Bilsnack
Sidan 8 av 22 FörstaFörsta 12345678910111213141518 ... SistaSista
Resultat 106 till 120 av 320
    Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av Prophetman Visa inlägg
    Ska man verkligen behöva dö för det? Och det här är väldigt optimistiskt räknat, media skriver att det var 300 kronor.
    Behöva dö?

Uppenbarligen tyckte de själva det eftersom de helt enkelt begick självmord för det.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Knäpp
    Namn
    Linus
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    jobb?
    Citat Ursprungligen postat av 2HOT4U Visa inlägg
    jag får mina fälgar tillbaka
    men dom får inte sina liv

vad gjorde passageraren för fel för att dö?
    Han var inte tillräckligt selektiv i valet av vänner.

2 hjul 1800 cc
    Namn
    Egon
    Reg.datum
    okt 2010
    Javisst vill jag få stopp på den. En av mina bilar har blivit stulen två gånger. Men jag tycker inte att de förtjänar dödsstraff för det. En bil kan repareras eller bytas ut. Ett människoliv går inte att byta ut. Hur mycket jag än stör mig på biltjuvar och annat drägg så förjänar de ändå inte att dö. Fängelse ja, eventuellt skadestånd ja, men inte döden.

Det sitter en 50 liters tank i en Galant. Förutsatt att de hade nästan slut på bensin, och att bensinpriset är 14.28 (sista gången jag tankade) var deras brott värt drygt 700 kronor. Ska man verkligen behöva dö för det? Och det här är väldigt optimistiskt räknat, media skriver att det var 300 kronor.

Jag har inget problem med att de blev jagade. De begick ett brott och polisen tog upp jakten. Allting är fair game i det här fallet förutom bron. Och hur mycket folk här på zatzy käftar emot när jag uttrycker mina åsikt (som jag föv har en demokratisk rätt till) så tror jag verkligen att polisen i fråga kommer dömas. De kan fuska bort mindre grejjer, men att två personer dog är svårt att mörklägga.

Jag tycker inte heller att poliserna som var på plats borde åtalas. Det finns en person som är skyldig och det är han/hon som beordrade at bron skulle öppnas. Poliserna som jagade hade ändå inte kunnat göra något åt situationen. Även om de hade velat.

OCh jag håller fast vid det att om Polisen förväntar sig att jag följer lagen och håller mig till en standard, får jag göra detsamma med de.
    Jag ska säga att jag förstår vad du säger, du har faktiskt en sund inställning till ett människolivs värde, men håller inte med ändå. Någonstans och någon dag måste buset bromsas upp.

Allt består i val.

1. Stjäl bensin.
    2. Smit från polisen.
    3. Ignorera signaler om broöppning.
    4. Kör för fort.

Summa = döden.

Välj bort ett av de ovanstående felen så blir resultatet ett helt annat.
    Man kan tycka att polisen gjorde felaktiga val då de tog upp jakten, öppnade bron osv. men inga av dessa val var kriminella eller direkt farliga för person och egendom.

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Så som jag ser det så kunde bron lika gärna varit öppen av naturliga orsaker och inte beordrat från polisen. Hade det då varit brovaktens fel att de dog? Kör man mot en öppen bro med varningar och stängda bomar så är det väl ingen annans fel?

Lite som att hoppa framför tåget och skylla på tågföraren :s
    Det är två skiljda saker:

1. Har bron varit öppen av andra orsaker, ex. en båt som passerar så är det en olycka.
    2. Har bron varit öppen på order av polisen är det en helt annan sak då olyckan som sedan inträffat kanske kunde undvikits hade bron varit öppen.

Även om det fysiska faktum att bron har varit öppen är detsamma skiljer sig omständigheterna. Med detta pekar jag inte åt något håll, utan konstaterar bara det faktum att det ena per automatik inte utesluter det andra och vice versa.
    Alla som generaliserar är idioter!

har haft blått namn.
    Namn
    Michel B
    Reg.datum
    okt 2005
    Javisst vill jag få stopp på den. En av mina bilar har blivit stulen två gånger. Men jag tycker inte att de förtjänar dödsstraff för det. En bil kan repareras eller bytas ut. Ett människoliv går inte att byta ut. Hur mycket jag än stör mig på biltjuvar och annat drägg så förjänar de ändå inte att dö. Fängelse ja, eventuellt skadestånd ja, men inte döden.

Det sitter en 50 liters tank i en Galant. Förutsatt att de hade nästan slut på bensin, och att bensinpriset är 14.28 (sista gången jag tankade) var deras brott värt drygt 700 kronor. Ska man verkligen behöva dö för det? Och det här är väldigt optimistiskt räknat, media skriver att det var 300 kronor.

Jag har inget problem med att de blev jagade. De begick ett brott och polisen tog upp jakten. Allting är fair game i det här fallet förutom bron. Och hur mycket folk här på zatzy käftar emot när jag uttrycker mina åsikt (som jag föv har en demokratisk rätt till) så tror jag verkligen att polisen i fråga kommer dömas. De kan fuska bort mindre grejjer, men att två personer dog är svårt att mörklägga.

Jag tycker inte heller att poliserna som var på plats borde åtalas. Det finns en person som är skyldig och det är han/hon som beordrade at bron skulle öppnas. Poliserna som jagade hade ändå inte kunnat göra något åt situationen. Även om de hade velat.

OCh jag håller fast vid det att om Polisen förväntar sig att jag följer lagen och håller mig till en standard, får jag göra detsamma med de.
    Varför ska du ens sitta och prata emot då du ändå inte kommer förstå vad folk skriver? Jag tror inte någon här (eller i resten av Sverige/världen/universum) tycker att de förtjänar att dö för att de snott bensin för 300kr eller 70 000 000kr. Tror inte någon här (eller i resten av Sverige/världen/universum) tycker att de förtjänar att dö för att försökte dra från snuten. Tror inte någon här (eller i resten av Sverige/världen/universum) tycker att de förtjänar att dö för att de försökte köra en över en öppen bro men nu det blev det så.

Otroligt hemskt, javisst, men det var inte polisens fel utan förarens som inte betalade notan, som inte stannade när polisen försökte få stopp på bilen, som inte stannade när röda lampor lös och bommar var nere, som försökte köra över en bro som var öppen.

Jag vill fan inte att man ska få göra hur som helst i det här landet, ska man begå brott ska man vara beredd att betala för det. Jag är beredd på böter varenda dag när jag kör för fort, när jag kör obesiktigat, när jag parkerar som en idiot etc. Med det sagt anser jag inte att de fick vad de förtjänade, för de fick betala ett alldeles för högt pris, men det går knappast att klandra polisen när föraren kör för rött och genom bommar. Vad trodde han skulle hända?

De försökte få stopp på 2 killar som begått ett brott genom att stänga av vägen/bron, något som jag tycker var ett bra sätt att få stopp på dessa. Man kan ju bara förställa sig hur det skulle ha varit om polisen hade lagt upp en roadblock ála USA med 2-3 bilar som stänger av vägen och föraren kört rakt in i dessa och 2 poliser dött, för det hade kunnat vara realistiskt. Stannar man inte för en öppen bro lär man inte stanna för att det står ett par polisbilar i vägen. Hade du sagt rätt åt poliserna då?

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Mikael A
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Citat Ursprungligen postat av Fjellner Visa inlägg
    Nja från Litslena blev dom jagade vilket ligger ca 1,5 mil utanför Enköping på vägen mot Uppsala.
    Mer Enköping än Uppsala med ungefär 2 mils marginal.

Sen är det ganska precis 1,2mil från Litslena kyrka till E18 utanför donken

Registered User
    Namn
    Robin Å
    Reg.datum
    dec 2011
    Hörde i morse på nyheterna att ingen kommer åtalas, men en intern utredning skall göras.

Och jag förstår fortfarande inte varför dessa fall disskuteras... Det är ju så självklart vems felet är...
    Nytt namn pga Freddes ovilja att svara på mail

Registered User
    Namn
    Hans J
    Reg.datum
    maj 2010
    Väldigt enkelt vems fel det är. Föraren i bilen som körde i vattnet. Det är han som har ansvaret. Han kunde välja att stanna eller åka. Han valde inte att stanna. Om man tycker det är värt att dra från så lite pengar det handlar om så är det hans eget val. Han kunde lika gärna kört av vägen, krockat med en älg etc.
    Tycker inte synd om han ett dugg, att han hade en passagerare med sig gör det än mer korkat.

Registered User Supragrappens avatar
    Namn
    Marcus S
    Reg.datum
    mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av johansson939 Visa inlägg
    Väldigt enkelt vems fel det är. Föraren i bilen som körde i vattnet. Det är han som har ansvaret. Han kunde välja att stanna eller åka. Han valde inte att stanna. Om man tycker det är värt att dra från så lite pengar det handlar om så är det hans eget val. Han kunde lika gärna kört av vägen, krockat med en älg etc.
    Tycker inte synd om han ett dugg, att han hade en passagerare med sig gör det än mer korkat.
    Håller helt med. Väljer man att riskera både sitt eget och andras liv för några få hundralappar så är det ingen större förlust från genpoolen.
    Sponsrad av: SSR Nordic

Registered User BeastPowers avatar
    Namn
    Rickard A
    Reg.datum
    mar 2006
    Javisst vill jag få stopp på den. En av mina bilar har blivit stulen två gånger. Men jag tycker inte att de förtjänar dödsstraff för det. .......
    På vilket sätt var detta ett straff? - blev dom tvingade att köra igenom rödjus och bommar och sen prejade ner i vattnet ? - utveckla gärna hur du tänker här jag börjar känna mig gammal o trög ...

Registered User
    Namn
    Hans J
    Reg.datum
    maj 2010
    Citat Ursprungligen postat av BeastPower Visa inlägg
    På vilket sätt var detta ett straff? - blev dom tvingade att köra igenom rödjus och bommar och sen prejade ner i vattnet ? - utveckla gärna hur du tänker här jag börjar känna mig gammal o trög ...
    Då är vi två.
    Sverige måste vara ett fantastiskt land när det gäller bilkörning. På nyheter, tidningar etc. så står det väldigt ofta att bilen åkte i diket. Bilen körde genom folkmassan med mera. Men aldrig att någon körde bilen och var ansvarig. Likaså på vintern, som vi har här och har haft dom senaste 5000 åren eller så så blir svenska folket ALLTID helt överrumplade och förvånade över det vita på backen. Man halkar till bilen, skrapar rutorna. Kör av i första sväng och...... Det är halt ute. Näääääää. Men nu var det inte det som diskuterades här. Min poäng är att föraren ALLTID är ansvarig.

Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    verkar vara en repris på sommarens stora debatt om polisjakter,,, den där en mc drog in i södra länkens avspärrning

about:blank
    Namn
    Lars E
    Reg.datum
    feb 2004

Å fan, Zatzys polishatare nr 1 är igång igen. Chockerande nyheter.
    Det finns inga åtal. Någon snodde drivmedel och stannade inte för en bro som öppnade sig.

WWW.ÖSTRAGUMMI.SE ÖstraGummis avatar
    Namn
    Johan Eriksson
    Reg.datum
    okt 2004
    Jobb
    Däcktekniker

Polisen jagar bensintjuvar = 2 döda.

Om föraren nu var en familjefar som det står i media så borde han tänkt på sitt/sina barn innan han stal bensin, försökte köra från polisen i en skitbil, genom ett par bommar och ned i vattnet med en vän som sitter i passagerarsätet. Är folk som säger att polisen gör fel i tråden 15 år eller?
    MVH JOHAN
    ÖSTRAGUMMI
    Tel:08/6623420

Registered User
    Namn
    Andreas S
    Reg.datum
    maj 2009
    eftersom det verkar vara svårt med läsförståelsen hos vissa personer, det är ingen som tycker grabbarna gjorde rätt, alla verkar hålla med om att de har gjort fel, så det behövs inga mer kommentarer från folk som lyckats lista ut att de har gjort fel. frågan var ju om polisen brutit mot sina egna regler, och därmed gjort fel. inte mot vad folk tycker de skall göra utan mot vad sveriges polislag säger.

i det här fallet är det då den polis som har bedömt att det behövs ett hinder för att få stopp på grabbarna men istället för att hålla sig till reglerna och göra det med polisbilar så gör han något annat. eftesom en broöppning inte följer de regler som finns gällande fasta hinder så vill man undersöka om han har gjort fel.

såhär har polisen tänkt sig att det kan gå till när man vill stoppa några kriminella i bil: Vägspärr på Polishögskolans dag - YouTube

jämför nu detta mot hjulstabron där någon tagit sig tid att filma hur det ser ut nattetid när en broöppning sker:
    Hjulstabron - Broöppning nattetid - YouTube

det du skall ta ställning till och se om det är ok eller inte är enligt bla den här texten:
    Polisens fasta hinder ska markeras på flera olika sätt. Bland annat står det i anvisningarna att: "Invid det fasta hindret på ena sidan av vägen ska en polismålad bil placeras med påslagen varningsblinker och larmanordning i form av blinkande blått runtlysande ljus. På motsatta sidan av vägen placeras ett varningsmärke med texten POLIS och en lykta som blinkar gult ljus eller visar rött fast ljus. Råder mörker, ska polisbilen placeras så att hindret är belyst av bilens strålkastare"

Man får tycka olika och det är väl därför det kan vara lite roligt att diskutera på ett sånt här forum där man vet att alla inte tycker lika. om det beror på att man är 15år eller för att man kan läsa och förstå regler har inte så stor betydelse, jag vet vad jag tycker och ni som skrivit att polisen inte har gjort fel vet uppenbarligen vad dom tycker.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •