre på att avvärja farliga situationer än din bils ESP?
    Jag sitter på telefon och gör detta inlägg så jag ser inte din avatar så tydligt men det är en Bmw E60?

Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Bara för att klargöra. Du hävdar att du är bättre på att avvärja farliga situationer än din bils ESP?
    Jag sitter på telefon och gör detta inlägg så jag ser inte din avatar så tydligt men det är en Bmw E60?
    När jag kör aktivt, vilket ja oftast gör, hur otroligt än vissa verkar uppleva det, så, ja.

Är det otroligt att tro att en människa som ser vad som verkligen händer, har bra koll på hur bilen uppför sig i knepiga situationer kan fungera bättre än ett helt blint system?

När det HAR skitit sig, dvs. när du har bilen helt med sidan före över 2 filer, då kan jag garantera dig att ett antisladd inte tillför ett skit, snarare är det garanterat att du sitter i nåndera dike eller mötande bil då du varken kan bromsa/styra/gasa själv överhuvudtaget.

Att antisladd hjälper från att hamna i en ordentlig sladd stämmer ju, så visst, nog har det sina fördelar med.

Detta kan tolkas som högmodigt eller vad man nu vill kalla det, men detta tycker JAG, detta fungerar bra för mig.

Om du inte tror mig, ta första bästa bil med ESP, kör ut på valfritt lämpligt område och accelerera upp till 100km/h och tvinga fram en ordentlig sladd. Vad som kommer hända är att du blir en passagerare i bilen tills det har stannat, du har väldigt lite att säga till om när ESP:n jobbar.

Registered Driver
    Namn
    Ron W
    Reg.datum
    maj 2011
    När jag kör aktivt, vilket ja oftast gör, hur otroligt än vissa verkar uppleva det, så, ja.

Är det otroligt att tro att en människa som ser vad som verkligen händer, har bra koll på hur bilen uppför sig i knepiga situationer kan fungera bättre än ett helt blint system?

När det HAR skitit sig, dvs. när du har bilen helt med sidan före över 2 filer, då kan jag garantera dig att ett antisladd inte tillför ett skit, snarare är det garanterat att du sitter i nåndera dike eller mötande bil då du varken kan bromsa/styra/gasa själv överhuvudtaget.

Att antisladd hjälper från att hamna i en ordentlig sladd stämmer ju, så visst, nog har det sina fördelar med.

Detta kan tolkas som högmodigt eller vad man nu vill kalla det, men detta tycker JAG, detta fungerar bra för mig.

Om du inte tror mig, ta första bästa bil med ESP, kör ut på valfritt lämpligt område och accelerera upp till 100km/h och tvinga fram en ordentlig sladd. Vad som kommer hända är att du blir en passagerare i bilen tills det har stannat, du har väldigt lite att säga till om när ESP:n jobbar.
    Antisladd och full ESP är inte riktigt samma sak.

Men tyvärr, jag tror att antingen suger din bils ESP något så fruktansvärt eller du kör väldigt defensivt så du inte hamnat i riktigt besvärliga situationer eller så snackar du skit. Det spelar ingen roll vad du säger, jag tror inte du är bättre än en modern bils ESP.

Is you Tommi Mäkinen? :-)

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001

Hittills har jag klarat mig fin-fint även i paniksituationer, och anser inte att antisladd hade kunnat tillföra mera hjälp än skada i dessa situationer.

Om du har ett sådant värdelöst antisladdsystem (vilket jag har extremt svårt att tro om det handlar om bilen i din avatar) i din bil gör du helt rätt i att stänga av det, eller än hellre byta bil. Men av allt jag läst, hört och upplevt så fungerar antisladdsystemen väldigt bra på moderna bilar och bör få vara aktivt om man vill åka så säkert som möjligt.

Jag har som sagt aldrig varit med om att antisladd har stjälpt i nödsituationer. Faktiskt extremt sällan även när man provocerat fram över- och understyrning både i torrt, blött eller halt väglag. Tror det diffade någon knapp sekund till antisladdsystemets nackdel när jag körde konbana med förra bilen (överstyrd FWD med 270 Hk), pga att man inte kunde få ut baken tillräckligt vid snabba rattrörelser. Men då handlar det om att man färdas på en torr och tom asfaltsplan med enorma avåkningszoner där det värsta som kan hända är att en kon hamnar under bilen, inte att du tar med dig någon annan i in i motorvägsräcket.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer

Har du fyra bromspedaler?
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Antisladd och full ESP är inte riktigt samma sak.

Men tyvärr, jag tror att antingen suger din bils ESP något så fruktansvärt eller du kör väldigt defensivt så du inte hamnat i riktigt besvärliga situationer eller så snackar du skit. Det spelar ingen roll vad du säger, jag tror inte du är bättre än en modern bils ESP.

Is you Tommi Mäkinen? :-)
    Om du har ett sådant värdelöst antisladdsystem (vilket jag har extremt svårt att tro om det handlar om bilen i din avatar) i din bil gör du helt rätt i att stänga av det, eller än hellre byta bil. Men av allt jag läst, hört och upplevt så fungerar antisladdsystemen väldigt bra på moderna bilar och bör få vara aktivt om man vill åka så säkert som möjligt.

Jag har som sagt aldrig varit med om att antisladd har stjälpt i nödsituationer. Faktiskt extremt sällan även när man provocerat fram över- och understyrning både i torrt, blött eller halt väglag. Tror det diffade någon knapp sekund till antisladdsystemets nackdel när jag körde konbana med förra bilen (överstyrd FWD med 270 Hk), pga att man inte kunde få ut baken tillräckligt vid snabba rattrörelser. Men då handlar det om att man färdas på en torr och tom asfaltsplan med enorma avåkningszoner där det värsta som kan hända är att en kon hamnar under bilen, inte att du tar med dig någon annan i in i motorvägsräcket.
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Har du fyra bromspedaler?
    Jag ger mig. Ni har nu upplyst mig.

ESP e grejjer!

Back to topic.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    ESP är oftast bra men inte alltid. t.ex vid körning med lite drift så gör det en inbrytning för att hålla kursen på bekostnad av att bilen flyttar sig typ en halvmeter längre ut i kurvan...
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Lånar pappas bil
    Namn
    Jakub L
    Reg.datum
    apr 2008
    Trodde den här tråden handlade om vinterhäckar inte körteknik

.
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Har långt ifrån läst hela tråden, eller ens allt som har med ESP att göra, men läste något inlägg om att det oftast var folk som körde bakhjulsdrivna bilar som klagade på ESP, och började fundera på om det inte låg något i det.
    Tills för några år sedan körde jag bara bakhjulsdrivet. Oftast jänkare och trimmade Amazoner/142r och en och annan gammal Merca. En V4 averkade jag när jag var 18, men det var nog den enda felhjulsdrivna bilen jag hade dom 10 första åren efter att jag tog körkort. För några år sedan fick jag för mej att jag var för vuxen för att ha veteranbilar som bruksbil och köpte en V70 diesel som arselfraktare till jobbet. Har den fortfarande kvar, har gått drygt 58.000mil nu, så den börjar bli inkörd. MEN, första vintern jag hade den höll jag på att bli helt galen på felhjulsdriften! På sommaren var det ju skit samma, men på vintern... Jag var ju van att det mer eller mindre alltid sladdade lite, och styrde det dåligt så gasade man lite till bara, helt fel taktik på en framhjulsdriven bil. Tror jag mer eller mindre satt med handen på handbromsspaken hela första vintern (hur fan skulle man annars få bilen att svänga...?). Ungefär samtidigt bytte vi ut servicebussen på jobbet mot en ny Crafter. Minst lika iriterad som jag var på framhjulsdriften på Volvon var jag på ESP:n på Craftern. I varenda jävla korsning och rondell så började det knorra och rycka för att häva en sladd som man inte ville ha hävd.
    Nu har jag vant mej med framhjulsdrift. Tycker till och med att det är rätt skönt när man åker landsväg eller motorväg när det är moddigt för att man slipper sitta och parera kast hela tiden. Att det känns läskigt när det understyr vänjer man sej av med.Och faktiskt, jag stör mej inte lika mycket på ESP längre heller, det är också ganska skönt att ha, framförallt då på landsväg. Visst stör jag mej fortfarande på att det inte går att slå av skiten när man vill det, men inte lika mycket som förut.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •