Bilsnack
Sidan 56 av 60 FörstaFörsta ... 263646495051525354555657585960 SistaSista
Resultat 826 till 840 av 898
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    VAGs dieselskandal ska enligt analytiker kosta 731 miljarder.

Hur tror ni att VAG kommer jobba närmsta åren? Jag tänker främst på att uppnå tillit och kanske även åtgärda sina kvalitetsproblem med annat, så som rost, galvsläpp, lackproblem, motorras, växellådsras osv som dom tidigare nonchalerat.
    BILSNACK | crew

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Liten snabb koll på Volkswagens svenska facebooksida (vill inte ens veta hur det ser ut på den tyska eller amerikanska). Här är ett litet axplock iallafall.

''Hej
    Min bil är från 2010 och är drabbad. Kan detta påbörja att partikel filtret behöver bytas tidigare än förväntad? Motorlampan lyser och verkstaden säger att partikel filtret behöver bytas. Detta kommer att kosta mig mycket pengar.''

''Detta var ett fel jag upptäckte på min vw sharan -2005 ska bulten till bältet kunna gänga ur av sig själv på detta sätt? Är det fler bilar som har det bekymret? Jag åtgärda det innan besiktning som va i veckan med hjälp av gänglåsning vätska i allafall...''

''Undrar hur stort isberget av konsekvenser och dolda djupgående manipulationer egentligen är?!
    Undertiden koaset bitvis blir offentligt och hela 50+ amerikanska delstater ska stämma bolaget kan jag inte undgå att fundera på hur mycket andrahands värdet sjönk och kommer att sjunka på VW-bilarna i detta landet.
    Hur mycket är man själv drabbad? ... Visar sig nu att jag är direkt drabbad!
    Återskapa förtroendet steg för steg - kommer bara göras i balans med vad företaget anser sig va rimligt.....det kommer bli konflikt och kommer att kosta varje enskild handlare alla minskade intäkter för de som väljer att byta märke trots ansträngningar som lovas.
    Oavsett hur ni vänder och vrider på det kommer ni inte kompensera för ökningen i minskat andrahands värde som ni orsakat - det blir för abstrakt och för dyrt eller har jag fel.?!
    Trots ovanstående är jag ännu inte förlorad som kund så, snälla låt inte min nästa bil bli av annan tysk autohersteller.''

''Slutet för Volkswagen?
    Vem vill köra och ännu mindre köpa en Volkswagenprodukt efter detta?
    Nybilsförsäljningen kommer att minska dramatiskt för märket. Skandalen har fått ett fantastiskt genomslag alla talar om det och känner till det, från vanliga bilförare till barn och gamla pensionärer.
    Det måste vara få företagskunder som vill och riskera sin image med märket efter detta. Priset på begagnande Volkswagen bilar kommer att falla och många privatkunder kommer att fynda om man struntar i miljö, bränsleförbrukning och sin egen image men få lär beställa nya bilar.
    Bilbranschen är så konkurrensutsatt att de medvetna kunderna lätt kommer att hitta alternativ som utan problem kommer att matcha Volkswagen, Audi, Seat och Skoda med bättre eller likvärdiga produkter. Toyota, BMW, Mercedes med flera har likvärdiga eller bättre produkter och osvärtade varumärken och kommer snabbt att kunna ta huvuddelen av Volkswagens marknadsandelar. Dessutom står flera moderna företag startgroparna men en ny generation bilar som Tesla spetsen tillsammans med Google och Apple.
    Volkswagens premiumprodukter Porsche och Bentley samt lastvagnsidan med MAN och Scania kommer drabbas inte av krisen, leva vidare och kanske säljas.''

''Måste säga att jag inte har lusläst all data/nyheter mm om Volkswagenskandalen, men jag måste säga att jag är ytterst besviken.Hur man överhuvudtaget kan tro att man skulle komma undan med denna korkade lösningen att manipulera miljötesterna nåt så oerhört är för mig en rejäl gåta. Hur fan tänkte ni där.
    Ärligt talat så skiter jag i om förbrukningen på bilen jag kör är si eller så, och man vet att alla optimerar sina bilar för tester och det är tillåtet, men inte på sättet som Volkswagen har gjort.
    Jag är mest förbannad på att man i dagens samhälle när man både tänker på miljö och pratar om den faktiskt tar ett aktivt beslut att vi skiter miljön men låtsas att vi gör det. oerhört förbannad på en sån lögn. Det är värre att man skiter så flagrant i miljön anser jag än att någons förbrukning inte stämmer med test, (det gör de aldrig)
    Det hade funnits tekniska lösningar att begränsa förbrukningen utan att så flagrant fuska med tester, men nej det kostade ju lite pengar. Så vi gör så här och hoppas ingen märker det.
    Vorsprung durch technik och Das Auto klingar så falskt som det kan vara. Tyvärr får ju även Audi dras ner i smutsen då VW äger dem och levererar dessa motorer dit. Läser man DI idag så ser man att VW och Audi släpper ut betydligt mer än andra bilar med Dieselmotorer i verkliga förhållanden. De lyckas, men inte VW.
    Luktar Enron över det hela.... Eller BP. Illa luktar det i alla fall. Hur ska ni återupprätta ert förtroende? bara bygga elbilar framöver och inte en enda bil med fossila bränslen?? KAnske inte ens då ni återfår förtroendet som ett företag som tänker på miljön...
    ‪#‎volkswagen‬ ‪#‎VW‬ ‪#‎dieselgate‬ #VW #Audi USA
    Jag hoppas att ni som bilföretag i övrigt också tar ert ansvar när det gäller garantier, för jag är inte övertygad. Min Passat även drabbad av Dieselgate, vars nybilsgaranti går ut nu hade problem i vintras med att förardörren frös och inte gick att öppna om temperaturen understeg noll grader. Verkstaden har inte löst problemet, och då sa jag till dem att jag förväntar mig att problemet löses till nästa vinter, om så dörrjäveln ska bytas ut, jag ska inte drabbas ekonomisk av ett fel som fanns under garantitiden som inte ni har lyckats lösa.''

''Hur kommer det sig att Ni är så "generösa" mot dom bilägare som har råkat ut för "fuskprogrammet ". När blir det en återkallelse på dom bilarna som har en felaktig kamkedja ? Och vad säger Ni om det interna brevet som Teknikens Värld tar upp i nr 19 om just hanteringen av kamkedjeproblemet ??''

''Har en passat av årsmodell 2014. Finns det ett känt fel att när man kör att gasen slutar att fungera i 30 sekunder? Detta är tredje gången under en månad det händer på motorväg vilket i mina ögon väldigt farligt...''

''ÄR DET ETT SKÄMT??? Kan ni nu plötsligen åtgärda problemet och minska utsläppen. VARFÖR har ni inte gjort det tidigare?? Folk har kört med dessa bilar i åratal. Jag saknar ord för det ni gjort er skyldiga till!!!!!''

''Jag vill inte ha min passat längre. Tar ni tillbaka den då?''

''Lämnade in min VW passat på verkstad i Hammarby för att min bagagerumsbelysning aldrig funkat.
    Dom konstaterar att det är fel på armaturen och måste byta den. Jag får stå för hela kalaset för att garantitiden gått ut med några månader. Sa till vid första servicen efter ett år att det va något fel. Han svara att han skulle kolla på det. Men det gjorde han inte och för att han inte gjort en anteckning om det så gäller inte garantin. Verkstaden säger att det är omöjligt för dom att få det på garantin. Är en struntsumman för er. Inte så jätte stor för mig heller, men är jävligt sura pengar att betala när det är ni som gjort fel. Det är eran produkt det vart fel på från första början. Dessutom kan man väll visa att man är lite service minded och tar hand om sina kunder, fixa detta även fast garantin gått ut med ca 5-6månader. Istället för en sur kund som säkerligen byter märke till Volvo hade ni fått en glad nöjd kund som köpt en ny passat nästa år. Känns som det går utför för VW och dax att byta märke.''

''Kontaktade er och maila Volkswagen i sommras. Rost besikta min passat 08:a i början av sommaren och det va ingen rolig historia. Jag har exakt samma probem som han i artikeln i DN.se. Det är ju lustig att ni erbjuder honom hjälp efter att artikeln publicerats och inte mig när vi sitter i exakt samma situation. Antar att man får gå till Corren och få till en artikel för att få någon form av rättvisa.''

''Köpte min första Volkswagen (ny) förra året, tveksam om det blir någon mer gång efter alla fel man fått höra. motorras som kunden och försäkringsbolag får betala (kamkedja) Växel låda rasar (DSG) Fusk med avgasvärden, Rost på nya bilar som Volkswagen vägrar att åtgärda för att det inte har rostat hål inifrån!!! Min Polo har klarat sig ganska bra förutom bromsskivor av den sämsta kvalide jag upplevt.''

''Hej!
    När ni just nu verkar lite extra måna om kundservice och kvalitet på era bilar, låt mig då ställa en fråga!
    Jag har en Golf V Gti årsmodell 2008 hemma. I bägge trösklarna är det rost (efter 7 år!?).
    Jag blev i januari lätt påkörd på vänster sida och hade "tur" att få rosten fixad på denna sida för "endast" 1500kr eftersom bilen hamnade i Nässjö och de ger goodwill på att laga rosten i trösklar. När jag sedan åker till Svenstigs bil i Värnamo och ber den fixa andra sidan får jag som svar: "Nix, vi har inte goodwill på rost i trösklarna". Hur kan ni låta era återförsäljare ha olika regler??? Ska jag behöva ordna med att lämna in min bil 10 mil bort för att NI inte har sett till att ER produkt (min bil) klarar svenska förhållanden? Ruttet! Och då är bilen ändå pedantskött och handtvättad på brandstation minst en gång i veckan!
    Skärp er, kass kundservice! Jag vill ha rosten på min bil fixad och jag vill ha det på goodwill! En bil måste klara mer än 7 år innan den rostar ihop!!!''
    BILSNACK | crew

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Axelsson
    Reg.datum
    maj 2003
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    VAGs dieselskandal ska enligt analytiker kosta 731 miljarder.

Hur tror ni att VAG kommer jobba närmsta åren? Jag tänker främst på att uppnå tillit och kanske även åtgärda sina kvalitetsproblem med annat, så som rost, galvsläpp, lackproblem, motorras, växellådsras osv som dom tidigare nonchalerat.
    Gissningsvis genom att nonchalera ännu mer... Som alla vet har jag alltid stått på Volkswagens sida, men när man vet att de är ett gäng jävla lögnare som har fuskat till sig miljardbelopp genom att sälja manipulerade bilar men lik förbannat låter de som drabbas av problem med sina bilar stå på bar backe, tja då byter jag sida.

Siffran 731 miljarder är nog lite väl i överkant, men utan tvekan kommer det att bli otroligt kostsamt, många gånger de 60 miljarder som Volkswagen har avsatt. Men de har satt sig i situationen själva genom att vara dummare än vad man trodde att en av världens största biltillverkare skulle kunna vara, så jag skiter faktiskt i hur det går för dem. Skrev ungefär samma sak på ett märkesforum, men det slutade med att jag höll på att bli bannad...

Registered User Oakgrounds avatar
    Namn
    Daniel E
    Reg.datum
    sep 2003
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Gissningsvis genom att nonchalera ännu mer... Som alla vet har jag alltid stått på Volkswagens sida, men när man vet att de är ett gäng jävla lögnare som har fuskat till sig miljardbelopp genom att sälja manipulerade bilar men lik förbannat låter de som drabbas av problem med sina bilar stå på bar backe, tja då byter jag sida.

Siffran 731 miljarder är nog lite väl i överkant, men utan tvekan kommer det att bli otroligt kostsamt, många gånger de 60 miljarder som Volkswagen har avsatt. Men de har satt sig i situationen själva genom att vara dummare än vad man trodde att en av världens största biltillverkare skulle kunna vara, så jag skiter faktiskt i hur det går för dem. Skrev ungefär samma sak på ett märkesforum, men det slutade med att jag höll på att bli bannad...
    Stort gjort. Det är väldigt svårt att se på ett märke objektivt, speciellt när det kommer till fel och brister, när man i hjärtat gillar det men det verkar du ha lyckats med.

Vit med rosa nyans!
    Namn
    S Olin
    Reg.datum
    okt 2005
    Jag tycker denna skandal är löjlig, alla här vet ju hur hårda miljöregler biltillverkarna har och alla(99,9%?) vet att bilarna aldrig drar det de säger.

Sen att cyklister ställer sig och blockerar lastbilar är bara bevis på 0.1%

Och ja, dom har gjort fel men jag tror fler gjort fel och jag gillar iaf vw för pris och komfort.

Registered User Oakgrounds avatar
    Namn
    Daniel E
    Reg.datum
    sep 2003
    Citat Ursprungligen postat av OLIN Visa inlägg
    Jag tycker denna skandal är löjlig, alla här vet ju hur hårda miljöregler biltillverkarna har och alla(99,9%?) vet att bilarna aldrig drar det de säger.
    Nu har ju det fusk VAG blivit påkommet med ingenting att göra med att bilarna drar mer i verkligheten än i de deklarerade bränsluppgifterna.

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Axelsson
    Reg.datum
    maj 2003
    Citat Ursprungligen postat av Oakground Visa inlägg
    Stort gjort. Det är väldigt svårt att se på ett märke objektivt, speciellt när det kommer till fel och brister, när man i hjärtat gillar det men det verkar du ha lyckats med.
    Tackar. Jag gillar fortfarande bilarna, däremot är företagets handlande helt förkastligt.
    Man kan tycka att det inte är hela världen eftersom alla tillverkare optimerar sina bilar till den grad att de knappt skulle gå att använda i vardagstrafik, allt för att få så bra siffror som möjligt när det gäller förbrukning och utsläpp. Men det här är inte ens i närheten av någon optimering, utan ett rent fusk som är medvetet och noggrannt uträknat i jakten på pengar och världsherravälde. En tillverkare som säljer sina bilar utifrån dessa moraliska premisser har i alla fall förbrukat mitt förtroende.

Registered User kennethRCs avatar
    Namn
    Kenneth S
    Reg.datum
    okt 2007
    Jobb
    Lagersnubbe
    Måste också ge dej beröm AXL72. Jag vet hur du brunnit för märket och deras bilar, och det är ju för djävla tråkigt när man å ena sidan kan hitta på bilar som Veyron och vara uppfinnare till GTI klassen för att sen så totalt bajsa på sina kunder som dom gör.

Tycker synd om min sambos syster som äger en Passat 2013 2.0 TDI bluemotion...kul sälja den sen...
    Warum!

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Jag kan berätta lite från min vardag och arbetsliv. Jag är bilförsäljare på en rätt stor bilfirma med 100 - 200 bilar i lager och säljer 20 - 60 bilar i månaden.

Självklart har vi en hel del garantiärenden och samtal med kunder i efterhand vars bilar på ett eller annat sätt strulat.

Kan säga att alla på firman kan hålla med om en sak. VAG står för merparten av alla problem och kostnader vi har. Vi har klarat oss rätt bra från DSG-problem, men rappande kamkedjor på fullservade bilar samt oljeförbrukning och motorras på 2.0TFSI är vardagsmat för oss. Senast nu har en kunds A4 på 9950 fullservade mil hos Audi fått sin 2.0TFSI rasad och vänder sig till oss efter att Audi vägrat göra något åt kunden. Vi anser självklart att det handlar om feltillverkning från Audis sida och att problemet helt och hållet är deras.

Nu i veckan sålde vi en fullservad och välskött Tiguan vars Turbo havererade samma dag han var på väg hem med den från oss.

Rost och galvsläpp gäller nästan bara VAG också. Vår lackverkstad intygar att VAG är sämre än asiater idag.

Jag har en stor fråga.... Varför gör VAG så här? En av världens största tillverkare som har resurser och kunskap.
    BILSNACK | crew

Individual oscarbs avatar
    Namn
    Oscar B.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Jag kan berätta lite från min vardag och arbetsliv. Jag är bilförsäljare på en rätt stor bilfirma med 100 - 200 bilar i lager och säljer 20 - 60 bilar i månaden. Självklart har vi en hel del garantiärenden och samtal med kunder i efterhand vars bilar på ett eller annat sätt strulat. Kan säga att alla på firman kan hålla med om en sak. VAG står för merparten av alla problem och kostnader vi har. Vi har klarat oss rätt bra från DSG-problem, men rappande kamkedjor på fullservade bilar samt oljeförbrukning och motorras på 2.0TFSI är vardagsmat för oss. Senast nu har en kunds A4 på 9950 fullservade mil hos Audi fått sin 2.0TFSI rasad och vänder sig till oss efter att Audi vägrat göra något åt kunden. Vi anser självklart att det handlar om feltillverkning från Audis sida och att problemet helt och hållet är deras. Nu i veckan sålde vi en fullservad och välskött Tiguan vars Turbo havererade samma dag han var på väg hem med den från oss. Rost och galvsläpp gäller nästan bara VAG också. Vår lackverkstad intygar att VAG är sämre än asiater idag. Jag har en stor fråga.... Varför gör VAG så här? En av världens största tillverkare som har resurser och kunskap.
    Har en familjemedlem som oxå är i bilbranschen, det absolut största problembilarna är VAG bilar. Dom säljer inga gamla billiga bilar utan det är några år gammalt och dessa bilar är överrepresenterade i återköp och verkstadsbesök. Jag köpte nyligen en bil därifrån och dom sa att ta vad som förutom en bil i den familjen.
    ..

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av oscarb Visa inlägg
    Har en familjemedlem som oxå är i bilbranschen, det absolut största problembilarna är VAG bilar. Dom säljer inga gamla billiga bilar utan det är några år gammalt och dessa bilar är överrepresenterade i återköp och verkstadsbesök. Jag köpte nyligen en bil därifrån och dom sa att ta vad som förutom en bil i den familjen.
    Vi bilhandlare använder oss mer och mer Sverige runt av Handlarbudet - Motorbranschens egen marknadsplats | Start - Handlarbudet.se - Motorbranschens egen marknadsplats! där olika handlare lägger ut inbytesbilar och andra begagnade bilar till auktion och något som är ganska komiskt är att DinBil och andra VAG-ÅF lägger ut nästan nya och lättare begagnade Volkswagen, Seat, Skoda, Audi till reapris till oss andra bilhandlare. Dom vill helt enkelt inte sälja sina egna bilar då dom själva känner till ''skiten''
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Johan W
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    IT-nörd
    Har åkt ett par VAG-bilar i rad nu, första en Skoda Octavia i tre år, funkade helt ok så jag har inte så mycket synpunkter på den. Haft en Audi A4 TDI 177 nu i snart 2 år och den har fungerat klanderfritt förutom när jag fick den (frånsett dieselgate eftersom bilen är drabbad)

Kan dock gärna dela med mig av ett serviceärende som inte sköts på det sättet som man som kund förväntar sig.

Drygt ett dygn efter jag hämtat ut bilen så slutar sätesvärmarna fram att fungera, upptäcker också ett klonk fram bakaxeln när man åker över gupp, åker in till Audi dagen efter och kollar med dom.

Får frågan om jag kollat säkringarna? Ifrågasätter om jag verkligen ska behöva kolla säkringarna på en bil som jag hämtat ut ett dygn tidigare, men jag kollar säkringarna och byter till och med plats på dom bara för att vara säker, ingen skillnad... Fick mail av servicemottagaren sen som studsade när jag försökte svara så jag fick ringa för att boka upp tid.

Fick tid 3 veckor senare (januari, det är rätt skönt med fungerande sätesvärmare) Också rätt oproffsigt med en ny defekt bil, snyggt hade kanske varit att få tid i sort sätt direkt med lånebil.

Får ett samtal samma dag om att dom inte kan återskapa klonkandet i bakvagnen...
    - Har du prövat att böja dig ner och titta i höger respektive vänster hjulhus?
    Svarade jag
    (det var något skydd till stötdämparen som inte satt som det skulle efter transporten till handlaren)

Sätesvärmarna var trasiga på grund av glapp i ett kontaktstycke som hade medfört att hela den kontakten hade smält...

Fel kan uppstå, skillnaden på bra och dålig kundservice beror på bemötandet och hur dom löser problemen, det ovan tycker i alla fall inte jag är helt ok för en ny bil, speciellt inte än som kostar närmare 400.000:- ny..

En kollega har en Golf R som fick problem med sin DSG-låda efter drygt 10.000mil (han hade lämnat in den tidigare för samma problem, problem att få i backen)
    Efter VAG nekat till att det är kända problem med DSG-lådan som erbjöd dom någon slags goodwill att kollegan skulle få 50% rabatt på en ny låda, han krävde ut servicehistoriken på bilen där det stod svart på vitt att lådan skulle ha bytts under garantitiden när kollegan påpekade felet första gången men dom uppgraderade bara mjukvaran istället, så det gjordes aldrig, när han påpekade detta så byttes lådan helt utan kostnad...

Inte heller en nöjd kund...

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Bilfirman jag arbetar på är en medelstor firma med 150 - 250 bilar i lager. Även en ungefär lika stor begagnat-firma i samma område har tillsammans med oss beslutat att inte köpa in några TFSI/TSI längre.

Nu har vi fått nog! Bilarna drar så sinnessjukt mycket olja och bilköpare ringer runt om i landet med bilar som ska byta kolvar/kolvringar eller hela motorn för 60 - 90 tusen kronor. Lågmilade nästan nya bilar och VAG gör inte ett piss för sina kunder. Bara igår fick vi in tre ärenden där kunder står med motorhaveri på lågmilade, fullservade VAG-bilar.
    BILSNACK | crew

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Erik en på mitt jobb har en Golf -07 1.6 utan turbo som drar 1L / ca 70-80mil. Vad gör man?
    Senast redigerat av Gurre den 2015-11-03 klockan 23:25. Anledning: stavfel
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Erik en på mitt jobb har en Golf -07 1.6 utan turbo som drar 1L / ca 70-80mil. Vad gör man?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •