Kan bli lite svårt att sälja sin iphone nu då... - Sidan 2
Bilsnack
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 80
    See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    För fan, sluta läs aftonhoran...

Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    För fan, sluta läs aftonhoran...

Vad ska man läsa då?

en ding ding värld finns ju inte kvar längre
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Citat Ursprungligen postat av whitestripe Visa inlägg
    Vad ska man läsa då?

en ding ding värld finns ju inte kvar längre
    hänt i veckan måste ju vara bättre

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av Mjolle Visa inlägg
    Förlåt, men vad är det du lovar?
    Haha, ja det kan man fråga sig... Antar att meningen borde fortsatt med "...att det inte blir särskilt svårt att sälja begagnade iPhones framöver.

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Det sitter ju samma sorts batterier i iPhone som i alla andra tekniska prylar och det är inte helt ovanligt att dom börjar svälla. Men kvällspressen brukar ju vara bra på att dra upp iPhone hela tiden, antingen i form av "nya superappen", "nya iphonedödaren från samsung" eller "maxa din iphone" osv.

Jag har själv bytt ett laptopbatteri när det svällde sönder. Och jo, det var en appleprodukt. Men det beror mest på att jag inte ägt nån bärbar som det inte stått Apple på sedan cirka 2005.

Zegge71
    Guest
    Generellt om man vet det minsta lilla om batterier så plockar man ur dom ur vad dom nu sitter i för apparat innan denna stuvas undan i ett skåp eller låda.

Den äcklige.
    Namn
    John G
    Reg.datum
    nov 2003
    Generellt om man vet det minsta lilla är det väl så att det inte går att plocka ur batteriet så enkelt ur sin iphone innan denna stuvas undan i ett skåp eller låda.
    167 rpm

Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005
    Jag blev lite fundersam nu för hur ofta har man inte grävt fram gamla nokia och S-E mobileri lådor och garderober?

Det har inte varit fel på de batterierna.

Så för skojs skull så grävde jag fram den enda gamla mobilen jag har kvar, En S-E w850i som jag inte använt på över två år och som är ungefär 6 år gammal kanske.

Guess what?- Batteriet var helt. Det var slut men det var intakt och ingen svullnad. Och den tar emot ström och mobilen fungerar som den ska.

Batteriet är ett lithium-ion batteri. Precis om jag har på min S-E xperia mini pro och som sitter i t.ex en galaxy s3.

Iphone däremot kör med lithium-ploy batterier.

Extremt enkelt uttryckt:

Lithium-ion = batteri i en metalllåda

Lithium-poly = batteri i en påse

Så den avancerade inbyggda tekniken som applesäljaren talar om är att när batteriet pajar så sväller påsen och telefonen går sönder så man kan köpa en ny.

Smart marknadsteknik kanske.....

Edit: Såklart finns det ju fördelar med Lithium-poly. Bättre prestanda, lägre tillverkningskostnad och så kan man utforma batterierna nästan hur som helst, mm. Så visst är det kanske ett bättre batteri på pappret men inte så kul om mobilen ska gå sönder om det blir fel på batteriet. Visserligen så hinner batteriet kanske fräsa kretskortet ändå...
    Senast redigerat av whitestripe den 2013-03-05 klockan 21:29.
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

2 hjul 1800 cc
    Namn
    Egon
    Reg.datum
    okt 2010
    Generellt om man vet det minsta lilla så har inte jänkarna varit på månen och iPhone existerar egentligen inte, det är bara en myt och ett påhitt av AB.

Det har jag läst på nätet.

Snygg som F-n
    Namn
    Tommy J
    Reg.datum
    jul 2004
    Generellt om man har minsta lilla koll eller självrespekt så hetsar man inte upp sig över saker som står i AB. Än mindre läser den eller hetsar upp sig på mobiltelefoner för den delen heller.......rätt gay
    I´ve lived in filth I´ve lived in sin, but I still smell cleaner then the shit you´re in..

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av Micha Visa inlägg
    Det är så skönt hur du på något sätt ser det här som ett icke-problem, OAVSETT telefon.
    Ja är det inte....

Det är ju bara fakta typ, att detta fenomen kan inträffa även med alla andra apparater som har samma typ av batterier.

Du som läser alla instruktionsböcker osv, var står det att man inte ska låta sin telefon vara urladdad?
    Nej, jag läser inte alla istruktionsböcker, men är inte rädd att kika i dem om det är nåt jag undrar över. För mig så är inte instruktionsboken världens minst lästa bok.

Du tycker inte själv att det är ett rätt stort problem att en 2 år gammal telefon helt plötsligt blir obrukbar för att man inte använt den på 2 månader KTL?
    Personligen ser jag inte detta som nåt märkligare än att en Porsche för millen eller två som stått med tomt batteri utomhus i Karesuando i -35° C i 2 månader också kan bli obrukbar, och kräver någon form av åtgärd för att kunna användas igen.

Eller om någon låter vattnet vara kvar i poolen under vintern och sen skäller som en bandhund på pooltillverkaren för att poolen spruckit...

Ska jag vara ärlig hade jag ingen aning om att batterier blir direkt livsfarliga om de inte används, även om jag nu, när jag läst förklaringar, förstår det.
    Se svaren ovan. Det är så jäkla basic att batterier kan eventuellt möjligens kanske kan börja läcka syra som kan sabba fina apparaten, eller svälla så att grunkan spricker, om man förvarar dem oladdade. Just därför så står det i många bruksar att man bör plocka ur batterierna om man inte tänker använda grunkan på ett tag.

Vet man inte om detta, som du inte verkar göra, så är det dags att forkovra sig och komma med i matchen.

Nu går det ju inte att plocka ur batteriet enkelt på en iPhone, men att hålla det drägligt laddat bör man ju kunna klara av om man är rädd om sina saker.

Och märk nu att detta som drabbat snubben i artikeln är något som händer frekvent, för det händer sällan, men kan alltså hända i enstaka fall.

Edit: Nu har jag själv läst Aftonbladets artikel (hade läst Metros dito för att par dagar sedan) och jag tyckte väl egentligen inte att den var så farlig. Fast du kanske vill att Hasse ska felciteras så att inte hela världen går emot Apple?

"– När jag sedan tar fram telefonen så ser jag hur den har expanderat. Det ser ut som att den har exploderat i skåpet, säger Hasse."

Vad var det kränkande i den meningen? Underrubrikerna är "Batteriet svällde" inte "Telefonen exploderade så billarmen gick på gatan utanför", vad var det som var så extremt dåligt med artikeln?
    Det jag menar är att man brassar på i artikeln med div. formuleringar för att det ska låta extra hemskt, och som om detta är något som händer efter 2 månader på alla iPhones. Men fakta är att det är något som är ovanligt att det händer, men det kan alltså hända om man inte hanterar sina grejor på rätt sätt. Och att batterier generellt sett inte ska lagras oladdade borde inte vara en nyhet för någon som haft med batterier att göra tidigare.

Dessutom, så handlar det heller inte om att iPhone skulle gå från fulladdad till noll på två månader, utan är den fulladdad och slås av så lär det ta flera månader innan batteriet är tomt. Och det som hänt i artikeln kan ev. hända om batteriet blivit totalt tömt och sen legat så i typ 2 månader. Men då handlar det om okunnighet och/eller slarv från användaren och det kan man inte automatisk skylla Apple för.

Vidare är det självklart Apple som får skulden då det är deras telefon. Eller tycker du att de ska leta upp tillverkaren till batteriet och grina till dessa istället? Precis som att jag skulle ringa upp Yamaha om min V8 i en Volvo XC90 V8 gick sönder? Skärp dig nu. Apple är givetvis ansvariga för deras produkter, oavsett om de använt underleverantörer eller tillverkat komponenterna "in house".

Japp, Apple är ansvariga för sina produkter. Men de är inte gränslöst ansvariga om användarna gör korkade saker som de borde fatta att det inte är bra eller lämpligt, t ex lägga en oladdad iPhone i en låda i flera månader.

Nu tycker jag att Apple varit rätt frikostiga i detta fall då de erbjudit kunden en ny lur i byte för samma kostnad som ett batteribyte, typ 600-700 kr eller vad det stod.

Till sist. Det hade kanske varit bra om Apple hade skrivit om detta i bruksen. Fast, nu är ju bruksen redan rätt omfattande, och bevisligen så verkar ju rätt få människor orka läsa i den i alla fall, då det frekvent frågas om saker som faktiskt står klart och tydligt i den info de fått med sin nya lur.

Folk generellt sett orkar ju inte ens läsa det som står nu i den, så skulle man fylla på med mer text för att täcka in precis alla saker och fenomen som en användare skulle kunna råka ut för, eller utsätta sin lur för, så hade det blivit en lunta som man fått köra på pall typ, och ingen skulle orka läsa den när de inte orkar läsa bruksar annars heller.

Apple har då gjorts om de flesta andra, gallrat och tagit med det som de ansett vara viktigast, och utelämnat t ex sådant som man man anse borde vara allmänt känt, och då kommer det alltid att bli något som inte kommer med och som någon förr eller senare kan råka ut för.

Jag tror t ex inte att det står i många bilmanualer att man inte ska köra på spik, därför att det borde vara allmänt känt att man ev. kan få punka då.

Likaså har man alltså ansett att det borde vara allmänt känt att batterier som lagras oladdade kan risker att skadas, ev, svälla eller börja läcka syra som kan skada/förstöra den apparat de sitter i.

Lite lustig att se att du är tämligen selektiv, då det är närmast standard att du reser ragg mot mig så fort jag skriver nåt om Apple, men jag tror inte du hoppat på Perc en enda gång på samma sätt, fast han ofta har samma åsikter som mig i sina inlägg.

Känner mig nästan hedrad av att du engagerar dig så blodtrycktoppat så fort jag skriver nåt...

Förresten, du läste väl antagligen inte den korta tråd jag länkade till? Där var det ju fler som var lite mer förnuftiga i tolkningen av denna sak, som insåg att Apple inte alltid kan klandras när kunderna själva klantar sig med sådant som anses vara allmänt känt.

Individual oscarbs avatar
    Namn
    Oscar B.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Så det är vad som hände min telefon! Fan trodde det var grannens unge som hade haft sönder den och gömt den längst in i lådan. Så här ser den ut idag. Hände för 6 månader sen typ.

Är det farligt att ha den liggandes kvar?

Bifogad fil 88088
    ..

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Likaså har man alltså ansett att det borde vara allmänt känt att batterier som lagras oladdade kan risker att skadas, ev, svälla eller börja läcka syra som kan skada/förstöra den apparat de sitter i.
    Dock ska man ju vara glad över att det är lipo/lion-batterier som sväller, pyser och fräser när de blir urladdade.

Gamla goda nimih-batterier är ju värre som snarare exploderar och brinner upp när det går åt skogen.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Registered User
    Namn
    Joel G
    Reg.datum
    dec 2011
    Jobb
    CNC Tekniker
    Är det inte litium-poly batterier som kan bli fasligt farliga om de kommer i kontakt med vatten?
    Eller har jag blandat ihop det med något annat?

Registered User Q-bones avatar
    Namn
    Martin Svensson
    Reg.datum
    apr 2005
    Citat Ursprungligen postat av Orwar Visa inlägg
    Generellt om man vet det minsta lilla är det väl så att det inte går att plocka ur batteriet så enkelt ur sin iphone innan denna stuvas undan i ett skåp eller låda.
    Generellt om man vet det minsta lilla är det ju 1 liten skruv, eller är det 2 st? :O otroligt jobbigt måste jag säga!
    Nu skriver jag om ett ämne jag inte har en susning om...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •