Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18
    Bmw skadad..
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005

Slippa tull och moms, hur?

OM man köper diverse saker på ebay, Alltifrån fälgar till kläder till mp3-spelare.

Vilka vägar kan man då ta för att slippa tull och moms? Vilka sett är bulletproof?

Folk snakcar så mkt o får det att låta så enkelt nu vill jag veta om det är det.

[ OO===[ ][ ]===OO ]

,,,,, .-.´____ glemmys avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    ingenjör
    Finns nog inget bulletproof sätt.
    Gåvor med ett värde upp till 500kr får skickas utan att man behöver betala.
    Så man kan skriva ner värdet på paketet.
    Man kan också skicka som "reparerad" eller så. Alltså låtsas att man skickat in grejerna och får tillbaka reparerade.
    electric shock!! vadå tjock?!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Jag har handlat lite från diverse länder, men på sista tiden är det Kina som gäller. Dom är väldigt kreativa när det gäller att få kunden att slippa tull och moms.

Jag handlar småprylar rätt ofta och paketen slinker igenom varenda gång. Det är handskrivna adresslappar från nån privatperson i Hongkong t.ex. Värde står aldrig, och innehållet manipuleras så det ser begagnat ut. Skulle tullen öppna så ligger det ett falskt kvitto från PayPal på några hundralappar även om du handlat för flera tusen.

Dom är fiffiga, Kineserna.
    Från USA däremot har jag åkt på tull och moms varenda gång. Därifrån lönar det sig inte att handla.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    ingenjör
    Har för mig att det ses som ganska allvarligt att manipulera med värde på paket i USA, straffbart alltså.

Bmw skadad..
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av Peterlan Visa inlägg
    Jag har handlat lite från diverse länder, men på sista tiden är det Kina som gäller. Dom är väldigt kreativa när det gäller att få kunden att slippa tull och moms.

Jag handlar småprylar rätt ofta och paketen slinker igenom varenda gång. Det är handskrivna adresslappar från nån privatperson i Hongkong t.ex. Värde står aldrig, och innehållet manipuleras så det ser begagnat ut. Skulle tullen öppna så ligger det ett falskt kvitto från PayPal på några hundralappar även om du handlat för flera tusen.

Dom är fiffiga, Kineserna.
    Från USA däremot har jag åkt på tull och moms varenda gång. Därifrån lönar det sig inte att handla.
    skriv gärna ett pm till mig med mer info om det där samt va de är för prylar du köper

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2003
    1: Vad har säljaren för syfte att mygla? Och riskera att åka dit och bli av med verksamhet och dryga böter för att du skall tjäna en slant? Där är största haken att övervinna.

2: Reparerad vara vid granskning fungerar bara om du har papper att du skickat en vara åt andra hållet som styrker detta. Svårt att få igenom.

3: Gifts... Försäkringen funkar inte. Om nu varan försvinner. Tullen kollar oftare Gift, än varor med lågt värde vilket gör det fördelaktigare att Tulla för 25% av värdet än att försöka mygla bort det helt.

4: Se alltid till att säljaren står för frakten och den är förbetald. Då slipper du tull/moms på denna.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

-[TIME OUT]- Volvomaffians avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2004
    Jobb
    butik
    TULLEN får inte öppna ett paket OM dom inte misstänker att det Finns KNARK i , dom får alltås inte öppna det för att kolla om värdet stämmer , har skickat saker från kina till sverige Kryssande i gift paketet vägde 14kg inga problems

i USA verkar försäljare inte vilja skriva ner värdet eller krysa i gift
    -[TIME OUT]-

(o)(o) 2HOT4Us avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2004
    Citat Ursprungligen postat av glemmy Visa inlägg
    Gåvor med ett värde upp till 500kr får skickas utan att man behöver betala.
    Man kan också skicka som "reparerad" eller så. Alltså låtsas att man skickat in grejerna och får tillbaka reparerade.
    Gåvor upp till 500:- gäller mellan privat personer om det är företag som skickar är det 200:- som gäller

sen slipper inte heller bara för att man skriver "reparerad"
    man får betala tull + moms för frakten + postens adm avg. som är 100:-
    låter sjukt men så är det

sen gör dom stickprover oxå när den kommer till sverige
    om det är nåt dom misstänker så håller dom kvar paketet och skickar brev till dig
    att du ska faxa/mail kvittot om värdet och vad den innehåller
    * får inte tullen öppna paketet ?
    har hänt mig några gånger att dom vill veta vad den innehåller

så slippa helt kan man om man har lite tur och om dom skickar i vaderatkuvert och inte kartong
    stället för att försöka smita helt är det enklare att dra ner värdet och betala mindre tull/moms

men kom ihåg
    värdet som dom skriver gäller försäkringen oxå
    om dom skriver att den är värd 100:- stället för 1000:- så får du bara 100:- om det skulle hända nåt
    men jag använder VisaGold så man slipper sånt man får värdet man har betalat med kortet

räkna på pris inkl frakt x 28% så får du med alla avgifter
    sen brukar inte garantierna gäller här om man köper utanför EU
    ibland är det bättre att köpa inom EU och betala lite extra

Citat Ursprungligen postat av Volvomaffian Visa inlägg
    i USA verkar försäljare inte vilja skriva ner värdet eller krysa i gift
    dom större företagen brukar inte göra det
    men det finns alltid andra som säljer samma grejer så jag brukar fråga innan jag köper
    --:::Sent from my Computer using InternetExplorer:::--

Nudel Racer
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    handla inom eu?
    \m/>_<\m/

Snygg som F-n
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2004
    Citat Ursprungligen postat av exaro Visa inlägg
    handla inom eu?

Många ggr är det 10ggr priset på bildelar/tillbehör mot USA om dom överhuvudtaget finns inom EU.
    I´ve lived in filth I´ve lived in sin, but I still smell cleaner then the shit you´re in..

Registered User svartRSs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005
    Jobb
    Fritidsforskare
    Citat Ursprungligen postat av glemmy Visa inlägg
    Visst funkar detta men skulle paketet försvinna å värdet är nerskrivet ifrån 5000kr till 500kr så får du bara ut vad de är värt dvs 500kr men frisk vågat hälften vunnet
    Nattracet Cup 2008. 3:e plats USR-final 2009. Nord vs Syd 2009. Battle Royale 2010

Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2003
    Ska man skriva ner värdet så försäkrar man det separat och skickar den handlingen i ett separat kuvert. Inga problem.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    ingenjör
    Citat Ursprungligen postat av 2HOT4U Visa inlägg
    *snip*

sen slipper inte heller bara för att man skriver "reparerad"
    man får betala tull + moms för frakten + postens adm avg. som är 100:-
    låter sjukt men så är det

*snip*
    Kollade upp det och det stämmer inte riktigt men man måste krångla och ansöka om passiv förädling. Så i praktiken kanske det inte går.
    Är det en garantireparation behöver du varken betala tull eller moms. Om du måste betala för reparationen ska du betala tull på reparationskostnaden och moms på summan av reparationskostnaden och tullen.
    http://www.tullverket.se/sokordao/r/reparation.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000897.html

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2012

Handla Smidigt

När jag handlar från USA så beställer jag till Ship It To.biz.

Där får du själv fylla in ett tullvärde på hur mycket varan är värd.
    Customs value: (t.ex. $19.90). Det är allt. Du kan även skicka som gåva.

Har du fyllt i ett värde på max $69.90 (under 500 kr) klarar du dig från både tullavgift och moms.
    Denna tjänst kostar endast $8.50 per paket. Ca 55 kr. Plus frakten till Sverige förstås.

Tullkostnaden ligger annars på 25% i moms och ytterligare kostnad i tullavgift, samt en "förskottsavgift" på 100 kr. Det sistnämda är en kostnad då man fått varorna innan man betalat tullkostnaderna.

En vän beställde kläder för ca $500 (ca 3.300 kr) och återförsäljaren skickade paketet direkt till Sverige. Kostnad: Tullavgift: 489:- Moms: 1.129:- samt "förskottsavgift" 100:- Totalt: 1.718:- i bara "skatt".

Man beställer varorna till den närmsta av deras två lagerlokaler. Som finns i både Los Angeles och New Jersey.

När ens paket inkommit så blir man meddelad via email. Samt får en bild på paketet uppladdat kostnadsfritt till sitt konto.

De kan bl.a. hålla paketet i upp till 90 dagar. Samt öppna och verifiera att man fått vad du beställt. Endast på begäran förstås.

Nästa steg är att man får välja fraktsätt mellan massa olika fraktbolag.
    Allt från DHL Express där du får paketet nästa dag, till Airmail där det tar ca 30 dagar.

När man fyllt i tullvärde, och har täckning för frakten.
    Så skickas ens paketet inom några timmar.

De har en "shipping calculator" som du kan använda utan att behöva registrera dig först.
    Jag älskar denna tjänst! Perfekt när man vill ha sitt paket snabbt. Med mera... Handla från USA blir så mycket smidigare.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    ingenjör
    Jag älskar denna tjänst!
    och det är förstås du som står bakom den också?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •