Plockar ihop en ny dator - har jag glömt nåt?
Bilsnack
Resultat 1 till 12 av 12
    Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005

Plockar ihop en ny dator - har jag glömt nåt?

Hittade en oöppnad kartong i garderoben igår. Det visade sig vara ett mATX tower med 500w PSU som köptes för snart 3 år sedan.

Då jag är i behov av en bättre dator så plockade jag ihop lite komponenter på komplett. Jag utgick från deras paket "PC i delar" men plockade bort burk och PSU så klart samt ändrade lite minnen

Men i "PC i delar" ingår ju alla fläktar och monteringsgrejer så det är ju sånt jag får köpa till.

Än så länge har jag fått i ihop denna inköpslista:

Komplett.se

Då det är många år sedan jag byggde ihop en dator så undrar jag om det är nåt jag glömt?

En extra fläkt har jag liggandes och operativsystem tar jag sen.
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    kolla att psu har rätt kontakter så allt finns till grafikort och moderkort. hinner hända mycket på ett par år.

vet inte riktigt när dom nya kontakterna dök upp i datotorerna

blir några extra kontakter till grafiken och moderkortet som inte fanns med från början

Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    kolla att psu har rätt kontakter så allt finns till grafikort och moderkort. hinner hända mycket på ett par år.

vet inte riktigt när dom nya kontakterna dök upp i datotorerna

blir några extra kontakter till grafiken och moderkortet som inte fanns med från början

Aha, ok, då kan det fattas lite då.

Har 3x molex IDE, 2x SATA, 1x 24 pin, 1x 4pin eps

Det ser ju ut att räcka för moderkortet iaf

Dock så saknar jag en pci-express kontakt men såg att det fanns adapters. Vet dock inte vad jag behöver till disken....

Kanske lika bra att köpa helt nytt istället, men det hade ju varit kul att få användning för nåt man redan köpt...

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av whitestripe Visa inlägg
    Aha, ok, då kan det fattas lite då.

Har 3x molex IDE, 2x SATA, 1x 24 pin, 1x 4pin eps

Det ser ju ut att räcka för moderkortet iaf

Dock så saknar jag en pci-express kontakt men såg att det fanns adapters.
    ungefär så såg det ut för mig oxå när jag byggde ny dator =)

så jävla tråkigt att sitta där och ha förväntingar när man mekar ihop burken och det fattas lite grejer.

skulle satsa på ett modernare nät agg idag har dom dubbla ström utgångar till pci expressen osv =) sitter det på min tants med 450watts agg
    kostar inte massor med pengar heller
    2sata är rätt dåligt oxå idag har dvd enbart sata oxå

Girl aficionado [sinnes]s avatar
    Namn
    Pär H
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Kulturarvsförvaltare
    Vad är det för chassi och psu?
    Väldigt många snålar tyvärr in när det gäller psu och kollar enbart på watten.

Då är det mycket bättre att köpa ett 400W från tex Fractal Design, Corsair, FSP osv än ett 600-750W från någon udda aktör.

Sedan så är jag tveksam till om du verkligen behöver brackets för SSD'n, det brukar följa med vid köp, men kolla upp det innan.

Sedan så skulle jag byta ut cpukylaren du har valt.
    Skall du inte överklocka så duger stock väldigt bra och vill du ha något tystare och som kyler bättre så är det bortkastade pengar på den där.

Skulle antingen kolla på Komplett.se - Noctua NH-D14 CPU Kylare eller Komplett.se - Cooler Master Seidon 120M CPU Kylare

Man får vad man betalar för när det gäller kylning.

Edit: vad ska du göra med datorn?
    Spela, bildredigering, surf, osv?

Har plockat ihop ett komplett paket åt dig i sk mITX format vilket ger en väldigt liten och smidig samt snygg burk med kvalitétskomponenter för ca 6100:- vilket är lite drygt tusingen mer än vad det du plockat ihop själv, men då har jag även kört med 16GB ram vilket är en billig investering.

Kundvagn - 2013-02-13 - Inet.se
    Senast redigerat av [sinnes] den 2013-02-13 klockan 13:34.
    XBL: Kitty LOVE Pink
    Som man raggar får man ligga
    Celebrity Devotion

Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av [sinnes] Visa inlägg
    Vad är det för chassi och psu?
    Väldigt många snålar tyvärr in när det gäller psu och kollar enbart på watten.

Då är det mycket bättre att köpa ett 400W från tex Fractal Design, Corsair, FSP osv än ett 600-750W från någon udda aktör.

Sedan så är jag tveksam till om du verkligen behöver brackets för SSD'n, det brukar följa med vid köp, men kolla upp det innan.

Sedan så skulle jag byta ut cpukylaren du har valt.
    Skall du inte överklocka så duger stock väldigt bra och vill du ha något tystare och som kyler bättre så är det bortkastade pengar på den där.

Skulle antingen kolla på Komplett.se - Noctua NH-D14 CPU Kylare eller Komplett.se - Cooler Master Seidon 120M CPU Kylare

Man får vad man betalar för när det gäller kylning.

Angående kylningen så missade jag att det var med en OEM med processorn.

det är en ACE PSU så det är ju inget att hänga i julgranen direkt, men jag tänkte att när jag ändå hade en tom burk så...

Men jag får nog ge upp den idén, priset sticker liksom iväg om jag måste ha adapters till det mesta och så får jag ändå bara nåt som kanske inte är riktigt bra.

Namn
    Pär H
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Kulturarvsförvaltare
    Angående kylningen så missade jag att det var med en OEM med processorn.

det är en ACE PSU så det är ju inget att hänga i julgranen direkt, men jag tänkte att när jag ändå hade en tom burk så...

Men jag får nog ge upp den idén, priset sticker liksom iväg om jag måste ha adapters till det mesta och så får jag ändå bara nåt som kanske inte är riktigt bra.
    ACE, släng bort det, elda upp det, gör vad som helst bara du inte använder det till en dator.

Sedan så redigerade jag mitt inlägg då jag plockat ihop en burk åt dig.
    Celebrity Devotion

Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av [sinnes] Visa inlägg
    Edit: vad ska du göra med datorn?
    Spela, bildredigering, surf, osv?

Har plockat ihop ett komplett paket åt dig i sk mITX format vilket ger en väldigt liten och smidig samt snygg burk med kvalitétskomponenter för ca 6100:- vilket är lite drygt tusingen mer än vad det du plockat ihop själv, men då har jag även kört med 16GB ram vilket är en billig investering.

Kundvagn - 2013-02-13 - Inet.se

Hmm, det såg ut att vara ett trevligt paket faktiskt, det ska helt klart övervägas. Jag gillade mITX-formatet.

Datorn ska jag ha till surf, lite spel, minimalt med bildredigering, kolla film,streaming, etc.

Men jag vill att den ska räcka länge. Min nuvarande dator har hängt med mig i 9-10 år nu. en P4 på 3,2 GHz, 2Gb RAM. PÅ dessa år så har jag bara bytt moderkortet en gång, maxat minnet och uppgraderat grafiken (gamla hederliga AGP) Det värsta jag kan häva igång nu är Red Alert 3 och typ COD 2 sen är det stopp. Den går fortfarande bra, men det låter lite som en stenkross och tappar lite drivrutiner ibland. Det är nog säkert minst sju år sedan den blev omformaterad.

Jag är medveten om att vilken ny dator som helst idag är ljusår snabbare/bättre än min men vill ändå ha nåt som kommer att räcka till iaf i en 5-7 år.

Namn
    Pär H
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Kulturarvsförvaltare
    Hmm, det såg ut att vara ett trevligt paket faktiskt, det ska helt klart övervägas. Jag gillade mITX-formatet.

Datorn ska jag ha till surf, lite spel, minimalt med bildredigering, kolla film,streaming, etc.

Men jag vill att den ska räcka länge. Min nuvarande dator har hängt med mig i 9-10 år nu. en P4 på 3,2 GHz, 2Gb RAM. PÅ dessa år så har jag bara bytt moderkortet en gång, maxat minnet och uppgraderat grafiken (gamla hederliga AGP) Det värsta jag kan häva igång nu är Red Alert 3 och typ COD 2 sen är det stopp. Den går fortfarande bra, men det låter lite som en stenkross och tappar lite drivrutiner ibland. Det är nog säkert minst sju år sedan den blev omformaterad.

Jag är medveten om att vilken ny dator som helst idag är ljusår snabbare/bättre än min men vill ändå ha nåt som kommer att räcka till iaf i en 5-7 år.
    Med 16GB ram och SSD så är hållbarheten riktigt bra.
    Det du kan behöva att uppgradera om några år är eventuellt grafikkortet.

Det beror helt på hur kräsen du är när det gäller spelprestanda, men för en vanlig "casual-gamer" som du verkar vara som inte kräver max på allting i spel så fungerar det där kortet riktigt bra.

Lägger du på ca 800:- så får du ett GTX 660 kort som är riktigt bra och du kommer med lätthet att kunna spela alla moderna och kommande spel på ett tillfredställande vis.

Allt beror som sagt på hur mycket du är beredd på att lägga ut på en ny dator.

Sedan så kan du självklart koppla datorn till din tv (om du har en sådan) via hdmi-kabeln.
    Du kan utan minsta problem kolla på 1080p filmer med denna konfiguration.

Optisk enhet kan du lägga till om du önskar (eller du kanske har en redan) men jag anser att dom är överflödiga numera, du kan tex installera Windows via usb vilket går betydligt snabbare.

Jag har en Core i7 2600k med 16GB ram och 120GB SSD bla och det tog mig ca 4minuter att installera windows 8 via usb.
    Celebrity Devotion

Rattvridare ThomasTs avatar
    Namn
    Thomas T
    Reg.datum
    dec 2001
    För några tio till får du en processor med upplåst klockmultipel: Komplett.se - Intel Core i5-3570K Processor

OM du får för dig en dag för att trimma lite...

.
    Porsche 964 C2

Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005
    tackar för hjälpen!

Ska fundera lite men kommer nog troligen att köra på din "inköpslista" du gjorde.

Och det kommer nog att bli Win 7 då jag nog inte är redo för 8:an än.

Namn
    Pär H
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Kulturarvsförvaltare
    tackar för hjälpen!

Ska fundera lite men kommer nog troligen att köra på din "inköpslista" du gjorde.

Och det kommer nog att bli Win 7 då jag nog inte är redo för 8:an än.
    Det var så lite så, bara roligt att kunna hjälpa till.
    Windows 7 är absolut ett riktigt bra operativsystem så där kommer du att bli nöjd.

Körde det själv länge innan jag köpte Windows 8 för 139:- tidigare i höstas och nu skulle jag inte kunna byta tillbaka, visst var Modern UI (f.d Metro) ovant och konstigt i början, men nu är det helt underbart.

Men det kan nog vara värt för dig först att köra Windows 7, annars så kan du alltid ladda hem en gratis testversion av Windows 8 som räcker i 90 dagar om du vill testa det.

Lycka till med inköp och bygge =)
    Celebrity Devotion

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •