Bilsnack
Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 102
    Tyskstukad user
    Namn
    Adam Larsen
    Reg.datum
    aug 2003
    Citat Ursprungligen postat av ei9440 Visa inlägg
    Vad är ditt förslag om hur vi ska få ned trafiken under rusningstid då?
    Det hjälper ju föga att höja skatten för alla invånare, då tar ju folk bilen ändå i och med att man redan "betalat"...
    De är inte ute efter att sänka rusningstrafiken med hjälp av tullarna - som vi sa innan. Enbart finansiering.

En annan bättre fråga hade varit - hur hade de fått in pengarna på annat vis?

Registered User 855Rs avatar
    Namn
    Michal S
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Warehouse manager
    Citat Ursprungligen postat av Bojje Visa inlägg
    De är inte ute efter att sänka rusningstrafiken med hjälp av tullarna - som vi sa innan. Enbart finansiering.

En annan bättre fråga hade varit - hur hade de fått in pengarna på annat vis?
    Det är väl klart de är intresserad i att sänka antalet bilar i city. Göteborg är en av de städer i Eu med sämst luftkvalitet. Tycker det är mest rättvist att de som kör i city också är de som skall betala om någon skall betala. varför skall de som aldrig kör i City straffas genom högre kommunalskatt eller höjd bilskatt?

över 100 hästar!
    Namn
    Karl N
    Reg.datum
    jun 2006
    Citat Ursprungligen postat av whitestripe Visa inlägg
    Vad har det kostat att dra igång den här tullen i gbg?

Och om det nu ska finansiera ett kommunalt projekt varför inte bra ta pengarna för sin invånare via en vägfinansieringsavgift direkt på skattsedeln i tre år så det sluttjatat sen....

Jag vill poängtera att jag är emot alla slags vägtullar och tycker att bilister redan betalar för mycket och får tillbaka för lite. Men varför komma med svepskäl att det är bra för miljön, mindre trafikproblem,, etc när huvudmålet är att få in extra pengar... Det är väl bara dom tar pengarna från oss då...
    Investeringar ska alltså inte göras i enbart Göteborgs kommun.

Västsvenska paketet - Trafikverket
    Kör lila Skoda

Registered User
    Namn
    Peter H
    Reg.datum
    jan 2008
    Göteborg är en viktig trafikknutpunkt. Här möts E6, E45, E20, RV27 bl a.

Jag tycker bara det är så FRÄCKT att beskatta trafik som inte har Göteborg City som mål!

Vad blir nästa grej, alla som passerar Södertälje, ex vis, ska betala en peng bara för att
    dom passerar förbi stan?? Eller Jönköping eller Uppsala eller vad som helst?

Registered Flusher
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    Citat Ursprungligen postat av PRH Visa inlägg
    Göteborg är en viktig trafikknutpunkt. Här möts E6, E45, E20, RV27 bl a.

Jag tycker bara det är så FRÄCKT att beskatta trafik som inte har Göteborg City som mål!

Vad blir nästa grej, alla som passerar Södertälje, ex vis, ska betala en peng bara för att
    dom passerar förbi stan?? Eller Jönköping eller Uppsala eller vad som helst?
    jag håller med, håller man sig på lederna borde man inte behöva tulla. i dagsläget får man lägga 16:- i avgift för att köra genom stan via E6 i rusningen, hade hellre sett att man fått betala typ 30:- för att komma in i stadskärnan mellan tiden 8.00-19.00. Till exempel.
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Registered User
    Namn
    btb
    Reg.datum
    nov 2011
    Tack PRH
    Först ville sossarna i opposition införa trängsleskatt.- De ville ha bättre framfart sför sina arbetare till jobbet
    Det var givetvis moderaterna emot
    Sen ville moderaterna i opposition ha trängselskatt för att underlätta för företagarna i stockholm
    Då kom de till makten. Och införde trängselskatt för alla, under ett himla liv
    Juholt stod i riksdagen och sa nåt om höjda trängselskatter
    Reinfelth uppläxade då honom och sa att det var ett regionalt beslut, inte riksdagens
    Nyss stod Reinfelth i talarstolen och sa och sa att om man höjer trängselskatten med 5 kr kan vi bygga ut pendeltåget till sydöstra stockholm, dit ingen bor mer än alliansfolk

Tyskstukad user
    Namn
    Adam Larsen
    Reg.datum
    aug 2003
    Citat Ursprungligen postat av 855R Visa inlägg
    Det är väl klart de är intresserad i att sänka antalet bilar i city. Göteborg är en av de städer i Eu med sämst luftkvalitet. Tycker det är mest rättvist att de som kör i city också är de som skall betala om någon skall betala. varför skall de som aldrig kör i City straffas genom högre kommunalskatt eller höjd bilskatt?
    Vilket jävla skämt angående att Göteborg är en av de städer mest sämst luft i EU

Study rates air quality in Europe?s cities: Stockholm best, Bucharest worst » Greenfudge.org

Om Stockholm är renast så borde Göteborg vara ganska nära.

Trängsel lär ju heller inte slå några rekord.

På lång sikt kan jag förstå att trängseln kan minska med utbyggnad osv, men planen är att mer och mer folk ska gå över till kommunaltrafik. Du som privatbilsförare kommer inte gynnas av några reformer i framtiden, då vanliga filer blir till bussfiler osv.

Så kan du tänka dig tanken att du i framtiden inte ska köra din bil? Det här är början på det.

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Så länge inkomsten från trängselskatt går till utbyggnad av vägar/kollektivtrafik mm tycker jag det är rätt OK, det behövs mer pengar till den sektorn och jag är emot att man lägger det på skattesedeln för alla.

Tyskstukad user
    Namn
    Adam Larsen
    Reg.datum
    aug 2003
    Varför bilskatten är en bra ide är för att det är nästan alla med bil som påverkas av det. Du behöver inte åka till city.

Ditt resonemang borde innebära att de som åker kommunalt får betala för deras utbyggnad, varför ska bilisterna göra det?

Bilförarna ska alltså betala för en förbättrad kommunaltrafik.

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Varför bilskatten är en bra ide är för att det är nästan alla med bil som påverkas av det. Du behöver inte åka till city.

Ditt resonemang borde innebära att de som åker kommunalt får betala för deras utbyggnad, varför ska bilisterna göra det?

Bilförarna ska alltså betala för en förbättrad kommunaltrafik.
    Ja varför inte? Om fler åker kommunalt så får de bilister som vil betala för tullarna ännu mer plats på vägarna.

Om man som jag hade 3 bilar och två mc ganska nyligen så skulle det vara rätt taskigt om man höjde skatten på alla dessa, jag kan ju bara köra en bil/mc åt gången. Visst vore det skönt att slippa vägtullar och få fantastiska vägar men alternativet där intäkterna går till trafiken istället som det första förslaget där intäkterna sköts in i den allmänna skattesäcken är bra mycket bättre

Tyskstukad user
    Namn
    Adam Larsen
    Reg.datum
    aug 2003
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Så länge inkomsten från trängselskatt går till utbyggnad av vägar/kollektivtrafik mm tycker jag det är rätt OK, det behövs mer pengar till den sektorn och jag är emot att man lägger det på skattesedeln för alla.
    Nackdelen med den här metoden är att 30% av intäkterna går till ett företag som driver skiten.

Hur många procent som används direkt till utbyggnaden är svårt att svara på men det är nog chockerande lite.

Vi är ganska hårt skattade och Göteborg borde ha klarat av att bygga ut infrastrukturen för längesedan - hur klarar alla andra städer samma problem i utlandet? Städer med väsentliga problem, och miljontals fler invånare.

Vägarna suger i Göteborg rent allmänt, men är mycket bättre i vissa andra städer utomlands - har dessa människor högre bilskatt? Nej, antagligen prioriteras vägarna mer i utlandet... för att vi skall ens få en bråkdel lika fina vägar så måste man ta ännu mer skatt. Budgeten till vägarna är för liten i mina ögon.

Å andra sidan är det nog inte så enkelt att lösa då vi har ett "bra välfärdssamhälle" och det är väl antagligen där jämförelsen faller mot andra länder.

Tyskstukad user
    Namn
    Adam Larsen
    Reg.datum
    aug 2003
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Ja varför inte? Om fler åker kommunalt så får de bilister som vil betala för tullarna ännu mer plats på vägarna.

Om man som jag hade 3 bilar och två mc ganska nyligen så skulle det vara rätt taskigt om man höjde skatten på alla dessa, jag kan ju bara köra en bil/mc åt gången. Visst vore det skönt att slippa vägtullar och få fantastiska vägar men alternativet där intäkterna går till trafiken istället som det första förslaget där intäkterna sköts in i den allmänna skattesäcken är bra mycket bättre
    Men så funkar det inte tyvärr då filerna har halverats i city och runtomkring (fler bussfiler istället).

Trängseln lär ju bli likadan med mindre trafik, om inte värre.

Jag själv blev faktiskt chockad då det är 1 fil nu genom nordstan/centralstationen istället för 2. Något som syns lite överallt i stan numera.

I framtiden lär motorcykeln vara ett vettigt redskap igen. Med all trängsel så lär du bara kryssa förbi alla, och ingen trängselskatt. Får inte bli något nytt dock, alldeles för dyrt att försäkra. En gammal sliten cbr 600 f kanske?

Registered User 855Rs avatar
    Namn
    Michal S
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Warehouse manager
    Vilket jävla skämt angående att Göteborg är en av de städer mest sämst luft i EU

Study rates air quality in Europe?s cities: Stockholm best, Bucharest worst » Greenfudge.org

Om Stockholm är renast så borde Göteborg vara ganska nära.

Trängsel lär ju heller inte slå några rekord.

På lång sikt kan jag förstå att trängseln kan minska med utbyggnad osv, men planen är att mer och mer folk ska gå över till kommunaltrafik. Du som privatbilsförare kommer inte gynnas av några reformer i framtiden, då vanliga filer blir till bussfiler osv.

Så kan du tänka dig tanken att du i framtiden inte ska köra din bil? Det här är början på det.
    Göteborg stad lever inte upp till EU krav om luftkvalitet jag kanske överdrev lite men att Stockholm ligger i topp kanske kan förklaras med att de har haft trängselskatt och förbud mot dubbdäck en längre tid redan? Men Göteborg har en hel del att jobba på fortfarande
    Luftkvaliteten i Göteborg - Göteborgs Stad

Registered User
    Namn
    Dennis R
    Reg.datum
    apr 2006
    Hur har ni det i Sthlm när det gäller att åka ut från stadskärnan,får ni också pröjsa då?

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Denzel Visa inlägg
    Hur har ni det i Sthlm när det gäller att åka ut från stadskärnan,får ni också pröjsa då?
    yes, kostar både på in och ut.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •