Bilsnack
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 85
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005

Ej legitimera sig vid sjukbesök?

Obs!

Jag vill inte att vi ska diskutera politik eller främlingsfientlighet här.

Snart så kommer ett förslag att högst troligen röstas igenom som gör att papperslösa i Sverige får sjukvårdrättigheter som bland annat innebär:

• Gratis hälsokontroll
    • Barn upp till 18 år får kostnadsfri och full sjukvård
    • Vuxna får för 50 kronor ”sjukvård som inte kan vänta” (upp till läkare att bedöma)
    • Tandvård för 50 kronor inom Folktandvården eller privata som har avtal med landstingen (tandläkaren avgör vad som är ”akut”)
    • Receptläkemedel 50 kronor
    • Gratis sjukhusvård, vilket innebär ingen dygnsavgift
    • Sjukhusresa max 40 kronor
    • Inget krav på identifiering vid besök i sjukvården eller tandvården

Kan jag då i samband med sjukbesök vägra att legtimera mig och hävda att jag är papperslös och på så sätt få billigare/gratis sjukvård?

I mina ögon så så måste det ju bli så. Att jag ser svensk ut och talar felfri svenska har ju inget med saken att göra egentligen om jag säger att jag är papperslös så måste de ju agera utefter det. Jag har på senare tid varit på två hälsokontroller och det kostade mig 150:- per besök. Jag har läkemedel som jag måste ta varje dag, livet ut som kostar en slant per år. det vore ju skönt om man kunde få ner den kostnaden lite...
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Registered User Q-bones avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005
    "Barn upp till 18 år får kostnadsfri och full sjukvård" kan dom då bevisa att man är över 18 år om man är papperslös? likaså för tandläkare?
    Nu skriver jag om ett ämne jag inte har en susning om...

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av Q-bone Visa inlägg
    "Barn upp till 18 år får kostnadsfri och full sjukvård" kan dom då bevisa att man är över 18 år om man är papperslös? likaså för tandläkare?

Precis, känns som om man kan sträcka på den regeln ett par år iaf.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Detta har jag också tänkt på! Nog för att jag aldrig är på sjukhus men den dagen jag är där kommer jag presentera mig som illigal flykting. Är det inte även så att barn som vistas illigalt i landet också kan gå i skolan utan att presentera sig?
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Detta har jag också tänkt på! Nog för att jag aldrig är på sjukhus men den dagen jag är där kommer jag presentera mig som illigal flykting. Är det inte även så att barn som vistas illigalt i landet också kan gå i skolan utan att presentera sig?

Jo jag tror att papperslösa barn har någon sorts rätt till utbildning iaf.

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Papperslösa barn har rätt till skola, så det stämmer bra.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Kan du inte sikta på att öka din intjäningsförmåga istället för att blicka på de förmåner de allra svagaste i samhället tvingas använda?
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Kan du inte sikta på att öka din intjäningsförmåga istället för att blicka på de förmåner de allra svagaste i samhället tvingas använda?

Det har inget med min frågeställning att göra. Min fråga handlar inte om förslaget är rätt eller fel att utan om jag också kan använda genom att hävda papperslöshet.

Ungefär som alla göteborgare som nu för tiden är väldigt rädda om sina nya fina regskyltar och vill veta om man kan sätta för lite skyddsplast.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Det är inte vad denna tråd handlar om. Dessa regler går i mot sig själva eftersom personerna som kommer utnyttja förmånerna samtidigt inte får vistas i landet och har polisen letandes efter dom i bla tunnelbanan.

Vi lägger alltså resurser på att skydda individer som vi samtidigt försöker få utvisade. Dubbelmoral...
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2006
    ^^ Vad han sade!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av floppa08 Visa inlägg
    ^^ Vad han sade!

Det har inget med min frågeställning att göra. Min fråga handlar inte om förslaget är rätt eller fel att utan om jag också kan använda genom att hävda papperslöshet.

Ungefär som alla göteborgare som nu för tiden är väldigt rädda om sina nya fina regskyltar och vill veta om man kan sätta för lite skyddsplast.

Registered User Bjurelids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2007
    Min personliga åsikt är att det är helt fel att vi ska lägga en massa pengar på folk som inte få vara i landet, ge de sjukvård, skola m.m. Då är det bättre att ge de pengarna till polisen som kan utvisa dessa flyktingar.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2008
    Citat Ursprungligen postat av Bjurelid Visa inlägg
    Min personliga åsikt är att det är helt fel att vi ska lägga en massa pengar på folk som inte få vara i landet, ge de sjukvård, skola m.m. Då är det bättre att ge de pengarna till polisen som kan utvisa dessa flyktingar.
    Har de inte fått asyl eller är asylsökande är de inte flyktingar. De är utländska medborgare som på ekonomiska grunder uppehåller sig olagligt i sverige. Flyktingar har legitima skäl att befinna sig i sverige.

Registered User Bjurelids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av kaffekoko Visa inlägg
    Har de inte fått asyl eller är asylsökande är de inte flyktingar. De är utländska medborgare som på ekonomiska grunder uppehåller sig olagligt i sverige. Flyktingar har legitima skäl att befinna sig i sverige.
    Det var det jag menade men fick inte fram rätt ord för det.

Hur som helst, de som inte har rätt att vara i detta landet ska inte få en massa förmåner som vi alla andra ska betala genom våra skatter, och sen när vi själva behöver vård, så får vi betala plus en massa kostnader för mediciner.

Som tur är det finns det ett parti som är emot dessa frågor....

Turbo addict
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Sverige måste vara det enda land i världen där det är lagligt att uppehålla sig illegalt i ett land..
    fanimej@zatzy
    2003.9 - 2015.10

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •