Bilsnack
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 85
    Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Citat Ursprungligen postat av _Andrew_ Visa inlägg
    Ett sätt kan väl vara att de måste legitimera sig för att få vård?.
    Och att räkningen skickas med dom till deras hemland om det är möjligt.

Precis som vi får betala våran sjukhusvistelse om vi blir sjuka utomlands utan försäkring.
    Många är medvetslösa och allvarligt skadade och kanske inte har någon ID-handling med sig. Hur ska sjukvården bete sig då?

Det kommer in flera personer utan ID-kort, med allvarliga skador efter en trafikolycka. Ska vi sätta räddningstjänsten på att genomsöka fordonet i jakt på ID-handlingar innan de kan köras till sjukhuset? Hur ska sjukhuspersonal veta om den blodiga personen på britsen är en illegal eller inte när ID-kortet kanske finns i bilvraket någonstans? Hur många av er känner till barn under 10 år som går med ID-handling på sig? Ska de få vård först när föräldrarna kommer in med ett giltigt pass? Du inser väl att det är helt orimligt att ha sådana krav.

Livsnjutare Dee_catis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Citat Ursprungligen postat av DropCore Visa inlägg
    "Men det ser du väl på dem, de måste vara ligister hela bunten!"

Åker papperslösa tunnelbana så gör nog våldtäktsmän det också, och jag tror inte polisen står i tunnelbanan bara för att merparten av papperslösa åker tunnelbana. Det gör säkerligen merparten av våldtäktsmännen också.
    Man ska inte behöva bli intervjuad och ifrågasatt av polisen bara för att man har en viss hudfärg eller utseende.
    Men du förstår väl varför de står just där, polisen alltså? Det är ju för att de inte kan kräva legitimation vart som helst helt utan bakgrund medan de i tunnelbanan kan göra just det för att få se på färdbevis eller vad de nu kallar det.
    Behöva och behöva, visst är det så. Men vad tycker du att de ska göra då för att komma åt och deportera de papperslösa, som de faktiskt ska göra enligt regeringen?
    Man kan omöjligt vara alla till lags men tar man så illa vid sig av att bli utfrågad bara för att man är av annan hudfärg än vit så kanske man ska ta itu med sina demoner eller bara inse att polisen försöker hjälpa oss så gott de kan.

Jag har inget emot att de papperslösa får sjukhusvård, alla människor bör ha rätt till det. Men jag tycker samtidigt att polisen bör ha rätt att agera på de sätt de kan för att kunna avvisa de papperslösa från Sverige. Vill man stanna i Sverige så får man göra det den lagliga vägen, ansöka om antingen asyl eller medborgarskap.
    Utför allt inom bygg i Mälardalen, pm:a vid intresse.

Audi M5 Quattro AMG _Andrew_s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    Citat Ursprungligen postat av DanneH Visa inlägg
    Många är medvetslösa och allvarligt skadade och kanske inte har någon ID-handling med sig. Hur ska sjukvården bete sig då?

Det kommer in flera personer utan ID-kort, med allvarliga skador efter en trafikolycka. Ska vi sätta räddningstjänsten på att genomsöka fordonet i jakt på ID-handlingar innan de kan köras till sjukhuset? Hur ska sjukhuspersonal veta om den blodiga personen på britsen är en illegal eller inte när ID-kortet kanske finns i bilvraket någonstans? Hur många av er känner till barn under 10 år som går med ID-handling på sig? Ska de få vård först när föräldrarna kommer in med ett giltigt pass? Du inser väl att det är helt orimligt att ha sådana krav.
    Jag skulle idag försöka få tid för min dotter som är 4år som bara gråter och säger att hon har ont i öronen.
    Sjukvårdsupplysningen säger att de inte tänker ge henne en tid för läkare, för de anser sig kunna säga via telefon att det är öroninflammation och tänker inte ge antibiotika för detta.
    Då känns det helt underbart att papperslösa går före!. Hurra Sverige!.

Porsche-tok Hakans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Telecom
    Jag skulle idag försöka få tid för min dotter som är 4år som bara gråter och säger att hon har ont i öronen.
    Sjukvårdsupplysningen säger att de inte tänker ge henne en tid för läkare, för de anser sig kunna säga via telefon att det är öroninflammation och tänker inte ge antibiotika för detta.
    Jaha, så ni fick alltså inte tiden pga att en flykting gick före i kön?
    Cinquecento

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Riktigt trist såklart, men att hon inte får antibiotika beror troligen på att läkare i flera år skrivit ut antibiotika som nonstop för allt och till alla.
    Så man riskerade att bacillerna skulle bli resistenta och det skulle göra att antibiotika blev helt verkningslös och då skulle vi verkligen sitta i den berömda ån utan an paddel.

De försöker nu att "reparera skadan" genom att dra in på antibiotika och bara ge det där det absolut behövs.
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2002
    Näe det handlar inte om att man vill "reparera skadan" eller att papeprslösa går före.

Det handlar om att undersökningar visar att ungarna tillfrisknar lika fort utan pencilin. Smärtlindring, högläge och nässpray fungerar lika bra. Vi har själva "öronbarn" och har också alltid fått pencilin, men inte nu längre. Och nu när man provat ett par gånger så ja visst fan går det lika bra ändå....

Så andrew, även om du fått tid hos läkaren så hade du fått råden här ovan, inte antibiotika. Praktisera det så slipper du ha skrikande ungar. Och ja, det finns undantags fall där det inte ger sig och man ändå behöver medicin, men oftast inte.

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Du svarade inte på frågorna, kan jag tolka det som att du inser att det du skrev inte var så genomtänkt?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

över 100 hästar!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006

ej legitimera sig vid sjukbesök

Ja vi skyller missbruket av antibiotika på "dom". Var glad över att du lever i ett land där det bara är att lyfta på telefonen för hjälp och besked.

Edit: Dessutom är det kvalificerad vårdpersonal som tar emot ditt samtal.
    Kör lila Skoda

XC60 D3 R-Design
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Vet i tusan... Jobbar 16 timmar per dag ändå.
    Nå behöver man visa leg eller?

Registered User BeastPowers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av riskok Visa inlägg
    Nå behöver man visa leg eller?
    Inte för akutvård - vilket är den vård regeringen kommer förslå att papperslösa skall få rätt till.
    Vård i Sverige om man är asylsökande, gömd eller papperslös - 1177 Vårdguiden - sjukdomar, undersökningar, hitta vård, e-tjänster

- så du har alltså ett läge att spara 110 spänn när du kommer in medvetslös efter trafikolyckan
    om du spelar papperlös eller asylsökande. - great saving !

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av BeastPower Visa inlägg
    Inte för akutvård - vilket är den vård regeringen kommer förslå att papperslösa skall få rätt till.
    Vård i Sverige om man är asylsökande, gömd eller papperslös - 1177 Vårdguiden - sjukdomar, undersökningar, hitta vård, e-tjänster

- så du har alltså ett läge att spara 110 spänn när du kommer in medvetslös efter trafikolyckan
    Mja, i mitt fall var det ju 1200 spänn efter krock med älg och ambulansfärd med blåljus som hade gått att spara på så vis...
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Registered User MorbidRockers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2011
    Citat Ursprungligen postat av BeastPower Visa inlägg
    så du tror ett läkarbesök kostar 110kr?? hur ser den uträkningen ut? vem tror du betalar mellanskillnaden upp till det faktiska priset? inte är det illegala invandraren Mustafa iaf. (tro nu inte att det är någon form av rasistiskt inlägg, för det är absolut inte menat så från min sida).
    Nytt namn pga Freddes ovilja att svara på mail

över 100 hästar!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006

Citat Ursprungligen postat av MorbidRocker Visa inlägg
    så du tror ett läkarbesök kostar 110kr?? hur ser den uträkningen ut? vem tror du betalar mellanskillnaden upp till det faktiska priset? inte är det illegala invandraren Mustafa iaf. (tro nu inte att det är någon form av rasistiskt inlägg, för det är absolut inte menat så från min sida).
    Om du läser vad tråden handlar om så förstår du svaret.

Vi vet alla att det går via skattsedeln, sen har vi bara lite olika uppfattningar om alla människors lika värde.
    Kör lila Skoda

över 100 hästar!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006

Citat Ursprungligen postat av frange Visa inlägg
    Mja, i mitt fall var det ju 1200 spänn efter krock med älg och ambulansfärd med blåljus som hade gått att spara på så vis...
    Men ojojoj, det var verkligen inga 110kr minsann!
    Kör lila Skoda

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •