Bilsnack
Sidan 5 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 102
    renoverar min LANCIA lancia delta hfs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2012
    Jobb
    långtradarchafför/ mekaniker
    Citat Ursprungligen postat av PRH Visa inlägg
    Du verkar inte riktigt fatta Kristofer vad jag försöker säga:

Man kan inte "passera" Göteborg på ett enkelt sätt, utan att "köra igenom" (din terminologi!) staden (fastän man inte besöker SJÄLVA stadskärnan.). Och för det tar man ut en trängselavgift... Så långt är du med?

Om vi nu översätter ditt resonemang till Kungliga Hufvudstaden som ju var först med denna idé,
    skulle isf trängselavgift tas ut på Essingeleden och vid Haga Norra t ex, för ALL trafik som bara ska PASSERA, förlåt, köra igenom Stockholm. Men det har kommuner och transportnäringen bl a satt stopp för då trängselavgifter anses vara en regional angelägenhet och inte en nationell. Underförstått innebär detta att det svenska huvudvägnätet ska vara fritt från vägavgifter men däremot får kommuner avgiftsbelägga in/utfarter till citykärnor. Förstår du vart jag vill komma?

Jag anser att Göteborgs kommun gått för långt i och med att dom avgiftsbelagt en vägsträcka
    av nationell angelägenhet!
    (Sedan att det underlättar för dig i ditt jobb är en helt annan femma!)

Så svårt var det väl inte att förstå?
    För övrigt har du inte en aning hur många gånger jag besökt Göteborg, eller hur??

peter du har så rätt i det säger..eftersom motor vägen går utanför kärnan bla .. bra sagt av dej...

Registered User PRHs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2008
    Trängselskatten har enligt boende utanför stadskärnan ökat trafiken på de farligare mindre vägarna med 150%, då man väljer att köra många extra kilometer för att undvika skatten. Hur bra
    är det för miljön? Köerna på dessa vägar ökar, man har flyttat problemet bort från säkra E6.

De sämst ekonomiskt ställda får betala "mest". Sossepolitik?

Omsättningen för handlarna i city har minskat med 23%, vilket i längden innebär avsked för många.

Viktiga framtida besökare till Göteborg kommer med stor sannolikhet att minska, med minskade skatteintäkter för Göteborgs kommun som följd.

Osv...

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Trängselskatten har enligt boende utanför stadskärnan ökat trafiken på de farligare mindre vägarna med 150%, då man väljer att köra många extra kilometer för att undvika skatten. Hur bra
    är det för miljön? Köerna på dessa vägar ökar, man har flyttat problemet bort från säkra E6.

Omsättningen för handlarna i city har minskat med 23%, vilket i längden innebär avsked för många.

Viktiga framtida besökare till Göteborg kommer med stor sannolikhet att minska, med minskade skatteintäkter för Göteborgs kommun som följd.

Osv...
    Källor på dina uppgifter?

Registered User Fenixs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Källor på dina uppgifter?
    Prova att läsa gp

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Fenix Visa inlägg
    Prova att läsa gp
    Varför det? Om man postar siffror från undersökningar här så kan man väl posta källorna på en gång?

De artiklarna från GP som vinns på nätet har inga av dessa siffror. Enda jag har hittat är att biltrafiken i centrala Gbg har minskat med 23% enl. DI di.se - Trängselskatt ger effekt i Göteborg

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002

Osv...
    Det går inte att vara säker på orsakssambanden mellan trängselskatten och de siffror du lagt fram. Att omsättningen minskar kan bero på oerhört mycket annat. Har det varit dåligt väder, mindre turism, svängningar i konjunkturen och sämre ekonomiska tider, har det öppnat köpcentrum på andra ställen etc. Att trafiken ökar på andra vägar kan även det ha andra orsaker.
    Du drar alldeles för stora växlar av detta och dina argument håller inte. För att inte tala om att källhänvisning saknas. Hur har de boende (vilka är de?) lyckas komma fram till att trafiken har ökat 150 %?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2008
    Jag läste det i Dagens Industri någonstans och man hänvisade till Transportstyrelsen (?) men
    nu kan jag naturligtvis inte hitta det... :-(
    Någon annan kanske kan bistå?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Jag läste det i Dagens Industri någonstans och man hänvisade till Transportstyrelsen (?) men
    nu kan jag naturligtvis inte hitta det... :-(
    Någon annan kanske kan bistå?
    di.se - Trängselskatt ger effekt i Göteborg

Trafiken har minskat med 23% står det där. Hittar ingenting om att omsättningen har minskat med 23 % och att det beror på trängselskatten.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2008
    Många kanske uppfattar mig som en rabiat fanatiker, men så är inte fallet!

Det hela har sitt ursprung i att jag åkte på "trängselavgift" när jag INTE skulle till Göteborg utan
    besöka en vän som bor en bra bit utanför Göteborg.

Det är ungefär som om någon skulle färdas från Södertälje till Uppsala och åka på trängselavgift.
    -Konstigare än så är det inte. Men frågan både upprör och engagerar, som det ska vara i en demokrati. Och den är i högsta grad motorrelaterad!
    :-)

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Du får tycka precis vad du vill, men du kan inte komma med påhittade (?) och felaktiga siffror till stöd för dina åsikter

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2008
    Sure, du har helt rätt. Jag skulle ha länkat direkt! Nu kan jag inte hitta skiten.

Konsult
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Många kanske uppfattar mig som en rabiat fanatiker, men så är inte fallet!

Det hela har sitt ursprung i att jag åkte på "trängselavgift" när jag INTE skulle till Göteborg utan
    besöka en vän som bor en bra bit utanför Göteborg.

Det är ungefär som om någon skulle färdas från Södertälje till Uppsala och åka på trängselavgift.
    -Konstigare än så är det inte. Men frågan både upprör och engagerar, som det ska vara i en demokrati. Och den är i högsta grad motorrelaterad!
    :-)
    Vad är de konstiga i detta?

Dom kommer införa en trängseltull på essingeleden inom kort, va så säker, med andra ord kommer du få betala för att "passera" Stockholm.

över 100 hästar!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006
    Citat Ursprungligen postat av Fenix Visa inlägg
    Prova att läsa gp
    Det finns inga siffror på 150% ökning och 25% minskning där.

Edit: Dessutom är GP en skittidning av rang utan någon som helst objektivitet kring rapporteringen av vägtullar och kollektivtrafik.
    Kör lila Skoda

S60 T5 Revills avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2004
    Lite statistik: Partille Tidning | Lokala nyheter

Att omsättning för butikerna i city har gått ner stämmer bra men om det beror trängselskatt eller krisen eller kanske både och vet jag inte. Har en del klädbutiker och resturanger som kunder i centrum och nästan alla säger att hösten/vintern gått dåligt och att omsättning sjunker och som dom själva säger, det blev ju inte bättre med trängselskatten.

renoverar min LANCIA lancia delta hfs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2012
    Jobb
    långtradarchafför/ mekaniker
    bara en fråga då ni som nu sett det negativa i detta med trängselskatt vad vinner vi bil ägare på detta ???

enligt dom som tror sej styra landet sverige så skulle det gå fortare och mindre olyckor samt att det framkommit att kollektivtrafiken skulle få en skjuss framåt eeh jo dom sa detta i en ledare från gbg inre krets och menade att vi som kör bil skulle tjäna på att ta buss o tåg och att det INTE skulle ta nämnvärt längre tid att åka till arbete mm

eeh ngn som fått en bra res tid till jobbet UTAN !!!! busshaverier inställda tåg el liknande snälla berätta

för detta med trängselskatt e bara spel för gallerian vi bilister tjänar inte ett skit på detta som dom påstår har ngn ngt possitivt att säga om trängselskatten så vore jag glad själv betalar man en jävla massa kronor var år till staten utan ngt tillbaka de ni vad anser ni andra om detta har ni tjänat ngt på trängselskatten ?????

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •