Legalisera Marijuana ? (efter en startad disk i annan tråd) - Sidan 10
Bilsnack
Sidan 10 av 33 FörstaFörsta ... 345678910111213141516172030 ... SistaSista
Resultat 136 till 150 av 481
    Fuck off....End of story Menghinis avatar
    Namn
    Joakim Menghini
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Allt med bilar
    Citat Ursprungligen postat av DanneH Visa inlägg
    Du har inte svarat på det jag skrev till dig tidigare, om mina invändningar mot dina tidigare argument. Det är vanligt att ungdomar under 18 år dricker alkohol, det är enkelt att få tag på alkohol idag eftersom det bedrivs en omfattande smuggling av det. Varför tror du att det skulle bli en skillnad på cannabis om det blev en legal drog? Det skulle med all sannolikhet smugglas stora mängder cannabis om det blev en legal drog (jag förklarade varför i mitt tidigare inlägg), och det skulle även bli tillgängligt för ungdomar.
    Jag tror det skulle vara skillnad ja. Det smugglas oerhörda mängder idag då det är olagligt, skulle Marijuana bli lagligt skulle smugglingen minska drastiskt då förtjänsten kraftigt minskas och då skulle det vara svårare för såna som inte kan köpa lagligt att komma över det. Att helt komma ifrån smuggling gör man nog inte, men mycket kan man få bort.
    Finns ju en anledning till att stora drogkarteller är stora motståndare till legalisering i USA.

Min åsikt är ju att straffen som att smuggla Marijuana skulle vara densamma vid en legalisering som den är idag....Och då skulle helt klart risk/straff kontra förtjänst vara alldeles för snarv för att det skulle vara värt.
    Gothus sum, cave cornua

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av Menghini Visa inlägg
    Jag tror det skulle vara skillnad ja. Det smugglas oerhörda mängder idag då det är olagligt, skulle Marijuana bli lagligt skulle smugglingen minska drastiskt då förtjänsten kraftigt minskas och då skulle det vara svårare för såna som inte kan köpa lagligt att komma över det. Att helt komma ifrån smuggling gör man nog inte, men mycket kan man få bort.
    Finns ju en anledning till att stora drogkarteller är stora motståndare till legalisering i USA.

Min åsikt är ju att straffen som att smuggla Marijuana skulle vara densamma vid en legalisering som den är idag....Och då skulle helt klart risk/straff kontra förtjänst vara alldeles för snarv för att det skulle vara värt.
    Sen handlar det ju lite om kvaliteten på varav också, när jag var yngre (runt millenieskiftet) så drack vi vad fan vi kom över, oftast hemkört. Sen kom ju smuggelvodkan med Slatnaskayan in på marknaden och då slutade mer eller mindre alla med hembränt. Smuggelvodka har vi ju druckit i många år genom gymnasiet och efter det, men på senare år när jag faktiskt börjat bry mig om VAD det smakar när man dricker, så handlar jag i 99,5% av fallen på Systembolaget, för man vet vad man får och kvaliten är garanterad.

De flesta smuggelöl & vodka är ju billiga piss-sorter som smakar skurvatten, jag köper endast smuggelbärs om det är kris (tänk, efter klockan 14.00 en lördag ) men smuggelsprit - i princip aldrig.

Så, skulle det säljas laglig spliff så lär de ju vara "värd" pengarna och kontrollerad att det inte bara är gräslök, det tror jag många lite seriösare människor som röker isåfall skulle handla av för att man vet att man får "bra" grejer - istället för att köpa en ihopskrapad klump brunt av tvivelaktig kvalité i lite folie under en bro i skenet av ett gatlyse - och på så vis bidra till den organiserade brottsligheten.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Registered User
    Namn
    Gustav
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Student
    Intressant tråd detta, och uppenbarligen en laddad fråga.

Personligen är jag inne på att det handlar om personligt ansvar till en viss gräns, vill jag bruka en drog som inte kommer emellan mig och allmänheten ska jag få göra det. Cannabis är (för de flesta människor) är rätt harmlös drog. Det presenterades en lista över drogers skadliga inverkan för ett par år sedan i tidningen "The Lancet" (en välrespekterad medicinskt tidsskrift) som placerade cannabis på 11:e plats av droger dom hade valt att titta på, både alkohol och tobak kom längre upp.

Jag håller dock med om att argumentet om att cannabis är mindre farligt än tex alkohol och därmed bör vara lagligt inte håller. MEN allmänhetens bild på hur farligt cannabis är, är snedriven av en stor mängd information (propaganda skulle jag nästan kalla det) som folk pumpas i från barnsben som likaställer cannabis med riktiga tunga droger. Jag såg att någon i tråden ville se en jämförelse mellan 10 000 tobaksrökare och 10 000 cannabisbrukare som rökte lika mycket under 10 år. Detta är helt orimligt och pekar på hur lite folk vet om hur normalbrukaren använder cannabis. Givetvis finns det extrema fall med personer som sitter höga dagarna i ända men det gör det för "alla" droger och även en mängd icke-droger och annat skit, den persontypen som drabbas av sånt här kommer vi inte ifrån och att basera en diskussion på extrempunkter åt något håll är orimligt.

Givetvis kommer en legalisering medföra problem, men jag tror dom kommer bli väldigt små och inte alls i parraritet med de problem som tex alkohol medför (som förövrigt är en riktigt, riktigt, dåligt drog på så många sätt). Precis som Menghini påpekar är det idag väldigt lätt för den som vill få tag på marijuana att göra så, och jag tror inte bruket kommer öka nämnvärt om det skulle legaliseras och regleras på liknande sätt som vi gör med alkohol idag. Där emot är jag rätt övertygad om att staten skulle få ytterligare intäkter, jobb skulle skapas och kriminella vinster kring cannabis skulle minska. Som tur är behöver vi inte spekulera så mycket om detta då vi med fördel kan titta på hur utvecklingen ser ut i de stater i USA där "medicinsk" marijuana (som förövrigt är vanligt cannabis, verken mer eller mindre) har varligt lagligt i rätt många år nu. Det har inte dykt upp några samhällsproblem, amerikaner blir mer och mer öppna för tanken om legalisering (en majoritet i vissa undersökningar), fler stater inför olika regleringar kring marijuana (helt lagligt upp till en viss mängd i vissa stater) och det finns dom som påstår att denna utveckling kostar drogkartellerna i Mexico upp till två miljarder USD årligen. På det stora hela en rätt bra uppsida, även om USA har en delvis annan situation än vi i Sverige då man har lyckats uppnå världens högsta andel frihetsberövad befolkning tack vare sitt "war on drugs" där många liv blivit förstörda för att nån stackaren blev tagen med 5 gram cannabis en fredagskväll vilket där används, med rätta, som ett argument för att ändra lagstiftningen.

Totalförbudet vi har idag kan slå så otroligt fel också. Det finns många fall där cannabis varit enda räddningen till ett drägligt liv för personer med diverse kroniska åkommor (MS, Multiple sclerosis, är en klassiker) där vanliga medicinska lösningar gått bet men cannabisen har blivit en lösning. Idag går det i princip inte att ta del av cannabis på lagligt vis i Sverige, även om det gäller legitima medicinska anledningar.
    Det var ett fall på Gotland som blev uppmärksammat för ett par år sedan (tar detta ur minnet nu, kan ha fel om vissa bitar och orkar inte leta upp info om det just nu) som jag tycker påvisar problemet med vår otroligt oflexibla lagstiftning kring cannabis i synnerhet och droger i allmänhet. Det handlade om en grupp äldre människor som i frid och fröjd odlade och rökte cannabis inom sin grupp för att lindra diverse krempor dom led av. Ställde inte till bekymmer för någon. Sen blev dom "påkomna" och hamnade i finkan - är det verkligen rimligt? Jag tycker inte det.

Dä, alternativt Titta
    Namn
    Michael Q
    Reg.datum
    jun 2004
    Citat Ursprungligen postat av Gyre Visa inlägg
    Det var ett fall på Gotland som blev uppmärksammat för ett par år sedan (tar detta ur minnet nu, kan ha fel om vissa bitar och orkar inte leta upp info om det just nu) som jag tycker påvisar problemet med vår otroligt oflexibla lagstiftning kring cannabis i synnerhet och droger i allmänhet. Det handlade om en grupp äldre människor som i frid och fröjd odlade och rökte cannabis inom sin grupp för att lindra diverse krempor dom led av. Ställde inte till bekymmer för någon. Sen blev dom "påkomna" och hamnade i finkan - är det verkligen rimligt? Jag tycker inte det.
    Vet du var man kan läsa mer om det? Det låter onekligen explosivt.
    Plan A var att snacka istället. Plan B var att flytta.
    Plan C var att finta. Plan D är att springa.

Registered User
    Namn
    Robin Å
    Reg.datum
    dec 2011
    Jag såg att någon i tråden ville se en jämförelse mellan 10 000 tobaksrökare och 10 000 cannabisbrukare som rökte lika mycket under 10 år. Detta är helt orimligt och pekar på hur lite folk vet om hur normalbrukaren använder cannabis. Givetvis finns det extrema fall med personer som sitter höga dagarna i ända men det gör det för "alla" droger och även en mängd icke-droger och annat skit, den persontypen som drabbas av sånt här kommer vi inte ifrån och att basera en diskussion på extrempunkter åt något håll är orimligt..
    Young cannabis users 'do not realise the huge danger to their health' - Health News - Health & Families - The Independent

"Cannabis smoking poses a 20-times greater risk of lung cancer per cigarette than tobacco"

Så det räcker med en joint om dagen för att löpa samma risk som en normal rökare som röker ett pkt om dagen att drabbas av lungcancer.
    Nytt namn pga Freddes ovilja att svara på mail

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Citat Ursprungligen postat av Menghini Visa inlägg
    Men det är väl inget nytt att börja droga, oavsett drog, inte är bra innan hjärnan är färdigutvecklad.... Skulle inte tro det är så nyttigt att supa ner sej lika ofta heller och skulle säkerligen medföra liknande undersökningsresultat.
    Fritt ur minnet så utvecklas hjärnan fram till man är 24år

Jag har aldrig förstått dedär med droger, har ni ett så dåligt liv så ni inte kan klara er med enbart verkligheten!??

Drack väl lite runt 18-20års ålder när man kom in på krogen, men tröttnade rätt fort på det, rökte vanlig tobaks cigg. då med.

Men som du nu skrev: Legat i svår bakfylla, vad är nöjet med det

Kanske bara jag som gillar att ha kontroll

Registered User
    Namn
    Gustav
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Student
    Citat Ursprungligen postat av Chaan Visa inlägg
    Vet du var man kan läsa mer om det? Det låter onekligen explosivt.
    Hittade artikeln jag hade läst.

Villahasch utmanar drogpolitiken | Fokus

Citat Ursprungligen postat av MorbidRocker Visa inlägg
    Young cannabis users 'do not realise the huge danger to their health' - Health News - Health & Families - The Independent

"Cannabis smoking poses a 20-times greater risk of lung cancer per cigarette than tobacco"

Så det räcker med en joint om dagen för att löpa samma risk som en normal rökare som röker ett pkt om dagen att drabbas av lungcancer.
    Säger undersökningen beställd av The British Lung Foundation ja.

Titta vad jag hittade: HRJ | Full text | Cannabis and tobacco smoke are not equally carcinogenic

" Available scientific data, that examines the carcinogenic properties of inhaling smoke and its biological consequences, suggests reasons why tobacco smoke, but not cannabis smoke, may result in lung cancer."

"In conclusion, while both tobacco and cannabis smoke have similar properties chemically, their pharmacological activities differ greatly. Components of cannabis smoke minimize some carcinogenic pathways whereas tobacco smoke enhances some."

Vi kan kasta artiklar och undersökningar på varandra om detta hela kvällen om vi vill.

Dessutom finns det en mängd andra sätt att inta THC som helt tar bort rökandet, så hela argumentet om att röka cannabis orsakar cancer faller om jag väljer att äta en muffin istället.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Hittade artikeln jag hade läst.

Villahasch utmanar drogpolitiken | Fokus

Säger undersökningen beställd av The British Lung Foundation ja.

Titta vad jag hittade: HRJ | Full text | Cannabis and tobacco smoke are not equally carcinogenic

" Available scientific data, that examines the carcinogenic properties of inhaling smoke and its biological consequences, suggests reasons why tobacco smoke, but not cannabis smoke, may result in lung cancer."

"In conclusion, while both tobacco and cannabis smoke have similar properties chemically, their pharmacological activities differ greatly. Components of cannabis smoke minimize some carcinogenic pathways whereas tobacco smoke enhances some."

Vi kan kasta artiklar och undersökningar på varandra om detta hela kvällen om vi vill.

Dessutom finns det en mängd andra sätt att inta THC som helt tar bort rökandet, så hela argumentet om att röka cannabis orsakar cancer faller om jag väljer att äta en muffin istället.

Sen kanske det kan vara av intresse att notera färskheten i de olika undersökningarna, eller artiklarna, din du nu länkade till är t ex från 2005, medan vissa jag länkat till är betydligt färskare. Man kan ju anta att man kanske har forskat vidare och lärt sig mer och/eller nyare saker.

Registered User
    Namn
    Jimmy M
    Reg.datum
    maj 2003
    Hur blir det med bilkörning och röka då?
    o_O

Elektriker
    Namn
    Andreas A
    Reg.datum
    dec 2001
    Citat Ursprungligen postat av Jimpppa Visa inlägg
    eftersom man blir så chill borde det vara okej tycker jag....

Registered User
    Namn
    Gustav
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Student
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Sen kanske det kan vara av intresse att notera färskheten i de olika undersökningarna, eller artiklarna, din du nu länkade till är t ex från 2005, medan vissa jag länkat till är betydligt färskare. Man kan ju anta att man kanske har forskat vidare och lärt sig mer och/eller nyare saker.
    http://www.endalldisease.com/harvard-study-says-marijuana-cures-cancer/

Den är ifrån 2012. Dessutom är det lite av en icke-fråga då man inte behöver röka cannabis/THC.

Registered User
    Namn
    Gustav
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Student
    Givetvis ska man aldrig köra bil när man är påverkad av någon substans, men att köra bil på cannabis verkar inte vara lika farligt som att köra berusad av alkohol.
    Senast redigerat av Gyre den 2013-04-01 klockan 21:59.

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Jag skulle absolut inte sätta mig bakom ratten eftersom jag blir jävligt disträ och inte kan koncentrera mig på särskilt mycket när jag rökt spliff, och misstänker att jag mest skulle titta på alla andra ljus och fokusera på vad lustig backspegeln ser ut när man kör = dvs vara allt annat än trafiksäker.

Tror nästan att jag skulle köra bättre om jag svept ett sexpack starköl än om jag rökt på ordentligt....

Sedan rubriceras det ju som drograttfylla...
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Registered User
    Namn
    Jimmy M
    Reg.datum
    maj 2003
    Nu var inte jämförelsen att hur man kör bil med de olika substanserna i kroppen jag var ute efter.
    Det är relativt lätt för polisen att se dagen efter tex om man har alkohol i kroppen.
    Hur blir det med marijuana då, det syns väl i flera månader? När är det okej att köra bil?
    o_O

Registered User
    Namn
    Gustav
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Student
    Nu var inte jämförelsen att hur man kör bil med de olika substanserna i kroppen jag var ute efter.
    Det är relativt lätt för polisen att se dagen efter tex om man har alkohol i kroppen.
    Hur blir det med marijuana då, det syns väl i flera månader? När är det okej att köra bil?
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/tvist-om-cannabis-och-bilkorning

Där står lite om det.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •