VAG-problem? (VW)
Bilsnack
Sidan 1 av 60 12345678112131 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 898
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006

VAG-problem? (VW)

Taget från Alrik Söderlinds blogg på ams.

''Har VAG drabbats av framgångssjuka? Jag fick ett brev från en mekaniker som aldrig skulle köpa en VAG-bil. Har han rätt eller fel?

Läs och fundera, här kommer brevet:
    "Årets motor" 1.4 TFSI t.ex, vi har haft 4 st VW Touran 2006-2007, även Golfar, där kamkjedjorna gett sig efter ca 60000 km körning, och det hjälper inte ens att strunta i "longlife" servicearna och byta olja oftare. Chefen har bla en Touran 1.4 TFSI 2006, som han köpte ny, den har han kört max 15000 km mellan oljebytena, och vad händer när bilen gått ca 59000 km, jo motorlampan tänder sig och bilen går lite dåligt, då är kjedjan sliten...
    Och 1.8 T motorerna som koksar igen och tappar oljetryck, vet inte hur många vi har fått riva tråg mm o byta silar och pumpar och rengöra vevhusventilation! Och även dom nyare 2.0 T i A4 2007 koksar igen. Och där har Audi tagit fram en modifierad oljesil, där det sitter en extra sugledning med backventil, så när silen täpper sig så suger den oljan genom backventilen, och vart tar kokset vägen då? Upp´i motorn såklart och täpper igen nån annanstans. Känns som ett väldigt enkelt sätt att "undgå" problemet med vevhusventilaions problemen...
    Och 1.4 motorerna i polo mm, där den lilla kamremmen mellan kamaxlarna sliter ut kuggarna på remmen, pga att vevhusventilationen fryser, (ena kamaxeln fryser fast av kondens och sliter ut kuggarna), med motorras till följd, finns inga begagnade sådana motorer att få tag på knappt.

Sen har vi problemen med framvagnara som glappar upp sig i länkarmarna väldigt fort på bla Passat och A4 A6, och drivknutsdamaskerna på alla VAG är fruktansvärt dåliga, det är nästan dom enda bilarna som det byts damasker på.

Och kopplingar inklusive dubbelmassesvänghjul som ger sig tidigt, med skrammel och vibrationer som följd, på framför allt Caddy 2003 och framåt, men även passat och för att inte tala om Ford focus/Volvo V50.

Och som det står att läsa i länsförsäkringars rapport, med dom vanligaste felen, diverse motorras, spridare kemkjedjor och kamremmar är jag definitivt inte förvånad över resultatet!"
    Vad anser du? Har han rätt? Eller har alla märken lika stora problem?
    För övrigt: sätt betyg på din bil så får vi svart på vitt om det finns fler problem på VAG-bilar än av andra märken. Här är länken:
    auto motor & sport''

Alriks bilar - auto motor & sport
    Senast redigerat av Erik den 2015-09-22 klockan 18:38.
    BILSNACK | crew

Das Auto
    Namn
    TiSi
    Reg.datum
    dec 2009
    Jobb
    Kvalitetssäkrare/Systemtestare
    Farsan hade en Touran 1,4 tsi -2006 som vi sålde i somras. Problemen för oss börja uppstå vid 6500mil ungefär. Började med att motorlampan började lysa och att bilen började gå oroligt, några dagar senare lämnas din in hos Din Bil i Malmö. Slutade med att kamkedjan sträcktes när vi skulle starta bilen på Din Bils' parkering i Malmö efter att de kollat upp vad det var för problem och släckt motorlampan.

Garantin hade precis löpt ut, och Din Bil Malmö ville inte ta något ansvar för att bilen hade stått på deras tomt och det var dem som rörde bilen senast.. ca, 55 tusen ville de ha för att laga bilen. 6 månader senare ryker turbon. Jävla tur att man hade ett bra försäkringsbolag som hjälpte mer än vad Din Bil någonsin skulle gjort.
    "I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?" -Jeremy Clarkson

toyota får äver
    Namn
    Johsson
    Reg.datum
    mar 2010
    också lite rolig läsning om det är någon som missat detta..

Volkswagens DSG-skador drabbar alla! | Konsument | Teknikens Värld

Konsult
    Namn
    M F
    Reg.datum
    feb 2005
    Samma för alla märken, klart enklast att kasta sten på VAG för att dom har kört över konkurrenterna.

Alla vill ju maxa vinsten och då spar man i alla hörn man kan, sen köpt delarna in från tillverkare på lägsta pris, ungefär som alla upphandlingar. klart att det blir risk för dåliga delar i en väl utvecklad bil.

Som sagt ALLA tillverkare har dessa och liknande problem.

Köp ett par skor och skosnörena går av efter ett tag, gå barfota utan kläder är bäst om du vill ha ett problemfritt liv fast de är klart då kanske du fryser?

toyota får äver
    Namn
    Johsson
    Reg.datum
    mar 2010
    Inte många som har så omfattande problem som vag!!

Very Fat zatzy User Desert Eagles avatar
    Namn
    Kaj K
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    Pro
    Volvo har ju minst lika mycket grova fel med aggregat remmar som går av pgr an kass spännare å det slutar med brusten kamrem å toppras på dieslarna

på etanolmotorerna tar topparna hårt med stryk å håller sällan 20k mil innan dom måste bytas

skillnaden är väl att man mörkar mycket av problemen å kör kampanjer i samband med service
    Min Bil Har stela tändkablar och Respirator...
    My10 V70 Sothora
    Diesel Kärlek vid första rökpuffen...

Registered User
    Namn
    Peter H
    Reg.datum
    jan 2008
    Läste om ett försäkringsbolag, minns inte vilket, där HÄLFTEN av deras motorgarantiärenden
    gällde VAG-bilar...

Storkarl Thorssas avatar
    Namn
    Pierre T
    Reg.datum
    maj 2004
    BMW har ju t.ex. stora problem med dubbelmassesvänghjul på de fyrcylindriga dieslarna i framförallt 3-serien. Det har jag själv råkat ut för och jag är inte ensam , en av mina grannar har haft samma problem och även kundmottagaren på BMW hade fått byta.

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Jag vet inte, men man känner att DSG lådorna inte kan hålla särskilt länge när man kör dom. Körde en 3.0 TDI för inte länge sedan och fan som den lådan "hamrar" in 500 Nm på nån tiondels sekund gång på gång, så står det solklart att det inte kan hålla särskilt länge.

Jämför då mot tex 3.0 TDI 313 hk som har 8 stegad tiptronic istället som växlar som en det anstår en riktig automat, ungefär som BMW:s dito.

Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005
    Nu kanske jag är ute och cyklar lite men har jag fel så har jag.

Det säljs mest volvobilar i Sverige. VW är två.

I stort sett alla volvoägare har Volvia som f-bolag. VW-ägarna får välja själva.

Släpper Volvia sådan skadestatistik som t.ex LF?

Min teori var att det rapporteras lite skevt för att volvoproblemen aldrig kommer fram och då blir det ju tvåan (VW) som får största skopan med skit.
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg
    Jag vet inte, men man känner att DSG lådorna inte kan hålla särskilt länge när man kör dom. Körde en 3.0 TDI för inte länge sedan och fan som den lådan "hamrar" in 500 Nm på nån tiondels sekund gång på gång, så står det solklart att det inte kan hålla särskilt länge.

Jämför då mot tex 3.0 TDI 313 hk som har 8 stegad tiptronic istället som växlar som en det anstår en riktig automat, ungefär som BMW:s dito.
    Elektroniken begränsar ju givetvis vridmomentet (dvs. släpper gasen) under växlingsögonblicket, både med vanliga automater och med dubbelkopplingslådor.

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg
    Elektroniken begränsar ju givetvis vridmomentet (dvs. släpper gasen) under växlingsögonblicket, både med vanliga automater och med dubbelkopplingslådor.
    Jo det gör det som flesta som kör manuellt också, hårdheten och smidigheten ( således slitage och känningar på mekanismen ) kan , väldigt milt sagt , variera en del ändå.

Eco boosted beaST gzeros avatar
    Namn
    Björn Ohlsson
    Reg.datum
    apr 2004
    Jobb
    Chaufför
    Ja kort sammanfattat så kommer jag aldrig köpa vw igen.

Köpte en lätt beggad jetta 1.4tsi med dsg. Jätte trevlig liten motor. Men när bilen hade gått 6000 mil så stod jag där med turboras.

Då hade axeln på turbon gått mitt av. Som tur vad tog försäkringen detta.

När jag fick tillbaka bilen så var inte växellådan sig själv riktigt och efter 4 besök på verkstaden och en allt mer trilskande växellåda så bytte jag in bilen.

Sånt här får inte hända med en så pass ny bil. Det är under all kritik. Speciellt inte om man tänker på vad dagens bilar kostar. Då borde man kunna kräva jävligt mycket bättre kvalitet.
    *varför gå när man kan köra*

Fia med knuff är för små barn....Turboknuff är för dom stora pojkarna =)

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av doesel82 Visa inlägg
    Inte många som har så omfattande problem som vag!!
    Hehe, detta kommer från det främsta Toyota-fanset...

Klart det kan förekomma fel hos alla tillverkare och en del av mer typartad art. Man får dock ställa saker i relation till tillverkade enheter, samt mängden ny teknik. Framförallt syftar jag då på DSG som ju VW var först med. De senare versionerna av DSG är väl inte direkt drabbade på samma sätt som första generationen var (där ngn promille förmodligen drabbats, och VAG huvudsakligen tagit det på goodwill).
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

toyota får äver
    Namn
    Johsson
    Reg.datum
    mar 2010
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Hehe, detta kommer från det främsta Toyota-fanset...

Klart det kan förekomma fel hos alla tillverkare och en del av mer typartad art. Man får dock ställa saker i relation till tillverkade enheter, samt mängden ny teknik. Framförallt syftar jag då på DSG som ju VW var först med. De senare versionerna av DSG är väl inte direkt drabbade på samma sätt som första generationen var (där ngn promille förmodligen drabbats, och VAG huvudsakligen tagit det på goodwill).

och ändå vill man ha en oktavia rs 170hk diesel eller scout cr 140 med dsg
    men det vågar man inte ge sig in på,, hade man haft råd med en helt ny
    finns det iaf garantier och försäkringar!!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •