Bilsnack
Sidan 40 av 58 FörstaFörsta ... 10203033343536373839404142434445464750 ... SistaSista
Resultat 586 till 600 av 858
    Eco boosted beaST gzeros avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2004
    Jobb
    Chaufför
    Citat Ursprungligen postat av rikard Visa inlägg
    Lite OT men angående longlife.

Jag har just satt mig i en Renault Trafic, den har 4000 mil på oljan och 8000 mil på luftfilter.

Blir spännande och se hur länge det håller.

Det är samma med mercedes Sprinter. Första servicen var på 5000 mil. Sen är det i 3000 mil intervaller.

Jag vet inte vad du har för motor i din men min V6a vill iaf ha runt 9 lit olja om jag inte minns fel. Det är ju ganska mycket olja.

Så jag tror inte det är något större problem. Man byter ju olja minst 1 gång om året även om där blir många mil.

Jag är mer imponerad över att motorerna tål så mycket och går så billigt. Dra runt en bil som väger 3 ton. Full gas i varje acceleration och drar ändå bara 1.1 lit/mil. Hade man plågat en personbilsmotor så hade den inte överlevt första året.

Jag tror inte på hypen med mindre motorer. Kan en stor skåpbil som tom väger 2.5 ton dra 0.9 lit/mil då tror jag att bilutvecklingen är på väg åt fel håll. Stoppa ner den motorn i en personbil och du hade varit under 0.5 lit/mil men ändå haft 200 hk och 450 nm. Visst den hade ju inte haft så sportig karaktär men måste alla bilar va så sportiga?
    *varför gå när man kan köra*

Fia med knuff är för små barn....Turboknuff är för dom stora pojkarna =)

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Full gas i varje acc är väl standard på alla slöa bilar oavsett motor?
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Isåka:)) rikards avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    Å andra sidan verkar det finnas tillverkare som fixar att göra hållbara motorer.

Jag åkte 26" mil i en Peugeot boxline 2,0 HDI 90 hk (Partner med glasfiberskåp) med konstant överlass och pedalen i botten mest hela tiden, servade 3-3.500 mil.
    Men bilen gick mycket och ofta, och nån kallstart var den nog aldrig med om.

En bil som Crafter borde väl kunna gå 50-60.000 mil innan den gjort sitt.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Å andra sidan verkar det finnas tillverkare som fixar att göra hållbara motorer.

Jag åkte 26" mil i en Peugeot boxline 2,0 HDI 90 hk (Partner med glasfiberskåp) med konstant överlass och pedalen i botten mest hela tiden, servade 3-3.500 mil.
    Men bilen gick mycket och ofta, och nån kallstart var den nog aldrig med om.

Jag håller med dig angående peugeot/Citroëns Dieslar! Nästan odödliga så länge de servas någorlunda. Berlingon jag hade fick stå ut med extrem misshandel men svek aldrig.

Crafter är en utmärkt bil bortsett från motorn som är tvärslut efter något år.
    BILSNACK | crew

Eco boosted beaST gzeros avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2004
    Jobb
    Chaufför

Haha ja man skulle ju kunna önska det men dessvärre är det inte ekonomiskt möjligt. Mellan 5 och 10k mil då har man bytt ganska väsentliga delar som turbo och dylikt. En kompis körde sin Crafter till 30k mil. Men sen gick det inte längre och då hade han redan lagt 150 000 för att hålla den rullande. Då är inte kostande för stillestånd inräknat.

Crafter är med god marginal den absolut sämst transportbilen.....
    *varför gå när man kan köra*

Fia med knuff är för små barn....Turboknuff är för dom stora pojkarna =)

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Mercedes stora skåpbilar har ju alltid varit i stort sett outslitliga, och Crafter är ju en MB förutom drivlinan då.

I övrigt har jag också den åsikten att franska motorer oftast är bra. Det är ingen särskilt populär åsikt här på Zatzy, men i verkligheten är det så. Jag åker själv "tyskt" men till skillnad från vissa tyskbilsfanatiker har jag inga vanföreställningar.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007
    Nu sitter det dock ofta samma maskiner i transportbilarna som i personbilarna. Jag menar den vanligaste motorserien som sitter i tex MB Sprinter heter "OM 651"- DE22LA, vilket i detta fall är samma som X 220CDI ,dvs den i särklass vanligaste MB diesel som finns. Samma med 2 litersvarianten 200 CDI. Det är alltså frågan om vrid och trimningsgrad som skiljer, vilket är klart lägre i Sprinter . Dock så tar nog utväxlingen ut det med råge.

I fallet VW är det väl precis samma med 2,0 TDI serien, där tom effektuttagen i en del fall är desamma som i Passat och Golf. Samma med Peugeots 1,6 HDI.

Har kört en del transportbilar tidigare, och visst är det fullgas som gäller rätt ofta, men det betyder inte maxvarv. I praktiken blir motorn överdimensionerad med lågt effektuttag, och utväxlingen gör att belastningen i sig sannolikt inte blir värre än i personbilen.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    Ibland tar dom sitt ansvar, detta är saxat från en tråd i Vi Bilägare.

Bilen är en Seat Ibiza 1,2 Tsi 2011 5800 mil.

"Har precis fått tillbaka bilen från DinBil och numera så är den "rasselfri" och inga varningslampor lyser argt från instrumentpanalen.
    Det som tillslut byttes på den Spanska Porschen var Turbo, Grenrör och Kamkedja och en hel hög andra saker som listades på fakturan.
    Slutsumman på fakturan blev ca 32000 SEK och detta betalades av Seat i Spanien.

Förutom att den numera inte rasslar vid start så känns det lite smått sannslöst att en sensor (som var det egentliga felet i Turbon) som skickar felkod och en kamkedja kan kosta så mkt, men är oerhört lättad att jag inte fick stå för hela kalaset.
    Och det känns skönt att biltillverkaren (SEAT) faktiskt tog sig ansvar i detta fallet(med bra hjälp från DinBil Södertälje).

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Sådärja! Spolade av bilen på Autospa i Nacka idag. Är det detta som kallas galvblåsor?
    Ser ungefär ut som flera pormaskar i en människas anskte på några av dom lossnade lacken över blåsorna.
    Vw Crafter uttagen ny 2013-02-25, mätarställning 4000mil, fullservad på aukt VW.

Småprickarna har inte hunnit utvecklas så mycket ännu men de 3st större märkena ni ser har lacken lossnat på och fräsch mörk plåt blottas. Åker in till VW i morgon.
    BILSNACK | crew

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    Regerade idag när jag såg en Golf V med rosthål i nederkant av framskärmarna.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2013
    Min morbror har en passat från 08, motorn pajade för ett årsedan den hade då gått 12.000 mil, han fick punga upp över 20.000 för att få lagat den.

En kollega hade en golf 5a, vet inte vad det är men det var alltid något som inte fungerade på den bilen. (AC, Stereo, låsen, vindrutetorkarmotorn, fönsterhissarna osv osv.. Han kör en gammal volvo idag och avskyr allt som har med moderna bilar att göra typ..

Förövrigt trist Erik, har dock kollat på en del VW bilar som begagnat och lacken på nyare VW verkar så usel så skulle jag köpa en skulle jag lackbehandla den helst innan den togs ut i trafik.

Registered User Norrhyttans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2009
    Bara för att jävlas så tänkte jag meddela att min pundarpassat (2.0 TDI 2007) slog om till 25.000 mil idag. Jag har ägt den i 13.000 mil och fyra år. Räknar jag ihop totalekonomin har den gått riktigt billigt och bekymmersfritt, det enda dyra felet var när slavcylindern till kopplingen packade ihop för ett drygt år sedan.

Men så var det galvsläppen... Jäkla skräp!
    Citat Ursprungligen postat av hasses Visa inlägg
    Besinna Er Förstör i Europas fördel o västerlandets förtidiga grav

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av Norrhyttan Visa inlägg
    Bara för att jävlas så tänkte jag meddela att min pundarpassat (2.0 TDI 2007) slog om till 25.000 mil idag. Jag har ägt den i 13.000 mil och fyra år. Räknar jag ihop totalekonomin har den gått riktigt billigt och bekymmersfritt, det enda dyra felet var när slavcylindern till kopplingen packade ihop för ett drygt år sedan.

Men så var det galvsläppen... Jäkla skräp!
    Givetvis finns det en och en annan Virtually Worthless som fungerar bra

Registered User Fredde08s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Regerade idag när jag såg en Golf V med rosthål i nederkant av framskärmarna.
    Dålig avrinning på dom, precis i skarven mellan skärm o dörr va?

Porsche-tok Hakans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Telecom
    Cinquecento

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar