Bilsnack
Sidan 17 av 33 FörstaFörsta ... 710111213141516171819202122232427 ... SistaSista
Resultat 241 till 255 av 481
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Robert G
    Reg.datum
    aug 2006
    Jag vill trava lite tillbaka till det här med cannabis och cancer.

Det var ju någon som lade fram en undersökning som sade att cannabisrökning skulle vara lika cancerframkallande som tobaksrökning. Med tanke på att cannabisrökning har varit väldigt vanligt på vissa ställen på vår jord, så borde det ju utan tvivel finnas MÄNGDER med bekräftade cancerfall pga. cannabis?

Så visa mig dessa fall, annars kan man nästan anta att någon gjort en väldigt stor miss i sina undersökningar, med tanke på mängden cannabis förbrukad över de senaste 100åren.

100% säkra fall tack, det borde inte vara svårt med tanke på att det enligt vissa undersökningar är lika farligt som tobak.

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Saken är väl i för sig att man inte röker 20-40 st jointar per dag som folk gör med cigaretter så kroppen utsätts inte på samma sätt som hos cigarettrökare.

Vore dock intressant om det finns någon forskning på detta.

Registered User
    Namn
    Gustav
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Student
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Är det inte bra att den skrämt då? Är det inte bra att om man kan hålla folk ifrån att börja med nån skit man inte borde hålla på med?
    Vad tänker den 15-åriga högstadiestudenten som efter den f.d knarkarens besök i skolan där cannabis målades upp som en superhemsk drog går hem och efter lite snabb googling hittar massa undersökningar från Harvard och andra välrenommerade källor som påpekar fördelar och positiva effekter med cannabis som det inte sas ett ord om i skolan? Att skrämma och överdriva faror är aldrig bra, hur ska man sedan kunna lita på annan information man får från samma källa som man vet stod och ljög en rakt upp i ansiktet veckan innan?

Det är viktigt att informera barn och ungdomar om faror med droger men man måste göra det på ett nyanserat sätt och inte bara överdriva och peka på tragiska människoöden och säga att alla hamnar i fördärvet när så inte är fallet. Hur trovärdigt blir det? Det är så lätt att kontrollera om folk inte säger hela sanningen om sånt här idag. Att skrämma barnen med regelrätt propaganda är att skjuta sig själv i foten.

Registered Flusher
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    Citat Ursprungligen postat av infiniti Visa inlägg

Det var ju någon som lade fram en undersökning som sade att cannabisrökning skulle vara lika cancerframkallande som tobaksrökning. Med tanke på att cannabisrökning har varit väldigt vanligt på vissa ställen på vår jord, så borde det ju utan tvivel finnas MÄNGDER med bekräftade cancerfall pga. cannabis?

Så visa mig dessa fall, annars kan man nästan anta att någon gjort en väldigt stor miss i sina undersökningar, med tanke på mängden cannabis förbrukad över de senaste 100åren.

100% säkra fall tack, det borde inte vara svårt med tanke på att det enligt vissa undersökningar är lika farligt som tobak.
    just hash borde ge samma cancerrisk som vanliga cigaretter, då det blandas med tobak. om man nu ska anse tobak som cancerframkallande.
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

Legalisera Marijuana ? (efter en startad dissk i annan tråd)

Citat Ursprungligen postat av Gyre Visa inlägg
    Att skrämma barnen med regelrätt propaganda är att skjuta sig själv i foten.
    Precis, för en rätt stor del av ungar har förbud bara en attraherande effekt. Talar bara för mig själv nu, när jag var en liten skit skulle alla gränser tänjas, alla förbud brytas och allt förbjudet provas minst en gång. Jag var inte ensam om detta leverne.

Ungdomar, snart vuxna individer har som en del av sin utvecklingsprocess ett behov att ifrågasätta och utmana de gränser som satts och ju tajtare tyglar kidsen fått, desto större lusta har de att revoltera.

Nu säger jag inte att man ska vara helt slapphänt som förälder, bara att man ska ha i beaktande hur man genom förbud faktiskt även styr åt fel håll.
    Alla som generaliserar är idioter!

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

Legalisera Marijuana ? (efter en startad dissk i annan tråd)

Citat Ursprungligen postat av Alriksson Visa inlägg
    just hash borde ge samma cancerrisk som vanliga cigaretter, då det blandas med tobak. om man nu ska anse tobak som cancerframkallande.
    Nope, går utmärkt att inmundiga även hasch utan tobak, typ såhär:

Vaporizer ? Wikipedia
    Alla som generaliserar är idioter!

Registered Flusher
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Nope, går utmärkt att inmundiga även hasch utan tobak, typ såhär:

Vaporizer ? Wikipedia
    se där ja! mvh/N00bknarkare
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Je suis un lion HunterSEs avatar
    Namn
    Simon E
    Reg.datum
    jun 2003
    Jobb
    Civvare

Fanns ju rätt nyligen en halvkändis i USA som hade botat sin cancer genom att inhalera cannabis-olja!
    Detta inlägg är scannat och genomgånget utav FRA
    Denna kanske kan rädda oss, vad tror du?www.radda-sverige.nu

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002

Det finns massor av karcinogena ämnen i cannabisrök.

"For direct marijuana smoking, statistically significant associations were reported for head and neck cancer, lung cancer, bladder cancer, brain cancer, and testicular cancer. The strongest evidence of a causal association is for head and neck cancer, for which two of four studies reported statistically significant associations"

http://oehha.ca.gov/prop65/hazard_ident/pdf_zip/FinalMJsmokeHID.pdf

Problemet är att folk i denna tråden knappt kan stava till cannabis, kan vi då anta att de kan läsa och förstå forskningsdata?

Ett annat problem i diskussioner som dessa är att någon lägger fram ett argument, någon annan svarar och bemöter det och sedan väljer den första att ignorera detta och lägga fram nåt annat nytt argument. Det flödar av konstiga icke-giltiga argument och sedan går allt bara runt i cirklar. Det gäller förmodligen båda sidor, och det känns inte alltid så givande att fortsätta då.

XC60 D3 R-Design
    Namn
    Patrik Sjöö
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Vet i tusan... Jobbar 16 timmar per dag ändå.
    En sak som jag vill flika in är följande.

Min son idag 19 månader kommer inte springa runt och köpa 3,5r på ICA av A-lager när han fyller 15-18år. Han kommer säkerligen köra någon typ av drog (Visst låter det hemskt). Jag vet hur jag var och hur mina vänner va. Jag vet också att tider förändras och just nu sker det väldigt snabbt.

Så om inte jag är påläst, erfaren och samtidigt förstående så vet jag att det kan gå riktigt riktigt illa! Polare som växte upp i tex. 110% kristna hem där öl och sprit va tabu var dom som drack, rökte och snusade mest.

Så jag kommer inte bli någon gnäll förälder för det leder bara till värre saker. Ser lite på våran regering idag och inser att dom är dom där gnälliga föräldrarna som inte lyssnar. Samma sak gäller invandringspolitiken. Även här finns det tusentals rapporter och filmer som visar att integrationen inte fungerar som det är tänkt men ändå så bara gasar dom och kastar mer pengar på problemet istället för att fråga oss vad vi vill och förklara för oss varför vi ska sätta 18 åringar i fängelse och svarta ner hela deras framtid för att dom rökte lite maja på en fest en solig sommardag som kommer att vara lagligt innan min grabb fyller 20 år.

MVH Patrik

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Även om div. förbud trissar många barn och ungdomar till att bryta dem, vilket som påpekats är en naturligt och i o f sig viktig process, så är det ju ändå helt fel att släppa på förbud och regler.

För samtidigt så säger ju all erfarenhet vad jag vet, att är det något som barn och undomar måste ha, och verkligen behöver, så är det regler och gränser. För får de inte lära sig att sådant finns, som man ska rätta sig efter och varför, så går det allt för ofta väldigt illa.

För fan, nästan allt vad uppfostran gäller handlar ju om att lära ungar vad man inte får, inte ska, inte kan göra, och varför. Så varför detta plötsligt inte skulle gälla för Cannabis fattar jag inte.

Står du och röker ungjävel, det vet du väl att du inte får......?

Det är Cannabis fassan....

Jaha, säger du det, va bra. Glöm inte att det är mat om en timme, så kom hem då, efter maten ska vi åka och kolla på en moppe åt dig till du fyller 15....

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av DanneH Visa inlägg

"For direct marijuana smoking, statistically significant associations were reported for head and neck cancer, lung cancer, bladder cancer, brain cancer, and testicular cancer. The strongest evidence of a causal association is for head and neck cancer, for which two of four studies reported statistically significant associations"

Ja helt klart finns det ämnen som kan orsaka cancer, tror inte det finns någon rök som inte innehåller såna ämnen. Många av ämnerna är samma som i vanlig tobak, vissa finns i högre koncentration och andra i lägre.

Som det står i rapporten så finns det inte så mycket forskning och vissa av resultaten hur cancerframkallande det är kan bero på att marijuanan har blandats med tobak, att folk inte har rapporterat sanningsenligt hur mycket marijuana de har brukat.

Den högre dosen av vissa ämnen kan bero på att man i cigaretter har filter men inte i en joint dessutom påpekade man som jag skrev att även om det är en högre dos av vissa ämnen så är det inte ovanligt att folk röker 40-60 cigaretter per dag medan marijuanan inte röks i samma utsträckning.

Problemet är att folk i denna tråden knappt kan stava till cannabis, kan vi då anta att de kan läsa och förstå forskningsdata?
    Nu ska vi inte vara såna, bara fär att folk inte kan stava till något betyder inte att de inte förstår sig på saker. Det heter förresten carcinogena och inte karcinogena

Registered User
    Namn
    Henri T
    Reg.datum
    jan 2005
    [QUOTE=KTL;4680784]Det har jag ju redan förklarat flera gånger nu....

Finns det verkligen grund för ifrågasättande, så ifrågasätt. Men ibland kan ifrågasättandet bli fel, vilket jag redan förklarat, och då kanske man får lägga ner ifrågasättandet och bida sin tid tills något nytt i saken verkligen kommit fram.
    [/QUOTE=KTL]

Jag förmodar att syftet med dina banala exempel är att framföra din idé om att det finns faktum som inte bör ifrågasättas. Eftersom du tar upp dem i denna tråd är förmodligen kopplingen till att man inte skall ifrågasätta att cannabis är skadligt, alternativt att förbud mot narkotika är något positivt. Någon annan anledning kan det inte finnas, eller om det finns, har du misslyckat med att framföra den.

Upprepade gånger hävdar du att man kan infrågasätta något om inte "något nytt kommer fram". Om ingen ifrågasätter någonting, så framkommer aldrig något nytt. Eller hävdar du nu att det ny fakta dyker upp från intet? Hur skall det definieras vem som har grund nog att ifrågasätta något? Skall du styra en sanningskommission som bestämmer vilka faktum som får ifrågasättas och vilka inte? Det om det principiella.

Citat Ursprungligen postat av KTL

Själv ifrågasätter jag varför vi är så släpphänta med narkotikalagstiftningen i vissa fall. Jag skulle vilja se att vi kör på hårdare med de lagar vi redan har, och helst att vi stramar till dem ännu mer.
    Lycka till. Det har inte fungerat det senaste århundradet och kommer inte heller att göra det det kommande.

Här har du en tabell över USA:s budget för narkotikabekämpning i förhållande till antal missbrukare:

A Chart That Says the War on Drugs Isn't Working - The Wire

Ser inte så bra ut, gör det? Hur tycker du det fungerar med att ösa på med mera resurser? Eller är det dags att börja försöka tänka i andra banor? Jag är definitivt inte en förespråkade för droger men jag har insikt nog att inse att den förbudspolitik som förs inte är fruktsam.

Portugal har genom en avkriminalisering av alla droger halverat missbruket på 10 år:

Ten Years After Decriminalization, Drug Abuse Down by Half in Portugal - Forbes

En annan som iofs varnar för att den ekonomiska krisen i Portugal kan riskera framgångarna av Portugals narkotikapolitik:

FEATURE-Once a model, crisis imperils Portugal's drug programme - Chicago Tribune
    BMW i3 -14
    Ferrari F430 Spider -07
    Porsche Cayenne Turbo -11

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Citat Ursprungligen postat av riskok Visa inlägg
    Samma sak gäller invandringspolitiken. Även här finns det tusentals rapporter och filmer som visar att integrationen inte fungerar som det är tänkt men ändå så bara gasar dom och kastar mer pengar på problemet istället för att fråga oss vad vi vill och förklara för oss varför vi ska sätta 18 åringar i fängelse och svarta ner hela deras framtid för att dom rökte lite maja på en fest en solig sommardag som kommer att vara lagligt innan min grabb fyller 20 år.

MVH Patrik
    Återigen, det kastas inte folk i fängelse som röker lite cannabis. Vad har du fått det ifrån? Jag respekterar din och andras åsikter men sluta lägga fram felaktiga fakta som inte stämmer.

Registered User
    Namn
    Henri T
    Reg.datum
    jan 2005

Ett annat problem i diskussioner som dessa är att någon lägger fram ett argument, någon annan svarar och bemöter det och sedan väljer den första att ignorera detta och lägga fram nåt annat nytt argument. Det flödar av konstiga icke-giltiga argument och sedan går allt bara runt i cirklar. Det gäller förmodligen båda sidor, och det känns inte alltid så givande att fortsätta då.
    En nypa ad hominem är inte så konstruktivt, är det?
    BMW i3 -14
    Ferrari F430 Spider -07
    Porsche Cayenne Turbo -11

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •