Extremt enkel matlagning
Bilsnack
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 55
    Se och lär,Kungen är här! Danne The Kings avatar
    Namn
    Daniel Å
    Reg.datum
    dec 2001

Extremt enkel matlagning

Allt som oftast är man för seg för att ställa sig och laga mat, speciellt de dagar sambon inte är hemma från jobbet förns vid 21. Snabbmat blir lösningen allt för ofta vilket inte är bra vare sig för ens big pack eller för plånboken.

Nu undrar jag om de finns lite bra ideér på väldigt enkel matlagning som går fort men som ändå blir bra och gott. Inget skräp utan riktig mat, som ni själva äter.
    Makaroner och korv funkar ju ibland men lite variation är ju trevligt
    Second place is the first loser

http://danneking.bloggplatsen.se/

Snoball CCs avatar
    Namn
    Carl Cardell
    Reg.datum
    okt 2001
    Brukar köpa thaisoppas (keldas tror jag det är) och kyklingfile och minimajs.

värm soppan skär kycklingen i mindre bitar och mimimajsen delar du också till mindre bitar och värm allt tills kycklingen är klar ca 10-15 min

jäklig god och enkel soppa lagom nyttig också!
    Facebook

Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    * Kryddig valfri korv, bacon, tomatsås, champinjoner och pasta. Funkar även i matlåda och det enda som egentligen tar tid är att skiva korven. Resten sköter typ sig själv.
    * Spagetti och köttfärssås
    * Ugnspannkaka (nyss ätit det därför det står med)
    * Valfri köttbit som du kryddar tillsammans med stekt klyftpotatis
    * Olika typer av snitslar (vete fan hur det stavas) med potatismos
    * Kyckling i ung (gärna baconlindad) med cremefresch och paprika "stavar"

Finns en hel del om man går i frysdiskarna och kikar lite på halvfabrikat som blir helt okej faktiskt. Käkade själv mer eller mindre enbart ute mat förut tills jag bestämde mig för att åka iväg och storhandla och verkligen göra mat och har fastnat för det nu. Dom jag skrev ovanför så är det max 30 min för att göra iordning.
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Finns trådar som avhandlar detta med bra tips.

Ett är färsk pasta av någon variant, kokas 3 min, under tiden du väntar steker du bacon, spliller i lagomt med creme fraich i pannan o låter puttra lite snabbt, i med svartpeppar o lite vitlök, sulla ihop med pastan så har du en riktigt god måltid på några min.

MVH/
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006

oem+ Cretzkys avatar
    Namn
    Oskar N.
    Reg.datum
    jan 2005
    Alt. 1. Koka upp ett paket färsk pasta samtidigt som du steker chorizo eller annan god korv du har hackat i bitar och sedan häller pastasås över.

Alt. 2. Kasta in en plåt med blodpudding och bacon i ugnen på typ 200 grader och surfa lite i runt 20 minuter medan maten lagar sig själv.

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Axelsson
    Reg.datum
    maj 2003
    GI-boxen, 40 färdiga matlådor varje månad, enklare blir det inte.

Se och lär,Kungen är här! Danne The Kings avatar
    Namn
    Daniel Å
    Reg.datum
    dec 2001
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Har helt missat din tråd tidigare.
    Efter en första snabbtitt verkade de inte allt för seriöst med när man klickar förbi första sidan hittar man mycket gott. Tyvärr är de inte mycket som är för snabb matlagning men bilderna gör ju att man blir väldigt hungrig. Och du verkar vara en hejare på matlagning.

Kvällens middag idag blir strimlad lövbiff blandad med wookgrönskaker, rödlök och vitlök tillsammans med pommes. Nu väntar ja bara på sambon också...
    Second place is the first loser

http://danneking.bloggplatsen.se/

Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av Danne The King Visa inlägg
    Har helt missat din tråd tidigare.
    Efter en första snabbtitt verkade de inte allt för seriöst med när man klickar förbi första sidan hittar man mycket gott. Tyvärr är de inte mycket som är för snabb matlagning men bilderna gör ju att man blir väldigt hungrig. Och du verkar vara en hejare på matlagning.

Kvällens middag idag blir strimlad lövbiff blandad med wookgrönskaker, rödlök och vitlök tillsammans med pommes. Nu väntar ja bara på sambon också...
    Nästa gång så kan du strimla lövbiffen och steka den och servera i pitabröd med en god avocado/vitlöksås och färska grönsaker.
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

Extremt enkel matlagning

Grönsakssoppor av olika slag. Kostar absolut ingenting, blir riktigt gott och kan enkelt uppdateras genom att slänga i lite kött el kyckling (då tar det iofs lite mer tid, men du kan ju göra den dagen innan samtidigt som du brassar ngt annat då soppan sköter sig själv).
    Givetvis ska soppan vara av buljongig sort, inte ngn krämig med tre dl grädde i och givetvis ska du ha pastapluttar av något slag, centraleuropeisk style!

Livsnjutare Dee_catis avatar
    Namn
    Anders W
    Reg.datum
    feb 2002
    8dl makaroner, 2 påsar bearnaisesås (blå band) och ett paket grillkorv som man skivar upp.
    Koka makaronerna och såsen, blanda ihop det i en stor ugnsform och blanda ner korven också. Lyxa till det om du vill med ett lager ost på.
    20 minuter i ugnen så har du en skitgod makaronigratäng! Vi åt det idag, jag äter inte makaroner i deras naturliga tillstånd men just denna enkla maträtt är jävligt god hur konstigt det än må låta.

Nudlar är ju annars underskattat, riktigt gott och mättande faktiskt. Nyttigt däremot vettefan...
    Utför allt inom bygg i Mälardalen, pm:a vid intresse.

Rattvridare ThomasTs avatar
    Namn
    Thomas T
    Reg.datum
    dec 2001
    Som Felix säger på reklamen: Tillsätt bara kyckling!

Fransk Dijon, Rosmarin & Dragon grytbas | FELIX.se

Koka ris, bryn två kyckling bröst och skicka in dem i ungnen så de blir klara. Skiva upp den och värm en stund i stekpannan ihop med grytbasen. KLART!

Enklare än så blir det knappast.

(jag brukar dock tillsätta lite extra dijonsenap då jag tycker den är lite klen i smaken)
    .
    Porsche 964 C2

Girl aficionado [sinnes]s avatar
    Namn
    Pär H
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Kulturarvsförvaltare
    Färsk pasta som tar 2-3 min att koka.
    Blanda ihop det med ICA Basic Pastasås (11:- för en stor burk som räcker till 3-4 portioner)
    Strö på lite riven ost.
    Ät och njut av denna snabba, goda och enkla måltid.
    XBL: Kitty LOVE Pink
    Som man raggar får man ligga
    Celebrity Devotion

330ci bronkss avatar
    Namn
    Andreas Holmer
    Reg.datum
    jul 2005
    Jobb
    Teknikkonsult
    Steka köttfärs går ju på nolltid. Under tiden man hinner göra det kan man även skära upp lite grönsaker och andra tillbehör man vill ha, helt plötsligt har man tacos!
    BMW 330ci

Dä, alternativt Titta
    Namn
    Michael Q
    Reg.datum
    jun 2004
    Citat Ursprungligen postat av bronks Visa inlägg
    Steka köttfärs går ju på nolltid. Under tiden man hinner göra det kan man även skära upp lite grönsaker och andra tillbehör man vill ha, helt plötsligt har man tacos!
    Extremt enkelt platsar det inte i. Jag brukar göra ett kilo köttfärs och det smart för jag är petig så när det har stelnat petar jag bort istret!

Extremt enkelt är t.ex. tonfiskburk rörd i tomatburk (fast i en skål ja ni fattar) och nachos som man äter upp det med. Majschips alltså som man köper i påse. Kryddat med oregano eller curry.

När det gäller potatiskokning bildade jag mig tidigt uppfattningen att det går något fortare att bara skära bort allt som ser oätligt ut alltså prickar än att skala först och sedan skära bort bitar. Så jag brukar alltid äta en del av skalet. Det finns en fördel med det = att det finns vitaminer i.
    Plan A var att snacka istället. Plan B var att flytta.
    Plan C var att finta. Plan D är att springa.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •