Polisen jagar bensintjuvar = 2 döda. - Sidan 17
Bilsnack
Sidan 17 av 22 FörstaFörsta ... 710111213141516171819202122 SistaSista
Resultat 241 till 255 av 320
    Das Auto. Fjellners avatar
    Namn
    Jonas F
    Reg.datum
    jun 2004
    Jobb
    Läkemedelsdistributör
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Skulle det inte kunna var så att killarna som körde ihjäl sig helt enkelt inte såg att bron var öppen?

Kanske trodde killarna att bron var en klaffbro, inte en svängbro? Varningsskylten för höjbar bro ser likadan ut oavsett klaffbro eller svängbro, men skylten visar en klaffbro. Kanske trodde killarna att de skulle kunna forcera bommen men köra vidare (en öppen klaffbro syns ju på långt avstånd, medan en svängbro knappt ens syns förrän man är framme vid öppningen) och märkte.. lite sent att bron var inte var en klaffbro som på skylten samt att den var öppen.

Kanske inte otänkbart om man inte är bekant med området, mörker råder, hög fart och stress..?

Bara en tanke.

Jag bor i Enköping, vilket är 15km ifrån hjulstabron, och har åkt över den många gånger och även fått stå och vänta på broöppning många gånger både dag och natt.
    Enligt mig lär man vara blind, drogad eller full för att inte se att bron är öppen, speciellt på natten då det framträder ännu tydligare pga att bron är upplyst.
    Att man skulle kunna missa att bron är öppen är något som övergår mitt förstånd!

När man kommer från Enköping och närmar sig hjulstabron vid broöppning så sitter det i första hand signaler som blinkar rött en bra bit innan bron, och dessa ser man LÅNGT innan bron när det är mörkt ute, vi snackar alltså minst 1km.
    Och när man kommer runt kurvan och faktiskt ser bron så ser man utan tvekan att bron är öppen, det sitter signaler och även bommar för att varna trafikanter (förutom det uppenbara, en stor, väl upplyst bro som står på tvären).
    Jag skulle vilja påstå att det är fysiskt omöjligt för en 24 år gammal Mitsubishi galant att hålla så hög hastighet i kurvan innan bron att den inte hinner bromsa och stanna.

Hur det trots dessa omständigheter kan vara polisens fel kan jag verkligen inte förstå!
    Enligt mig är det inget annat än ren och skär dödslängtan från förarens håll.
    Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002 "AIRLIFT Autopilot V2"
    Volvo 740 Trackday/Bilstein
    Mercedes-Benz E320 Avantgarde

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Eller en ännu värre (om möjligt) kåranda med ryggdunkande snutar där vad som helst går, snutar som inte vågar stå upp för vad som är rätt och fel. Det är domstolens plikt att fria och fälla, med kårandan som finns idag tycker snuten att den rätten ligger på deras sida bordet. Finns otaliga fall där kårandan drar polisens ageranden i en nedåtgående riktning, där de ser sig själva som lagen tom högre än lagen. falska vittnesmål etc är vardagsmat för många inom kåren.
    Tyvärr finns det poliser som är rötägg och tar lagen i egna händer. Jag personligen träffar en hel del poliser genom jobbet mellan varven och 99.9% av dessa verkar som schysst folk men man märker att det är en väldig frustration inom deras yrke också. T.ex så greps 2 personer(av 4) för stöld på en byggarbetsplats en söndags natt. På onsdag natt greps dessa två igen för stöld på annan arbetsplats och enda polisen kunde göra var att sucka, ta med dom till polisstationen, fylla i en jävla massa papper (helt sjukt vad papper dom får fylla i för minsta lilla) och sedan mer eller mindre se dom på gatan igen 24 timmar senare. Finns väldigt, väldigt många såna här liknande händelser. Försvar absolut inte att dom ljuger i rätten och skyddar sina egna, säger bara att jag förstår deras frustration och att dom känner att dom måste ta lagen i egna händer för att känna att det faktiskt händer något.

Att få upp en helikopter,sätta upp vägspärrar osv tar jävligt lång tid (förutom i filmer då). Först ska det samordnas över ev län/städer. Sen ska rätt plats hittas, sen ska det finnas patruller som kan åka ut till platsen och sätta upp allt. Man får nog lätt räkna med en 10-15 min (minst) innan en vägspärr är uppsatt. Hinner hända jäkligt mycket under den tiden i en biljakt på säg mellan 150-200km/h.
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

Rikskrim
    Namn
    Martin M
    Reg.datum
    aug 2008
    Ja, i vanliga fall om säg bron råkade vara öppen vid det tillfället. I detta fallet så tar polisen beslutet att öppna bron för att stoppa killen i bilen. Vad var tanken där? Att han skulle stanna troligen, men då kunde de lika gärna satt upp en vägspärr med spikmatta som med största sannolikhet hade funkat.

Visst, i ett samhälle krävs lag och ordning men som jag skrev så handlar detta mer om att polisen nu troligen tar till extremt drastiska åtgärder för vad? Ett brott som inte ens har fängelse på straffskalan. Det finns en anledning till varför fängelse inte finns på straffskalan, och det är för att brottet inte anses som grovt, det var samtidigt inget våldsbrott, det var bensin för 250kr. Lika idiotiskt vore det att kalla in helikopter och 20 polisbilar om en påkommen snattare börjar springa med en godispåse...

Citat Ursprungligen postat av floppa08 Visa inlägg
    Fast... Det känns givet att polisen ska försöka hänga på någon som blåser förbi 150km/h.
    Stannar han så är det fine (blir inte skjuten), men försöker han dra ifrån så är det lite grann hans eget fel om han drar in i en bom/kör utför en bro/blir skjuten.

Försöker man inte ens upprätthålla lagar och regler så rämnar allt och rättsstaten fallerar.
    Nu har jag inte lusläst hela storyn, men hade för mig att de visste vad de hade gjort. Hur som helst, polisen hade INGA anledningar att tro att det var något av det du listat i bilen, och i just det läget var det bara några trafikförseelser som gällde, kanske ett indraget körkort, och sen lite böter för bensinen? Menar inte heller att de inte skulle följt efter, utan att om de nu ville få fast dem till i princip vilket pris som helst så finns det bättre sätt än att öppna upp en dödsfälla där föraren av bilen antingen stannar eller dör... Är lite skillnad på de potentiella konsekvenserna som kan uppstå vid ex. en broöppning och säg punkterade däck (spikmatta).

I ett "normalt" samhälle så förutsätter inte alla att det ALLTID finns automatvapen i varenda bil som kör för fort. Fanns absolut ingen anledning för polisen att misstänka det.

Ja, men nu var det inga automatvapen, droger eller efterlysta personer det handlade om utan vid det tillfället var det antingen fortkörning, smitning, snatteri(!) eller nått annat skitbrott som det gällde.

Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Nu i efterhand vet vi att de handlade om några hundralappar på bensin. Allt är så enkelt i efterhand men i stundens hetta med de svå ungdommarna i bilen som gjorde allt för att komma ifrån polisen så går ju tankarna direkt att de kan finnas vapen i bilen, stöldgods, droger, efterlysta personer. Ja precis vad som helst kunde det vara. Nu råkade det vara två ungdommar med drogproblem har jag för mig? Som tankar och drar.

Vad hade samhället och media skrivit om de hittat automatvapen, stöldgods och amfetamin i bilen? Då hade det varit andra bullar.
    Ja, och ännu mer effektivt hade det varit att skicka en missil eller spränga hela länet med ett kärnvapen. Då hade troligen ingen snattat bensin eller kört för fort där igen! Att riskera att någon dör pga en smitning, snatteri eller något skitbrott är bra menar du?

Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    Är väll inte riktigt samma sak att skjuta en fortkörare. Men om polisen försöker stanna en bilist som gjort sej skyldig till fortkörning, och han väljer att försöka köra ifrån polisen, så ser jag det som ganska rimligt att polisen försöker få stopp på bilisten. Öppna en bro käns som ett effektivt sätt att få stopp på bilen...Dessutom relativt säkert tack vare varningssignaler och bommar. Såvida föraren inte är påtänd eller nått, men destå större själ att få stopp på honnnom i så fall!
    Ja, men "planen" var riggad av polisen, och utfallet kunde varit en av två saker, föraren stannar och föraren skiter i allt och kör över kanten och med största sannolikhet dör. Där har du problemet, inte att polisen ingrep.
    Det finns en anledning till varför polisen själva har regler och praxis för hur saker och ting görs. Hade det varit "lagen till vilket pris som helst" så hade alla varit döda eller döende vid det här laget...

Polisen har tillräckligt med befogenheter för att göra sina jobb - ge gärna några exempel på saker de inte vågar göra? Problemet är snarare hur domstolarna tolkar de lagar som finns!

Citat Ursprungligen postat av SnApS Visa inlägg
    Föraren är enligt mig 110% ansvarig för vad som hände och egentligen den enda som faktiskt kunde se till att det hade slutat annorlunda.

Tror varken polisen som jagade, polisen som tog beslutet att vrida bron eller någon annan faktiskt tänkte att FÖRAREN skulle skita i allt och riskera sitt eget och medpassagerarens liv.

Tråkiga med detta är att vi kommer närmare och närmare en poliskår som inte vågar ingripa pga efterföljerna som kan komma. Sätter inte bara poliserna i fara utan ger kriminella julafton året runt..
    Vet inte riktigt vad du "vet" rent praktiskt om den verklighet du nämner, men att två stycken dör pga ett snatteri är rimligt menar du? Största problemet här är att det var en medveten handling från polisens sida som resulterade i att en situation uppstod som där två stycken dog. Att bilen inte stannade var nog det sista den ansvarige polisen trodde skulle ske, MEN, det kunde ske, och det var alltså en risk han tog vare sig han tänkte på den eller inte.

Ehh, vad snackar du om egentligen... Det låter som att du bor i en krigszon... Den enda bubblan i ditt resonemang är den guldfiskskål du har på ditt huvud som förhindrar dig från att se att en broöppning inte står i proportion till vare sig snatteriet eller fortkörningen, utan kunde ha gjorts på ett sätt som varken utsätter polisen eller någon annan för onödig fara, inte skapar en dödsfälla som bara kan resultera i en av två saker...

Om jag får reda på vem du är och om jag någonsin ser dig köra för fort eller gå över röd gubbe så måste jag direkt hoppa upp och sätta ett armlås på dig, bryta din arm, strypa ut dig och slå ihjäl dig med ett fälgkors.... för man kan ALDRIG ALDRIG släppa kriminaliteten lös!!!! *sarkastisk*

Citat Ursprungligen postat av infiniti Visa inlägg
    Precis!

Även om någon verkar tro att man kan sätta sig ner och ta en fika å diskutera igenom problemen med kriminella mitt i en polisjakt tills det bara finns blommor och blå himmel i huvudet på dem, så är det tyvärr inte så det fungerar i verkligeheten.

Saker eskalerar, och ibland med ödestigra och tråkiga konsekvenser för alla inblandade, det är tyvärr baksidan av att ha en poliskår som jagar kriminella i vårt samhälle. Men jag tycker man kan acceptera dessa fåtal fall som slutar i tragedi, med tanke på att poliserna ibland agerar med ytterst liten betänketid, samt behöva tänka på vad som kan hända åt oskyldiga människor om de inte får stopp på den jagade tillräckligt snabbt och även ibland med sitt eget och kollegors liv som insats.

Om man tycker att det är för hårt, så behöver man nog titta ut ur sin bubbla lite, för det finns mycket skit som man kanske inte ser om man inte vill se det.

För vad är alternativen? Släppa kriminaliteten lös utan övervakning? Nej tack.

Som vanligt, och även i detta fallet, var det de misstänkta som satte bollen i rullning. Denna gång fick de betala det ultimata priset, vilket är otroligt synd, men knappast polisens fel som försökte få stopp på dem a.k.a deras jobb.
    -=[bi-Turbo]=-

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av kwazimodo Visa inlägg
    Vet inte riktigt vad du "vet" rent praktiskt om den verklighet du nämner, men att två stycken dör pga ett snatteri är rimligt menar du? Största problemet här är att det var en medveten handling från polisens sida som resulterade i att en situation uppstod som där två stycken dog. Att bilen inte stannade var nog det sista den ansvarige polisen trodde skulle ske, MEN, det kunde ske, och det var alltså en risk han tog vare sig han tänkte på den eller inte.

Ehh, vad snackar du om egentligen... Det låter som att du bor i en krigszon... Den enda bubblan i ditt resonemang är den guldfiskskål du har på ditt huvud som förhindrar dig från att se att en broöppning inte står i proportion till vare sig snatteriet eller fortkörningen, utan kunde ha gjorts på ett sätt som varken utsätter polisen eller någon annan för onödig fara, inte skapar en dödsfälla som bara kan resultera i en av två saker...

Om jag får reda på vem du är och om jag någonsin ser dig köra för fort eller gå över röd gubbe så måste jag direkt hoppa upp och sätta ett armlås på dig, bryta din arm, strypa ut dig och slå ihjäl dig med ett fälgkors.... för man kan ALDRIG ALDRIG släppa kriminaliteten lös!!!! *sarkastisk*.
    Självklart ska straffet stå i proportion till brotten men vad hade hänt om vid en ev vägspärr där bilen ändå inte hade stannat utan kört rakt in i en polisbil och dödat en polis? Eller spikmatta (hur ofta används såna i Sverige?) och bilen hade voltat och dom ändå dog? Med ditt resonemang så kan man alltså inte ha gjort så heller utan dom skulle helt enkelt ha släppt dom och hoppats på att dom någon dag skulle komma in och erkänna? För oavsett vad polisen hade gjort så kunde det ju faktiskt gå åt helvete..

Allt du nämner är ju efter konstruktion. Nej, nu var dom inte efterlysta, nej dom hade inte vapen eller liknande men i polisens yrke måste dom faktiskt tänka i dom banorna. Poliser kan inte gå in i en situation och tänka att det är glada Agda 78 som är ute och glömt att hon tagit en chokladbit.

Dags för dig att vakna upp och inse att snorungar i 12 års åldern springer runt med vapen, det skjuts tamefan både höger och vänster i Sverige numera. Nej, det är ingen krigszon men dom gånger jag möter folk i jobbet utgår jag nästan uteslutet ifrån att dom bär någon form av vapen på sig.

Så du jämför alltså med att medvetet utföra en handling där du VET hur utgången blir mot det polisen gjorde? På fullaste allvar tror att polisen som tog beslutet visste att denna förare skulle skita i allt vad varning heter och köra ut från brokanten för att han ville att föraren samt medpassageraren skulle dö?

Go fast or dont go at all Fartgalens avatar
    Namn
    Johan A
    Reg.datum
    apr 2001
    Jag kan då inte hålla med om att polisen ska kritiseras i just denna händelse. Knarkande tjuvar har inget på vägen att göra vilket detta är ett tydligt bevis för. Glad att dom inte fronta med någon.
    EVERY DAY IS RACE DAY!!

Rikskrim
    Namn
    Martin M
    Reg.datum
    aug 2008
    Nu var det inte ens dig jag citerade, men ok. Det "hade" kunnat hända, men sannolikheten är MYCKET större att de hade fått stopp på bilen utan onödiga skador på vare sig förare eller passagerare. Allt kan hända....det gäller att välja det bästa alternativet - man behöver inte vara Dr XYZ för att förstå att folk kommer att dö om de kör över kanten, vilket aldrig hade varit fallet om de valt i princip vilket annat alternativ som helst. Svenska polisen har spikmattor, och den är just framtagen som ett billigt men effektivt sätt att stoppa fordon utan att att för den delen behöva riskera polisbilar eller polisers liv. Ingen aning om hur ofta de används, men om de tycker det är jobbigt att behöva åka ut med en spikmatta och att de av den anledningen helre riggar en dödsfälla genom att öppna en bro så är det ju något skapligt fel i hur polisen jobbar.
    Vadå med mitt resonemang... Har du ens läst vad jag skrivit?
    Det kan alltid gå åt helvete, men som jag skrev så har man med en spikmatta kanske (hittar på här) 95% chans att få stopp på en bil utan skador givet att den kör över mattan. I fallet "öppna bro" så har du en 100% chans att du får stopp på bilen med alvarliga skador/död som följd. Det är därför spikmattor och andra alternativ finns - så att folk inte dör.

Nej, de följde efter pga att bilen sattes i samband med bensinstölden (snatteriet), inte för att de misstänkte vapenbrott, eller något annat. Det var pga bensinstölden polisen valde att öppna bron.

Nej, jag jämför SANNOLIKHETEN. Sannolikheten för att någon blir alvarligt skadad om de inte stannar vid en broöppning = HÖG. Sannolikheten för att någon dör om de inte stannar vid en broöppning = HÖG. Det finns två möjliga utfall, bilisten stannar, bilisten kör vidare. Så du har ett scenario där bilisten stannar och allt är bra, och de kan bötfälla hnm för 250kr snattad bensin och ett annat scenario där de blir antingen alvarligt skadade eller dör. Förstår du?
    Med en spikmatta så är sannolikheten för att någon blir skadad eller dör LÅG, men kanske LIIIIIITE LIIIIIITE mindre effektiv än att låta någon köra utför ett stup ner i vattnet och drunkna...

Självklart ska straffet stå i proportion till brotten men vad hade hänt om vid en ev vägspärr där bilen ändå inte hade stannat utan kört rakt in i en polisbil och dödat en polis? Eller spikmatta (hur ofta används såna i Sverige?) och bilen hade voltat och dom ändå dog? Med ditt resonemang så kan man alltså inte ha gjort så heller utan dom skulle helt enkelt ha släppt dom och hoppats på att dom någon dag skulle komma in och erkänna? För oavsett vad polisen hade gjort så kunde det ju faktiskt gå åt helvete..

Allt du nämner är ju efter konstruktion. Nej, nu var dom inte efterlysta, nej dom hade inte vapen eller liknande men i polisens yrke måste dom faktiskt tänka i dom banorna. Poliser kan inte gå in i en situation och tänka att det är glada Agda 78 som är ute och glömt att hon tagit en chokladbit.

Dags för dig att vakna upp och inse att snorungar i 12 års åldern springer runt med vapen, det skjuts tamefan både höger och vänster i Sverige numera. Nej, det är ingen krigszon men dom gånger jag möter folk i jobbet utgår jag nästan uteslutet ifrån att dom bär någon form av vapen på sig.

Så du jämför alltså med att medvetet utföra en handling där du VET hur utgången blir mot det polisen gjorde? På fullaste allvar tror att polisen som tog beslutet visste att denna förare skulle skita i allt vad varning heter och köra ut från brokanten för att han ville att föraren samt medpassageraren skulle dö?
    -=[bi-Turbo]=-

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Tror man måste fokusera på vad detta åtal egentligen handlar om , innan man börjar dra in ballistiska scudmissiler, atomvapen och drönare.

Detta handlar om att avgöra om metoden för att stoppa fordonet har stöd i regelverket. Sånt prövas med jämna mellanrum precis hela tiden i precis alla sammanhang. Förfarandet är att åklagaren väcker ett åtal , jurister utreder händelsen på djupet efter de lagar och regler vi har och enas om ett utfall. Detta blir sen vägledande, även kallat prejudikat, och kommer alltså stå som mall för hur man ska hantera ett liknande ärende i framtiden.

Som sagt är detta väldigt vanligt där man har en situation där regelverket är otydligt eller helt saknar vägledning, det behöver inte handla om dödsfall eller ens någon skadad för att väcka ett sånt åtal. Är att stoppa ett fordon med hjälp av en bro ett riktigt sätt att hantera ett likande ärende på ? Anser man befintliga regler otillräckliga ändras det sannolikt efter domen.

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    massa text
    Tog ju med stycket du citerade mig i ...

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Nu var det inte ens dig jag citerade, men ok. Det "hade" kunnat hända, men sannolikheten är MYCKET större att de hade fått stopp på bilen utan onödiga skador på vare sig förare eller passagerare. Allt kan hända....det gäller att välja det bästa alternativet - man behöver inte vara Dr XYZ för att förstå att folk kommer att dö om de kör över kanten, vilket aldrig hade varit fallet om de valt i princip vilket annat alternativ som helst. Svenska polisen har spikmattor, och den är just framtagen som ett billigt men effektivt sätt att stoppa fordon utan att att för den delen behöva riskera polisbilar eller polisers liv. Ingen aning om hur ofta de används, men om de tycker det är jobbigt att behöva åka ut med en spikmatta och att de av den anledningen helre riggar en dödsfälla genom att öppna en bro så är det ju något skapligt fel i hur polisen jobbar.
    Vadå med mitt resonemang... Har du ens läst vad jag skrivit?
    Det kan alltid gå åt helvete, men som jag skrev så har man med en spikmatta kanske (hittar på här) 95% chans att få stopp på en bil utan skador givet att den kör över mattan. I fallet "öppna bro" så har du en 100% chans att du får stopp på bilen med alvarliga skador/död som följd. Det är därför spikmattor och andra alternativ finns - så att folk inte dör.

Nej, de följde efter pga att bilen sattes i samband med bensinstölden (snatteriet), inte för att de misstänkte vapenbrott, eller något annat. Det var pga bensinstölden polisen valde att öppna bron.

Nej, jag jämför SANNOLIKHETEN. Sannolikheten för att någon blir alvarligt skadad om de inte stannar vid en broöppning = HÖG. Sannolikheten för att någon dör om de inte stannar vid en broöppning = HÖG. Det finns två möjliga utfall, bilisten stannar, bilisten kör vidare. Så du har ett scenario där bilisten stannar och allt är bra, och de kan bötfälla hnm för 250kr snattad bensin och ett annat scenario där de blir antingen alvarligt skadade eller dör. Förstår du?
    Med en spikmatta så är sannolikheten för att någon blir skadad eller dör LÅG, men kanske LIIIIIITE LIIIIIITE mindre effektiv än att låta någon köra utför ett stup ner i vattnet och drunkna...
    Eftersom bilen/föraren var så otroligt angelägen om att inte bli stannad så misstänks grövre brott direkt. Polisen ska sätta stopp på dessa punkt slut.

Varför tror du att de självmant valde att köra igenom bommarna och ner i vattnet?
    BILSNACK | crew

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Eftersom bilen/föraren var så otroligt angelägen om att inte bli stannad så misstänks grövre brott direkt. Polisen ska sätta stopp på dessa punkt slut.

Varför tror du att de självmant valde att köra igenom bommarna och ner i vattnet?
    Då har en snattare som lägger benen på ryggen egentligen mördat någon och således kan alla insatser till förfogande sättas in? Det håller inte!

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Då har en snattare som lägger benen på ryggen egentligen mördat någon och således kan alla insatser till förfogande sättas in? Det håller inte!
    Skillnad på en löpande snattare än 2 misstänkt påtända flyende i en bil i full fart. Skillnad på äpplen och päron också
    BILSNACK | crew

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Skillnad på en löpande snattare än 2 misstänkt påtända flyende i en bil i full fart. Skillnad på äpplen och päron också
    Vad menar du att skillnaden skulle vara?, man vet inte varför vederbörande flyr och brottet är ett skitbrott. Man vet mer först när man stoppat personen/erna och tills dess kan det vara en galen mördare, en lyst, en simpel snattare oc oavsett det är till fots eller i fordon kan skit hända, i ett fordon kan vederbörande krocka med oskyldiga, till fots kan ex. en gisslansituation uppså eller att personen försöker sig på tillgrepp av fordon. Oändligt många parametrar spelar in och därför går det inte att betrakta situationen utan att se nyanserna.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av Fartgalen Visa inlägg
    Jag kan då inte hålla med om att polisen ska kritiseras i just denna händelse. Knarkande tjuvar har inget på vägen att göra vilket detta är ett tydligt bevis för. Glad att dom inte fronta med någon.
    kanske ingen polis personligen ska straffas speciellt hårt. men något som får dom att tänka till innan dom tar sånna beslut..

man måste ha tydligare regler som inte gör att det blir dessa helt urbota grejerna från polisens sida..

detta är bara en av alla grejer som blivit urspårt sista tiden.

motorcykels jakter där dom jagar skiten ur en hoj tills den hamnar ute på en åker halvt ihjäl slagen förare.
    jaga en hoj för en fortkörning och lite rödljus körningar med helikopter som slutar i dödsolycka.

den jakten som är värt som jag sätt på film är jakten i norrköpin där dom jagar någon idiot
    där jakten slutar på en gång/cykelbana i en stor krash där både den jagade och polisbilen passerat ett stort antal oskydliga.

att någon dör i jakterna kan inte direkt vara den jagande polisens fel men samhället istort.
    och det dröjer inte förens en polisbil plöjer igenom en grupp dagis ungar i en jakt. och då är det lagom dags att klaga på dessa jakter.

sunt förnuft måste råda och att man inom rimliga gränser gör ett efterföljande. men långt innan det blir ren dumhet faktist får bita i det sura äpplet och släppa jakten hur jävla trist det än är att en idiot klarar sig.

för dessa dom jagar hade om dom fått tag i dom innan olyckorna hänt setat där bakom ratten/styret dagen efter endå.. med andra ord att dom blivit stoppade hade inte gjort någon skillnad alls..

Rikskrim
    Namn
    Martin M
    Reg.datum
    aug 2008
    Tog ju med stycket du citerade mig i ...
    Stycket du citerade var ett svar på inlägget skrivet av "infiniti".

Det är inte alls säkert att grövre brott misstänktes. De följde efter och öppnade bron med vetskap om att de i bilen var misstänkt för bensinstölden, inget grövre brott, varför har så många fått för sig det? Brottet de var misstänkta för kunde som högst ge dagsböter och insatsen bör därför stå i proportion till brottet och straffvärdet, som jag skrev tidigare.

De kanske var stress, påverkan, kanske rent av tron om att de kunde "hoppa" bron som på film, men jag tvivlar på att de ville eller planerade att ta sina liv.
    -=[bi-Turbo]=-

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Stycket du citerade var ett svar på inlägget skrivet av "infiniti".

Det är inte alls säkert att grövre brott misstänktes. De följde efter och öppnade bron med vetskap om att de i bilen var misstänkt för bensinstölden, inget grövre brott, varför har så många fått för sig det? Brottet de var misstänkta för kunde som högst ge dagsböter och insatsen bör därför stå i proportion till brottet och straffvärdet, som jag skrev tidigare.

De kanske var stress, påverkan, kanske rent av tron om att de kunde "hoppa" bron som på film, men jag tvivlar på att de ville eller planerade att ta sina liv.
    som sagt det är lätt att i efterhand att tänka på deras beslut. men man tar sällan speciellt smarta beslut när man känner sig jagad.

sen att dom får stå för sina egna beslut är inget man kan bort se ifrån polisen tvingade dom inte att åka över där.

men samtidigt borde polisen som tog beslutet fakitst tänkt på tanken att dom faktist kunde tänka sig fortsätta över. nästa gång tror jag iallfal inte att någon beslutar om en bro öppning.
    därimot så hoppas jag dom ber dom sänka bommarna igen. men ger fan i att öppna bron.

för den delen var rätt smart tänkt av polisen men att öpnna var rätt korkat gjort.

men även polisen kan lätt bli påverkade av jakten och faktist beslutar korkat. men denna var inte direkt i jakten utan var som jag fattat ett inrebefäl som tog det beslutet.
    säkert lagom frustrerad att dom försöker fly från polisen.

tyvärr har polisen en inställning som gör att dom inte kan släppa en sak för att dom just är poliser.

en vanlig svenson vet oftast när det är läge att backa ur ett läge. medans en polis vägrar ta 2steg bakåt.

om det så kräver att dom skjuter någon som står bakom en stängd grind och har all möjlighet att backa 2steg och vara på säkert avstånd så går ej det.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •