Polisen jagar bensintjuvar = 2 döda. - Sidan 18
Bilsnack
Sidan 18 av 22 FörstaFörsta ... 8111213141516171819202122 SistaSista
Resultat 256 till 270 av 320
    Vad vore livet utan turbo
    Namn
    Henrik
    Reg.datum
    maj 2006
    skit ska skit ha!
    gött att dom inte kan förpesta sin omgivning längre, synd att polisen blir åtalad

Vatos Locos
    Guest
    Polisen gjorde helt rätt som tog beslut om att öppna bron för att få stopp på nötterna.
    De som påstår motsatsen kan inte ha mycket i hjärnan, är bara patetiskt att tycka synd om dem.

If you can't do the time, don't do the crime, stölden skedde i utkanten av Uppsala om jag inte minns helt fel och därifrån så är det ca 8 mil till aktuell bro, så de hade all möjlighet i världen att stanna, men valde att ignorera detta och då fick de helt betala med sin liv.

Så polisen gjorde helt rätt, kul och se att det finns poliser med kurage och som agerar korrekt, kriminella skall jagas med blåslampa.

Registered User
    Namn
    Daniel K.
    Reg.datum
    aug 2006
    2 mindre idioter i samhället. Bästa möjliga utgång - självsanering.

Att de anhöriga väljar att gråta/hora ut sig i kvällstidningarna är för mig en gåta... Hade mörkat allt samröre med förbrytarna.

De som sitter och försvarar bilflygarna är med all säkerhet såna som även tycker Göteborgskravallerna var bra, kastar sten utanför tex. EU-toppmöten och sympatiserar med diverse partrask på yttersta vänsterkanten..

Hoppas innerligt att poliserna blir frikända.
    Citat: Ursprungligen postat av DanneH Vad har detta blivit för forum egentligen? Familjeliv? Det är väl sådär det ska se ut när man rejsar
    Apropå Vansinnesfärd på skolgård

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Orkar inte citera alla inlägg så skriver bara rakt av.

Varför ska polisen backa 2 steg för? Deras jobb är att INTE backa 2 steg när det händer kriminella saker. Dom finns där för att just,. stoppa kriminella.

Om en snattare lägger benen på ryggen så grattis, den snattaren kommer att bli jagad, troligtvis (om polis/väktare kommer ifatt) få rätt så rejäla blåmärken då han/hon kommer bli tacklad och ihopbuntad hyffsat så våldsamt.

Vad händer den dagen mc´n som kör smitit ifrån polisen eller bilen som inte stannade för en enkel smitningsnota brakar rakt in i en oskyldig grupp med barn som någon skrev att polisbilen skulle göra? Vad ska det skyllas på då? Att polisen inte gör tillräckligt? Att polisen SKA jaga idioterna som har svårt att skilja på Svensk lag och sin egen lag?

Väldigt mycket gnäll på polisen när dom gör något och ännu mera gnäll på dom när dom inte gör något. Självklart finns det mycket gråzoner inom deras jobb. Personligen tycker jag det är bra att polisen (som myndighet då) granskas mellan varven men att åtala någon för det som hänt här tycker jag bara förlöjligar hela poliskåren och kommer i slutändan troligtvis enbart få negativa effekter på vad dom vågar göra i slutändan mot kriminella.

Hoppas verkligen att polisen ifråga klarar sig från alla slags skuld och kommer må bra i slutändan när allt är över
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av kwazimodo Visa inlägg
    Vet inte riktigt vad du "vet" rent praktiskt om den verklighet du nämner, men att två stycken dör pga ett snatteri är rimligt menar du? Största problemet här är att det var en medveten handling från polisens sida som resulterade i att en situation uppstod som där två stycken dog. Att bilen inte stannade var nog det sista den ansvarige polisen trodde skulle ske, MEN, det kunde ske, och det var alltså en risk han tog vare sig han tänkte på den eller inte.

Ehh, vad snackar du om egentligen... Det låter som att du bor i en krigszon... Den enda bubblan i ditt resonemang är den guldfiskskål du har på ditt huvud som förhindrar dig från att se att en broöppning inte står i proportion till vare sig snatteriet eller fortkörningen, utan kunde ha gjorts på ett sätt som varken utsätter polisen eller någon annan för onödig fara, inte skapar en dödsfälla som bara kan resultera i en av två saker...

Om jag får reda på vem du är och om jag någonsin ser dig köra för fort eller gå över röd gubbe så måste jag direkt hoppa upp och sätta ett armlås på dig, bryta din arm, strypa ut dig och slå ihjäl dig med ett fälgkors.... för man kan ALDRIG ALDRIG släppa kriminaliteten lös!!!! *sarkastisk*
    Att två stycken dör om de väljer att köra mot en öppen bro är rimligt, ja. De dog inte pga. snatteriet. De dog inte heller av att polisen öppnade en bro. Utan de dog av sitt egna beslut om att köra över en öppen bro. Polisen tog ett aktivt beslut att få jakten effektivt avslutad innan andra kom till skada, precis som det ska göras om de jagade är så enkla/höga/dumma att de inte stannar själva. Sedan så struntar jag fullständigt i vad polisen jagar de misstänkta för, stannar de inte så ska de stoppas helt enkelt. Varför stannade de inte och redde ut saken med polisen om det enda de hade gjort var att snatta lite bensin?

Den enda med skål på huvudet i denna tråd är du. Vad hade du velat att polisen hade gjort? Du talade väl något om spikmattor nånstans i tråden, dessa är då verkligen inte säkra eller enkla metoder att stoppa en flyende bil med heller. För några år sedan dog en polis här i trakten när han kastade ut spikmattan framför en flyende bil, då den jagade tappade kontrollen över bilen när han försökte undvika spikmattan. Konstapeln fick sig en flygtur på många tiotals meter innan han landade i skogskanten, död. Då ser jag en öppen bro som en väldigt säker metod istället, med endast de flyendes liv på spel.

Poliisin yliajon todistanut: "Nyt lähtee henki" | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Du kan ju försöka, har aldrig brytt mig speciellt mycket i låtsaspoliser. Men försöker polisen stoppa mig, så stannar jag. Inte svårare än så. Hade dessa grabbar gjort det, så hade de levt idag.

Frågor på det?

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Axelsson
    Reg.datum
    maj 2003
    Kriminella ska inte kunna få fri lejd på grund av att de kan riskera att skadas, det är ju helt uppåt väggarna. Däremot ska de stoppas med så liten risk som möjligt för allmänhet och poliser. Hur de stoppas är väl av mindre vikt så länge som de inte tar chansen att stanna i det initiala skedet.

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av SnApS Visa inlägg
    Personligen tycker jag det är bra att polisen (som myndighet då) granskas mellan varven men att åtala någon för det som hänt här tycker jag bara förlöjligar hela poliskåren och kommer i slutändan troligtvis enbart få negativa effekter på vad dom vågar göra i slutändan mot kriminella.
    Jag tycker även jag att det är mycket bra när myndigheter granskas, oavsett myndighet och granskningsförfarande. Polismyndigheten granskas även de på olika sätt, dels via rättsliga prövningar där otydliga lagtolkningar prövas, precis som i detta fall, hur skulle det vara fel?

Registered User
    Namn
    Daniel Andersson
    Reg.datum
    jun 2004
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    en vanlig svenson vet oftast när det är läge att backa ur ett läge. medans en polis vägrar ta 2steg bakåt.
    I vilket läge backade dessa två Svenssons två steg tillbaka ?

Det mesta i tråden bygger på spekulationer om vad som kan ha hänt (eftersom få av oss var närvarande) och vad andra "borde" ha gjort, utan att vi vet vad som skulle kunna hända då.

Enligt en artikel i tidningen visste inte polisen om vad som hänt på macken. De ser en bil med
    trasig framlykta. När de åker efter, ökar bilen hastigheten. Vid signal med ljud och ljus fortsätter
    bilen i ännu högre fart. Vad borde rutinen hos polisen vara vid följande trafikbrott ?

Trasig lykta, smita ifrån polisen som ger stopsignal.

1. Äh. Det är inte så farligt. Vi släpper.
    2. De vill inte stanna. Vad döljer de mer. Vi hänger på försöker stanna bilen.

Vad är rutinen hos en vanlig trafikant (vetande eller ovetandes om den trasig lyktan)
    när polisen kommer upp bakom och signalerar att du ska stanna.

1. Stannar på lämpligt ställe (Undra vad de vill / jag får ta mina böter för lyktan)
    2. Äh, de är nog bara ute efter ett race. Jag kör ifrån dem.

Vad är sedan rutinen hos en trafikant när man kommer fram till en broöppning
    1. Stannar bakom väntande bilar
    2. Jag hinner nog över ändå, fast bron står på tvären och är upplyst.

Vad är rutinen hos en trafikant som kommer fram till en broöppning, när man har haft
    en polisbil efter sig i 8 mil, som vill att trafikanten stannar.

// Andersson

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Jag tycker även jag att det är mycket bra när myndigheter granskas, oavsett myndighet och granskningsförfarande. Polismyndigheten granskas även de på olika sätt, dels via rättsliga prövningar där otydliga lagtolkningar prövas, precis som i detta fall, hur skulle det vara fel?
    Syftade på själva åtalet. Granskning i sig har jag inget emot att det utförs på myndigheter. Finns ett helt gäng med myndigheter som behöver bli granska minst lika hårt och hårdare än polisen men det är en annan diskussion =)

Självklart förstår jag att åtalet är en "del" av granskningen men tycker att det borde finnas andra vägar att gå för att granska något än att åtala en enskild polis för ett beslut som man borde ha tagit denna gång.
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av SnApS Visa inlägg
    Självklart förstår jag att åtalet är en "del" av granskningen men tycker att det borde finnas andra vägar att gå för att granska något än att åtala en enskild polis för ett beslut som man borde ha tagit denna gång.
    Vilken annan väg skulle överhuvudtaget vara möjlig? Här är det en domstol som skall ta ställning till huruvida en överträdelse gjorts eller ej, sedan är det beroende på utfallet lagstiftarens sak att hantera ev. justeringar av en felaktig / otydlig lagtext.
    Domstolen bildar heller inte sin uppfattning på skit som skrivs i Aftonbladet utan på det utredningsmaterial som samlats in inför prövning, dvs de gör en hyfsat objektiv bedömning av ärendet. Sedan ska vi heller inte förglömma att det är rättsväsendets plikt att skydda sina egna intressen och det ser inte bra ut för rättssäkerheten om en massa snutar döms för vare sig brott el. tjänstefel = i majoriteten av rättsliga prövningar mot en polis går denne fri, i mycket sällsynta fall döms polisen och i ännu mer sällsynta fall får polisen i fråga annan påföljd än en varning och nån veckas indragen lön i EXTREMFALL blir polisen av med jobbet, så kommer ej ske här oavsett utfallet i rätten.

Rikskrim
    Namn
    Martin M
    Reg.datum
    aug 2008
    Antingen är du oförmögen att se kopplingen eller så vill du inte se den, oavsett så är det en polis i sin myndighetsutövning som ser till att bron öppnats och bidrar till att de dör.
    Deras aktiva beslut är vad som är problemet - fel beslut pga ALLA de anledningar jag skrivit innan. Varför de inte stannade är ett mysterium och för sent att ta reda på nu, men att någon inte stannar motiverar fortfarande inte att man tar till vilka medel som helst för att få stopp på dem.

Skålen är din och flera andra tangentbordsryttare här med extremt starka åsikter om saker och ting fram till den dagen något händer er själva. Då är det samma personer som gnäller och gråter ut om hur orättvist livet är.
    Spikmatta är ett alternativ. Om polisen inte vill göra sitt jobb med de verktyg de har så får de väl börja flippa burgare tillsammans med alla bittra luffare i denna tråd som tycker 250kr är värt två liv.
    Ja, att öppna en bro är jättesäkert för alla inblandade förutom de du försöker stoppa - SMART, och det är tur att du inte är polis eller har något att säga till om, så får man hoppas att det finns folk som faktiskt använder huvudet som fattar besluten!

Citat Ursprungligen postat av infiniti Visa inlägg
    Att två stycken dör om de väljer att köra mot en öppen bro är rimligt, ja. De dog inte pga. snatteriet. De dog inte heller av att polisen öppnade en bro. Utan de dog av sitt egna beslut om att köra över en öppen bro. Polisen tog ett aktivt beslut att få jakten effektivt avslutad innan andra kom till skada, precis som det ska göras om de jagade är så enkla/höga/dumma att de inte stannar själva. Sedan så struntar jag fullständigt i vad polisen jagar de misstänkta för, stannar de inte så ska de stoppas helt enkelt. Varför stannade de inte och redde ut saken med polisen om det enda de hade gjort var att snatta lite bensin?

Den enda med skål på huvudet i denna tråd är du. Vad hade du velat att polisen hade gjort? Du talade väl något om spikmattor nånstans i tråden, dessa är då verkligen inte säkra eller enkla metoder att stoppa en flyende bil med heller. För några år sedan dog en polis här i trakten när han kastade ut spikmattan framför en flyende bil, då den jagade tappade kontrollen över bilen när han försökte undvika spikmattan. Konstapeln fick sig en flygtur på många tiotals meter innan han landade i skogskanten, död. Då ser jag en öppen bro som en väldigt säker metod istället, med endast de flyendes liv på spel.

Poliisin yliajon todistanut: "Nyt lähtee henki" | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Du kan ju försöka, har aldrig brytt mig speciellt mycket i låtsaspoliser. Men försöker polisen stoppa mig, så stannar jag. Inte svårare än så. Hade dessa grabbar gjort det, så hade de levt idag.

Frågor på det?
    -=[bi-Turbo]=-

Registered User
    Namn
    Joel G
    Reg.datum
    dec 2011
    Jobb
    CNC Tekniker
    Ja, att öppna en bro är jättesäkert för alla inblandade förutom de du försöker stoppa - SMART,
    Ja, det är smart!
    För det är väl ändå ingen bättre ide att använda medel som eventuellt kan vara farligt för andra civila eller polisen?

Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Ja, att öppna en bro är jättesäkert för alla inblandade förutom de du försöker stoppa - SMART!
    Kan inte annat än hålla med. Det är den absolut smartaste av alla de dåliga lösningarna. Inte heller kom du med något bättre alternativ, spikmatta, du såg ju i länken i mitt förra inlägg hur "säkert" det ser ut att vara för den flyende? För att inte tala om hur det gick för polismannen.

Eftersom jag anser att jag fört fram min åsikt i frågan åt dig, så lämnar jag det här. Jag ser att du verkligen är en sådan som tror att världen kan förbättras bara vi kramas tillräckligt hårt och länge med varandra.

Naivt och blåögt.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Kriminella ska inte kunna få fri lejd på grund av att de kan riskera att skadas, det är ju helt uppåt väggarna. Däremot ska de stoppas med så liten risk som möjligt för allmänhet och poliser. Hur de stoppas är väl av mindre vikt så länge som de inte tar chansen att stanna i det initiala skedet.
    tror du missar poängen tillslut är det vanligt folk som blir drabbade pga att polisen inte backar ur.

jakterna blir så urbota dumma.. misstänker att du inte sätt jakten genom centrala Norrköping som går igenom folkmassor på cykelbanor ja jakten har gått helt fucking bananas.
    bilen dom jagar åker in i en sugga som står vid en bro på en cykelbana.

chansen att jakten slutat dödligt för en oskyldig var rejält stor där.
    för vad en pundare utan körkort.
    förvisso inte en idiot som ska vara på vägen men det måste finnnas relevans vid jakter.

samhället blir inte bättre av sånna jakter hur mycket ni än vill tro det.

det går bra tills ni en dag blir ramad i sidan av en polisbil som jagar en som pallat ett äpple eller nått annat dumnt. du inser att din fru och din nyfödda son dog pga en skit grej.

tro mig det kommer hända även om det inte drabbar just dig så kanske någon annan.

man ska även tänka på att dom som dog vid bron lämnar efter sig en massa släkt och vänner som är helt oskyldiga. dessa drabbas hårdast av det som hände.

buset ska helt klart jagas men det får inte övergå till ren dumhet.
    detta är dessutom reglerat men följs verkligen inte alls..

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av xploid Visa inlägg
    I vilket läge backade dessa två Svenssons två steg tillbaka ?

Det mesta i tråden bygger på spekulationer om vad som kan ha hänt (eftersom få av oss var närvarande) och vad andra "borde" ha gjort, utan att vi vet vad som skulle kunna hända då.

Enligt en artikel i tidningen visste inte polisen om vad som hänt på macken. De ser en bil med
    trasig framlykta. När de åker efter, ökar bilen hastigheten. Vid signal med ljud och ljus fortsätter
    bilen i ännu högre fart. Vad borde rutinen hos polisen vara vid följande trafikbrott ?

Trasig lykta, smita ifrån polisen som ger stopsignal.

1. Äh. Det är inte så farligt. Vi släpper.
    2. De vill inte stanna. Vad döljer de mer. Vi hänger på försöker stanna bilen.

Vad är rutinen hos en vanlig trafikant (vetande eller ovetandes om den trasig lyktan)
    när polisen kommer upp bakom och signalerar att du ska stanna.

1. Stannar på lämpligt ställe (Undra vad de vill / jag får ta mina böter för lyktan)
    2. Äh, de är nog bara ute efter ett race. Jag kör ifrån dem.

Vad är sedan rutinen hos en trafikant när man kommer fram till en broöppning

Vad är rutinen hos en trafikant som kommer fram till en broöppning, när man har haft
    en polisbil efter sig i 8 mil, som vill att trafikanten stannar.

// Andersson
    klart dom ska jaga..du lär knappast läsa vad jag skriver eftersom du antar att dom inte ska försöka stoppa.

men man måste dra gränsen någonstans.
    jakten efter yngligarna kan man inte klaga på ingenstans gör den polisen som jagar något fel.
    felet blir av ett inre befäl.

bara att man någonstans måste backa ur när jakten övergår till en fara för liv för andra.
    om tex bilen kör om på möte och prejar bilar den kör förbi och möter.
    som ett exempel.

så inga oskydliga drabbas.

sen förstår jag polisen som öppnar bron. iefterhand var inte det så smart dom hade garanterat tagit killarna senare vilket som.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •