Trängselskatten har enligt boende utanför stadskärnan ökat trafiken på de farligare mindre vägarna med 150%, då man väljer att köra många extra kilometer för att undvika skatten. Hur bra
är det för miljön? Köerna på dessa vägar ökar, man har flyttat problemet bort från säkra E6.
De sämst ekonomiskt ställda får betala "mest". Sossepolitik?
Omsättningen för handlarna i city har minskat med 23%, vilket i längden innebär avsked för många.
Viktiga framtida besökare till Göteborg kommer med stor sannolikhet att minska, med minskade skatteintäkter för Göteborgs kommun som följd.
Osv...
Mitt hexakopterbygge
www.maciej.se/T810.html
Och mitt F450 bygge
http://www.maciej.se/F450new.html
Bilbroschyrer
http://www.maciej.se/Brochures.html
Varför det? Om man postar siffror från undersökningar här så kan man väl posta källorna på en gång?
De artiklarna från GP som vinns på nätet har inga av dessa siffror. Enda jag har hittat är att biltrafiken i centrala Gbg har minskat med 23% enl. DI di.se - Trängselskatt ger effekt i Göteborg
Mitt hexakopterbygge
www.maciej.se/T810.html
Och mitt F450 bygge
http://www.maciej.se/F450new.html
Bilbroschyrer
http://www.maciej.se/Brochures.html
Det går inte att vara säker på orsakssambanden mellan trängselskatten och de siffror du lagt fram. Att omsättningen minskar kan bero på oerhört mycket annat. Har det varit dåligt väder, mindre turism, svängningar i konjunkturen och sämre ekonomiska tider, har det öppnat köpcentrum på andra ställen etc. Att trafiken ökar på andra vägar kan även det ha andra orsaker.
Du drar alldeles för stora växlar av detta och dina argument håller inte. För att inte tala om att källhänvisning saknas. Hur har de boende (vilka är de?) lyckas komma fram till att trafiken har ökat 150 %?
Jag läste det i Dagens Industri någonstans och man hänvisade till Transportstyrelsen (?) men
nu kan jag naturligtvis inte hitta det... :-(
Någon annan kanske kan bistå?
di.se - Trängselskatt ger effekt i Göteborg
Trafiken har minskat med 23% står det där. Hittar ingenting om att omsättningen har minskat med 23 % och att det beror på trängselskatten.
Många kanske uppfattar mig som en rabiat fanatiker, men så är inte fallet!
Det hela har sitt ursprung i att jag åkte på "trängselavgift" när jag INTE skulle till Göteborg utan
besöka en vän som bor en bra bit utanför Göteborg.
Det är ungefär som om någon skulle färdas från Södertälje till Uppsala och åka på trängselavgift.
-Konstigare än så är det inte. Men frågan både upprör och engagerar, som det ska vara i en demokrati. Och den är i högsta grad motorrelaterad!
:-)
Du får tycka precis vad du vill, men du kan inte komma med påhittade (?) och felaktiga siffror till stöd för dina åsikter![]()
Sure, du har helt rätt. Jag skulle ha länkat direkt! Nu kan jag inte hitta skiten.
Lite statistik: Partille Tidning | Lokala nyheter
Att omsättning för butikerna i city har gått ner stämmer bra men om det beror trängselskatt eller krisen eller kanske både och vet jag inte. Har en del klädbutiker och resturanger som kunder i centrum och nästan alla säger att hösten/vintern gått dåligt och att omsättning sjunker och som dom själva säger, det blev ju inte bättre med trängselskatten.
bara en fråga då ni som nu sett det negativa i detta med trängselskatt vad vinner vi bil ägare på detta ???
enligt dom som tror sej styra landet sverige så skulle det gå fortare och mindre olyckor samt att det framkommit att kollektivtrafiken skulle få en skjuss framåt eeh jo dom sa detta i en ledare från gbg inre krets och menade att vi som kör bil skulle tjäna på att ta buss o tåg och att det INTE skulle ta nämnvärt längre tid att åka till arbete mm
eeh ngn som fått en bra res tid till jobbet UTAN !!!! busshaverier inställda tåg el liknande snälla berätta
för detta med trängselskatt e bara spel för gallerian vi bilister tjänar inte ett skit på detta som dom påstår har ngn ngt possitivt att säga om trängselskatten så vore jag glad själv betalar man en jävla massa kronor var år till staten utan ngt tillbaka de ni vad anser ni andra om detta har ni tjänat ngt på trängselskatten ?????