Bilsnack
Resultat 1 till 13 av 13
    Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005

Samma bilmodell, olika motorljud?

Jag har noterat att när man äger samma modell av en bil så har nästan varje bil ett unikt motorljud över sig, det varierar nästan alltid. Självklart är oftast den riktiga genuina motorsången oftast samma, men det är mera ljudet innifrån coupen som varierar beroende på hur den varit servad, hur fräsh maskinen är. hur fräsh diff, och drivlina är osv, många olika faktorer som spelar in. också utrustning och ljudisolering osv. Detta är vanligt och inget konstigt enligt mig

Men nu är det så att en bekant har en bilmodell, som jag ägt en gång förut, men denna bil låter HELT annorlunda från motorn till det risigare tyvärr.

Det är en mer sliten bil, och det är oroväckande att den kan låta så mycket annorlunda. Den tickar och brummar betydligt mer. och låter annorlunda till det sämre.

Motor har inga fel, den går jätte fint och jämt. Men ljudet skrämmer och jag undrar vad det kan bero på? Är motorn helt enkelt bara enormt sliten eller är något fel?

Motorn "ska" låta fint och jämt, den ska ha en jämn gång och en jämn och fin sång. Men istället låter den mörk och dyster brummig och gnällig, låter som en helt annan typ av motor. Vid full gas och hög varv låter den skrikig, spretig och trött. medans min gammla lätt rapp jämn och fin.

Det är ju som ni läser, knasigt att beskriva med ord. Men jag undrar vilka faktorer som kan få en motor att låta så annorlunda och vad kan man göra?

Det rör sig om en 328 E46. Första tankarna är väl att ge den service i form av en lätt och fin olja och fräsha filter.. självklart byta luftfilter med. sen även nya fräsha tändstift (av tidigare erfarenhet kan tändstift och framförallt spelet mellan dom ändra ljudet rejält) Vad finns det mer? Kan soppa filtret påverka ljudet? tänker om det är motstånd där kanske det ger en stor effekt på ljudet?

Avgassystem och så kan vi utesluta då jag redan vet att det ett av dom större inflytande så klart, är mer intresserade av andra tips och förslag.

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Opel Motorsport
    Namn
    Robin B.
    Reg.datum
    apr 2005
    Jobb
    Lageransvarig
    En sak som kan öka ljudet markant inuti bilen är tröttta motorfästen/växellådsfästen..
    Alla intäkter av försäljningen går oavkortat till fördelningen av vinsten

Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    klart som F N den tickar å låter mer om motorn om den är mer sliten, säger ju sig själv

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av granadadr Visa inlägg
    klart som F N den tickar å låter mer om motorn om den är mer sliten, säger ju sig själv
    Jo, jag vet. förklarade ju det i början av inlägget, inget konstigt med det.

Det konstiga är att det låter som en hel annan motormodell. Låter nästan som en trött gammal 4 (den går på alla burkar)

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    Citat Ursprungligen postat av OverBoosted Visa inlägg
    Jo, jag vet. förklarade ju det i början av inlägget, inget konstigt med det.

Det konstiga är att det låter som en hel annan motormodell. Låter nästan som en trött gammal 4 (den går på alla burkar)
    iom att den är mer sliten så är den ju tröttare,, jag har 2 dieslar samma motor,, å de har helt olika ljud, å karaktär, pga att ena är slut å en är bra,

bara å leva med

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av granadadr Visa inlägg
    iom att den är mer sliten så är den ju tröttare,, jag har 2 dieslar samma motor,, å de har helt olika ljud, å karaktär, pga att ena är slut å en är bra,

bara å leva med
    Jag vill inte låta dryg mot dina svar nu. Men enligt din slutsats så är alltså motorn så pass slut att den är helt utan räddning och man ska inte göra något åt det utan bara bita ihopp? Detta trots att den går fint?

Du hade väl iaf kunnat sagt åt mig att byta oljan!

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Registered Flusher
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    grenrörspackningen kan läcka kanske, brukar ge mörkare ljud. vet inte hur man på ett lätt sätt kontrollerar detta men annars är det väl inte många kronor att byta för säkerhet skull..
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Tätt avgassystem, risiga tänddelar och trött soppapump kan göra mer än många tror... Gör kompprov och se över tänddelar så är du nog lite visare sedan

På turbobilar anser jag skillnaden vara större. Blir väl så med fler kritiska komponenter. Dock känner jag stor skillnad mellan två 740GL-86 i släkten. Trist från början, men den ena är slöööö.
    Det roliga är att båda toppar lika mycket. Det verkar vara reponsen och långvarv som rymmer först.

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Hur kontrollerar man lättast läckage kring grenrör? har inte en aning faktiskt hur man gör det smidigt.

Bilen har nyrenoverad topp, och ger inga fula avgaser. Men kan ju så klart va någon läcka ändå.

Tänddelar står på checklistan att felsöka. syftar mest då på stiften,spolarna och tändrören. Ska bli riktigt intressant att se om det blir någon skillnad på ljudet när bilen fått nya filter och olja och tändstift. Är nyfiken faktiskt.

Annars måste det väl nästa ha med avgasystemet att göra? Något läkage eller dålig katt eller rasad ljuddämpare?

Jag förstår självklart att om motorn är enormt sliten är det inte så mycket att göra. Men jag tror på nått fel när det gäller denna bilen. För den låter inte sönderkörd och slut. Snarare. trött, blockerad och igensotad.

Slår till med en bmw fråga också, Skulle en dålig/trasig/felaktig vanos kunna bidra med ovanstående ljudtendeser? Min tidigare erfarenhet av dåliga vanos har bara varit enormt tick/missljud och inte att det påverkat motor ljudet något mer än så.

[ OO===[ ][ ]===OO ]

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Får man ner handen vid grenröret så kan nu ju känna efter luftströmmar, vid kall motor är detta smärtfriast

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Funkar det stefan? Tänkte mer om man kunde spruta något smidigt... När man söker efter läkage på insugssidan funkar det ju fint. Men då är det tvärt om också. Hur gör SBP När dom slår ner på läckage hela tiden?

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Registered Flusher
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    Funkar det stefan? Tänkte mer om man kunde spruta något smidigt... När man söker efter läkage på insugssidan funkar det ju fint. Men då är det tvärt om också. Hur gör SBP När dom slår ner på läckage hela tiden?
    de ser uppenbara hål...

jag lurar om man skulle kunnaspruta nått som skummar på grenröret kanske och se om det blir bubblor. men jag tror själv inte till 100% att det funkar..
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Funkar det stefan? ?
    För mig har det fungerat ypperligt

Behörigheter för att posta