Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
    Registered User
    Namn
    ......
    Reg.datum
    jan 2013

Köpråd mikrovågsugn

Ska köpa mikrovågsugn och skulle vilja ha lite råd och tankar kring köpet.

Kenwood Limited K23GSS11E

Denna är jag sugen på. Tycker det är snyggt med rostfritt.
    Har man nytta av grill?
    Folk skriver att den är lite krånglig i början med alla autoprogram. Betyder det att man inte bara kan slänga i valfri rätt, välja tid och köra igång?

Whirlpool GT285/BL (Svart)

Något dyrare men har då crisp och Jet Defrost. Hur mycket nytta har man av framför allt crisp? Är det värt ett högre pris?

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Haha. Jag antar detta är en del av det som gör att en del människor gillar Zatzy och andra hatar det!

Tyvärr har jag inget att tillägga i Mikro-diskussionen dock!

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg 1 och en fråga om microvågsugnar i ett streetraceforum? Fine för att det förekommer en del random trådar, men vaffan...?

Registered User
    Namn
    ......
    Reg.datum
    jan 2013
    Suttit och läst på forumet i flera år men mitt första inlägg råka bli om mikrovågsugnar då det saknades.
    Fast helt dumt är det nog inte. Borde finnas många garagenissar som har erfarenhet av dessa snabbmatsmaskiner?

Bass Racer! Kim Bs avatar
    Namn
    Kim B
    Reg.datum
    mar 2002
    Jag har en med Crisp och grill, har aldrig märkt någon större skillnad mot att inte använda det...
    Extreme Fiestan 163.4dB
    FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
    SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 100 meter stål kan vara lagom ;)

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Inlägg 1 och en fråga om microvågsugnar i ett streetraceforum? Fine för att det förekommer en del random trådar, men vaffan...?

See the point, men ärligt talat...När kom det upp en fråga om streetrace på det här forumet senast?
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av frange Visa inlägg
    See the point, men ärligt talat...När kom det upp en fråga om streetrace på det här forumet senast?
    Hehe, var det inte någon som gnällde på att folk kör om plogbilar häromdagen tillexempel?

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    När det gäller mikrovågsugnar så är jag av den bestämda uppfattningen att folk nästan alltid är dumsnåla, och köper nåt billigt "skräp", ibland bara för att man ska ju ha en mikrovågsugn vad ska annars grannarna tro om dem. Och sen sitter de och tycker att man inte kan göra nåt med en mikrovågsugn....

Om man är det minsta intresserad av matlagning, och inte är tvärsäker på att det enda man behöver göra och kommer att göra med m-ugnen är att värma bullar typ, så köp för guds skull en rejäl ugn vad gäller storlek och helst en toppmodell eller näst intill.

Gör man det så får man en m-ugn som man kan göra en massa saker med, och som kan vara ett mycket bra komplement till den vanliga spisen och dess ugn.

Jag själv har i flera år kört med Whirlpools häftigaste modeller, den senaste en rostfri JT379

http://www.whirlpool.se/app.cnt/whr/sv_SE/pageid/pgwpproddtl001/catid/1/subcatid/5/prodid/33658

Jag köpte den när MediaMarkt hade en kampanj på den och sen även hade 20% mellandagsrabatt, så jag har för mig att jag betalade ca 2600 kr för den, vilket var ett kalaspris.

Jag rekommendera att man laddar ner en bruksanvisning för de ugnar man är intresserad av och gluttar lite i den för där kan man få både info om funktioner och lära sig vad de kan vara bra för.

Man bör alltså sikta på en kompetent ugn, de är ändå inte så himla dyra, och då kan man göra en massa saker med ugnen.

Crispfunktion är mycket användbar, liksom varmluftsfunktion, ångkokning, jetdefrost m.m m.m

I flera fall kan det vara bättre att laga vissa saker i mikron, för det blir bättre resultat eller går smidigare snabbare. Grönsaker är en sådan sak, men det finns mycket annat.

Om man har nytta av grillfunktion? Ja givetvis, om man ska grilla t ex....

Lär man sig att använda de funktioner som toppmodellerna har och lite trix, så kan man få mycket bra resultat, god och nyttig mat med mikro, och med i princip lika fin stek/grill-yta som i en vanlig ugn.

Min egen ugn har ju det mesta, mikro, grill, crisp, ångkok, varmluft, samt även vanlig ugn. Det gör om inte annat att vad jag än gör med den vanliga spis/ugnen så har jag alltid en backup med min mikro där jag kan grilla nåt annat om det är upptaget i den vanliga ugnen, kan baka eller koka etc.

Efter ett tag så har man lärt sig vad som funkar bäst med den ena eller andra apparaten.

Isåka:)) rikards avatar
    Namn
    Rikard G
    Reg.datum
    nov 2003
    Alla är vi olika, men jag har 2 st micro, den ena med en massa knappar och finesser, den andra med 2 vred för effekt och tid.
    Skulle jag kasta ut nån blev det den med alla knappar.

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Jag hade kunna ge ett sjukt bra och spetskompetent svar om jag inte snöat in på hamburgare, pizza och kebab istället för micromat

MVH
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Haddock Visa inlägg
    Jag hade kunna ge ett sjukt bra och spetskompetent svar om jag inte snöat in på hamburgare, pizza och kebab istället för micromat

MVH
    Då kan ju en följdfråga bli.....

Tror du att det bara är mikromat man kan göra i en mikro, och att mikromat då är typ färdiglagat som man river av ett hörn på förpackningen och kastar in i mikron och väntar på plinget, raaaap....?

Ja, om folk har bara det i tankarna med mikrovågsugn så är det ju nästan skrämmande, fast då behöver de ju heller inget annat än en enkel bullvärmare för 795 kr på Jula eller nåt.

Men har man lite mer ambitioner med det kulinariska skapandet så kan man laga redig mat med mikrob, t ex fixa stekar, gratänger, grilla kyckling eller annat, koka potatis eller annat, ja nästan vad som helst och helt på egen hand från råvaror.

Jag själv bakade bröd och grillade på kycklingklubbor i min mikro under tiden den vanliga ugnen i spisen var upptagen med en 5-kilos julskinka på lågtempstillagning i en drös timmar.

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Jag valde senast en Cylinda IM 210 Svart

Med en ugn i samma stil, helnöjd

Blocket Shopping

Registered User
    Namn
    Andreas C
    Reg.datum
    mar 2010
    grill funktion...hur sjutton ska det kunna bli grillat i en micro med microvågor?..det blir ju inget annat än typ kokt i en micro. är man minsta intresserad av annat än att tina upp mat elr köpa färdig mat använder man INTE en micro :P

Big Fat Zatzy User
    Namn
    Christoffer R
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Överlever
    Mitt tips är att köpa en "fullstor".

Finns en helt uppsjö med billigare modeller som man inte får in en normal tallrik i.
    "There is no substitute for cubic-inches"

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Ja, om folk har bara det i tankarna med mikrovågsugn så är det ju nästan skrämmande, fast då behöver de ju heller inget annat än en enkel bullvärmare för 795 kr på Jula eller nåt.
    Tss, dessa connessoirer, min mikro köpte jag för 299kr på Jula för fyra år sen och den har aldrig svikit mig, används dagligen till att bränna frukostgröten och matlådan. Skulle visserligen inte må sämre av en rejäl genomgång med högtryckstvätt och avfettningsmedel, men svikit mig har den aldrig gjort!

795 spänn för en mikro är ju rena rånet, då kan man lika gärna lägga pengarna på en thailändsk kokerska, har dessutom LÅNGT fler användningsområden
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •